"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Friday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

لطفا از صعود ناگهانی ايران به دور دوم رقابت های جام جهانی شگفت زده نشويد! ميثم زمان آبادی، ايرانيوز

چرخ فوتبال جای ديگر می گردد
ميثم زمان آبادی (فريدريشزهافن - آلمان)


ساده لوحانه است که فکر کنيم در اين جشنواره ميلياردی آنها سياست و ديپلماسی و جهان بينی مان را ناديده بگيرند و به فوتبال ما تنها از دريچه فوتبال بنگرند. تيم ملی هفتاد ميليونی مان را در مستطيل سبز بررسی کنند و نام ايران آنها را ياد فلان اجلاس و فلان سخنرانی و فلان نامه نيندازد.


نمی دانيم بايد از اين خاصيت شاخص ايرانيان ملول بود يا خرسند که در تقابل با هر رويداد خود روشی انحصاری دارند و به هر اتفاق رويکردی متفاوت با همه آدمی زادها.
گاه آن موقع که کسی انتظار ندارد دنيا را به خود وا می گذارند و در معادلات به هم پيوسته جهان تک و تنها راه خود می ر وند و گاه دنيای از هم وارفته را به اجماعی بی همتا از نوع دگرگونی يا گفت و گو و يا مهرورزی فرامی خوانند که البته چه بسيار هم که اين نوعی دگر بودن ها نماد هويت شان بوده و معرف مرامشان.
ايرانيان . واژه ای آشناست ديگر در جهان که همواره متفاوت اند و غيرقابل پيش بينی. در همه چيزشان.
اين گونه است که اينجا – در شهری که اگر هزار سال هم عمر می کردی ممکن نبود گذرت بدان بيافتد يا اصلا نامش را بشنوی – در فريدريشزهافن جايی ميان آلمان و اترِِيش و سوييس ناگه خبرنگاری دانمارکی کنارت می ايستد و می گويد: چه بنويسم برای جريده ام از شما ؟ از سرانجام تان؟ از تيم تان ؟
می گويد : عقل و منطق حکم می کند که شکست هايی سخت بچشيد و راهی موطن تان شويد اما تاريخ چيز ديگر را گوشزد می کند و از عاقبت تان به نوعی ديگر خبر می دهد ! چه بنويسم برای جريده ام که درمانده شده ام از خبرنگار حوزه ايران بودن در همه ابعاد خبری اش . در سياست اش , در اقتصادش در فرهنگ اش و حالا در ورزش اش !
و تو که کوس ايرانی بودنت را آرايش و گويش و پوشش ات فرياد می کنند می گويی : خودمان هم نمی دانيم . می گويی: اين تلفن و اين پست الکترونيک ام , اگر به پاسخی رسيدی مرا هم خبر کن.
و باز به اندِيشه می روی که اين سوال تاريخی را پاسخ چيست.خوشحال باشی يا سرشکسته.

***

به چشم بر هم زدنی شگفتی جام جهانی بودن را داديم و رفتيم به جرگه آنان که پس از رقابت های دور اول ديگر چندان توجهی بدان ها نمی شود. کنار کاستاريکا و ژاپن و ترينيداد و توباگو و تونس و سعودی و ... . واقعيت اين است که چندان هم دنيا در اين اتفاق کم تاثير نيست , چه آينده ای جز اين برای ما آرزو نمی کردند . آنها امروز فوتبال را به چشم فوتبال نمی نگرند. هزار معادله می چينند و صد احتمال بدان می دهند. پس چه ساده لوحانه است که فکر کنيم در اين جشنواره ميلياردی که حتی سخن از طرد ايران از آن شده بود آنها سياست و ديپلماسی و جهان بينی مان را ناديده بگيرند و به فوتبال ما تنها از دريچه فوتبال بنگرند. تيم ملی هفتاد ميليونی مان را در مستطيل سبز بررسی کنند و نام ايران آنها را ياد فلان اجلاس و فلان سخنرانی و فلان نامه نيندازد.
انصراف يک به يک تيم های بزرگ جهان از اسپانيا گرفته تا رومانی را که فراموش نکرده ايد ؟ آخر و عاقبت تورنمنت ال جی را که از ياد نبرده ايد ؟ نامه هفتاد و پنج نماِينده اتحاديه اروپايی را چه ؟
دنِِيا همان موقع سناريوی ناکامی مان در جام جهانی را نگاشت . ايران نبايد شگفتی ساز جام می شد و در اين ميان چه بهتر که کعبی به نافرمانی پاس روی به عقب دهد ، رحمان هميشه از خود متشکر ؛ خطای دوم کند و ميرزاپور هم دل هفتاد ميليون نفر را بشکند.چه بهتر که دايی نود دقيقه قدم بزند و هاشميان مثل کودکستانی ها فرصت سوزی نمايد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چه بهتر؛ همان تدابير اولیِه جواب دادند. دیِگر نه نياز به ناداوری است و نه حاجت به اخطار و اخراج های شک برانگيز.
اين تيم خودش دارد خودش را می خورد .
و دنيا البته از اِين خودزنی ها و خودخوری ها خوب آگاه است.
چه همه چِِيزمان را رصد می کند . مثلا سياست مان را که ميرزاپور بی خيال و قدر نشناس بسيار دارد . دايی مسن و کم تحرک هزاران دارد . و رحمان همِيشه اخمو و فراموشکار دهها.
آنجا هم می گويد : عجله نکنيد بگذاريد که خودشان به خودشان گل می زنند. عمر و سرمايه تلف نکنيد که جايشان کنار همان کشورهاست که گفتيم.
فقط می ماند همان يک خاصِيت ايرانيان که آن دانمارکی می گفت :
عقل و منطق حکم می کند که شکست هايی سخت بچشيد و راهی موطن تان شويد اما تاريخ چيز ديگر را گوشزد می کند و از عاقبت تان به نوعی ديگر خبر می دهد ! چه بنويسم برای جريده ام که درمانده شده ام از خبرنگار حوزه ايران بودن
و تو حالا می بينی آن خاصيت چندان هم بد نيست . شايد اينجا لااقل به کار بيايد.
مثل بازی با پرتغال و آنگولا که خاصيت ايرانی بودن ممکن است سرنوشتی غير از آن که دنيا می خواهد برايت بيافريند. شايد هم برديم هر دوتايشان را. خدا را چه ديده ای؟

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» لطفا از صعود ناگهانی ايران به دور دوم رقابت های جام جهانی شگفت زده نشويد! ميثم زمان آبادی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» گزارش اشپيگل از تيم ملی ايران و علی دايی: اسطوره‌ها فرو می‌پاشند، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم ملی ساعت ۱۶:۱۵ در والداشتاديون تمرين می کند، ايپنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» برانکو، سر مربی تيم فوتبال ايران تغييرات احتمالی در ترکيب مقابل پرتغال را اعلام کرد، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم ملی فوتبال ايران عصر امروز تمرين می کند، مهر
دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30534

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لطفا از صعود ناگهانی ايران به دور دوم رقابت های جام جهانی شگفت زده نشويد! ميثم زمان آبادی، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016