"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Friday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

ايران - پرتغال از نگاه کارشناسان: ايرانـــــی فوتبــــــــال بــــــازی کنیـــــد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جام جهانی ۲۰۰۶

سايت رسمی جام جهانی درگزارشی از بازی روز شنبه‌ی تيم‌های ايران و پرتغال با تاکيد بر قدرت پرتغال؛ ايران را نيز تيمی معرفی می‌کندکه برای کم کردن فشار‌های هوادارانش به يک بازی خوب نياز دارد.

شنبه, تيم ملی ايران برابر پرتغال بازی حساسی پيش رو دارد و نمی‌خواهد همچون جام جهانی ۹۸ فرانسه در دور مقدماتی از اين رقابت‌ها خداحافظی کند.

گفت‌وگوی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) را با کارشناسان در زير آمده است:


** امير قلعه‌نويی: اعتقادی به شيوه‌ی دفاعی ندارم

سرمربی تيم فوتبال استقلال تهران که برای تشويق و ديدار مسابقات فوتبال کشورمان به آلمان رفته است گفت: بازيکنان تيم ملی بايد باخت مقابل مکزيک را فراموش کنند و با يک شرايط روحی و روانی مناسب به مصاف پرتغال بروند.

امير قلعه‌نويی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به آلمان، اظهار کرد: ديگر نبايد در مورد بازی مکزيک صحبتی کنيم. تنها بايد تجربيات آن بازی را در مقابل پرتغال به کار ببريم. بايد دقايقی که در مقابل مکزيک اشتباه کرديم به ياد داشته باشيم که در ديدار آتی تکرار نشود. همچنين تا جايی که توان است بايد به ترميم روحيه‌ی بازيکنان بپردازيم. برانکو نيز بايد تيم را به يک گروه منسجم تبديل کند. اين مهم‌ترين وظيفه‌ای است که طی روزهای گذشته و در يک روز باقيمانده تا ديدار پرتغال بايد داشته باشيم.

وی با بيان اين که مردم ايران فوتبال خوب را دوست دارند يادآور شد: همه‌ی مردم توقع دارند ايران خوب بازی کند و نتيجه‌ی خوبی بگيرد. البته نتيجه به تنهايی مردم را راضی نمی‌کند. حتی اگر ما ببازيم؛ اما, خوب بازی کنيم مردم ايران خوشحال خواهند بود البته من معتقدم ما بايد يک فوتبال خوب ايرانی را به نمايش بگذاريم. اعتقادی به شيوه‌ی دفاعی ندارم. فوتبال دو ساختار دارد يکی حمله و يکی دفاع. همه‌ی بازيکنان هم بايد در دفاع شرکت کنند و هم در حمله. هيچ تيمی با يک يا دو نفر نمی‌تواند موفق باشد و به گل دست پيدا کند. البته ما در مقابل پرتغال بايد برنامه‌ی دقيقی داشته باشيم و از فضاهای خالی به خوبی استفاده کنيم.


**مسعود اقبالی: جام‌جهانی زمان اشتباه کردن نيست

مربی‌تيم فوتبال استقلال تهران گفت: بازی منطقی و هماهنگ ملی‌پوشان ايران مقابل پرتغال تمامی منتقدان تيم ملی را به سکوت وا می‌دارد.

مسعود اقبالی در خصوص ديدار آينده ايران برابر پرتغال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين بازی به مراتب دشوارتر از مسابقه‌ی اول ما خواهد بود, چرا که بازيکنان پرتغال بسيار تکنيکی و حرفه‌ای بوده و بازی هجومی را به نمايش می‌گذارند.

وی ادامه داد: بهترين شيوه برای مقابله با پرتغال آن است که بازيکنان حريف را تحت فشار قرار داده و اجازه ندهيم که هافبک‌های طراح اين تيم به راحتی بازی‌سازی کنند. مهاجمان و هافبک‌های ما در اين بازی وظيفه‌ی بسيار سنگينی را پيش رو دارند؛ چرا که علاوه بر مشارکت در حمله بايد بازيکنان حريف را هم تحت فشار قرار دهند.

اقبالی افزود: در فوتبال امروز و به خصوص در جام جهانی سرعت حرف اول را می‌زند و تيمی مانند پرتغال هم به خوبی از اين حربه استفاده می‌کند. بازيکنان ما بايد انرژی خود را به درستی ذخيره کنند تا اسير حرکات سرعتی پرتغال نشوند. در غير اين صورت شرايط بازی با مکزيک بار ديگر برای ما دردسرساز خواهد شد و در دقايق پايانی بازی با افت محسوس بازيکنان روبه‌رو می‌شويم.

مربی استقلال تصريح کرد: نکته‌ی ديگری که بايد به آن توجه داشته باشيم برگشت سريع به يک سوم دفاعی زمين خود است. اگر بازيکنان ما در برگشت‌ها ضعيف عمل کنند, شکست دوم ايران رقم خواهد خورد. جام‌جهانی زمان اشتباه کردن نيست و بازيکنان ما بايد با تمرکز کافی به مصاف پرتغال بروند تا اشتباهات فردی آنها به حداقل برسد.

اين کارشناس فوتبال در خصوص وضعيت خط حمله تيم ملی به ايسنا گفت: اين بهترين فرصت برای حضور بازيکنان سرعتی مانند برهانی، خطيبی و کاظميان است تا با استفاده از سرعت بالای خود نظم خط دفاعی حريف را به هم بريزند. در حال حاضر دايی شرايط حضور در جام جهانی را ندارد و بايد فرصت را به بازيکنان جوان‌تر و با انگيزه‌تر داد تا با روحيه‌ی بالای خود برای ايران افتخارآفرينی کنند.

اقبالی يادآور شد: اگر برای اين ديدار برنامه‌ريزی دقيقی نداشته باشيم حداقل با سه گل شکست می‌خوريم. پرتغال تيم بسيار تاکتيک‌پذيری است؛ بنابراين ما هم بايد با دست پر به ديدار آنها برويم. اين مهم نيست که در پايان چه نتيجه‌ای حاصل خواهد شد مردم کشورمان حتی از تماشای بازی خوب ملی‌پوشان هم راضی و خوشحال خواهند شد.

وی در پايان خاطر نشان کرد: آرزوی هر ايرانی است که تيم ملی پرتغال را متوقف کند؛ اما، با اين وجود تساوی يا پيروزی در اين ديدار برای ما ارزش نخواهد بود. صعود احتمالی ايران به دور دوم جام جهانی فقط يک اتفاق محسوب می‌شود؛ چرا که سطح فوتبال ما با پرتغال قابل مقايسه نيست. فوتبال ايران برای پيشرفت نياز به برنامه‌ها و سرمايه‌گذاری‌های بيشتری دارد.


**محمدرضا کربکندی: تجربه‌های مکزيک را در بازی برابر پرتغال به کار بريم

سرمربی‌تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان گفت: تا زمانی که قدرت بدنی بازيکنان ما در مقابل پرتغال جواب دهد می‌توانيم بازی خوبی ارائه دهيم.

محمدرضا کربکندی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در آلمان اظهار کرد: ديدار برابر مکزيک يک نيمه‌ی خوب بوديم و يک نيمه بد. در نيمه‌ی اول غير قابل پيش‌بينی بوديم؛ اما، در نيمه‌ی دوم به دليل توان پايين بدنی با مشکل مواجه شديم. مربيان بايد در طی هفته‌ی گذشته شرايط بدنی تيم را خوب می‌کردند و تا زمانی که توانايی بدنی بازيکنان خوب نباشد، بازی خوبی انجام نمی‌دهند.

وی با بيان اينکه بازيکنان در طی روزهای گذشته با نشاط تمرين‌کرده‌اند، ادامه داد: اميدوارم با تجربه‌ای‌که بازيکنان در ديدار مقابل مکزيک کسب کرده‌اند، بتوانند در مقابل پرتغال نتيجه خوبی را کسب کنند. حريف آتی ما بازيکنان تعيين‌کننده دارد و همين تک ستاره‌ها می‌تواند نتيجه‌ی بازی را به نفع پرتغال رقم زنند.

کربکندی تصريح کرد: ما به جای اينکه در فکر صعود باشيم، بايد در فکر ارايه‌ی يک بازی خوب باشيم؛ متاسفانه بازيکنان ما هنوز توانايی بازی ۹۰ دقيقه را ندارند. اگر اين مشکل در ديدار مقابل پرتغال نباشد، می‌توانيم به کسب نتيجه اميدوار باشيم.


**محمد زادمهر: بازی محتاطانه برابر پرتغال به شکست ايران منجر می‌شود

بازيکن اسبق تيم فوتبال پرسپوليس تهران گفت: اگر مقابل پرتغال با احتياط بازی کنيم بدون شک بازی را واگذار خواهيم کرد.

دکتر محمد زادمهر در خصوص ديدار ايران و پرتغال به خبرنگارورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اولين کاری که مربيان تيم ملی در اين شرايط بايد انجام دهند آناليز دقيق بازی‌های ايران و مکزيک و همچنين مسابقه پرتغال و آنگولا است تا با آگاهی کامل از شرايط حريف قدم به اين مسابقه حساس بگذاريم.

وی ادامه داد: ما بايد فرض را بر اين بگذاريم که اين ديدار يک مسابقه حذفی بوده و در صورت شکست ديگر فرصتی نداريم. به هر صورت اين آخرين فرصت ملی‌پوشان برای درخشش در جام جهانی است و اين فرصت طلايی را نبايد به آسانی از دست بدهيم.

زادمهر افزود: بازيکنان ما بايد با روحيه و اعتماد به نفس بالايی مقابل پرتغال صف‌آرايی کنند چرا که احتياط و ترس بزرگ‌ترين ضربه را به تيم ما خواهد زد.

اين کارشناس فوتبال با اشاره به قدرت هجومی بالای پرتغال اظهار کرد: بی‌دليل نيست که پرتغال به برزيل اروپا شهرت يافته است. سبک بازی اين تيم شباهت فراوانی با قهرمان جهان دارد و بايد کاملا مراقب بازيکنان تکنيکی اين تيم باشيم. مهاجمان پرتغال بسيار سرعتی و فرصت طلب بوده و از کوچک‌ترين اشتباه مدافعان حريف به گل می‌رسند. اين کار مدافعان ما را دشوارتر می‌سازد.

وی تصريح کرد: بازيکنان ما بايد با بازی منطقی خود تمامی فضاهای خالی را پر کرده و اجازه ندهند که ملی‌پوشان حريف به آسانی به اجرای برنامه‌های خود بپردازند. مربيان تيم ملی بايد پرس را در دستور کار خود قرار دهند تا بازيکنان پرتغال هنگام بازی‌سازی با مشکل روبرو شوند.

بازيکن اسبق پرسپوليس در خصوص وضعيت خط حمله تيم ملی به ايسنا گفت: تنها در صورتی می‌توانيم به گل برسيم که در هنگام حمله پرتعداد باشيم. همچنين تصميم‌گيری سريع را نيز بايد در دستور کار خود قرار دهيم چرا که فوتبال امروزی ديگر سکون را نمی‌پذيرد. اين بازی بهترين فرصت برای مهاجمان سرعتی و آماده تيم ملی است که با استفاده از سرعت بالای خود مدافعان پرتغال را غافلگير کنند.

زادمهر افزود: مربيان تيم ملی در انتخاب ترکيب صالی نبايد چندان به نام‌ها توجه کنند. هر بازيکنی که آماده‌تر و شايسته‌تر باشد بايد در دومين بازی ايران در جام جهانی بازی کند. خوشبختانه ما بر روی نيمکت بازيکنان با انگيزه و جوانی داريم که می‌توانند تحرک و سرعت بيشتری را به تيم بخشند.


** مجيد نامجو مطلق: مردم ايران به دنبال بازی خوب هستند نه نتيجه!

بازيکن سابق تيم ملی فوتبال کشورمان در مورد تيم ملی ايران در مسابقات جام جهانی گفت: مردم از تيم ايران در بازی مقابل پرتغال نتيجه نمی‌خواهند؛ آنها در انتظار يک بازی خوب هستند.

مجيد نامجو مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، از آلمان، اظهار کرد: بازی بسيار خوبی مقابل مکزيک داشتيم، نيمه‌ی اول فوتبال هجومی خوبی بازی کرديم؛ اما، متاسفانه در نيمه‌ی دوم دچار افت فاحشی شديم و از شرايط روحی نيمه‌ی اول دور شديم؛ به ويژه آن که بازيکنان يک سری اشتباهات را انجام دادند که ضربه‌ی بسيار بدی خورديم و جنگ ميانه زمين را باختيم. اين دليل شکست ما مقابل مکزيک بود و گرنه می‌توانستيم امتياز بگيريم.

وی در مورد ديدار ايران مقابل پرتغال نيز گفت: مردم از نتيجه گرفتن لذت نمی‌برند، از بازی خوب لذت می‌برند. اميدوارم در مقابل پرتغال بازيکنان ايران جبران کنند و توقعات مردم را برآورده سازند. ما بايد به فکر مطرح کردن نام ايران در جهان باشيم. همه قبول دارند که فوتبال ايران به اندازه ايران نيست؛ اما، بازيکنان بايد به دنبال نشان دادن فوتبال ايرانی باشند.

وی ادامه داد: ديدار برابر پرتغال بسيار مشکل خواهد بود. آنها بازيکنان بزرگی دارند، ما بايد به دنبال مهار کردن بازيکنان تکنيکی آنها باشيم و اشتباهات کوچک برای ما جبران ناپذير خواهد بود.


**بهرام عاطف: عدم حضور دايی باعث ايجاد انگيزه ميان ملی‌پوشان جوان می‌شود

مربی فوتبال گفت: نبود دايی باعث ايجاد انگيزه ميان ملی‌پوشان جوان می‌شود.

بهرام عاطف، درگفت‌ وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: در بازی با مکزيک تيم ايران در نيمه‌ی دوم افت‌کرد و پس از پايان بازی، بازيکنان دچار افت روحی شدند. معتقدم، نبود دايی در بازی برابر پرتغال ايجاد انگيزه‌ای می‌شود ميان بازيکنان جوان‌ترتا آنها با تمام وجود برای اعاده‌ی حيثيت وارد ميدان شوند.

وی افزود: مهم‌ترين کاری که برانکو بايد پيش از بازی با پرتغال انجام دهد، ايجاد انگيزه و بالا بردن شرايط روحی و روانی آنها است. در اين بازی بازيکنانی بايد وارد ميدان شوند که از لحاظ روحی و جسمانی در شرايط مطلوب‌تری قرار دارند.

اين مربی فوتبال کشورمان با تاکيد بر اين که عمق خط دفاعی مهم‌ترين مشکل تيم ملی است خاطر نشان کرد: حضور يحيی گل محمدی و حسين کعبی نمی‌تواند زوج استحکام بخشی برای دفاع باشد. گل محمدی بازيکن با تجربه و خونسرد است؛ اما، در برخی ديدارها کم می‌آورد. کعبی نيز بازيکنی سرعتی و ريز نقشی است که بيشتر به درد خط ميانی می‌خورد. او با هر برخوردی به زمين می‌افتد که شايد برای دفاع چندان مطلوب نباشد.

عاطف تصريح کرد: بازگشت مهدی مهدوی‌کيا به سمت راست خط دفاعی تا حدی خيال مربيان تيم ملی از اين قسمت راحت می‌شود. اميدوارم با تغييراتی که در خط دفاعی انجام می‌شود در بازی با پرتغال نتيجه‌ی مطلوبی را کسب کنيم، چرا که خط ميانی و مهاجمان ما توانايی اداره‌ی بازی را دارند.

وی با اشاره به نبود دايی ادامه داد: حضور خطيبی يا برهانی در کنار وحيد هاشميان زوج مناسبی برای خط حمله ايران است که دوندگی و جنگندگی لازم را دارند. وجود علی کريمی به هر صورتی در زمين باعث ايجاد اعتماد به نفس برای ديگر بازيکنان و توجه خط دفاعی حريف و عدم حمله‌ی آنها می‌شود.

اين مربی فوتبال همچنين کنار گذاشتن ابراهيم ميرزاپور را مثبت دانست و گفت:‌اين اتفاق زمانی مناسب است که شرايط روحی بازيکنان ذخيره مطلوب باشد که به نظر سرمربی تيم ملی بازمی‌گردد.

سرمربی سابق تيم استقلال اهواز استفاده از نفراتی که توانايی مبارزه ۹۰ دقيقه‌ای را داشته باشند را لازمه‌ی اصلی ديدار با پرتغال برشمرد و يادآور شد: بازی با احتياط، دست به عصا رفتن و ادامه‌ی تفکرات دفاعی همانند نيمه‌ی دوم بازی با مکزيک تيم ايران را در ديدار با پرتغال دچار مشکل جدی می‌کند. در اين ديدار ما به ضد حملات تند و سريع نياز داريم اين کار از عهده‌ی بازيکنانی برمی‌آيد که در تمام جوانب در سطح بالايی قرار داشته باشند.


**ابراهيم آشتيانی: حداقل انتظار جامعه‌ی فوتبال؛ بازی شجاعانه و زيبا است

بازيکن اسبق تيم فوتبال پرسپوليس تهران گفت: انتظار مردم از تيم ملی تنها ارايه يک بازی زيبا و شجاعانه است.

ابراهيم آشتيانی در خصوص ديدار ايران مقابل پرتغال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بدون شک مردم ما توقع ندارند که تيم ملی از گروه صعود کند؛ چرا که اين انتظار با سطح فوتبال ايران هم‌خوانی ندارد. حداقل انتظار اهالی جامعه فوتبال بازی شجاعانه و زيبای ملی‌پوشان است.

وی ادامه داد: بازيکنان تيم ملی بايد در اين ديدار تمامی تلاش خود را به کار گيرند و اجازه ندهند که دروازه‌ی تيم ملی به آسانی باز شود. اگر بازيکنان ايران تا آخرين دقيقه پرتلاش و با انگيزه‌ بازی کنند؛ بی‌ترديد مردم از عملکرد آنها رضايت کامل خواهند داشت.

آشتيانی با اشاره به بازی خوب و قابل قبول ايران در نيمه‌ی اول ديدار با مکزيک اظهار داشت: پس از پايان نيمه‌ی اول تمامی کارشناسان و فوتبال دوستان عملکرد ملی‌پوشان را ستودند. اميدوارم که اين روند در طول ۹۰ دقيقه مسابقه مقابل پرتغال تکرار شود و ديگر شاهد افت بدنی و روحی بازيکنان خود نباشيم.

وی افزود: بازيکنان پرتغال فوق‌العاده سرعتی و خطرناک هستند و بايد کاملا مراقب اين تيم باشيم. مربيان تيم ملی بايد با يک برنامه مدون و اصولی تاکتيک‌های هجومی پرتغال را بی‌اثر کنند. بهترين شيوه برای انجام اين کار يارگيری نفر به نفر بازيکنان حريف و گرفتن فضاهای مفيد از آنها است.

اين کارشناس فوتبال تصريح کرد: ما بايد در حمله و دفاع پرتعداد باشيم و با تحت فشار قرار دادن بازيکنان پرتغال اجازه‌ی بازی‌سازی را به آنها ندهيم. در اين ميان وظيفه‌ی مهاجمان بسيار دشوار است؛ چرا که آنها بايد با حفظ توپ در زمين حريف از فشار حملات پرتغال بکاهند. در غير اين صورت حملات گسترده اين تيم دفاع ما را سرانجام وادار به اشتباه خواهد کرد.

آشتيانی با بيان اين که تيم ملی بايد به بازی تخريبی روی بياورد، گفت: نبايد اجازه دهيم که بازيکنان پرتغال به دروازه‌ی ما نزديک شوند. بازيکنان ما بايد با بازسازی درگيرانه و تخريبی خود برنامه‌های هجومی و تاکتيکی حريف را خنثی کرده و برنامه‌های مربيان پرتغال را مختل سازند.

وی در پايان خاطر نشان کرد: اگر در اين مسابقه حساس کم اشتباه باشيم، شانس زيادی برای حداقل کسب يک تساوی خواهيم داشت. آنچه مسلم است اشتباهات فردی بازيکنان که مقابل مکزيک شاهد آن بوديم، ديگر نبايد تکرار شود و بازيکنان بايد با اعتماد به نفس و تمرکز بالايی قدم به اين ديدار بگذارند.


** محمد احمدزاده: مرکز خط دفاعی را تقويت کنيم

کارشناس فوتبال کشور با اشاره به ديدار آينده‌ی تيم ملی ايران مقابل پرتغال گفت: بی‌ترديد، پرتغالی‌ها ديدار ايران و مکزيک را آناليز کرده و نقاط ضعف ما را نشان خواهند داد.

محمد احمدزاده درگفت وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در آلمان، اظهار کرد: ما مقابل مکزيک دو چهره‌ی متفاوت داشتيم. يک نيمه‌ی استثنايی و يک نيمه‌، محافظه‌کارانه ظاهر شديم. نمی‌دانم که اين موضوع از کجا نشات گرفته بود.

وی افزود: بازيکنان در نيمه‌ی زمين خودمان بودند و گويا مجبور به حفظ نتيجه شده بودند. گويی همه‌ آنها به مساوی رضايت داده بودند؛ اين مسئله باعث شد که مکزيک بر بازی مسلط شود.

وی با بيان اين که ايران در مقابل مکزيک ديدار روانی را به نمايش نگذاشت ادامه داد: ما در نيمه‌ی دوم عقب نشينی کرده بوديم که به هيچ وجه به صلاح نبود. فوتبال ما فوتبالی نيست که در بازی دفاعی موفق باشد، اين ويژگی تمام تيم‌های ايرانی است. فوتبال ما به گونه‌ای است که تحمل فشار بازی‌های پرفشار را ندارد و بارها تجربه‌ داشته‌ايم که در ديدارهايی که تنها با تفکر دفاعی به ميدان رفته بوديم، شکست خورده ايم. همين اتفاق در مقابل مکزيک نيز افتاد و يک اشتباه باعث شد گل دوم را دريافت کنيم و بعد از آن تيم از هم پاشيد. اگر ما در نيمه دوم همانند نيمه دوم بازی می‌کرديم مطمئنا همه ما را به دليل شهامت تيمی تحسين می‌کردند.

وی در مورد تعويض‌های تيم ملی گفت: ما از جريان شرايط بدنی بازيکنان اطلاعی نداريم بنابراين نمی‌توانيم در مورد تعويض‌ها اظهار نظر کنيم. مطمئنم، برانکو تا آنجا که ممکن بوده از کريمی استفاده کرده و بدون شک کريمی شرايط ايده‌آلی نداشت که در زمين باقی نماند.

احمدزاده در مورد ديدار ايران در مقابل پرتغال نيز گفت: مکزيک در ديدار اول به نقطه ضعف ما توجه نداشت. مشکل ما در مرکز خط دفاعی است که آنها به مرکز خط دفاعی ما فشاری نياوردند؛ ولی اطمينان دارم که پرتغال با شرايط کافی مقابل ما ظاهر می‌شود. آنها بازی ايران و مکزيک را ديده‌اند و نقاط ضعف ما را شناسايی کرده‌اند و آن را نشانه خواهند گرفت. ما بايد تجمع دفاعی خود را بهبود ببخشيم.


**بازيکن اسبق تيم ملی فوتبال: مقابل پرتغال باهوش باشيد

حسن حبيبی با اشاره به عملکرد تيم ملی در ديدار با مکزيک گفت: مهم‌ترين چيزی که طی روزهای اخير به آن نياز داريم، روحيه دادن به تيم ملی است و بی‌ترديد به راحتی به پرتغال نمی‌بازيم.

مربی و کارشناس فوتبال کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: موردی که به طور کامل در ديدار ايران و مکزيک مشهود بود، ضعف بدنی برخی از بازيکنان کشورمان در نيمه‌ی دوم بود. ما در نيمه‌ی نخست خوب بازی کرديم و تيم برتر ميدان بوديم؛ اما، در نيمه دوم چنين چيزی نبود. از مجموع بازيکنان شش و يا هفت نفر خوب می‌دويدند؛ اما، چند بازيکنی بودند که معلوم بود توان ادامه‌ی کار را نداشتند. کاملا معلوم بود اين بازيکنان چه کسانی هستند و نمی‌خواهم نامی از آنها به ميان آورم؛ اما، اين مربی بود که با تشخيص اين موضوع می‌توانست آنها را عوض کند.

وی با اشاره به تعويض‌های تيم ايران و مکزيک يادآور شد: مربی مکزيک در بين دو نيمه دو تعويض انجام داد که تيم را متحول کرد و پس از آن يک تعويض ديگر انجام شد، ولی در حالی که تيم ايران عقب کشيده و توانايی دويدن را نداشت، مربی هنوز اصرار بر استفاده از نفرات داخل ميدان را داشت. زمانی ايران تعويض انجام داد که ديگر سودی نداشت.

حبيبی با بيان اين که ايران در ديدارهای آتی حريفان قدرتمندی خواهد داشت، يادآور شد: آنگولا و مکزيک، هر دو تيم‌های خوبی هستند و با وضعيتی که از اين تيم‌ها ديدم،‌ حتی مکزيک مقابل آنگولا با مشکل مواجه می‌شود. تيم پرتغال هم شانس دارد که در ميان ۴ تيم برتر جهان باشد. البته اين در حالی است که در ديدار نخست نمی‌توان به توان اصلی تيم‌ها پی برد.

مربی فوتبال کشور با بيان اين که تيم ايران به چند اشتباه کوچک باخت ادامه داد: تيم ايران در ديدار نخست تيمی نبود که به مکزيک ببازد؛ اما، عليرغم بازی خوبی که رحمان رضايی و ابراهيم ميرزاپور داشتند، اشتباهات کوچک آنها تيم را بر هم ريخت. ما بايد طی روزهای آتی به تيم روحيه بدهيم تا از اين لحاظ بازسازی شوند. در وهله بعد بايد مقابل پرتغال، با هوش باشيم. بايد با استفاده از فهم و شعور فوتبال، بيهوده در زمين ندويم و با حفظ توپ‌های موثر به نتيجه‌ی دلخواه برسيم. به طور کلی اميدواريم تيم ايران خوب بازی کند برد و باخت مهم نيست.


**مديرعامل فجر سپاسی شيراز: خط حمله‌ی تيم ملی نياز به يک تغيير اساسی دارد

مديرعامل باشگاه فجر سپاسی شيراز گفت: با ايجاد چند تغيير در ترکيب تيم ملی می‌توان به موفقيت در مقابل پرتغال اميدوار بود.

جعفر جعفری در خصوص ديدار آينده تيم ملی مقابل پرتغال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: بازيکنان پرتغال در بازی با آنگولا بازی بسيار زيبا و هجومی را به نمايش گذاشتند و به نظر می‌رسد که ملی‌پوشان ما در اين مسابقه روز دشواری را پيش رو دارند. به هر صورت بازيکنان ما بايد بازی زيبای خود در نيمه‌ی اول ديدار با مکزيک را در مصاف با پرتغال هم تکرار کنند، چرا که در اين صورت صرف نظر از هر نتيجه‌ای که به دست آيد، فوتبال دوستان ايرانی خرسند و راضی خواهند شد.

وی افزود: اگر می‌خواهيم پرتغال را متوقف کنيم، بايد برای تک تک دقايق بازی برنامه‌ريزی داشته باشيم. در غير اين صورت بازيکنان ما اسير حرکات ملی‌پوشان پرتغال شده و ضريب اشتباهات آنها تا اندازه زيادی افزايش می‌يابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جعفری با بيان اين که خط حمله‌ی تيم ملی نياز به يک تحول اساسی دارد، اظهار کرد: کادر فنی تيم ملی بايد به اعتماد کردن به مهاجمان سرعتی مانند خطيبی، برهانی و کاظميان به خط حمله تيم تحرک بيشتری بخشيده و از فشار حملات احتمالی پرتغال بکاهند. در بازی با مکزيک خط حمله تيم ايران بسيار کند بود و مهاجمان ما به آسانی توسط مدافعان با تجربه مکزيک کنترل شده بودند. روشن است که تيم ملی در ايران شرايط نياز به چند تغيير صحيح و اصولی دارد.

مديرعامل باشگاه فجر سپاسی افزود: يک مربی خوب بايد شهامت تعويض کردن را داشته باشد. استفاده از يک ترکيب ثابت به صلاح تيم ملی نيست و در شرايط کنونی می‌توان با ايجاد چند تغيير روح تازه‌ای را به تيم ملی بخشيد.

وی تصريح کرد: مردم ما انتظار چندان زيادی از تيم ملی ندارند. آنها فقط خواستار يک بازی زيبا و جذاب هستند و به نظر نمی‌رسد که اين خواسته غير منطقی باشد. ملی‌پوشان هنوز هم برای کسب رضايت مردم فرصت دارند ومی‌توانند با بازی شجاعانه و تماشاگرپسند خود خاطره شکست تلخ برابر مکزيک را از اذهان مردم پاک کنند.


**سيد مهدی ابطحی: زوج هاشميان و خطيبی بهترين ترکيب خط حمله خواهد بود

بازيکن اسبق تيم ملی فوتبال کشورمان گفت: اگر تيم ملی با تفکرات دفاعی صرف به مصاف پرتغال برود، دومين شکست ايران هم قطعی خواهد بود.

سيد مهدی ابطحی در خصوص وضعيت تيم ملی و ديدار آينده مقابل پرتغال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما نبايد مقابل پرتغال دفاعی بازی کنيم، چرا که اين تيم نحوه‌ی باز کردن دفاع و دستيابی به دروازه حريفان را به خوبی می‌شناسد. در چنين شرايطی شکست ايران قطعی خواهد بود.

وی ادامه داد: بهترين راه حل آن است که ما در طول ۹۰ دقيقه دفاع و حمله را به صورت متناوب در دستور کار خود قرار دهيم. تدارک حملات گسترده بر روی دروازه حريف موجب کاهش فشار بر روی مدافعان شده و در اين صورت ضريب اشتباه آنها کاهش می‌يابد.

ابطحی با اشاره به شيوه بازی تيم ملی اظهار کرد: تيم ملی ابزار کافی برای اجرای سيستم ۲-۴-۴ مدرن و امروزی را در اختيار ندارد. در اين سيستم, دفاع چپ و راست در اصل در نقش يک مهاجم ظاهر می‌شوند و تاثير زيادی روی بازی هجومی تيم خود دارند؛ اما, در تيم ملی بازيکنان کناری به خصوص در جناح چپ چنين کارايی ندارند.

وی افزود: در منطقه چپ, نصرتی خاصيت هجومی چندان زيادی نداشته و به همين دليل حريف از اين ناحيه فشار زيادی را به تيم ما وارد می‌کند. در منطقه‌ی راست هم کعبی به دليل فيزيک خاصی که دارد در دفاع چندان کمکی به تيم ملی نمی‌کند و استفاده از او در اين پست به صلاح نيست.

ابطحی سيستم ۲-۵-۳ را برای تيم ملی مفيد دانست و به ايسنا گفت: با بضاعتی که تيم ملی اکنون در اختيار دارد بهترين شيوه برای رويارويی با حريفان استفاده از سه دفاع متمرکز است. نصرتی، گل محمدی و رحمان رضايی خط دفاعی سه نفره تيم ملی را تشکيل دهند و مهدوی‌کيا و معدنچی به عنوان هافبک‌های کناری عمل کنند. در خط حمله هم زوج هاشميان، خطيبی بهترين ترکيب برای ايران خواهد بود. در اين شيوه کريمی هم در نقش يک مهاجم کاذب بهترين عملکرد ممکن را خواهد داشت.

بازيکن اسبق تيم ملی کشورمان در خصوص وضعيت ابراهيم ميرزاپور تصريح کرد: ميرزاپور در بازی مقابل مکزيک فقط يک اشتباه داشت که همان منجر به گل شد؛ اما, بايد توجه داشت که در زمين مسابقه, مدافعان و دروازه‌بان يک تيم اجازه‌ی حتی يک اشتباه هم ندارد. به هر صورت با توجه به حساسيت بازی پرتغال و تجربه‌ی چند ساله‌ی ميرزاپور او همچنان بهترين گزينه برای حراست از دروازه‌ی ايران خواهد بود.

ابطحی در پايان خاطرنشان کرد: مهم‌ترين اولويت مربيان تيم ملی در اين چند روز, بازسازی وضعيت روحی بازيکنان و بالا بردن انگيزه‌ی آنهاست. ملی‌پوشان ما بايد با فراموشی شکست مکزيک, با انگيزه و اعتماد به نفس بالايی به مصاف پرتغال رفته و با ارايه‌ی يک بازی زيبا اميد را به ميان مردم بازگردانند.


**افشين پيروانی: بازی با پرتغال به مراتب دشوارتر از مکزيک است

مدافع اسبق تيم ملی فوتبال کشورمان معتقد است که بازی مقابل پرتغال به مراتب دشوارتر از مکزيک است.

افشين پيروانی در خصوص ديدار آينده‌ی تيم ملی مقابل پرتغال به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: هر چند در رده‌بندی فيفا مکزيک جايگاه بالاتری را در مقاسيه با پرتغال به خود اختصاص داده؛ اما، با اين وجود پرتغال بسيار حرفه‌ای‌تر و هجومی‌تر از مکزيک فوتبال بازی می‌کند. بی‌ترديد بازيکنان ما در اين روز کار بسيار دشواری را پيش رو دارند.

وی ادامه داد: ‌در اين چند روزی که تا ديدار ايران و پرتغال باقيمانده, کادر فنی تيم ملی بايد روحيه‌ی از دست رفته‌ی بازيکنان را تقويت کرده و تيم را به شرايط روحی ايده‌آل برسانند. نداشتن اعتماد به نفس در اين بازی عواقب بسيار بدی را برای ما به همراه خواهد داشت.

پيروانی با اشاره به اشتباهات فردی بازيکنان در ديدار مقابل مکزيک اظهار کرد: بايد از اين اشتباهات درس بگيريم, چرا که بازيکنان فرصت‌طلب و حرفه‌يی پرتغال به بهترين شکل ممکن از اين اشتباهات استفاده خواهند کرد. برای مهاجمانی چون فيگو، دکو و پائولتا حتی يک لحظه فرصت هم کافی است تا نتيجه‌ی يک ديدار را به سود تيم خود رقم بزنند.

بازيکن اسبق تيم فوتبال پرسپوليس تصريح کرد: مربيان تيم ملی می‌توانند با ايجاد چند تغيير در ترکيب تيم به برطرف کردن نقاط ضعف آن اقدام کرده و حتی پرتغال را غافلگير کنند. به نظر می‌رسد که تغيير يک يا دو بازيکن ملی‌پوش که در بازی مقابل مکزيک ضعيف بودند, همه چيز را به سود ايران تغيير دهد.

پيروانی با بيان اين که مدافعان تيم ملی روز دشواری را برابر پرتغال تجربه خواهند کرد افزود: قدرت هجومی پرتغال فوق‌العاده است و مربی برزيلی اين تيم, برنامه‌های هجومی خود را به بهترين نحو ممکن به اجرا می‌گذارد. پائولتا, مهاجم بسيار بزرگی است که مربيان بايد برای مهار او برنامه‌ی ويژه‌ای داشته باشند. او بسيار شناور بازی می‌کند و بايد با دفاع منطقه‌ای او را مهار کنيم.

وی در ادامه در خصوص وضعيت علی کريمی به ايسنا گفت: متاسفانه در بازی با مکزيک کريمی در منطقه‌ای بسيار نامناسب به بازی گرفته شد که نتيجه‌ی آن عملکرد نه چندان مثبت او بود. با توجه به مصدوميت کريمی و ناآماده بودن او, مربيان بايد کريمی را به عنوان يک مهاجم کاذب به ميدان بفرستند. کريمی با تکنيک و خاصيت تهاجمی که دارد نبايد انرژی‌اش را صرف دفاع کردن کند.


**فريدون معينی: مقابل پرتغال بايد با اعتماد به نفس بالاتری بازی کنيم

رييس کميته‌ی مربيان فدراسيون فوتبال گفت: اگر بازيکنان ما مقابل پرتغال با اعتماد به نفس و تمرکز بيشتری بازی کنند، می‌توان به نتيجه‌ی اين بازی اميدوار بود.

فريدون معينی در خصوص نحوه‌ی بازی تيم ملی مقابل مکزيک به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:‌بازيکنان ما با شروع زيبا و خيره کننده‌ی خود حريف را غافلگير کردند. به جرات می‌توان گفت که مکزيک انتظار چنين بازی زيبا و هماهنگی را از ملی‌پوشان کشورمان نداشت و بازيکنان اين تيم کاملا ناتوان شده بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه در نيمه‌ی دوم اشتباهات تاکتيکی مربيان و در نهايت اشتباه فردی مدافعان و دروازه‌بان ما پيروزی را تقديم حريف کرد. به نظر می‌رسيد که ما در نيمه دوم احتياج به چند تعويض مناسب داشتيم و تغييراتی که برانکو اعمال کرد، کافی به نظر نمی‌رسيد. در اين شرايط می‌توانستيم با بيرون کشيدن بازيکنان ناآماده‌ی خود و اعتماد کردن به بازيکنان ذخيره، جريان بازی را به تعادل بکشانيم.

معينی با اشاره به تعويض‌های برانکو در نيمه‌ی دوم به ايسنا گفت: تعويض‌ها به موقع صورت نگرفت و بازيکنان جانشين، فرصت کافی برای تاثير در جريان بازی نداشتند. هنر يک مربی در گرو آن است که تغييرات مورد نظرش را به موقع انجام دهد که کادر فنی ما در اين مورد بسيار ضعيف عمل کرد؛ اما، در مقابل سرمربی مکزيک با تغييرات به موقع خود مزد تفکر حرفه‌ای خود را گرفت.

وی افزود: نکته‌ی ديگری که بايد به آن اشاره داشت، عدم تمرکز و آمادگی روحی بازيکنان در اين بازی بود، اگر با اين شرايط به مصاف پرتغال برويم، بی‌ترديد با مشکل روبه‌رو خواهيم شد. کادر فنی تيم ملی در اين چند روز باقيمانده تا شروع مسابقه دوم بايد بازيکنان را از نظر روحی به شرايط نزديک کنند تا آنها در هنگام بازی مقابل پرتغال با اعتماد به نفس و روحيه بهتری بازی کنند.

معينی در پايان خاطرنشان کرد: پرتغال جزو ده تيم برتر دنياست و به نظر من هنوز در اين مسابقات قدرت واقعی خود را به نمايش نگذاشته است. ما بايد از شکست مقابل مکزيک درس بگيريم و اجازه ندهيم که اين شرايط در مقابل پرتغال هم برای ما تکرار شود.


**بهتاش فريبا: بازی با پرتغال آسان‌تر از مکزيک است

بازيکن اسبق تيم ملی فوتبال کشورمان گفت: اگر مربيان تيم ملی برای ۲۰ دقيقه پايانی ديدار مقابل پرتغال برنامه‌ريزی دقيقی داشته باشند، اين تيم را متوقف خواهيم کرد.

بهتاش فريبا در خصوص وضعيت کنونی تيم ملی به خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: به نظر نمی‌رسد که بازی مقابل پرتغال دشوارتر از مکزيک باشد؛ اگر مربيان تيم ملی کمی باهوش و با درايت باشند، می‌توانند با ايجاد چند نفر در ترکيب تيم اين بازی را با موفقيت پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: ميانگين سنی بازيکنان پرتغال بالاتر از مکزيک است. از سوی ديگر بازيکنان اين تيم جنگندگی و توانايی فيزيکی ملی‌پوشان مکزيک را به هيچ عنوان ندارند. با آناليز بازی پرتغال و آنگولا می‌توان فهميد که ستارگان پرتغال از دقيقه ۷۰ به بعد بسيار کند و ساکن بازی می‌کنند.

فريبا افزود: برای گرفتن امتياز از پرتغال بايد برنامه‌ی ويژه‌ای برای ۲۰ دقيقه پايانی داشته باشيم. مربيان تيم ملی بايد با تعويض‌های به موقع خود در اين لحظات و استفاده از مهاجمان سرعتی مانند برهانی، خطيبی و کاظميان به بازی سرعت داده و مدافعان کند حريف را غافلگير کنند.

وی با اشاره به خصايص هجومی کريمی اظهار کرد: از آنجا که علی کريمی به دليل مصدوميت از شرايط آرمانی به دور است؛ بايد برنامه‌ريزی دقيقی برای استفاده از اين بازيکن تکنيکی داشته باشيم. آنچه مسلم است کريمی انرژی مشارکت در دفاع و حمله را در طول ۹۰ دقيقه ندارد. بهترين راه آن است که او به عنوان بازيکن آزاد در زمين مسابقه حاضر شود.

بازيکن اسبق تيم فوتبال استقلال با اشاره به شکست ايران مقابل مکزيک گفت: بايد از اين شسکت درس بگيريم. دليل افت تيم ملی در نيمه‌ی دوم، افت بدنی بازيکنانی مانند کريمی، مهدوی‌کيا و دايی بود. بايد اين واقعيت را قبول کنيم که مهدوی‌کيا و کريمی به دليل دور بودن از شرايط آرمانی در دقايق پايانی برای تيم مفيد نخواهند بود. در اين لحظات بهترين تصميم به زمين فرستادن بازيکنان تازه نفس و سرعتی است.

وی افزود: اولويت اصلی مربيان تيم ملی بايد بازسازی روحيه‌ی بازيکنان و بازگرداندن اعتماد به نفس آنها باشد. نبايد از اين شکست نااميد شويم، چرا که هنوز دو بازی ديگر باقی است و می‌توان شرايط را به سود خود تغيير دهيم.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تمرين تيم ملی فوتبال ايران در ورزشگاه فرانکفورت آغاز شد، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» نگاهی ديگر به فرانکفورت ، يک روز پيش از ديدار حساس ايران و پرتغال، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» اسکولاری: فکر می‌کنم ايران يک تيم عالی است، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» سرمربی تيم فوتبال ايران: بازی مقابل پرتغال سرنوشت ساز است، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-06-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» آسوشيتدپرس: برانکو اميدوار به پيروزی مقابل پرتغال است، ايرنا
دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30533

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران - پرتغال از نگاه کارشناسان: ايرانـــــی فوتبــــــــال بــــــازی کنیـــــد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016