دوشنبه 13 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بان کی‌مون: شهرک‌سازی اسرائیل 'ضربه‌ای مهلک' بر روند صلح است

بی بی سی ـ بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده است که شهرک‌سازی بیشتر اسرائیل در مناطق اشغالی در حوالی شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی می‌تواند "ضربه‌ای مهلک" به روند مذاکرات صلح در منطقه وارد کند.

او گفت که (با این طرح اسرائیل) فلسطینیان ساکن شرق بیت‌المقدس احتمالا به طور کامل از بقیه فلسطینی‌ها در کرانه غربی جدا می‌افتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمتر از یک روز بعد از آن که مجمع عمومی سازمان ملل متحد جایگاه فلسطین را از یک "ناظر دائم" به یک "دولت ناظر غیرعضو" ارتقاء داد، اسرائیل اعلام کرد که سه هزار واحد مسکونی جدید در این منطقه احداث می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که عملیات ساخت‌وساز و احداث این واحدها را دنبال خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای "ناامیدی و نگرانی عمیق" خود را نسبت به برنامه‌های اسرائیل برای احداث واحدهای مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی ابراز کرد.

او گفت که اجرای چنین طرحی "به منزله وارد کردن ضربه‌ای مهلک به آخرین فرصت‌های احتمالی برای توافق بر سر ایجاد دو کشور مستقل است."

مقامات آمریکا هم پیش از این هشدار داده بودند که این طرح جدید اسرائیل می‌تواند از سرگیری مذاکرات صلح را دشوارتر کند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که چشم‌انداز ساخت‌وسازهای گسترده (اسرائیل) "به شدت نگران‌کننده" است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز خواهان توقف شهرک‌سازی اسرائیل و بازگشت دو طرف بر سر میز مذاکره شده است.

با این حال، بنیامین نتانیاهو در نشست دیروز هیات دولت اسرائیل از واکنش‌های بین‌المللی به شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرد.

او گفت: "ما ساخت‌وساز در بیت‌المقدس را ادامه خواهیم داد و همینطور در تمام مناطقی که در نقشه مربوط به منافع استراتژیک اسرائیل قرار دارند."

فلسطینی‌ها می‌گویند که طرح جدید اسرائیل باعث خواهد شد مناطق فلسطینی‌نشین دوپاره شود که برای تشکیل احتمالی یک کشور یکپارچه فلسطین در آینده، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016