سه شنبه 7 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نبش قبر یاسر عرفات انجام شد

بی بی سی ـ نبش قبر یاسر عرفات برای تشخیص علت مرگ او انجام شده است.

روز سه شنبه، ٧ آذر (٢٧ نوامبر)، عملیات نبش قبر یاسر عرفات، رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطینی، به منظور نمونه برداری و تشخیص علت مرگ او در هشت سال پیش انجام شد تا نمونه هایی در اختیار کارشناسان تشخیص جرم قرار گیرد.

رهبر سابق فلسطینیان در آرامگاهی در شهر رام الله، مرکز تشکیلات خودگردان واقع در کرانه باختری رود اردن دفن شده و عملیات نبش قبر او از حدود دو هفته پیش آغاز شده بود.

در روزهای اخیر، گروهی از پزشکان و کارشناسان تشخیص جرم از کشورهای فرانسه، سوئیس و روسیه برای تحویل گرفتن نمونه ها وارد رام الله شده اند.

به گفته منابع نزدیک به خانواده یاسر عرفات، پس از انتقال بقایای جسد یاسر عرفات به مسجدی در نزدیکی محل دفن او، پزشکان فلسطینی از آن نمونه برداری کردند.

کارشناسان خارجی نمونه های برداشت شده را برای آزمایش به کشورهای خود خواهند برد و به بررسی آنها خواهند پرداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر، از اتاق، دفتر کار و بعضی وسایل شخصی عرفات نیز نمونه برداری شده و در اختیار کارشناسان قرار گرفته است.

در ماه سپتامبر، گزارش شد که براساس درخواست قضایی سهی عرفات، بیوه رهبر سابق فلسطینیان، هیاتی برای بررسی علت مرگ یاسر عرفات تعیین و خواستار اجازه مقامات فلسطینی برای نبش قبر و بررسی جنازه او شده است.

مفامات تشکیلات خودگردان فلسطینی گفتند که با انجام این تحقیقات مخالفتی ندارند و ماموران تشکیلات خودگردان، حدود دو هفته پیش و پس از آنکه اطراف قبر یاسر عرفات را با پرده ای پوشاندند، عملیات شکافتن قبر و خارج کردن بقایای جسد او را آغاز کردند.

مرگ در غربت

درخواست خانم عرفات پس از آن تسلیم شد که یک گروه از کارشناسان سوئیسی اعلام کردند که در لباس های باقی مانده از رهبر فلسطینیان، آثاری از ماده رادیو اکتیو پلونیوم ٢١٠ که یک ماده به شدت سمی است یافت شده است.

یاسر عرفات در ماه اکتبر سال ٢٠٠٤ به شدت بیمار شد و منابع رسمی فلسطینی در آن زمان، بیماری او را ابتلای به آنفلوانزای شدید اعلام کردند اما با شدت گرفتن بیماری، رهبر فلسطینیان که دچار حالت تهوع، درد شدید در ناحیه شکم، اسهال و کاهش غیرعادی سلول های قرمز شده بود، برای درمان به بیمارستان نظامی پرسی در حومه پاریس انتقال یافت.

رهبر فلسطینیان کوتاه مدتی پس از ورود به بیمارستان، به کما رفت و در روز ١١ نوامبر درگذشت در حالیکه به گفته منابع رسمی، پزشکان با وجود انجام انواع آزمایش ها، نتوانستند علت اصلی بیماری او را تشخیص دهند.

پس از مرگ یاسر عرفات، کالبد شکافی جهت تعیین علت مرگ صورت نگرفت اما چندی پیش، یک وبسایت فرانسوی سندی را تحت عنوان گزارش پزشکی راجع به مرگ عرفات منتشر کرد و گفت که علایم بیماری رهبر فلسطینیان حاکی از مسمومیت یا ابتلای به بیماری ایدز نبوده است.

با این همه، بیماری نابهنگام و مرگ سریع یاسر عرفات باعث شد تا بسیاری از فلسطینیان با اشاره به ناخرسندی مقامات اسرائیل از آنچه که خودداری عرفات از مقابله موثر با گروه های تندرو فلسطینی می دانستند، سرویس های اطلاعاتی اسرائیل را به قتل او متهم کنند در حالیکه برخی منابع اسرائیلی ابتلای عرفات به بیماری ایدز را مطرح ساختند.

یاسر عرفات در سال ١٩٢٩ از والدین فلسطینی در قاهره متولد شد و در طول تحصیل، به فعالیت های سیاسی روی آورد.

وی از پایه گذاران جنبش فتح بود و پس از پیوستن این جنبش به سازمان آزادیبخش فلسطین - ساف - به رهبری این سازمان برگزیده شد و عنوان رهبر اصلی فلسطینیان را به خود اختصاص داد.

در این سمت بود که یاسر عرفات توافقنامه صلح اسلو را با اسرائیل امضا کرد و از سال ١٩٩٤، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را در دست گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016