"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-03' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

محمد بهارلو، رمان نويس: هيچ يك از نويسندگان ما وابستگي به طبقه كارگر نداشته اند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

اولين رمان" بهارلو" " سال هاي عقرب" است كه سال ها پيش درباره تعدادي از كارگران جنوب نوشته است.

محمدبهارلو در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، درباره بخشي از ادبيات موسوم به ادبيات كارگري گفت :در ايران چيزي به نام ((ادبيات كارگري)) آن گونه كه مثلا در تاريخ ادبيات آمريكا به عنوان ((ادبيات پرولتري)) مي شناسيم وجود ندارد . در جنبش معروف ((ادبيات پرولتري)) كه در دهه سوم قرن بيستم مقارن با بحران بزرگ اقتصادي آمريكا پديد آمد، نويسندگان فعال و نام آوري مانند "سينكلر لوييس"، "اپتون سينكلر"، "جان دوس پاسوس" و "جان اشتاين بك" با تامل و باريك بيني مسائل بزرگ و منازعات عميق اجتماعي جامعه ناراحت خود را مي كاويدند و آثار خود را با چنان سادگي و صداقتي مي پرداختند كه گويي همواره آنها را از دست اول نقل مي كنند.
وي در ادامه گفت : رمان هاي آن ها اغلب (( تجربه هاي بزرگ)) را روايت مي كرد و ميدان تجلي آگاهي اجتماعي بود.هيچ يك از نويسندگان ( ادبيات پرولتري ) آمريكا خاستگاه طبقاتي كارگري نداشتند. اما آثار خود را بر پايه مشاهدات و ملاحظات عيني از زندگي كارگران و مبارزات آنها مي آفريدند .
بهارلو درباره پيشينه ادبيات كارگري در ايران اظهار داشت : تا آنجا كه من خبر دارم هيچ يك از نويسندگان ما وابستگي و تعلقي به طبقه كارگر ايران نداشته اند و حتي مستقيما در معرض تجربيات و جريان هاي كارگري نيز نبوده اند، و از همين رو كمتر رمان يا داستاني را مي توان يافت كه زندگي كارگران در فعايت هاي صنفي و سياسي آنها را به عنوان موضوع خود انعكاس داده باشد.واقعيت اين است كه ادبيات ما نه فقط در تصوير كردن زندگي كارگران و كشمكش هاي اجتماعي و سياسي آنها بلكه در به دست دادن تصويري زنده و موثر از زندگي كشاورزان و خوش نشينان و مهاجران و زاغه نشينان بسيار فقير است . اصولا ((تجربه هاي بزرگ))- بحران هاي اجتماعي و سياسي كه نماينده شكاف ميان رفاه طبقه متمكن و فقر توده هاي پايين جامعه باشد- هيچ گاه در كانون ادبيات ما قرار نداشته است و اين در حالي است كه جامعه ايران هرگز از تلاطمات اجتماعي بر كنار نبوده و در درون خود همواره دستخوش تحولات عميقي بوده است .
وي با اشاره به اين نكته كه قدمت طبقه كارگر و عمر جنبش هاي كارگري در ايران، از قدمت ادبيات داستاني ايران به مراتب بيشتر است, گفت : تمايل كلي بسياري از نويسندگان ما، به ويژه در دهه هاي 40 و 50 شمسي، به توصيف مايه هاي اجتماعي و نشان دادن فقر سياه و سرگرداني آدم هاي حاشيه نشين هيچ گاه به تصوير كردن واقعيت هاي نظرگير و اغلب هول آور زندگي كارگران ايران منجر نشده است .
اين نويسنده علت احتراز نويسندگان از پرداختن به مسائل كارگري را چنين دانست, به گمان من علت احتراز و پرهيز نويسندگان را پرداختن به مسائل كارگران و تجربيات گوناگون مربوط به آنها پيش از هر چيز بايد در سياست حاكم بر فضاي اجتماعي و فرهنگي ما جست؛ سياستي كه رمان را به عنوان يك ((پديده نامشروع)) شناخته است. اين محدوديت و فشار بازدارنده نه فقط نسبت به ادبيات داستاني بلكه به كليت ادبيات و هنر ، اعم از شعر و ترانه و فيلم و نمايش نامه اعمال مي شود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بهارلو در پايان اظهارداشت: اعمال همچو سياستي، كه در فضاي ادبي و هنري، به عنوان يك سنت در آمده است, باعث ايجاد اين توهم و (( با تو)) در اذهان پاره‌‏اي از نويسندگان و منتقدان ما شده است كه گويي نوشتن درباره كارگران و توده هاي مردم بي چيز و تحقير شده جايگاه و منزلت ادبي لازم را ندارد، و اساسا موضوعات و مايه هاي كارگري در قلمرو و معناشناسي ادبيات نمي گنجد. طبيعي است كه اين تلقي يا برداشت قطع نظر از اينكه از كدام منظر و با چه توجيهي همراه باشد، هيچ دخلي به مفهوم آزادي ادبي يا دموكراسي ادبي ندارد، و اين حقيقت را كه آفرينش علي الاطلاق مستلزم آزادي كامل است.
گفتني است, سه داستان از مجموعه داستان "باد در بادبان" نوشته "محمد بهارلو" مربوط به كارگران است.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-25' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بررسى تطبيقى فيلم "سلطان قلب ها" با "گل يخ"، مينا اكبرى، شرق
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-25' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تفكر به جاى فرياد، گفت و گو با محمدحسن شهسوارى - نويسنده، مهدى يزدانى خرم، شرق
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-22' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» فرهنگ شريف: صداي "خوانساري" تاثير بسزايي در موسيقي آوازي ايران داشته است، ايلنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بيژن ترقي: سهم بزرگي در ترانه‌سرايي ايران به "نواب صفا" اختصاص دارد، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» علي‌‏رضا ميرعلينقي: "نواب صفا"، سطح خود را با كارهاي سفارشي پايين نياورد، ايلنا
دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21982

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمد بهارلو، رمان نويس: هيچ يك از نويسندگان ما وابستگي به طبقه كارگر نداشته اند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016