"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-07-28' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

کیا به پایان خط رسیده است؟ کاپیتان تیم ملی ایران قصد دارد با بازگشت به اوج، جواب منتقدانش را بدهد، زيگ زاگ

مهدی زعیم زاده

دوم مرداد ۱۳۸۷، «مهدی مهدوی کیا»، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران وارد ۳۲ سالگی خود شد. مرد سال آسیا در حالی تولد خود را جشن گرفت که به همراه باشگاه خود «اینتراخت فرانکفورت» در اردوی آماده سازی در اتریش به سر می برد و خود را برای یازدهمین فصل حضورش در لیگ «آلمان»، «بوندس لیگا» آماده می کرد.

این فصل دومین فصل حضور مهدوی کیا در فرانکفورت به شمار می رود و او قصد دارد پس از سپری کردن یک فصل تقریباً ناموفق در این باشگاه به منتقدانش نشان دهد که همچنان می تواند در بالاترین سطح بازی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سال ناامید کننده

مهدی مهدوی کیا در ابتدای فصل گذشته پس از پشت سر گذاشتن هشت سال موفق در هامبورگ مجبور به ترک این تیم شد و به اینتراخت فرانکفورت پیوست.

این بازیکن ایرانی در هامبورگ عملکرد مطلوبی از خودش به جا گذاشت، چندین فصل در جمله بهترین گل سازان بوندس لیگا قرار گرفت و در پایان فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ به عنوان بهترین بازیکن این باشگاه معرفی شد.

هواداران فرانکفورت امیدوار بودند این بازیکن با تجربه در فرانکفورت هم بازی های خوبی از خودش به نمایش بگذارد، اما در فصل گذشته، شماره ۱۵ فرانکفورت نتوانست تماشاگران این تیم را راضی کند. او در ۲۰ دیداری که برای تیمش در فصل گذشته به میدان رفت، یک گل هم نزد و تنها دو بار پاس گل داد.

نمرات نشریه معتبر «کیکر»، چاپ آلمان، هم نشان می دهد که بازی های مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۳ در فصل گذشته چندان چنگی به دل نزده است. حتی کار به جایی کشید که طرفداران فرانکفورت در پایان فصل در قسمت نظرخواهی سایت اختصاصی این باشگاه از عملکرد هافبک ایرانی تیم شان انتقاد کردند.

یکی از کاربران سایت نوشت: «واقعاً چه لزومی داشت که فرانکفورت برای خرید این بازیکن پا به سن گذاشته اینقدر هزینه کند. آیا بهتر نبود با این پول چند بازیکن جوان می گرفتیم؟» یکی دیگر از هواداران فرانکفورت اینگونه درباره مهدوی کیا اظهار نظر کرد: «مهدوی کیا دیگر آن سرعت دوران جوانی اش را ندارد، او به پایان خط رسیده است.»

مهدوی کیا در کنار بازی های نه چندان قابل قبولش در بوندس لیگا، سال گذشته در تیم ملی هم دوران پرفروغی نداشت. پس از حذف تیم ملی از جام ملت های آسیا، مهدوی کیا در اکثر بازی های تیم ملی به دلیل مصدومیت غایب بود و در بازی با سوریه هم که به میدان رفت خوب کار نکرد. تمامی این بازی ها دست به دست هم داده تا این سوال برای علاقه مندان به این بازیکن ۳۲ ساله پیش بیاید که آیا او به پایان خط رسیده است؟

"جواب منتقدان را می دهم "

فرانکفورت در چند هفته گذشته در اردوی آماده سازی خود در اتریش چند بازی دوستانه برگزار کرد که مهدوی کیا در اکثر این بازی ها نمایش مطلوبی از خود ارائه کرد، به نحوی که نظر هوادارن فرانکفورت هم نسبت به او عوض شد و چندی از آن ها در سایت باشگاه به تمجید از مهدی پرداختند و از او خواستند که در طول فصل هم مثل این بازی های دوستانه بازی کند.

مهدوی کیا که به خوبی از انتقادها با خبر است در دفاع از خود گفت: «سال گذشته به دلیل حضور در جام ملت ها نتوانستم در اردوی آماده سازی تیم شرکت کنم و با سایر هم تیمی هایم هماهنگ شوم، از طرفی خستگی بازی های تیم ملی در مالزی نیز در تنم باقی مانده بود، با این حال در نیم فصل اول چندان بد نبودم. در نیم فصل دوم هم که مرتب بدشانسی می آوردم و مصدوم می شدم، اما در ماه های گذشته به خوبی استراحت کردم و مصدومیتم نیز به طور کامل برطرف شده، آماده ام که در این فصل با بازی هایم جواب منتقدان را بدهم.»

در این میان این تردید درباره آمادگی مهدوی کیا وجود دارد که مصدومیت از ناحیه کمر که هر چند وقت یکبار به سراغ او می آید اجازه نمی دهد تا به روزهای اوج بازگردد.

مهدی مهدوی کیا

عملکرد باشگاهی مهدوی کیا:
۱۳۷۴-۱۳۷۰: بانک ملی
۱۳۷۷-۱۳۷۴: پرسپولیس
۱۳۷۸-۱۳۷۷: بوخوم ( ۱۲بازی، سه گل)
۱۳۸۶-۱۳۷۸: هامبورگ (۲۱۱ بازی، ۲۶ گل)
۱۳۸۷-۱۳۸۶: فرانکفورت ( ۲۰ بازی، بدون گل)


عملکرد ملی :
۱۳۸۶-۱۳۷۵: ۱۰۳ بازی و ۱۲گل

افتخارات :
قهرمان ایران در فصول ۱۳۷۴-۱۳۷۵،۱۳۷۸-۱۳۷۷ به همراه پرسپولیس
قهرمان جام اینترتوتو در سال ۲۰۰۵ به همراه هامبورگ
قهرمان جام اتحادیه آلمان در سال ۲۰۰۳ به همره هامبورگ
مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۳
بهترین بازیکن جوان آسیا در سال ۱۹۹۷
حضور در چهار دوره جام ملت های آسیا
بهترین بازیکن هامبورگ در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲
او در این باره توضیح داد: «شنیده ام که می گویند آسیب دیدگی کمرم یک مصدومیت مزمن است، اما اصلا اینطور نیست و من کاملا خوب شده ام. سال گذشته بدشانس بودم که چند مرتبه آسیب دیدم و این هم قسمتی از فوتبال است.» از قرارداد مهدی با فرانکفورتی ها دو سال دیگر باقی است و او به دنبال این است که در این دو سال، سال گذشته را جبران کند و حتی دوران حضورش در این تیم را بیشتر کند. طبق یکی از بندهای قرارداد «کیا» با فرانکفورت، اگر مدیران تیم از او راضی باشند، قراردادش یک سال دیگر تمدید می شود و چهار ساله خواهد شد.

مهدوی کیا و دایی

پس از پایان جام جهانی ۲۰۰۶ و کنار رفتن «علی دایی» و «یحیی گل محمدی» از تیم ملی ایران، مهدی مهدوی کیا به عنوان کاپیتان جدید این تیم به کار خود در تیم ملی ادامه داد. با این حال در این یکی-دو سال مهدوی کیا در تیم ملی دوران خوبی را پشت سر نگذاشت. کاپیتان تیم ملی در جام ملت های آسیا با هدر دادن یک پنالتی در حذف ایران از آن رقابت ها سهم داشت و پس از این که علی دایی سرمربی تیم ملی شد هنوز برای تیم ملی به میدان نرفته است.

در این میان روزنامه های ورزشی به دفعات نوشته اند که رابطه خوبی بین مهدوی کیا و دایی برقرار نیست و دلیل حضور پیدا نکردن مهدوی کیا در بازی های اخیر تیم ملی به همین روابط شخصی بر می گردد. خود دایی و مهدوی کیا مرتباً این گزارش ها را تکذیب کرده اند. علی دایی در این باره توضیح داده است: «مهدوی کیا هر وقت آماده باشد به تیم ملی دعوت می شود، این چیزهایی که روزنامه ها می نویسند همگی کذب است، چون آماده نبود به تیم ملی دعوت نشد.»

مهدوی کیا نیز در این باره می گوید: «هیچ مشکلی بین من و دایی وجود ندارد. چون مصدوم بودم نتوانستم در این چند بازی اخیر تیم ملی را همراهی کنم. هر وقت که به تیم ملی دعوت شوم با کمال میل در خدمت خواهم بود.» زننده گل دوم ایران به آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ تاکید کرد قصد دارد حالا حالا ها به حضورش در تیم ملی ادامه دهد: «مگر چند سال دارم که به فکر خداحافظی از تیم ملی باشم؟ فکر می کنم که چند سال دیگر هم بتوانم در تیم ملی بازی کنم.» مهدوی کیا از سال ۱۳۷۵ پیراهن تیم ملی را بر تن دارد و در این ۱۳ ساله ۱۰۳ مرتبه برای تیم ملی به میدان رفته و ۱۲ گل زده است.

ثبت رکورد تاریخی

مهدوی کیا با ثبات ترین ایرانی شاغل در لیگ های اروپایی به شمار می رود، او در فصل ۹۹-۹۸ با پیوستن به باشگاه «بوخوم» وارد بوندس لیگا شد. سپس به «هامبورگ» رفت و هشت سال برای این تیم بازی کرد و این فصل دومین فصل حضورش در فرانکفورت و یازدهمین فصل حضورش در بوندس لیگا خواهد بود. مهدوی کیا تا به حال ۲۴۳ بازی در بوندس لیگا انجام داده و ۲۹ گل زده است. «چا بوم کوئن»، ملی پوش سابق تیم ملی «کره جنوبی» با انجام ۳۰۳ بازی در بوندس لیگا در بین تمامی لژیونرهای آسیایی بیشترین بازی را در اروپا انجام داده و مهدوی کیا می تواند با انجام ۶۰ بازی دیگر به رکورد کوئن برسد و نام خود را در تاریخ جاودانه کند.

با این حال مهدوی کیا در شرایطی می تواند به فکر رکورد شکنی باشد که بهتر از سال گذشته کار کند و یک جایگاه ثابت در تیمش داشته باشد.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-02-25' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» یک دهه موفقیت مهدوی کیا در بوندس لیگا، ایسنا
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37784

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کیا به پایان خط رسیده است؟ کاپیتان تیم ملی ایران قصد دارد با بازگشت به اوج، جواب منتقدانش را بدهد، زيگ زاگ' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016