"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-05-25' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

تحليل روزنامه گاردين از عملكرد افشين قطبى، ایران اسپورت نت

روزنامه معتبر گاردين چاپ لندن، عملكرد فصل جارى «افشين قطبى» سرمربى پرسپوليس را تحليل كرده و از قهرمانى وى در ليگ ايران تمجيد به عمل آورده است. پرسپوليس در فصل جارى عملكرد خوبى داشت و با توجه به كسر شش امتياز از اين تيم طى سناريويى دراماتيك توانست قهرمانى ليگ را بدست آورد. اين تيم در روز پايانى رقابت ها در زمين خودى و با حضور يكصد هزار تماشاگر توانست سپاهان اصفهان را مغلوب كرده و قهرمان ليگ هفتم شود. گاردين در اين باره نوشت: افشين قطبى كه مليتى ايرانى ـ آمريكايى دارد، آگوست سال ۲۰۰۷ پس از ۳۰ سال دورى به ايران بازگشت تا هدايت بزرگترين باشگاه ايران را به دست بگيرد. او پيش از اين دستيار مربى كره جنوبى در تيم ملى اين كشور بود. قطبى شروع خوبى در ليگ ايران داشت و بازى هاى نخست فصل را با پيروزى پشت سر گذاشت. همه چيز خوب پيش مى رفت تا اينكه دوران سياه اين تيم فرا رسيد و پرسپوليس در ميانه هاى فصل افت كرد. آنها در هفته هاى پايانى بازگشت بسيار خوبى به مسابقات داشتند و در تمام بازى ها پيروز شدند. در هفته پايانى آنها دو امتياز با صدرنشين فاصله داشتند و با برترى برابر سپاهان صدرنشين ليگ ايران شدند. شنبه كه روز شروع هفته در ايران است، شاهد برگزارى ديدار اين تيم در ورزشگاه آزادى بود و محسن خليلى در دقيقه هفدهم دروازه سپاهان را باز كرد تا همه به قهرمانى اميدوار شوند. در ادامه، احسان حاج صفى بازيكن فوق العاده و هجده ساله سپاهان گل تساوى را زد تا شادى پرسپوليسى ها تنها يازده دقيقه دوام داشته باشد. نيمه دوم به پرسپوليس تعلق داشت.

آنها فشار بسيارى به سپاهانى ها وارد كردند و فرصت هاى گلزنى زيادى را خلق كردند. وقت اضافه هفت دقيقه اى فرصت خوبى براى پرسپوليسى ها بود تا بتوانند آخرين تلاش هايشان براى قهرمانى را به كار ببندند. دقيقه ششم از وقت هاى تلف شده «سپهر حيدرى» توانست گل دوم پرسپوليس را به ثمر برساند تا آنها براى بار دوم در ليگ برتر ايران قهرمان شوند. قهرمانى قبلى پرسپوليس در ليگ ايران به سال ۲۰۰۳ بازمى گردد. بيست و نهم فوريه بود كه مهدى تاج نايب رئيس فدراسيون فوتبال ايران در گفتگويى اعلام كرد: «افشين قطبى در ديدارهاى مقدماتى جام جهانى هدايت تيم ملى ايران را به عهده خواهد داشت.» روز بعد، دو ساعت پيش از آن كه شغل جديد قطبى به صورت رسمى اعلام شود، رسانه هاى ايرانى خبر سرمربيگرى على دايى در تيم ملى را اعلام كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

على دايى پس از آن در برنامه نود تلويزيون ايران اعلام كرده بود كه براى به دست آوردن اين شغل با خدا لابى كرده است. قطبى در ماه آوريل تصميم داشت در پرسپوليس بماند ولى در حال حاضر او به دلايلى قصد دارد، باشگاه را ترك كند. آنها در شانزده بازى نخست فصل هيچ شكستى متحمل نشدند ولى باخت برابر سپاهان در سى و يكم دسامبر و كسر شش امتياز از آنها در فوريه به دليل نپرداختن حقوق بازيكن پيشين تيم موجب شد اوضاع به هم بريزد. حاشيه هاى زيادى تيم را دربرگرفت تا اين تيم افت فاحشى داشته باشد. افشين قطبى گفت:«حاشيه هاى موجود در پرسپوليس باور نكردنى است. نشريه ها نيز به اين حاشيه ها دامن مى زنند. آنها از قول برخى بازيكنان حرف هايى را منتشر مى كردند در صورتى كه اين حرف ها به هيچ وجه حقيقت نداشتند. باشگاه هاى بزرگى مانند منچستر يونايتد و رئال مادريد نيز توسط رسانه ها و هواداران شان تحت فشار قرار مى گيرند ولى چنين شرايطى در هيچ جاى ديگر نديده ام.» برخى معتقدند كه قطبى به هيچ وجه نبايد به عنوان سرمربى انتخاب مى شد، زيرا وى پيش از آن پرسپوليسى نبوده و قرار گرفتن وى در پستى بالاتر از پرسپوليسى هاى پيشين نمى تواند مورد پذيرش باشد! شايد اگر قطبى نتايج خوبى نمى گرفت، تا پايان فصل نمى توانست جايگاهش را حفظ كند. يكى از كسانى كه گفته مى شد مشكلاتى را براى قطبى به وجود آورده، حميد استيلى بازيكن پيشين پرسپوليس است. «مصطفى دنيزلى» سرمربى پيشين پرسپوليس نيز مشكلات مشابهى با استيلى داشت، ولى قطبى هرگونه مشكلى با وى را رد كرده است. قطبى در اين خصوص گفت:«استيلى را مانند برادرم مى دانم. بازيكنى مانند او نمى تواند چنين كارهايى را بر ضد باشگاه محبوبش انجام بدهد. نه، به هيچ وجه باور نمى كنم.» قطبى به عنوان دستيار «گاس هيدينگ» و «ديك ادووكات» در تيم ملى كره جنوبى فعاليت كرده است و اين نخستين فصل فعاليت وى به عنوان سرمربى بود. زمانى كه قطبى «عليرضا مرزبان» يكى از دوستان حميد استيلى را از تيم اخراج كرد، باشگاه وى را به تيم برگرداند. اين شرايط ادامه پيدا كرد تا اينكه برخى بازيكنان به كم كارى متهم شدند. لپ تاپ قطبى آن طور كه خودش اعلام كرده توسط يكى از اعضاى داخلى باشگاه شكسته شده است. نيكبخت نيز در مصاحبه اى گفته بود نحوه تمرين دادن و متد مربيگرى قطبى كهنه شده و او هيچ چيز از فوتبال مدرن نمى داند. همه اين اتفاق ها به افت پرسپوليس كمك كرد. در حالى كه تنها هفت بازى تا پايان ليگ باقى بود، پرسپوليس هفت امتياز با سپاهان فاصله داشت و بايد به انزلى مى رفت و با ملوان روبه رو مى شد.

برد برابر ملوان آنها را به بازى ها برگرداند. آنها براى قهرمانى به چهارده امتياز از شش بازى باقى مانده نياز داشتند. پيروزى برابر سايپا بسيار راضى كننده بود و آنها را به قهرمانى نزديك تر كرد. قطبى روز پيش از ديدار پايانى فصل برابر سپاهان گفت: «هواداران پرسپوليس، بهترين هواداران دنيا هستند.» او پس از پايان بازى و پيروزى برابر سپاهان و قهرمانى در ليگ ايران گفت: «هرگز چنين صحنه هايى را در تمام عمرم نديده ام. مى خواستم در قلب هواداران جايى داشته باشم و در حال حاضر بسيار شادمانم زيرا توانسته ام موجب شادى آنها شوم. اين قهرمانى را به آنها تقديم مى كنم.» پيشنهاد بسيارى از روزنامه نگاران و دوستان قطبى به او اين بوده است كه با پرسپوليس قهرمان شو و سپس اين تيم را ترك كن. گاهى اوقات قهرمانى لازمه ماندن يك مربى در يك تيم نيست ولى شايد او در اين تيم بماند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37029

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل روزنامه گاردين از عملكرد افشين قطبى، ایران اسپورت نت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016