"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-04-22' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

بارسلونا - منچستريونايتد، ديـــداری بـا ريشــه‌هـــای تـاريـخی، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشی - فوتبال


بارسلونا و منچستريونايتد در مرحله‌ی نيمه نهايی ليگ قهرمانان در ديداری نفس‌گير و حساس با يکديگر روبرو می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين ديدار يادآور بازی‌های آنها در سال‌های گذشته است. شايد بهتر بود رويارويی آنها در يک ديدار بود و در مسکو برگزار می‌شد.

نخستين ديدار آنها در رقابت‌های جام در جام اروپا بود ولی زيباترين و به يادماندنی‌ترين ديدار آنها، رويارويی در ليگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ بود.

جايزه‌ی تيم پيروز در بازی سال جاری، رزرو بليت مسکو است، جايی که فينال ليگ قهرمانان در آنجا برگزار می‌شود. دو تيم توانايی شکست دادن يکديگر را دارند و برای توانايی‌های حريف احترام قائلند ولی وقتی پای فينال ليگ قهرمانان در ميان باشد، رسيدن به فينال تحت هر شرايطی ممکن است در دستور کارشان قرار بگيرد.

بارسلونا و منچستريونايتد پيش از اين هفت بار با يکديگر روبرو شده‌اند که همه‌ی آنها به نوعی ديدارهای مهمی بوده‌اند و حساسيت‌های ويژه‌ای داشته‌اند.


* فصل ۱۹۸۴-۱۹۸۳؛ يک چهارم نهايی جام در جام اروپا

"ديگو مارادونا" که آن روزها در بارسلونا بازی می‌کرد، در اوج دوران آمادگی قرار داشت و به نظر می‌رسيد برگ برنده‌ی کاتالان‌ها در ديدار با يونايتد است ولی او در آن ديدار به ميدان نرفت.

در سال‌های اخير ليگ قهرمانان اروپا معتبرترين جام باشگاهی در اين قاره است. ولی در جام يوفا طی دهه‌های گذشته از کيفيت بالايی برخوردار بود و قهرمانی در آن افتخار بزرگی به شمار می‌رفت. منچستری‌ها به خوبی اين روزهايشان بازی نمی‌کردند و در سايه‌ی ليورپول محو شده بودند. بارسلونا نيز شرايط بهتری نداشت و يازده سال بدون جام را سپری می‌کرد.

بازی رفت در نوکمپ برگزار شد. بارسلونا با گل "گريم هاگ" از حريف پيش افتاد. گل دقيقه‌ی پايانی "خوان کارلوس پرس" موجب پيروزی دو بر صفر کاتالان‌ها شد تا آنها نيمی از راه صعود را پيموده باشند و با خيال راحت به انگليس سفر کنند. در بازی برگشت يونايتدها تحت رهبری "ران اتکينسون" يکی از بهترين‌ نمايش‌های خود در تاريخ بازی‌های اروپايی را نشان دادند: "برايان رابسون" هافبک ملی‌پوش انگليس در آن بازی دو گل زد تا نتيجه‌ی ديدار در مجموع دو بر دو مساوی شود. در نهايت گل "فرانک استاپلتون" سرانجام ديدار را مشخص کرد و يونايتد راهی دور بعد شد.


* ۱۹۹۱-۱۹۹۰؛ فينال جام در جام اروپا

يونايتد سال پيش از آن در جام حذفی انگليس قهرمان شده بودند و تيم با سرمربی‌گری "الکس فرگوسن" به سوی بزرگ شدن پيش می‌رفت. فينال در استاديوم دی‌کويپ روتردام برگزار می‌شد و می‌توانست به شبی رويايی برای هر دو تيم تبديل شود. بارسلونا هنوز هم با مشکل‌هايش دست و پنجه نرم می‌کرد و نتوانست بازی درخشانی را انجام دهد. در سوی ديگر ميدان منچستريونايتد آماده‌ قرار داشت. اين بار "مارک هيوز" دو گل وارد دروازه‌ی بارسلونا کرد تا تيمش را به قهرمانی برساند. شوت سنگين او برای "کارلوس بوسکت" هيچ شانسی باقی نگذاشت و توپ به کنج دروازه رفت. "رونالد کومان" از روی يک ضربه ايستگاهی فاصله را کم کرد ولی اين گل برای پيروزی کافی نبود. اين نخستين جام اروپايی انگليسی‌ها پس از پنج سال محروميت در بازی‌های اروپايی بود.


* ۱۹۹۵-۱۹۹۴؛ مرحله‌ی گروهی ليگ قهرمانان

منچستر و بارسلونا به تيم‌های قدرتمندی تبديل شده بودند و بازی‌های زيبايی را نيز به نمايش می‌گذاشتند. بارسا علی‌رغم بازی‌های زيبايی که فصل پيش از آن انجام داده بود، در فينال ليگ قهرمانان با نتيجه‌ی چهار بر صفر برابر ميلان خرد شده بود. "يوهان کرايف" آن زمان هدايت بارسلونا را برعهده داشت و تيم را به موفقيت‌های خوبی رسانده بود. ولی به نظر می‌رسيد سال پايانی را در نوکمپ سپری می‌کند. او که در پايان فصل بعد از بارسلونا خداحافظی کرد، در ديدار رفت برابر يونايتد در اولدترافورد به تساوی رسيد تا از گرفتن يک امتياز در زمين حريف راضی باشد زيرا آنها بازی قبلی‌شان برابر گوتنبرگ سوئد را واگذار کرده بودند. در دديار برگشت با رسلونايی‌ها با نتيجه‌ی درخشان چهار بر صفر شياطين سرخ را له کردند تا يک پيروزی تاريخی رقم بخورد. "هريستوا استوئيچکوف" دو گل زد و "روماريو" و "آلبرت فرر" گل‌های ديگر را به ثمر رساندند. در آن ديدار "پيتر اشمايکل" در زمين حضور نداشت و "گری والش" جايش را گرفته بود. کاتالان‌ها چهار گل به والش زده بودند نه اشمايکل. در آن زمان هنوز قانون ممنوعيت به کارگيری بيش از سه بازيکن خارجی در ترکيب تيم پابرجا بود و فرگوسن برای به کار گرفتن بازيکنانش محدوديت داشت.


* ۱۹۹۹-۱۹۹۸؛ مرحله‌ی گروهی ليگ قهرمانان

دو ديدار رفت و برگشت اين دو تيم در آن سال را يکی از ديدنی‌ترين ديدارهای ليگ قهرمانان می‌دانند. يونايتد به عنوان صدرنشين از اين گروه صعود کرد ولی بارسلونا با قرار گرفتن در مکان سوم جدول،‌از راهيابی به دور بعد بازماند.

دو تيم دو بازی خود برابر بروندبی دانمارک را با پيروزی پشت سر گذاشته بودند. يونايتد در بازی رفت و برگشت برابر بايرن مونيخه به تساوی رسيده بود ولی بارسلونا دو بار به تيم آلمانی باخت تا صعودکنندگان گروه يونايتد و بايرن باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هر دو ديدار رفت و برگشت بارسا و يونايتد با تساوی سه بر سه به پايان رسيد. بازی‌هايی که هيچ‌گاه آنها را فراموش نخواهيد کرد. بازی رفت در اولدترافورد برگزار شد. "رايان گيگز" و "پل اسکولز" دو بر صفر شياطين سرخ را پيش انداختند. "سانی اندرسون" يک گل زد تا فاصله کمتر شود. پس از آن "ديويد بکام" روی يک ضربه‌ی ايستگاهی بسيار تماشايی فاصله را با يکديگر به دو گل رساند. پنالتی‌های "لوئيس انريکه" و "جيووانی" نتيجه را به تساوی کشاند تا تماشاگران يونايتد ناراضی از ورزشگاه خارج نشوند هر چند تيم‌شان پيروز نشده بود.

بازی برگشت در نوکمپ برگزار شد. "اندی کول" و "دوايت يورک" برای يونايتد و "سانی اندرسون" و "ريوالدو" برای بارسا گلزنی کردند. پس از آن يورک روی سانتر عالی بکام گل برتری را به ثمر رساند و در نهايت ريوالدو با يک قيچی تماشايی بار ديگر دو تيم را برابر کرد.

بازی‌های اين دو تيم هيچ گاه خسته کننده نبوده‌اند و هميشه هواداران دو تيم از رويارويی آنها استقبال کرده‌اند. هر چند يک تيم از آن دو به فينال راه می‌يابند ولی می‌توان باز هم به تماشای يک بازی زيبا نشست.

يونايتدها به عقيده‌ی بسياری از کارشناسان بهترين تيم حال حاضر اروپا است در حالی که بارسلونا در حال طی کردن دوران افت خود پس از درخشش خيره کننده‌شان طی سه سال گذشته هستند. بسياری معتقدند اگر ريکارد نتواند تيمش را به قهرمانی برساند، در پايان فصل اخراج خواهد شد ولی هواداران شياطين سرخ از ماندن سرمربی اسکاتلندی خود مطمئن هستند و با اميد بسياری به سوی فينال مسکو گام برمی‌دارند.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-04-04' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» نتيجه‌ ديدارهای رفت جام يوفا: ناکامی بايرن مونيخ در آليانس آره‌نا، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-02-22' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» ۱۶ ‬تيم صعودکننده در رقابت‌های فوتبال جام يوفا حريفان خود را شناختند، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-12-21' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پايان مرحله گروهی جام يوفا، آندرانيک تيموريان با بولتون در مرحله‌ حذفی، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-11-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پيامدهای حذف از مقدماتی يورو ۲۰۰۸: خسارت سه ميليارد يورويی اقتصاد انگلستان از فوتبال، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-11-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» مقاله گاردين پس از ناکامی تلخ تيم ملی فوتبال انگليس: اين جزيره دور افتاده ديگر به درد قاره سبز نمی‌خورد! فارس
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36620

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بارسلونا - منچستريونايتد، ديـــداری بـا ريشــه‌هـــای تـاريـخی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016