"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2008-01-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

رقابت‌های جام ملت‌های آفريقا: تب فوتبال در قاره‌ سياه بالا می رود، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشی - فوتبال


تيم‌های آفريقايی بازی‌های تدارکاتی شان را برای جام قاره‌ی آفريقا از مدت ها پيش شروع کرده‌اند. آفريقا با پشت سرگذاشتن آسيا اکنون در حال تبديل شدن به قدرت سوم فوتبال در جهان است. پيش‌بينی می‌شود که دهه‌ی آينده متعلق به فوتبال آفريقا باشد.


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هفت تيم دسته اولی و دو تيم دسته دومی بوندسليگا در مجموع از چهارده بازيکن آفريقائی خود برای حضور در رقابت های جام ملت های آفريقا که بين روزهای بيستم ژانويه تا دهم فوريه در غنا برگزار می شود، چشم خواهند پوشيد.


به نوشته‌ی "دويچه وله" تنها از هامبورگ محمد زيدان، مهاجم ملی پوش مصر، تيموتی آتوبا بازيکن خط ميانی از کامرون و کولين بنيامين از ناميبيا در رقابت‌های جام آفريقا حضور می يابند.


در همين حال تيم های آفريقائی با برگزاری رقابت‌هايی خود را برای حضور در اين جام آماده می کنند. روز شنبه ی گذشته مراکش با نتيجه ۲ بر صفر برابر زامبيا به پيروزی دست يافت و ساحل عاج در ديداری با نتيجه ۳ بر صفر از سد کويت گذشت. يک‌شنبه نيز آفريقای جنوبی با نتيجه ۳ بر صفر در مقابل موزامبيک به پيروزی دست يافت و ملی پوشان سنگال با نتيجه ۳ بر يک از سد نامبيا گذشتند. در آخرين ديدار نيز آنگولا و مصر به تساوی ۳ بر ۳ بسنده کردند.


* ترکيب گروه‌های چهارگانه

در رقابت‌های جام ملت های آفريقا شانزده تيم در چهار گروه به ديدار هم خواهند رفت. در گروه نخست تيم های غنا، مراکش، ناميبيا و گينه قرار دارند، که انتظار می رود دو تيم غنا و مراکش به دور بعد راه يابند. ملی پوشان غنا تاکنون چهار بار عنوان قهرمانی آفريقا را به دست آورده‌اند که آخرين بار آن سال ۱۹۸۴ در رقابت های ليبی بود اما، از آن زمان به بعد درخششی چندانی نداشتند و حتی به رقابت های تونس در سال ۲۰۰۴ هم راه پيدا نکردند و دو سال بعد در مصر از مرحله مقدماتی فراتر نرفتند. در اين گروه مراکش هرچند يک عنوان قهرمانی در دهه ی هفتاد و يک عنوان نايب قهرمانی در سال ۲۰۰۴ را با خود به همرام دارد اما، هيچ گاه از مدعيان واقعی در قاره ی آفريقا نبوده است.


* گروه دوم

در گروه دوم نيجريه، ساحل عاج، مالی و بنين حضور دارند. رقابت اصلی در اين گروه بين نيجريه و ساحل عاج خواهد بود. برتی فوگتس سر مربی پيشين تيم ملی آلمان که مربی گری تيم ملی نيجريه را بر عهده دارد، در اين باره می‌گويد: ‹‹ ما برای قهرمانی به غنا خواهيم رفت.››

يکی ديگر از مدعيان اين گروه ساحل عاج است که در سال ۱۹۹۲ عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و تا اين زمان تنها در دو سال پيش بود که موفق به کسب عنوان دوم اين رقابت‌ها شده بود. در همين حال اولی اشتليکه، سر مربی آلمانی اين تيم به علت بيماری شديد فرزندش، مجبور شد هفته گذشته از سمت خود کناره گيری کند.


* گروه سوم

در گروه سوم اين رقابت ها، تيم های مصر، کامرون، سودان و زامبيا قرار دارند که از تيم های مصر و کامرون هم انتظار صعود به دور بعد می رود. مصری ها در دهه ی پنجاه ميلادی و در سالهای ۵۷ و ۵۹ دوبار قهرمان شدند، اما برای کسب سومين عنوان تقريبا سی سال منتظر ماندند و در سال ۱۹۸۶ بار ديگر جام را به خانه بردند. مصری ها دوازده سال بعد يعنی در سال ۱۹۹۸ و سرانجام در سال ۲۰۰۶عنوان قهرمانی قاره آفريقا را جشن گرفتنند. در اين گروه کامرون هم تاکنون چهار عنوان قهرمانی را به دست آورده است که بهترين دوران خود را با کسب دو قهرمانی در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ داشته است، در دو دوره گذشته اما کامرون در مرحله ی يک چهارم ناکام مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* گروه چهارم

در گروه چهارم تيم های آفريقای جنوبی، سنگال، تونس و آنگولا قرار دارند . در اين گروه رقابت نسبت به ساير گروه ها دشوار تر است. در اين گروه در حالی که آفريقای جنوبی در نيمه ی دوم دهه نود يعنی سال ۱۹۹۶عنوان قهرمانی را از آن خود کرد، دو سال بعد دوم و در رقابت های سال ۲۰۰۰ با کسب عنوان سومی به سير نزولی خود ادامه داد، نکته ی جالب در مورد تونس آن است که تونسی ها نخست در رقابت های زير بيست ويک ساله ها در سال های ۱۹۹۰، ۹۶، ۲۰۰۰ و۲۰۰۶ عنوان قهرمانی قاره را به دست آوردند، تا اين که سرانجام در سال ۲۰۰۴ موفق به قهرمانی بزرگسالان آفريقا شدند.

در اين رقابت ها، اين و يا آن مرواريد سياه کشف و به خدمت گرفته خواهد شد. آفريقا در سال های گذشته در عرصه ی فوتبال از آسيا پيشی گرفت و اکنون در کنار اروپا و آمريکای لاتين می رود تا به قدرت سوم تبديل شود. برخی از متخصصين با توجه به تعداد ستارگان آفريقائی که در ليگ های برتر جهان توپ می زنند و برگزاری دور بعدی رقابت‌های جام جهانی در آفريقای جنوبی، دهه‌ی آينده را متعلق به آفريقا، قاره‌ی سياه، می دانند.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-07-18' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم های فوتبال منتخب جهان و آفريقا امشب در ديدار "نود دقيقه برای ماندلا" به مصاف هم می‌روند، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-03-23' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بهترين تيم‌های ملی فوتبال قاره آفريقا معرفی شدند، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-12' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم الاهلی مصر قهرمان فوتبال جام باشگاه های آفريقا شد، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-02-10' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم ملي فوتبال نيجريه به مقام سومي جام ملت‌هاي آفريقا دست يافت، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-02-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» "اوكوچا"، كاپيتان تيم فوتبال نيجريه: نيجريه به ديدار پاياني راه مي‌يابد، ايرنا
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35640

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رقابت‌های جام ملت‌های آفريقا: تب فوتبال در قاره‌ سياه بالا می رود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016