"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-05-20' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

حل معادله قهرمانی، استقلال- سايپا، فينال ليگ برتر، شرق

گروه ورزش، علی خماند - درست است که ليگ برتر بازی فينال ندارد اما در بازی های ليگ هم بازی هايی هست که کار را برای مدعيان قهرمانی تمام می کند. نمونه اش همين بازی استقلال و سايپا است که عصر امروز ساعت ۵/۴ انجام می گيرد. استقلال و سايپا که از نيمه های نيم فصل اول تا به حال بر سر صدرنشينی رقابت می کنند حالا در بازی مستقيم تکليف قهرمانی را روشن خواهند کرد. البته درست است که هنوز دو بازی تا پايان فصل باقی مانده اما به نظر می آيد که تيم پيروز اين بازی با روحيه ای که به دست می آورد می تواند با خيال راحت به استقبال قهرمانی برود.

***
استقلال و سايپا دو روی سکه فوتبال هستند. سايپا در بيشتر اوقات تيم منظم و با برنامه ای بوده و عموماً بر مبنای حرکت تيمی و تاکتيک های از پيش تعيين شده کار می کند اما استقلال هيچ وقت آن وحدت تاکتيکی و بازی روان فصل گذشته را به نمايش نگذاشته، در عوض به مدد بازيکنان حرفه ای و شگردهای انفرادی در بيشتر اوقات از تنگناها گريخته و برای خود پلی برای پيروزی ساخته است.

مقايسه دو تيم به لحاظ پيروی از دو سبک متفاوت کمی پيچيده و در عين حال غير قابل اتکاست اما با بررسی بعضی از نکات واضح می توان کمی اوضاع را روشن تر کرد. سايپا تا اينجای کار در خط حمله بهتر ظاهر شده و در جدول گلزنان هم نام علی دايی را می توان در رده های بالا ديد. از طرف ديگر استقلال در خط دفاعی بهتر ظاهر شده، نه از آن جهت که خط دفاعی مستحکم تری داشته باشد بلکه از اين حيث که اصولاً بازيکنان اين تيم بيشتر در منطقه خودی حضور دارند.

استقلال در جدول گلزن ها نماينده شاخصی ندارد و تنها ميثم بائو با ۶ گل زده در پله های پايينی حضور دارد. در واقع استقلالی ها دسته جمعی گل می زنند و دسته جمعی از آن دفاع می کنند. به همين دليل پيش بينی شرايط بازی و روال آن سخت به نظر می رسد. در عين حال به نظر می آيد که در بازی امروز دو مهاجم سريع استقلال و سايپا يعنی سياوش اکبرپور و محسن خليلی می توانند سرنوشت بازی را عوض کنند.

***
در مورد مربی دو تيم هم نکته های قابل ذکری وجود دارد. در واقع در هر دو نيمکت نشانه هايی از دردسر می توان ديد. در سايپا احتمال حضور علی دايی در داخل زمين احساس می شود. از اردوی سايپا خبر می رسد که شيوه تمرينی تيم به گونه ای بوده که احتمال حضور علی دايی را از ابتدای بازی تقويت می کند. به اين ترتيب می توان گفت که سايپا با حضور سرمربی در داخل زمين تمرکز کافی برای آناليز بازی نخواهد داشت.

از سوی ديگر در نيمکت استقلال هم نشانه هايی از اختلاف بين مرفاوی و تئودور يونگ ديده می شود. يونگ ديروز به ايپنا گفته است که نمی تواند مساله اختلاف نظرش با مرفاوی را رد کند. به هر حال امروز مرفاوی و يونگ بايد هر طور شده برای رويارويی با سايپا با هم کنار بيايند و بعد از به دست آوردن قهرمانی اختلافاتشان را که به گفته يونگ «سليقه ای» است حل و فصل کنند.

کوچک و خواندنی

۱- در هر دو تيم بازيکنانی هستند که در سال های گذشته پيراهن تيم مقابل را به تن داشته اند. در استقلال حسين کاظمی و مهدی اميرآبادی سابقه بازی در سايپا را دارند و در طرف مقابل هم احمد مومن زاده و داريوش يزدانی قبلاً آبی پوش بوده اند.

۲- علی دايی که به احتمال زياد از ابتدای بازی در خط حمله سايپا بازی خواهد کرد، در برابر استقلال هيچ وقت نتوانسته به گل برسد. اگرچه اين پيشينه هيچ تضمينی به استقلالی ها برای دوری از گزند دايی نمی دهد اما به هر حال اين مساله، اضطراب مهاجم و سرمربی سايپا را بالا خواهد برد.

دايی در چند روز اخير با هيچ خبرنگاری صحبت نکرده و همين نشان می دهد که اساساً نخواسته درباره حواشی اينچنينی اظهارنظر کند.

۳- سايپا در نيم فصل دوم اصلاً با نيم فصل اول قابل مقايسه نبود اما از يکی دو هفته پيش تا به حال آنها تقريباً به شرايط عادی برگشته اند. در عوض استقلال در نيم فصل دوم بسيار بهتر بازی کرده است.

پاداش برای قهرمانی

از اردوی سايپا خبر می رسد که سران اين باشگاه وعده های پر و پيمانی به بازيکنان داده اند. آنها گفته اند که در صورت پيروزی بر استقلال به هر بازيکن يک خودروی زانتيا تعلق خواهد گرفت. قاعدتاً در برابر چنين عملی بايد منتظر عکس العمل مناسب بازيکنان نارنجی پوش بود. اما در ديگر سوی ميدان استقلال آه ندارد که با ناله سودا کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علی فتح الله زاده برخلاف تصور هيچ وعده ای به بازيکنان تيمش نداده و در عوض سعی کرد رگ غيرت آنها را تحريک کند. «خب وضع باشگاه سايپا از ما خيلی بهتر است. اين را همه می دانند. بردن ما برای آنها مهم است اما برای ما اين يک بازی معمولی است. ما اگر قرار است به آسيا برويم بايد اين بازی را به نفع خودمان تمام کنيم. در عين حال پاداشی هم در نظر نگرفته ايم...» فتح الله زاده می گويد؛ استقلال با پيروزی در اين بازی ۸۰ درصد راه قهرمانی را طی می کند که البته اين موضوع اظهرمن الشمس است اما نکته جالب تر پيش بينی دقيق اوست که به نظر کار پردردسری می آيد. فتح الله زاده گفته است که استقلال اين بازی را می برد آن هم با نتيجه ۳-۱.

ضلع سوم

در سايه هياهوی بازی نفس گير استقلال و سايپا در ورزشگاه آزادی، استقلال اهواز ضلع سوم مدعيان هم در همان ساعت بازی دارد. حريف آنها اما فجر سپاسی شيراز است که برد يا باخت چندان توفيری برايش ندارد. استقلال اهواز هم مدعی قهرمانی است و با به دست آمدن يک تساوی در تهران دنيا به کامش خواهد بود و با يک پيروزی می تواند به صدر جدول بپرد. در عين حال فجر هميشه تيم محکم و قلدری بوده و خدا نکند که غلام پيروانی سر غيرت بيايد، آن وقت حساب تيم رقيب با کرام الکاتبين است. وصله تبانی هم به هيچ وجه به تيم فجر نمی چسبد که اساساً از شنيدن چنين اتهامی ممکن است اعضای تيم و غلام پيروانی دنيا را بر سر اتهام زننده خراب کنند. به هر حال در سايه بازی تهران، استقلال اهواز هم مترصد گرفتن ماهی از آب گل آلود است.

برنامه بازی های امروز ليگ

استقلال- سايپا (آزادی تهران)
فجرسپاسی- استقلال اهواز (حافظيه شيراز)

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-05-10' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» رقابت‌های پلی‌آف ليگ حرفه‌ای ايران، صعود شيرين "شيرين فراز"کرمانشاه و پگاه گيلان به ليگ برتر فوتبال، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-05-10' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» هفتم خرداد اختتاميه‌ ليگ ششم فوتبال ايران؛ برنامه‌ کامل ديدارهای معوقه‌ هفته‌های بيست وهشتم تا سی‌ام، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-04-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تساوی استقلال تهران و استقلال اهواز، گره قهرمانی کورتر شد، مهر
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-04-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پيروزی پرگل پاس و برق شيراز، ملوان و فولاد حريفان خود را شکست دادند، مهر
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-04-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پيروزی سايپا برابر ذوب آهن، شاگردان دايی همچنان به قهرمانی اميدوار ماندند، مهر
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33299

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حل معادله قهرمانی، استقلال- سايپا، فينال ليگ برتر، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016