"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-03-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

"انضباط و پشتکار را از آلمانی‌‌ها و در کشور آلمان ياد گرفتم"، گپی با وحيد هاشميان، صدای آلمان

وحيد هاشميان با ٨ سال سابقه فعاليت در صحنه فوتبال آلمان، شرکت در ١٣٨ بازی بوندس ليگا و به ثمر رساندن ٣٤ گل برای تيم های هامبورگ، بوخوم، بايرن مونيخ و هانوفر از موفق ترين فوتباليست های تاريخ فوتبال ايران محسوب می شود. او بعنوان مهاجم اصلی تيم ملی فوتبال ايران و با به ثمر رساندن گل های کليدی، سهم عمده ای نيز در صعود تيم ملی به مرحله نهايی جام ملتهای آسيا داشته است. هاشميان در گفتگويی با صدای آلمان از وضعيت خود در تيم هانوفر، آينده فوتبال خود پس از اتمام قرارداد با هانوفر در تابستان سال ٢٠٠٨ و عملکرد تيم ملی فوتبال ايران گفته است.

مصاحبه‌گر: فريد اشرفيان

دويچه وله: بيش دوسوم فصل جاری بوندس ليگا سپری شده. لطفا از ديدگاه خودتان وضع خودتان و وضع تيمتان هانوفر را برای ما ارزيابی کنيد.

وحيد هاشميان: الان که هفته بيست وپنجم را گذارنده ايم، تيممان در رده هفتم قرار دارد که يک جايگاه بسيار خوبی است با توجه به نتايج بدی که اول فصل گرفتيم الان تقريبا يک جايگاه خوبی برای خودمان بوجود آورديم. ولی اين جايگاه به خاطر اينکه امتيازات تيمه در پايين جدول به هم بسيار نزديک است، بسيار خطرناک هم هست. بايد حواسمان را تا آخر اين بازيها جمع کنيم. وضعيت من هم که بعد از تعطيلات زمستانی که انجام شد در بازی برمن که تيممان باخت، مربی ما ترکيب تيم را عضو کرد و من الان به ترکيب اصلی تيم برگشتم و توانستم در چندين بازی پاس گل بدهم و بازی خوبی انجام دادم. فقط در بازی مقابل شالکه، مربی از من استفاده نکرد. ولی اميدوارهستم در باقی بازيهای باقی مانده بتوانم بازيهای بهتری برای تيممان انجام بدهم و تيممان هم بتواند به جايگاه خوبی دست پيدا بکند.

دويچه وله: فصل کنونی بوندس ليگا يک حالت عجيبی دارد و بيش از ۹ تيم در معرض خطر سقوط به دسته دوم قرار گرفته اند. شما بيش از ۸ سال سابقه بازی در ليگ های بوندس ليگای ۲ و ۱ را داريد. از ديدگاه خودتان اين حالت خطر سقوط برای اين ۹ تيم را چگونه می بينيد؟ ما در تاريخچه بوندس ليگا کمتر شاهد چنين چيزی بوديم!

وحيد هاشميان: همانطور که ميدانيد، سالهای پيش معمولا تيمهای قهرمان و يا تيمهای سوم و چهارم از قبل مشخص بودند، فاصله شان با تيمهای پشت سر بيشتر بود و همانطور تيمهايی که ته جدول وجود داشتند از اول ديگر مشخص شده بودند آن موقع ها که ديگر حضورشان در دسته دوم قطعی است. ولی امسال يک وضعيتی پيش آمده که هيچکس دوست ندارد برود دسته دو. شما حساب کنيد، تيم ماينز که يازده امتياز داشت به بازيهايی که دور دوم انجام داد الان خودش رسانده به رده دهم جدول که يک نتيجه غيرقابل باوری هست. ولی دليلش را نميدانم. شايد يکی از دلايلی که ليگ های مطرح در دنيا دچارش ميشوند بعد از جام جهانی هست که بازی تيمها يک مقدارسطحشان پايين می آيد و مخصوصا تيمهای قوی دچار افت ميشوند. شايد يکی از دلايلش همين باشد.

دويچه وله: شما تا پايان فصل آينده، يعنی تا تابستان ۲۰۰۸، با تيم هانوفر قرارداد داريد. شايد اين سوال يک مقدار زودهنگام باشد، اما اجازه بدهيد اين را از شما بپرسيم که پس از اتمام قراردادتان در تابستان سال آينده، شما آينده فوتبالتان را کجا ميبينيد؟ آيا هنوز توی بوندس ليگا ميبينيد و يا کلا چه برنامه هايی ريخته ايد؟

وحيد هاشميان: الان که من ۳۰ سال سن دارم و سال آينده هم که قراردادم تمام بشود ۳۱ساله ميشوم و من دوست دارم تا سن ۳۴سالگی در تيمهای آلمان بمانم. البته من هميشه هدفم اين هست که تا موقعی در آمادگی هستم به فوتبال ادامه بدهم و دوست ندارم در هر شرايطی فوتبال بازی کنم و بقول معروف با هر سختی که شده در فوتبال بمانم. تا آنجايی که توانم باشد، بدنم اجازه بدهد، سعی ميکنم در فوتبال بالا خودم را حفظ کنم، بعد از آنهم اميدوارم بتوانم کلاس های مربيگری بروم و به کار مربيگری روی بياورم.

دويچه وله: پس از ۸ سال اقامت در کشور آلمان تا چه مقدار ميشود گفت که فرهنگ آلمانی تا حدودی جزو فرهنگ و شخصيت وحيد هاشميان شده؟

وحيد هاشميان: راستش من همه وجودم ايرانی است، تمام حسم ايرانی است و خوشحال هم هستم که ايرانی هستم. ولی وقتی در يک کشوری قرار ميگيری، بايد خودت را با ويژگی های آن کشور و قوانين آن کشور وفق بدهی، بهشان احترام بگذاری، همان طور که آنها به ما احترام ميگذارند، به دين ما احترام ميگذارند. من انضباط و پشتکار را از آلمانی ها و در کشور آلمان ياد گرفتم.

دويچه وله: آيا در زمينه گرفتن تابعيت کشور آلمان و دومليتی شدن در کنار مليت ايرانی فکر کرده ايد؟

وحيد هاشميان: من در اين زمينه فکری نکرده ام، به دليل اينکه الان نيازی به اين کار ندارم. مشکل اقامت ندارم، چون قرارداد دارم. بنابراين نيازی به اين کار فعلا ندارم.

دويچه وله: تيم ملی فوتبال ايران در تابستان امسال در مرحله نهايی جام ملتهای آسيا به ميدان خواهد رفت. شما وضعيت تيم ملی را چگونه ميبينيد، با توجه به اينکه چيزی حدود ۴ماه مانده به شروع مسابقات و ما مجددا شاهد اين مسئله هستيم که بازهم تدارکات راست و درستی برای تيم ملی فوتبال ايران صورت نگرفته و بازيهای دوستانه مناسبی وجود ندارد؟

وحيد هاشميان: خب همانطور که ميدانيد، بازيهای آسيايی يکی از بازيهايی است که در آسيا اعتبار خاصی دارد. تيم کشور ما چندين سال است با توجه به پتانسيل خود نتوانسته نتيجه دلخواه را بگيرد. اميدوار هستم که اولا رييس فدراسيون فوتبال ايران معلوم بشود. چون فدراسيونی که رييس نداشته باشد، طبيعتا مشکلات زيادی در آن بوجود می آيد و وجود خواهد داشت. اولين کار به نظر من اين است که هر چه سريعتر رييس فدراسيون فوتبال انتخاب بشود و انتخاب شدنش هم بر معيار توانايی، دانش و لياقتش باشد که بتواند برای فوتبالمان مثمر ثمر باشد. بعد انجام دادن بازيهای تدارکاتی با تيمهای خوب. تيمهايی مثل امارات و قطر، نميخواهم به هيچ وجه بی احترامی کنم، اما به فوتبال ايران هيچ وقت نميتوانند چيزی اضافه کنند و به ما بدهند. برگزاری با تيمهای خوب و بازيهای تدارکاتی و اردوهای خوب و از همه مهم تر برگزاری منظم ليگ ميتواند باعث موفقيت ما در بازيهای آسيايی بشود.

دويچه وله: آقای هاشميان شما يک سايت اينترنتی هم داريد، بنام hashemian.net که تمامی اخبار روز و اخبار تازه با مسايل فرهنگی و اجتماعی در آن قرار گرفته. انگيزه به راه انداختن اين پايگاه اينترنتی چه بود؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وحيد هاشميان: ما از ابتدا که اين سايت را بوجود آورديم، قصدمان اين بود که اين سايت را از سايت های شخصی خارج کنيم. چون برای من لذتی ندارد که چندتا عکس و چندتا بيوگرافی بگذارم و سايت تمام بشود. با چندتا از دوستان سعی کرديم اين سايت را بصورت يک سايت خبری دربياوريم، ولی در ادامه راه يک مقداری قسمت آلمانی اش دچار مشکل شد که الان قسمت آلمانی ندارد. ولی در آينده قصد داريم اين سايت را قوی کنيم و به دوسه زبان دربياوريم. چون خيلی از ايرانی ها هستند که در آلمان اند،ولی زبان فارسی را ديگر نميتوانند بخوانند، اينجا به دنيا آمده اند. دوست داريم به همين خاطر به زبان آلمانی هم راه بيندازيم در رابطه با خبرهای جديد فوتبال ايران و از اين لحاظ هم فرهنگی گذاشته ام، چون دوست دارم برای ايرانی هايی که در خارج هستند، در ايران نبوده اند و اينجا به دنيا آمده اند، يک شناسايی در کارمان بکنيم از تاريخ ايران و در عرصه های مختلف تاريخ گذشته ايران که کسانی که در خارج به دنيا آمده و زندگی ميکنند ايران يادشان نرود و بدانند که ايران يک تاريخ ۵هزارساله دارد، يک کشور قديمی است و به آن افتخار کنند. کنارش هم خبرهای ورزشی است و قسمت آموزشی اش را هم ميخواهيم تکميل کنيم و برای آموزش کسانی که در ايران هستند و شايد دسترسی به امکانات آموزشی برايشان کم است، ميخواهيم بکار ببريم.

دويچه وله: آقای هاشميان در آستانه عيد سعيد نوروز قرار گرفته ايم. شما مانند هرسال امسال را نيز در کشور آلمان جشن خواهيد گرفت. چه پيامی داريد برای تمام شنوندگان فارسی زبان دويچه وله صدای آلمان در رابطه با سال آينده؟

وحيد هاشميان: سال نو را به تمام هموطنان تبريک ميگويم. انشااله که سالی خوب و پربار و با موفقيت باشد برايشان. و هر کجا که هستند با نام ايرانی موفق و پيروز باشند.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-02-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پشتيبانی از هاشميان؛ هکينگ: انتقادها به جا نيست، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-02-04' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» حضور موثر هاشميان در پيروزی پر گل هانوفر در مقابل آلمانيا آخن، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2007-01-14' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» در يک ديدار دوستانه ياران هاشميان مقابل قعرنشين بوندس‌ليگا متوقف شدند، ايپنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-29' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» با انتخاب هواداران هانوفر هاشميان بهترين بازيکن هفته شد، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پس از پيروزی هانوفر برابر ماينس؛ هاشميان: گلم نتيجه‌ کار تيم بود، ايسنا
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32938

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"انضباط و پشتکار را از آلمانی‌‌ها و در کشور آلمان ياد گرفتم"، گپی با وحيد هاشميان، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016