"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

بازنشستگى اجبارى به ميل ژنرال، ديروز على دايى، امروز محمود فكرى...، ايران ورزشی

• دايى: زندگى من سايپاست نه تيم ملى
• فكرى: حقم پايمال شد

وصال روحانى


ديروز ۲۵ بازيكن به اردوى تيم ملى فوتبال ايران براى مسابقه چهارشنبه آينده با كره جنوبى در دور مقدماتى جام ملت هاى آسيا ۲۰۰۷ دعوت شدند.
منتخبين بايد صبح روز شنبه اجتماع كنند و پس از يكى دو روز تمرين ۲۰ نفر نهايى براى بازى با كره از بين آنها گزينش خواهند شد. ليست جديد حاوى همان نام هايى است كه انتظار آن را مى كشيديم. طبعاً مسافران تيم اميد (شامل رحمتى و معدنچى) غايب اند و اضافه بر آنها كعبى، مجيدى، برهانى و شجاعى از جمع لژيونرهاى ايران در امارات ناديده گرفته شده اند و همين طور انصاريان كه به رغم گل كردن ۲ پنالتى حساس آبى ها در فصل جارى، در مقابل پرسپوليس ضعيف بود و غروب سه شنبه برابر ابومسلم نيز فقط در دقايق پايانى به ميدان آمد.
مى توان به اسم هايى اشاره كرد كه طى هفته هاى اخير در ليگ درخشيده اند اما ناديده گرفته شده اند اما اين هم اتفاق تازه اى نيست. وقتى صحبت بازى با كره جنوبى پيش مى آيد طبعاً رويكرد به باتجربه ها در اولويت قرار مى گيرد. اين در حالى است كه كره در تضاد با گفته هاى مسؤولان تيم ملى ايران، فقط با تيم اميد خود و كسانى كه راهى بازيهاى آسيايى دوحه هستند به تهران مى آيد و چند نفرى هم كه در جام جهانى امسال حاضر بوده اند، در آن جا بيشتر نيمكت نشين بوده اند و به رده سنى «اميد» در كره تعلق دارند.
مى توان كادر فنى تيم ملى را به اين خاطر كه امثال عقيلى، اميرحسين صادقى، ابراهيم صادقى، حسين بادامكى و رحمان احمدى را هم دعوت كرده اند ستود اما امكان دارد آنها به ليست ۲۰ نفره نهايى راه نيابند و تازه اگر راه يابند، مگر بازى خواهند كرد؟! وقتى حتى جايى براى حسين كاظمى در تركيب اصلى متصور نيست و هافبك هاى وسط تيم ملى طى ديدارهاى اخير اغلب نكونام و تيموريان بوده اند چطور مى توان انتظار داشت كه ديگران به اين حريم راه يابند؟
بر همين اساس مى توان پذيرفت كه دروازه بانانى چون احمدى و كريمى نيز جايى در مسابقه با كره نخواهند داشت. بقيه ماجرا و تركيب ها و شكل بازى ما همانى است كه مى توان حدس زد. آن چه چندان توأم با آينده بينى نيست، عدم گسيل تيم اميد به اين ميدان و اعزام اين تيم به برزيل براى برپاى اردويى در آن سامان است كه هر چند بالقوه كار خوبى است اما بايد زودتر از اينها انجام مى شد و چون ديدار با تيم اميد كره مى توانست بهترين بازى تداركاتى براى اميدهاى ما باشد، نبايد از اين فرصت مى گذشتيم و بهتر بود كه تيم سيموئز روبروى كره مى ايستاد.
مسأله ديگرى هم براى گفتن باقى مى ماند. امير قعله نويى كه پيشتر على دايى را تشويق به انجام يك بازى خداحافظى در سطح ملى كرده بود، ظاهراً تصميم گرفته است كه ديدار با كره اى ها بازى وداع محمود فكرى در سطح ملى هم باشد. در نگاه نخست اين يك اقدام شايسته است و باعث تجليل از بازيكن ۳۷ ساله اى مى شود كه طى قريب به ۲۰ سال حضور در سطح بالاى فوتبال مملكت هميشه زحمت كشيده و اغلب مؤثر واقع شده است. چه بسا خود فكرى هم با اينكه ديدار با كره حالت بازى خداحافظى او را در سطح ملى ايفا كند، موافق باشد ولى بد نيست مسؤولان تيم ملى و همچنين فدارسيون فوتبال متوجه اين نكته باشند كه از يك سو به هيچ بازيكنى نمى توان تكليف كرد كه حتماً در سطح ملى بازنشسته شود و چه زمانى اين كار را انجام بدهد و انتخاب و اتخاذ رأى در اين خصوص فقط با خود اوست و از جانب ديگر صحيح نيست كه در برخى ديدارهاى رسمى اين كار صورت گيرد.


فدراسيون و به واقع مربى تيم ملى مختارند كه يك بازيكن را به تيم ملى دعوت بكنند يا نكنند اما نمى توانند به او تكليف كنند كه حتماً در سطح ملى بازنشسته شود و سپس پيشنهاد بدهند كه يك بازى خداحافظى هم براى او در سطح ملى برگزار كنند. اندك مدتى بعد از پيشنهادهاى چند باره سرمربى تيم ملى در خصوص لزوم بازنشستگى ملى على دايى و انجام يك مسابقه وداع براى او، دايى در سمت بازيكن - مربى سايپا عالى عمل كرده و نه تنها تميش را صدرنشين ليگ كرده يك بار ديگر صدرنشين گلزنان ليگ هم شده و جاى خالى گلزنى مثل او در تيم ملى بيش از هر زمانى حس مى شود به طورى كه از سوى افراد و سازمان هاى مختلف اين مسأله مورد اشاره و تأكيد هم قرار گرفته است.
اينكه چگونه سرمربى تيم ملى بازنشستگى (ملى) چنين فردى را الزامى مى داند مسأله اى است كه خود او بايد توضيح بدهد. همان طور كه بد نيست توضيح داده شود فراخوانى لژيونرهاى اروپايى ما براى ديدارى كه تا حدى تشريفاتى است (و حتى باختن برابر كره هم عواقبى براى ما نخواهد داشت) چه بهره اى را در درازمدت به فوتبال ما خواهد رساند.


بله؛ خداحافظى مى كنم!
فكرى: حقم پايمال شد

بابك صميمى
براى هر ورزشكار وداع با پيراهن ملى سخت و دشوار است و حالا محمود فكرى مى خواهد در حضور تماشاگران خودى جاى خود را در خط دفاعى تيم قلعه نويى به جوانترها بدهد. مردى كه مى توانست سال ها در تيم ملى باشد اولين بار توسط منصور پورحيدرى در بانكوك ۹۸ طعم شيرين بازى ملى را چشيد اما خيلى زود يعنى در همان سال ايويچ آمد و داستان جام جهانى فرانسه مطرح شد تا كاپيتان متعصب آبى ها رنگ تيم ملى را ۷ سال نبيند. بعد يك استقلالى ديگر سرمربى تيم ملى شد تا محمود فكرى چند بازى خوب و فراموش نشدنى با تيم ملى انجام دهد و ۲۴ آبان ۸۵ فرا برسد!
بازيكن مورد علاقه منصور پورحيدرى در بانكوك ۹۸ به تيم ملى دعوت شد و بعد...
<بله! در بازيهاى آسيايى به فينال رسيديم تا با شايستگى در فينال كويت را ۲ - صفر ببريم و قهرمان شويم. بعد از آن نوبت به پايمال شدن حق من رسيد.
بعد ايويچ آمد و جام جهانى رسيد. جلال طالبى هم تو را دعوت نكرد؟
<اتفاقاً آقاى طالبى به من اعتقاد داشت. ديديد كه در مرتبه دوم خيلى كوتاه دوباره در تيم ملى بودم. بازيهاى مقدماتى مسابقات ۲۰۰۰ لبنان. در همان بازيها بود كه تك گل ملى ام را به بحرين زدم. خوشحالم كه همان حضور اندك هم تأثير خود را گذاشت.
و محمود فكرى از تعداد كم بازيهاى ملى اش ناراحت است؟
<راستش بله! در سال هاى متمادى به گفته كارشناسان جزو بهترين مهره هاى دفاعى ليگ بودم اما هيچ وقت به حقم نرسيدم. مگر مى شود تو در يكى از بهترين تيم ها تأثيرگذارى مثبت داشته باشى، آن وقت به چشم نيايى؟
پس چرا دعوت نشدى؟
<براى اينكه بعضى ها نخواستند محمود فكرى و شايستگى هايش را ببينند.
حالا چه احساسى دارى؟ خداحافظى از تيم ملى در برابر كره؟
<فرقى نمى كند كه چه تيمى باشد. تصميمى است كه با هماهنگى سرمربى تيم ملى گرفته ام. دوست دارم در شرايطى مناسب خداحافظى كنم.
چه شرايط مناسبى؟
<به هر شكل تيم ملى صعودش به مرحله نهايى جام ملت ها قطعى شده است. ما رفتيم كره و قدرترين حريفمان را متوقف كرديم. تساوى با سوريه در تهران را هم در دمشق جبران كرديم. به نظرم كارنامه تيم ملى در بازيهاى اخير كاملاً واضح است. از نظر من اين شرايط يعنى مناسب.
تيم ملى در بازيهاى اخير خط دفاعى مستحكم ترى داشته است!
<دقيقاً. من هم از همين خوشحالم كه با نفرات تازه و البته مدافعان باتجربه كه از قبل در تيم ملى بودند، تركيب مناسبى را به وجود آورديم كه ديگر مثل قبل نبود و شرايطى به مراتب بهتر از گذشته داشت.
از استقلال بگو؛ از بازى با ابومسلم!
<مسابقه سنگينى بود. بايد تحت هر شرايطى مى برديم تا شرايط روحى بچه ها بعد از شكست مقابل پرسپولسى بهبود يابد. خوشبختانه همين طور هم شد.
بائو كه به مركز خط ميانى آمد، حركت تيمى استقلال بهتر شد!
<درست مى گوييد. ميثم بازيكن خوبى است. به او گفته ام بايد حواسش را جمع كند تا به اهدافش برسد. بائو بايد در كارها نظم و انضباط داشته باشد تا حقش را از فوتبال بگيرد. شك نكنيد كه جايگاه او خيلى بالاتر از اينهاست كه مى بينيد.
و حرف آخر!
<هيچ! فقط اميدوارم هم تيم ملى و هم استقلال در بازيهاى آتى خود به نتايج لازم دست يابند تا هوادارانشان را خوشحال كنند.


دايى: زندگى من سايپاست نه تيم ملى

جواد حسينى
كمتر كسى گمان مى كرد آقاى گل جهان بعد از انتقادات كارشناسان از عملكرد او در جام جهانى با حضور در جمع بازيكنان تيم سايپا و پس از مدتى قبول هدايت اين تيم به شكل قاطعانه اى در صدر جدول رده بندى قرار گيرد و هر هفته تيمى را قربانى قدرت طلبى خود كند. على دايى از قبل بازى پرسپوليس جايگاه خاصى در باشگاه سايپا به دست اورد و با جدايى ورنرلورانت آلمانى به مرد همه كاره سايپا تبديل شد.
او در ۴ بازى ۱۰ امتياز گرفت و به نوعى با ورنرلورانت كه از ۵ بازى ۱۱ امتياز كسب كرد همطراز شد و جاى هيچ حرف و حديثى بر جاى نگذاشت. او به روزهاى آتى اميدوارى هاى بسيارى دارد و دوست ندارد واژه ناكامى براى او صرف شود. به ويژه زمانى كه خيلى ها در تلاشند زمينه حضور مجدد او را در تيم ملى ايران فراهم كنند اما اين بار اوست كه ديگر نمى خواهد ملى پوش باشد.
هيچ كس پيش بينى نمى كرد كه در هفته نهم قهرمان جام حذفى را از پيش رو برداريد.
< خواست خدا بود بچه هاى ما واقعاً عالى كار كردند و نشان دادند كه مردان بزرگ و هدفمندى هستند. مطمئن باشيد يك يك آنها نسبت به موفقيت تيمشان تعصب دارند و از هيچ تلاشى دريغ نمى كنند.
اما خودتان هم باورتان نمى شد با ۴ گل پيروز شويد.
< نتيجه هيچ وقت قابل پيش بينى نبوده و نيست اما تحت هيچ شرايطى نبايد فراموش كنيم كه ما براى پيروزى به ميدان رفته بوديم.
لوكا نحوه قضاوت قهرمانى را در برد پرگل شما مؤثر دانسته، قبول داريد؟
< اين روزها هر مربى و تيمى كه جلوى تيمى كم مى آورد سريع داور را بهانه مى كند. من قصد ندارم جواب كسى را بدهم اما آقاى قهرمانى روز بدى نداشت. اگر قرار به اعتراض باشد ما هم بايد بگوييم او يك پنالتى ما را نديد ولى به عقيده شما اين دليل مى شود كه ما سرداور را ببريم. متأسفانه اين روزها مد شده براى كلاس كار به داورى اعتراض كرد در صورتى كه مربى فقط بايد كار فنى خود را بكند و به مسائل حاشيه اى دامن نزند.
و اما تعويض على دايى جالب توجه بود.
< همه چيز به شرايط بازى ارتباط داشت. شايد عده اى با خود بگويند دايى فقط به فكر خودش است اما براى من تيم مهم است. وقتى ديدم با تعويض خودم تيم روند بهترى مى گيرد درنگ نكردم. حالا هر كه مى خواهد بگويد او سياست مدارى كرده مهم نيست.
ولى هر بازيكنى دوست دارد ۹۰ دقيقه بازى كند آن هم در شرايطى كه شما ۶ گله بوديد و مى شد آمارتان بالاتر برود.
< اين فكر تماشاگر است اما فكر من موفقيت تيم است.
با روند فعلى احتمال دارد قهرمان نيم فصل شويد؟
< تمام هدف ما براى به دست آوردن اين عنوان و قهرمانى پايان فصل است اما يادم نمى رود كه من هنوز اول راه هستم!
چند روز پيش يحيى زاده يكى از نمايندگان مجلس گفته بود كه دايى بايد به تيم ملى دعوت شود. برخى از نماينده ها هم از اين موضوع استقبال كردند اما شما جواب منفى داديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


< نمايندگان مجلس كه منتخب مردم هستند براى من جايگاه ويژه اى دارند اما به خاطر مسائلى كه قبلاً هم گفتم ديگر حاضر نيستم به تيم ملى برگردم. پيراهن تيم ملى براى من با ارزش است اما دوست ندارم آن را بپوشم.
اما...
< نه من زندگى جديدى را شروع كردم. زندگى من سايپا است نه تيم ملى. به انتقادات مطبوعات و كارشناسان كارى ندارم. به عنوان يك ايرانى هميشه و همه جا آرزوى موفقيت تيم كشورم را دارم اما ديگر به تيم ملى برنمى گردم.
به عنوان سرمربى چطور؟
< در شرايط فعلى بعيد مى دانم اما اگر شرايط فراهم شود حتماً به كمك تيم ملى مى آيم
اما موضوعى كه مطرح است نبود مدرك مربيگرى شما است. براى اين موضوع چه مى كنيد؟
< فعلاً كه هيچ كار اما با سپرى شدن دوران فشرده ليگ برتر حتماً به سراغش مى روم.
ليگ دوباره مدتى تعطيل شد از اين موضوع ناراضى نيستيد؟
< همان طور كه قبلاً تعطيل شده بود دوباره متوقف شد. اين براى اولين بار نيست ما هم از اين فرصت استفاده مى كنيم.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بى رقيب، تا زمانى كه مى دود، به بهانه يكه تازى علی دايى و سايپا در ليگ برتر، وحيد بهرنگ، ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-08' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» ايران و کره‌ی جنوبی آخرين بازی ملی محمود فکری، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-08' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» ۲۵ بازيکن برای ديدار ايران برابر کره جنوبی دعوت شدند، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-08' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» علی دايی و پايان کار‌ در تيم‌ ملی فوتبال: بدون خداحافظی می‌روم و هيچ‌گاه بازنمی‌گردم، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-11-04' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» در زمانى که من هستم ليست سياهى وجود نخواهد داشت، گفتگوی صدای آلمان با امير قلعه نويی
دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/32027

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازنشستگى اجبارى به ميل ژنرال، ديروز على دايى، امروز محمود فكرى...، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016