"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-02-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

رنه سيموئز در گفتگو با ايپنا: براي طلاي دوحه و المپيك پكن برنامه دارم، صبح تا شب كار مي كنم تا نتيجه بگيريم

فدراسيون فوتبال پس از چند ماه كش و قوس در اوايل پاييز رنه سيموئز را به ايران آورد و سكان هدايت تيم اميد را به اين برزيلي خوش سابقه سپرد.
سه دهه از المپيك مونترال گذشته ولي فوتبال ما طي اين همه سال رنگ المپيك را به چشم نديده است گويي اين بار اوضاع متفاوت است.

سيموئز با انديشه هاي واقع بينانه قدم در راهي گذاشته است كه بايد به پكن ختم شود. گرچه اين راه دو سال ديگر به پايان مي رسد ولي تمام ايرانيان فوتبالدوست مشتاق هستند او و جوانان ايراني به انتظارات پايان دهند تا بعد از جام جهاني 2006، فوتبال ايران در مسابقات پر اهميت المپيك هم حاضر باشد.

رنه سيموئز، سرمربي تيم اميد كشورمان كه به تازگي مسئوليت تيم هاي ملي پايه را پذيرفته است پاسخگوي سئوالات گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) بود:


- طي مدت كوتاهي كه در ايران حضور داريد چه شناختي از فوتبال كشورمان كسب كرده ايد؟

همان عقيده اي را كه پيش از آمدن به ايران داشتم هنوز هم دارم، بازيكنان بسيار با استعدادي داريد.


- فوتبال ما را در سطح باشگاهي چگونه ارزيابي مي كنيد؟

تاكنون فرصت كافي نداشته ام تا به طور دقيق و از نزديك كارها و سيستم هاي باشگاهداري را در ايران ببينم، چون در اين مدتي كه به ايران آمده ام و طبق برنامه اي كه داريم ارتباطم با رده هاي سني پائين تر بوده و بيشتر روي اين مساله كار كرده ام.


- تصور مي كنيد كه فوتبال ما از لحاظ حرفه اي چه جايگاهي در دنيا دارد؟

پاسخگويي به اين سوال بسيار مشكل است، شما در حال حاضر بين ده تيم برتر دنيا قرار نداريد ولي بايد به اين جايگاه برسيد.


- چرا مي گوييد كه پاسخ به اين سوال سخت است؟

هر ساله، فيفا فوتبال كشورها را درجه بندي مي كند و اگر نگاه كنيد، خواهيد ديد كه ايران بين ده تيم اول نيست، به همين خاطر ما كاري مي كنيم تا ايران را به ده تيم برتر دنيا برسانيم.


- امكانات جانبي از قبيل زمين تمرين و غيره را در ايران چطور ديديد؟

تا آن جايي كه تاكنون ديده ام خوب بوده اند، شرايط فعلي راضي كننده است ولي مثلا تصور كنيد كه بخواهيد ميزباني جام جهاني را برعهده بگيريد، شما فكر مي كنيد با اين امكانات عملي است؟ آيا با اين حالت ها و برنامه ها براي ميزباني شانس داريم؟


- خير!

خودتان پاسخ داديد خير، امكانات فوتبال شما بد نيست ولي درجه يك هم محسوب نمي شود، پس وقتي كه استطاعت برگزاري يك جام جهاني را نداريد نشان دهنده آن است امكانات شما در آن سطح مورد نظر نيست.


- ايراني ها در آسيا با تكنيكي كه دارند مشهور هستند، شما هم از فوتبال ناب و تكنيكي برزيل آمده ايد. يك مقايسه اي ميان فوتبال دو كشور ارائه دهيد؟

بازيكنان شما از لحاظ تكنيكي بسيار با مهارت هستند ولي مساله مهم اين است كه آن ها چگونه در فوتبال رشد مي كنند، تفاوت فوتبال دو كشور را هم اين طور مي توانم بيان كنم كه مثلا با چه ديد و انديشه اي به ورزش هاي هيجان انگيز نگاه مي كنيد و برزيلي ها چطور به اين قضيه نگاه مي كنند، ايراني ها عادت دارند خيلي سريع توپ را به جريان اندازند ولي برزيلي ها كنترل توپ و پاسكاري را مد نظر دارند.


- در چند ماه اخير چند بازيكن را در تيم اميد آزمايش كرده ايد؟

فكر مي كنم در مجموع تيم هاي اميد و جوانان، 130 بازيكن را تست كرده ام.


- پتانسيل و توانايي اين بازيكنان چه اندازه بود؟

عالي، واقعا عالي بودند!


- برخي بازيكنان مثل عادل كلاه كج در چند اردوي متوالي حضور دارند ولي شما پيش از اين گفته بوديد، نيازي به تست مجدد از بازيكناني كه سابقه دعوت به اردو را دارند، نيست. در اين باره توضيح دهيد؟

البته اين حرف به معناي آن نيست كه دوباره از بازيكنان براي حضور در اردو دعوت نكنيم. درست است، كارهاي يك بازيكن را قبلا ديده ام ولي بايد دوباره دعوتش كنم تا در تمرينات شركت و تلاش مضاعف انجام دهد و در اردو حضور داشته باشد.


- منظور شما مستقيما "كلاه كج" است؟

براي مثال در اردوي اول بازيكناني همچون مهرداد اولادي، سعيد دقيقي و جلال حسيني را ديدم از عملكردشان راضي بودم و مورد پسند واقع شدند ولي در اردوي دوم نيازي به آن ها نبوده و به خودشان هم مي گويم من كار شما را ديده ام. ولي از اردوي بعد ممكن است براي انجام كارهاي مختلف ديگر دعوت شوند.


- كدام تيم ليگ برتر از لحاظ جوانگرايي قابل اعتنا است؟

همان طوري كه در ابتداي صحبت هايم گفتم، شناخت چنداني از باشگاه ها ندارم ولي آن چه كه مي شنوم و مي بينم اين است كه فولاد خيلي جوانگرايي كرده و الان هم بازيكنان خوبي از اين تيم در اردوهاي ما هستند كه خوب كار مي كنند.


- آيا در رده باشگاهي اميدها هم به دنبال بازيكن هستيد؟

اين بازيكنان هنوز به سن بلوغ در فوتبال نرسيده اند و چون در سن جواني به سر مي برند، فراز و نشيب بسياري دارند. بنابراين نمي توان در تيم هاي ملي جوان را بست، اين درها هميشه بايد باز باشند، به عنوان مثال روبينيو در سال 2001 حتي عضو تيم زير 17 سال برزيل هم نبود ولي الان مي بينيد كه در تيم ملي بازي مي كند .... .


- اخيرا مسئوليت تيم هاي ملي پايه به شما سپرده شده است درخصوص وظايفي كه در پست جديد داريد، توضيح دهيد؟

پذيرش اين مسئله بسيار سخت بود، چون قرار نيست من مربي اين رده ها باشم، ما يك فلسفه اي را درست كرده ايم كه مربيان تيم هاي پايه با هم مرتبط باشند و يك برنامه كلي داريم كه من مسئول برنامه ريزي هستم ولي مربيان تيم ها مشخص هستند، حتي گروهي از آن ها تحت نظر من آموزش مي بينند.
چيزي كه مي خواهم اين است كه تيم ها وقتي به طور مجزا كنترل مي شوند ارتباط خود را از دست مي دهند و من مي خواهم اين ارتباط برقرار باشد. به عنوان مثال يك بازيكن زير 17 سال در تيم خيلي خوب بازي مي كند و مربي اش هم او را دوست دارد، اين بازيكن سپس به تيم جوانان راه پيدا مي كند، در اين تيم به علت آن كه مربي سيستم، ديد و نظر ديگري دارد بنابراين آن بازيكن را از تيم بيرون مي گذارد ،من نمي خواهم يك چنين اتفاقي رخ دهد و بازيكنان خوب اين گونه از دست نروند.


- آدمار فونسكا، مربي سابق تيم جوانان، بي سروصدا از اين تيم جدا شد به رغم آن كه مي دانيم قراردادش با فدراسيون فوتبال تمام شده بود، آيا پيش از ترك ايران با شما صحبت خاصي كرد؟

خير، قبلا با او كار نكرده بودم و ارتباطي هم با يكديگر نداشتيم، اين مسئله ارزيابي فدراسيون بود و آن ها تصميم گيرنده بودند، حتي پيش از شركت تيم جوانان در تورنمنت قطر به اطلاع او رسانده بودند كه قراردادش تمديد نخواهد شد ولي چون با هم رابطه نداشتيم صحبتي هم در اين خصوص نكرديم.


- طي چند ماه آينده، المپيك آسيايي 2006 دوحه از راه مي رسد، چه دورنمايي را براي اين مسابقات متصور هستيد؟ قهرماني يا محك زدن تيم براي المپيك 2008؟

اين دو برنامه با هم متفاوت هستند. من دو برنامه مجزا را آغاز كرده ام. دورنماي من در بازي هاي آسيايي قطر قهرمان شدن است. من حتي مي توانستم اين موضوع را دست آويز قرار دهم كه بر فرض مثال در صورت عدم نتيجه گيري در بازي هاي آسيايي، بگويم اشكالي ندارم صبر مي كنيم در 2008 پكن نتيجه مي گيريم ولي من اين حرف را نمي زنم چون مسئوليت را قبول كرده ام. اين تيم بايد در بازي هاي 2006 دوحه كار كند و صاحب مقام شود و اگر نشد من جوابگو هستم. پروژه المپيك 2008 هم از بازي هاي آسيايي مجزا است.


- در چهار دوره پيشين بازي هاي آسيايي، ايران سه مقام قهرماني كسب كرد ولي موفق نشد سال بعد از آن به المپيك ها راه يابد. از اين موضوع اطلاع داريد؟

مي دانم 32 سال است كه ايران به المپيك راه نيافته است و يكي از دلايل برنامه هاي من همين است من دو برنامه دارم اول آن كه مدال طلاي بازي هاي آسيايي قطر را به دست آوريم و ديگري راهيابي به المپيك است.


- از معدود مربيان خارجي شاغل در ايران هستيد كه مردم و مطبوعات شما را دوست دارند. چون در بازي هاي غرب آسيا با تاكتيك هاي خود فوتبال تماشاگرپسندي را ارايه داديد، آيا شما به اين اصل معتقد هستيد كه بازي زيبا بايد با نتيجه همراه باشد؟

فوتبال در دنيا همين است كه همه خواهان نتيجه هستند من نمي توانم اين قضيه را عوض كنم و به دنبال اين نيستم كه همه از من تعريف كنند و بگويند سيموئز چه مربي خوبي است. به همين دليل صبح، ظهر، عصر و شب تمام تلاشم را به كار مي بندم تا تيم نتيجه بگيرد ولي نكته اي كه از همه اين ها مهم تر است و مي خواهم براي اين كشور به يادگار بگذارم، سيستم هماهنگ مديريت است و اين يعني آن كه مربي، بازيكن، دكتر، فيزيوتراپ و ... چطور كار كنند و ظايف هر يك چيست و آن ها را با هم هماهنگ كنم، به عنوان مثال الان كه با تيم جوانان كار مي كنم كسي به من حقوق اضافي نمي دهد ولي به خاطر هماهنگ كردن آن ها و آموزش و پياده كردن اين سيستم است چون من دوست دارم همه چيز را به خوبي سازماندهي كنم.


- غير از اردوهاي داخلي، چه برنامه هاي ديگري شامل بازي تداركاتي، شركت در تورنمنت هاي خارجي و ... در نظر داريد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دو نكته وجود دارد. اردوهاي داخلي براي آماده كردن بدن هاي بازيكنان، هماهنگي آن ها، كارهاي روانشناسي و تمرين سيستم هاي مختلف است. بعد از آن براي آشنايي با فرهنگ فوتبال كشورهاي مختلف به آفريقاي جنوبي، ويتنام، برزيل و كشورهاي عربي، ‌جنوب و شرق آسيا سفر مي كنيم تا روش بازي هاي آن ها را ياد بگيريم. به عنوان مثال وقتي به برزيل برويم، حداقل ده بازي را در برنامه خود داريم.


- آيا موفق شده ايد تا به امروز اسكلت و تركيب تقريبي تيم اميد را براي حضور در بازي هاي آسيايي به دست آوريد؟

بله، اگر قرار باشد امروز بازي كنيم تركيب تيم را دارم.


- در بازي هاي ليگ برتر،معمولا در ورزشگاه آزادي حضور داريد در هر بازي چند بازيكن وارد ليست شما مي شوند؟

در بازي هايي كه از نزديك مي بينم، به دو دليل يادداشت برداري مي كنم، يكي آن كه سن بازيكنان را مي نويسم و دوم آن كه گاهي اوقات مي بينيم كه بازيكني در يك مسابقه خيلي خوب ظاهر مي شود ولي در مسابقه ديگر خوب نيست، در مجموع فراز و نشيب بازيكنان را زير نظر دارم. تا به حال بازي هاي مختلفي در چابهار، اصفهان و خوزستان انجام داده ايم كه اين كار دو مزيت دارد، يكي آن كه اين تيم در قسمت هاي مختلف ايران بازي مي كند، از سوي ديگر بازيكنان آن شهرها به دليل آن كه در مقابل تيم ملي بازي مي كنند و از تلويزيون نشان داده مي شوند انگيزه دارند به عنوان مثال روز گذشته (دوشنبه) در بازي مقابل تيم اميد تهران يك دروازه بان از ميان آن ها انتخاب و به اردو دعوت كردم.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-02-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» "سيموئز"، سرمربي برزيلي تيم فوتبال اميد ايران ‪ ۲۰‬ديدار تداركاتي خواسته است، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-01-23' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» شرايط جديد تيم اميد بعد از آمدن سيموئز، ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-01-19' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» سيموئنز برنامه‌هاي خود تا المپيك ۲۰۱۲ را ارايه كرد، دادكان: سيموئنز به فوتبال ايران عشق مي‌ورزد، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-17' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» ۳۲ سال حرص خورديد، دو سال صبر كنيد، از روماريو تا اولادى با رنه سيموئز، شرق
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-14' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» شك نكنيد، به المپيك صعود مى كنيم، گفتگوی ايران ورزشی با رنه رودريگز سيموئز سرمربی تيم ملی فوتبال اميد ايران
دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28838

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رنه سيموئز در گفتگو با ايپنا: براي طلاي دوحه و المپيك پكن برنامه دارم، صبح تا شب كار مي كنم تا نتيجه بگيريم' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016