"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-01-28' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Saturday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

جام ملت هاى آفريقا: صعود گينه و مردان سرسخت لومه، ايران ورزشی

پنجشنبه شب در ادامه ديدارهاى فوتبال جام ملت هاى آفريقا ۲۰۰۶ كه در شهرهاى مختلف مصر جريان دارد، تيم هاى تونس و گينه نيز جواز صعود از گروه سوم را گرفتند و به ساحل عاج و كامرون پيوستند كه پيشتر صاحب چنين مجوزى در گروه هاى اول و دوم شده بودند.

به گزارش Soccernet پيروزى صفر-۲ تونس بر آفريقاى جنوبى نه تنها باعث قطعيت صعود قهرمان دور گذشته (تونس) به مرحله بعدى شد، حذف قهرمان سال ۱۹۹۶ قاره سياه (آفريقاى جنوبى) را نيز به تصوير كشيد و اين مسأله پرونده تد دوميترو مربى رومانيايى آفريقاى جنوبى را تيره تر و به واقع وى را رفتنى كرد. تيم تكنيكى و در عين حال سرسخت تونس كه رهبرى آن با روژه لومه فرانسوى است و پيشتر بازى اول خود را هم يك-۴ از زامبيا برده بود، اين بار پس از ۳۳ دقيقه با گلزنى فران سيلدو دوس سانتوز از حريف خود پيش افتاد و سپس با گل دقيقه ۵۷ بن آشور كار را تمام و پيروزى و صعودش را قطعى كرد. اين بازى در ورزشگاه هراس المدود شهر اسكندريه مصر برپا شد و بيشتر از ۱۰ هزار تماشاگر نداشت اما از غنا و زيبايى لازم بهره مى برد. نبايد از خاطر برد كه آفريقاى جنوبى براى دومين دوره متوالى است كه در همان مرحله نخست جام حذف مى شود. اين اتفاق دو سال پيش در خاك تونس هم روى داده بود. زمانى كه آفريقاى جنوبى با نيجريه، مراكش و بنين همگروه شده و از عهده آنان برنيامده بود.

از آغاز
اين بار هم آفريقاى جنوبى از آغاز تحت الشعاع تونس قرار گرفت و تيم لومه با حملاتش رقيب را به عقب راند و اميد تيم دويمترو فقط به ضد حملات و كارهايى بود كه بنى مك كارتى معروف و كاپيتان اين تيم زوما انجام مى دادند. شايد يك بار شوت زوما در دقيقه ۶۵ از روى خط دروازه تونس بازگشت داده شده باشد اما تيم لومه از هر جهت بر حريف خود سر بود و در حملات ابتكار و ذوق بيشترى را از خود بروز مى داد و اگر سانتوز و عادل چدى خوش اقبال تر بودند، قهرمان دوره گذشته گل هاى بيشترى را نيز در اين شب به ثمر مى رساند.
ساعاتى پيشتر گينه نيز در همان محل (اسكندريه) به ميدان آمده و گل دقيقه ۳۴ اليجاتانا مهاجم زامبيا را با زدن دو گل توسط پاسكال فين دونو طى ۱۶ دقيقه پايانى جواب گفته و از شكست صفر-يك پيروزى يك-۲ را ساخته و مثل تونس ۶ امتيازى شده و از گروه سوم جام صعود كرده بود.
فين دونو كه فوتبال باشگاهى اش را در فرانسه و در لوشامپيونا تعقيب مى كند، ابتدا در دقيقه ۷۴ از نقطه پنالتى دروازه زامبيا را فرو ريخت تا بازى را مساوى كند و سپس در دومين دقيقه از وقت تلف شده يك بار ديگر دروازه رقيب را فرو ريخت.

مربى نامدار زامبيا راضى است
به رغم به ثبت رسيدن دومين شكست متوالى براى تيم زامبيا، كالوشا بواليا ستاره و كاپيتان سابق اين تيم و مربى نامدار كنونى زامبيا گفت كه از حاصل كار شاگردانش راضى است و افزود: «پنالتى كه براى حريف و عليه ما گرفتند، نقطه عطف اين بازى بود و همه چيز را به ضرر ما ساخت. پس از آن گينه اميدوار و سوار بر بازى شد. با اين حال ما نبايد اصلاً احساس شرمندگى كنيم زيرا طى هر دو ديدارمان در مصر با سرفرازى و تمامى قدرتمان جنگيده و مرعوب نشده ايم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال فين دونو كه هر دو گل تيم گينه را زد و عضو باشگاه سنت اتين است، گفت: «رسيدن به يك چهارم نهايى براى ما فوق العاده است ولى حالا كه به اين دستاورد نايل شده ايم بايد بيش از اين را هم بخواهيم و هدف بالاترى را براى خود تعيين كنيم. از اين طريق مى توانيم نمايشمان در دوره قبلى جام را كه چندان خوب نبود، ارتقا و اعتلا بخشيم و نتايج آن دوره را جبران كنيم. درست است كه جنگ سختى داشتيم و تا اواخر وقت نيز عقب بوديم اما هيچ گاه در خصوص توانايى مان براى صعود و گذر از سد اين رقيب به ترديد نيفتاديم.»
بازيهاى امشب و اميدهاى ميزبان
پس از پشت سر نهادن دور دوم بازيها در گروه هاى اول تا سوم ديشب ديدارهاى گروه چهارم نيز دور دوم خود را پشت سر گذاشتند تا اينجا نيز احتمالاً يك يا دو تيم از حالا صعودكننده شوند. ديشب در اين راستا در شهر پورت سعيد مصر، ابتدا غنا با سنگال و سپس نيجريه با زيمبابوه رودررو شدند.
اما امشب (شنبه شب) هم دو بازى داريم كه با انجام آن دور سوم (و نهايى) مسابقات در گروه اول صورت مى پذيرد و پرونده اين گروه بسته مى شود. اين در حالى است كه حتى قبل از برگزارى ديدارهاى شنبه شب صعود ساحل عاج ۶ امتيازى از اين گروه مسجل شده است و اگر مصر امشب از اين «حريف صعود كرده و تا حدى فاقد انگيزه» يك امتياز هم بگيرد همپا با ياران ديده دروگبا بالا خواهد رفت و اين كمترين انتظارى است كه از ميزبان جام مى رود. ديگر ديدار امشب بين مراكش با ليبى است.
مراكش براى اينكه حذف نشود بايد اين بازى را ببرد و اميدوار باشد كه مصر به ساحل عاج ببازد. چيزى كه ميزان و احتمال تحقق آن قطعاً صددرصد نيست.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-01-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پيروزي سنگال بر زيمبابوه در مسابقات فوتبال جام ملتهاي افريقا، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2006-01-17' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» فوتبال جام ملت‌هاي افريقا - شانس قهرماني كدام تيم بيشتر است؟ گزارش ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بررسي فوتبال آفريقا در سال ‪۲۰۰۵‬، ايرنا
دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28573

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جام ملت هاى آفريقا: صعود گينه و مردان سرسخت لومه، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016