"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Friday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

وحيد هاشميان در گفتگو با GOAL: در آلمان فهميدم بايد فيزيکي بازي کنم، بايد براي جام جهاني برنامه مناسب تري داشته باشيم، ايپنا

سايت GOAL، با بررسي سوابق وحيد هاشميان در فوتبال ايران و آلمان، مصاحبه اي را با اين بازيکن ملي پوش تيم هانوفر آلمان ترتيب داده است.

به گزارش گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)؛ GOAL در ابتداي اين مصاحبه ذکر کرده است: «در 29 سالگي، وحيد هاشميان يکي از موفق ترين لژيونرهاي ايران در فوتبال اروپا محسوب مي شود. 28 گل طي 7 سال بازي در آلمان براي او يک اعتبار محسوب مي شود.اما او پس از يک سال حضور بي روح و کسل کننده در بايرن مونيخ، کوچ به هانوفر او را دوباره احيا کرده است.»

در ادامه اين مطلب سايت GOAL به دوران فوتبال حرفه اي هاشميان اشاره کرده است:

1995-1993: فتح تهران
1999-1995: پاس تهران
2001-1999: هامبورگ (آلمان)
2004-2001: بوخوم (آلمان)
2005-2004: بايرن مونيخ (آلمان)
2005- تاکنون: هانوفر 96 (آلمان)


Goal: ابتدا اجازه بدهيد در خصوص بازي هاي اخير صحبت کنيم ،کار کردن با پيتر نوي روور و مربي قبلي ات چه تفاوت هايي دارند؟ آيا شما با يک سيستم متفاوت بازي مي کنيد.

هاشميان: هم بله هم خير. سيستم ما در هنگام بازي 3-3-4 است، بنابراين از اين نظر تغييري نکرده است. آن چه که در تيم تغيير يافته اين است که چطور ما اين سيستم را در زمين پياده مي کنيم.
در زمان مربي قبلي (لينين) از فورواردها و مهاجمان انتظار مي رفت در زماني که تيم ما در حال دفاع کردن است آن ها تا نيمه زمين خودمان به عقب برگردند، در نتيجه انجام ضد حمله و کسب موقعيت تهاجمي براي تيم مشکل بود.
تصور کنيد من در نيمه زمين خودي قرار دارم، توپ در اختيار ماست و فورواردهاي تيم براي حمله بايد به عقب برگردند. بنابراين خلق موقعيت مناسب زمان زيادي تلف مي کرد و فرصت کمتري براي گلزني پديد مي آمد.
در حال حاضر نيز ما با سيستم 3-3-4 بازي مي کنيم، اما زماني که توپ با از دست مي دهيم، با فورواردهايمان عمل پرس (تحت فشار) را انجام مي دهيم و در واقع در نيمه زمين حريف دفاع مي کنيم. در نتيجه، در موقعيتي قرار مي گيريم که مي توانيم توپ را از حريف تصاحب کنيم يا آن که بدون عقب نشيني به زمين خودمان يک موقعيت تهاجمي خلق کنيم. وقتي شما به عنوان يک مهاجم در چنين سيستمي بازي مي کنيد، موقعيت ها و شانس هاي بيشتري براي گلزني داريد. اين يک شرايط ايده آل است و از اين رو من بيشتر احساس راحتي مي کنم.


GOAL: تغيير مربي هانوفر هم به شما کمک کرد؟

هاشميان: من مربي قبلي هانوفر را دوست دارم و به او احترام مي گذارم. او در کارش بسيار ماهر و مطلع بود و نيز انساني با شخصيت و مهربان است.
فقط، نگرش او با تيم متفاوت بود. مربي جديد، از لحاظ رواني، روحيه تهاجمي را براي ما به ارمغان آورده و کمک کرده است تا بهتر بازي کنيم.


GOAL: نمايش اخيرت، چگونه از لحاظ رواني و توانايي ذهني به شما کمک مي کند؟

هاشميان: يک مهاجم دوست دارد تا در ميانه ميدان بازي کند. پس شانس هاي بيشتري دارد تا اهميت و وقار خود را نشان دهد.او براي تيمش موثرتر مي شود و مي تواند براي پيروزي تيمش نيز موقعيت هاي بسيار به وجود آورد.
من هنوز همان هاشميان سابق هستم و تيم ما نيز همان تمرينات قبلي را انجام مي دهد، با اين وجود بيشتر توپ را در اختيار دارم و بنابراين شانس هاي گلزني بيشتري نصيب من مي شود.
در سه بازي اخير تيم عملکرد خوبي داشته ام و يقين دارم نسبت به دوازده هفته اول فصل خيلي بهتر بازي کردم. اما مي خواهم همان طور که فصل پيش مي رود، من هم بهتر از الان بازي کنم.


GOAL: فکر مي کنيد، هانوفر در اين فصل چه نمايشي خواهد داشت؟

هاشميان: ما اکنون در رده هشتم جدول قرار داريم و اگر در پايان فصل جزو 10 تيم بالاي جدول باشيم براي ما راضي کننده است.


GOAL: به خاطر نمي آورم که زياد کارت زرد دريافت کرده باشي اما در هفته گذشته يک کارت زرد گرفتيد...

هاشميان: فوتبال، به ويژه فوتبال در آلمان، يک بازي فيزيکي و درگيرانه است. در اکثر کشورها سه کارت زرد، بازيکن را از بازي بعدي محروم مي کند. ولي در آلمان و بوندس ليگا، 5 کارت زرد، باعث محروميت بازيکن از بازي بعدي تيمش مي شود. همه اين چيزها، ماهيت فيزيکي اين بازي را نشان مي دهد.
در بازي قبلي که اشاره کرديد، داور تصور کرد من مرتکب خطاي سختي شده ام ولي بازبيني مسابقه نشان داد که من در حال حمله به سوي دروازه حريف بودم و نمي توانستم مرتکب خطا شوم. با وجود اين، راي داور مهم است و من به آن احترام مي گذارم. من فهميده ام در آلمان مقاوم باشم و فيزيکي بازي کنم و همچنين ياد گرفته ام به تصميمات داور احترام بگذارم، اينجا اين طور فوتبال بازي مي کنند.


GOAL: يک مساله مورد بحث در ليگ برتر فوتبال ايران کيفيت داوري است. تقريبا بعد از هر مسابقه تيم بازنده ادعا مي کند که داور مسابقه اشتباه وحشتناکي مرتکب شده است و داور را به پشتيباني و حمايت از تيم حريف متهم مي کنند. جالب آن که توجه چنداني از سوي مسئولان فوتبال ايران به اين موضوع نمي شود. در ايران مي بينيم که بازيکنان ملي پوش با صداي بلند با داور صحبت مي کنند. سپس در مصاحبه با رسانه هاي گروهي به انتقاد از داوران مي پردازند. نظر تو در اين خصوص چيست؟

هاشميان: شما بايد به اين موضوع از دو ديدگاه بپردازيد. وقتي داور مسابقه راي خود را صادر مي کند، اين راي نهايي است و بازيکن با بحث و جدل نمي تواند راي داور را تغيير دهد. احتمالا، اين بازيکن شکست خورده است که اعتراض مي کند.
در ضمن داور بايد به خاطر بسپارد که به خاطر يک سوت اشتباه، ممکن است نتيجه يک بازي تغيير کند و تمام زحمات بازيکنان و کادر مربيان به هدر رود.
مربيان ايراني بايد احترام گذاشتن به داور را به بازيکنان ياد دهند، با اين وجود داوران ايراني نيز بايد به طور مداوم آموزش ببينند و در برابر احساسات بازيکنان هميشه آماده باشند و در قضاوت انسجام لازم را حفظ کنند.
علاوه بر اين، داوران بايد براساس آموزش هايي که ديده اند و توانايي هايشان قضاوت کنند نه براساس عقايد و نظرات شخصي.


GOAL: يادم مي آيد در آلمان يک مرتبه کارت قرمز هم دريافت کرده اي. اين طور نيست؟

هاشميان: شش سال پيش در بازي بين تيم هاي هامبورگ و دورتموند يک کارت قرمز از داور گرفتم. روز عجيبي برايم بود. چون من معمولا احساساتم را کنترل مي کنم.


GOAL: اجازه بده، از روزهايي صحبت کنيم که براي اولين بار به آلمان آمدي. از آن روزها بگو و تفاوتي که بين فوتبال ايران و آلمان وجود دارد.

هاشميان: فوتبال ما زماني که در حال تحول بود، در حالي بين آماتور و نيمه حرفه اي قرار داشت، آن موقع من به آلمان آمدم و در يک محيط حرفه اي واقعي قرار گرفتم. دانش حرفه اي و قهرماني هاي فوتبال آلمان در اروپا از يک تاريخ طولاني برخوردار است. باشگاه هاي آلماني از امکانات رفاهي ، مديريت و سازماندهي برخوردارند.


GOAL: محيط حرفه اي که شما مي گوييد يعني چه؟

هاشميان: ما براي باشگاه کار مي کنيم. روش هاي تمرين، زندگي و تغذيه ما حرفه اي است. در آلمان، بازيکن هر روز تمرين مي کند و گاهي اوقات اين تمرينات به دوبار در روز مي رسد. ما تمام وقت در اختيار باشگاه هستيم. تمرينات و روش هاي زندگي ما در طول فصل بدون هدف و سطحي نيست.
روش هاي تمرين ما با ايران تفاوت هاي زيادي دارد. اينجا قدرت و فيزيک بدني در بازي ها بيشتر به چشم مي خورد و بايد قادر باشيد که در اين فوتبال دوام بياوريد. در ابتدا، اين موضوع برايم سخت بود اما با تمرين و کار سخت به آن عادت کردم. زمان کمي طول کشيد تا خودم را با اين محيط وفق دهم.


GOAL: تفاوت هاي اساسي ميان تمرينات شما در هانوفر و بايرن مونيخ در چيست؟

هاشميان: در واقع تمرينات اين دو تيم خيلي به هم شبيه هستند. اكثر باشگاه هاي آلماني از لحاظ علمي تمرينات مشابه اي انجام مي دهند. تنها تفاوت بين آنها به قابليت و تواناي يهاي بازيكنانشان مربوط است. طبيعي است كه كيفيت بازيكنان بايرن مونيخ بالاتر بوده و بنابراين تمرينات سخت تر و رقابت بين بازيكنان براي بازي كردن در تركيب اصلي تيم سخت تر بود.


« در ادامه اين مصاحبه، خبرنگار GOAL سوالات كوتاهي از وحيد مي پرسد.:»

GOAL: كداميك از 28 گلي كه در بوندس ليگا به ثمر رسانده ايد، برايت فراموش نشدني و به ياد ماندني تر است؟

هاشميان: گلي كه دو سال پيش و با ضربه قيچي برگردان به ثمر رساندم. فكر مي كنم اين گل را به مونيخ 1860 زدم.


GOAL: و گل مورد علاقه شما كه براي تيم ملي ايران به ثمر رسانده ايد....

هاشميان: دو گل برايم بسيار جالب هستند. يكي در مقابل قطر به ثمر رسيد كه به تيم ملي ايران كمك كرد تا به دور بعدي رقابت هاي انتخابي جام جهاني راه يابد. دومي را در مقابل ژاپن زدم، در ماه مارس و در زمان جشن عيد نوروز ايرانيان و احساس كردم كه اين گل يك هديه نوروزي به تمام ايرانيان بود. واقعا از به ثمر رساندن اين دو گل لذت بردم.


GOAL: بهترين بازيكني كه تاكنون با او كار كرده ايد؟

هاشميان: هميشه سعي مي كنم با هر كسي خوب كار كنم تا مربي من را به عنوان بهترين بازيکن براي حضور در ترکيب اصلي انتخاب كند.


GOAL: بازيكن مورد علاقه شما چه كسي بود؟

هاشميان: مارادونا بازيكن مورد علاقه ام بود و در ايران تمام بازيكنان بزرگ و برجسته را دوست داشتم.


GOAL: چرا به شما هلي كوپتر مي گوييد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشميان: اين لقب به اولين فصل حضورم در آلمان بر مي گردم. وقتي كه براي زدن ضربات سر به هوا بر مي خواستم، مربي ام اين پرش ها را با بلند شدن هلي كوپتر از روي زمين مقايسه مي كرد و اين لقب تاكنون با من است.


GOAL: اين درست است که القاب اهميت نمي دهيد؟

هاشميان: اين القاب و عناوين نمي توانند يك بازيكن را بزرگ كنند. هر تيمي طرفداران و پايگاه هواداران خودش را دارد. طرفداران تيم اين لقب را دوست داشتند و اين راهي براي آنها بود تا مرا تشويق كنند و به همين خاطر از آنها قدرداني مي كنم. فكر مي كنم تنها كار و تمرين سخت يك بازيكن را موفق مي سازد.


GOAL: در خصوص جام جهاني چه نظري داريد؟

هاشميان: ما تيم خوبي داريم و اين جالب و هيجان انگيز است ولي بايد براي رقابت هاي جام جهاني برنامه مناسب تري داشته باشيم.


GOAL: چند هفته پيش، ايران در مقابل 1000 تماشاگر با توگو بازي مي كرد. در تاريخ فوتبال ايران سابقه نداشته است كه تيم ملي در حضور چنين تماشاگران اندكي به ميدان رفته باشد. نظر شما در خصوص آن اتفاق چيست؟

هاشميان: اين بازي روز يكشنبه ساعت 3 بعدازظهر برگزار شد كه بسياري در محل كار يا مدرسه بودند از طرفي توگو در دنياي فوتبال نام بزرگي نيست. فكر مي كنم اينها دلايل اصلي عدم استقبال از اين بازي بودند.


GOAL: فكر نمي كنيد نمايش ضعيف ايران در مقابل مقدونيه موجب شد كه تماشاگران كمي به ديدن بازي ايران به ورزشگاه بيايند؟

هاشميان: شايد آن باخت در مقابل مقدونيه تاثير گذار بود ولي دليل اصلي عدم استقبال تماشاگران نبود.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-07' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» "نمره ۲۰ كيكرو نمى خوام!"، بررسى عملكرد وحيد هاشميان در هانوفر و بوندس ليگا، به همراه گفتگو با وی، ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» وحيد هاشميان در هانوفر راحت است، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-12-01' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» هاشميان: حالا از فوتبال لذت مى برم، ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-11-29' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» وحيد هاشميان: واقعيت ها را بگوييم و خيالپردازى نكنيم، شانسى به جام جهانى رفتيم! ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-11-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» نخستين شکرگزاري به درگاه خداوند در AWD آر‌نا، سايت وحيد هاشميان
Copyright: gooya.com 2016