"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-11-19' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Saturday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

دفاع گل محمدى از برانكو، "بعضى از ملى پوش ها در پارك قدم مى زدند"، گفتگوی "شرق" با يحيي گل محمدي

يحيي گل محمدي<br />
يحيي گل محمدي

برديا يادگارى

نكته
متاسفانه طيفى از مطبوعات صرفاً با انگيزه انتقاد مخرب عليه تيم ملى جوسازى مى كنند. البته من قبول دارم كه تيم ملى در دو بازى اخير آن طور كه انتظار مى رفت ظاهر نشد. اين عملكرد هم علت خاصى داشت. به اعتقاد من بچه ها انگيزه و هيجان لازم را نداشتند و زياد بازى ها را جدى نگرفتند. متاسفانه بايد بگويم بعضى ها آنقدر كم تحرك بودند كه انگار در پارك قدم مى زنند. با اين وجود دليل نمى شود كه برخى از مطبوعات اين گونه فضا و عرصه را بر تيم ملى تنگ كنند. كم تحركى بعضى از ملى پوشان هم صرفاً ناشى از نداشتن انگيزه بود. شما مطمئن باشيد اگر تيم ملى در بازى با ژاپن، كره و مقدونيه نياز به سه امتياز بازى ها را داشت نتايج بهترى حاصل مى شد.

كاپيتان دوم تيم ملى حرف هاى زيادى براى گفتن دارد. يحيى گل محمدى سكوت را با هياهو مى شكند. حمايت از برانكو ايوانكوويچ، انتقاد شديد از برخى مطبوعات و گلايه از برخى ملى پوشان با اين اصطلاح كه «انگار در پارك قدم مى زدند» تنها بخشى از اظهارات قابل توجه مدافع خونسرد و كم حرف تيم ملى ايران است. او مصلحت انديشى را كنار گذاشته و هر آنچه كه در دلش مى گذرد را بى كم وكاست بر زبان مى آورد تا به قول خودش واقعيت عيان شده باشد.
يحيى گل محمدى اصرار دارد «واو» به «واو» حرف هايش منعكس شود.

•درباره بازى هاى اخير تيم ملى همه اظهارنظر كردند جز يحيى گل محمدى. سكوت تو علت خاصى دارد؟!
نه به آن شكل! فقط اگر من حرف بزنم به مذاق شما مطبوعاتى ها خوش نمى آيد.

•چطور؟!
با اين جوى كه عليه تيم ملى درست كرده اند يا بايد سكوت كنم يا اينكه اگر قرار به مصاحبه كردن شد هر آنچه كه در دلم مى گذرد را بى كم وكاست بگويم.

•معلوم است دل پرى از مطبوعات دارى؟
انتظار ما چيز ديگرى است. متاسفانه طيفى از مطبوعات صرفاً با انگيزه انتقاد مخرب عليه تيم ملى جوسازى مى كنند. البته من قبول دارم كه تيم ملى در دو بازى اخير آن طور كه انتظار مى رفت ظاهر نشد. اين عملكرد هم علت خاصى داشت. به اعتقاد من بچه ها انگيزه و هيجان لازم را نداشتند و زياد بازى ها را جدى نگرفتند. متاسفانه بايد بگويم بعضى ها آنقدر كم تحرك بودند كه انگار در پارك قدم مى زنند. با اين وجود دليل نمى شود كه برخى از مطبوعات اين گونه فضا و عرصه را بر تيم ملى تنگ كنند. كم تحركى بعضى از ملى پوشان هم صرفاً ناشى از نداشتن انگيزه بود. شما مطمئن باشيد اگر تيم ملى در بازى با ژاپن، كره و مقدونيه نياز به سه امتياز بازى ها را داشت نتايج بهترى حاصل مى شد.

•اينكه «انگار بعضى ها در پارك قدم مى زدند» حرف ساده اى نيست كه بتوان به سادگى از كنارش گذشت. شفاف تر صحبت مى كنى؟
حالا من يك اصطلاحى را به كار بردم منظورم اين بود كه توقع جامعه فوتبال و شخص خودم از بعضى بچه ها كه براى خودشان اسم و رسم و ادعايى دارند بيشتر از اين بود. به هر حال آنهايى كه در تيم باشگاهى خود مهره ارزشمندى هستند و در واقع به تنهايى جور يك تيم را بر دوش مى كشند بايد در باز ى هاى ملى انگيزه بيشترى داشته باشند. حتى اگر حريف مقدونيه باشد و بازى جنبه رسمى نداشته باشد. با اين اوصاف جاى تاسف دارد كه برخى مطبوعات با اهداف از پيش تعيين شده بخواهند كاسه كوزه ها را بر سر كادر فنى و سرمربى تيم ملى بشكنند. درست نيست كه اين گونه به مربى تيم ملى كه نتايج خوبى در كارنامه اش ديده مى شود بتازيم و بگوييم فقط او مقصر بوده. براى اينكه هيچ شك و شبهه اى باقى نمانده باشد من يك سئوال از شما دارم!

•خب چه سئوالى؟! بفرماييد.
به خاطر ناكامى هاى تيم ملى مقابل ژاپن، كره و مقدونيه تا چه اندازه از ملى پوشان انتقاد شد. اين را مقايسه كنيد با حجم انبوه انتقادات وحشتناكى كه از سرمربى تيم ملى شد. آنقدر عليه برانكو جوسازى شد كه تماشاگران در بازى با مقدونيه كم لطفى كردند. مگر غير از اين است؟!

•يعنى برانكو هيچ سهمى در اين ناكامى ها نداشته؟
اگر سرمربى مقصر بوده و قابل انتقاد است پس چرا از من كه ملى پوش هستم انتقاد نمى شود. علاوه بر آن ما در دور مقدماتى جام جهانى فشار سختى را متحمل شديم. بازى هاى مهم و دشوارى داشتيم تا حدى كه فشار سنگينى روى تيم بود. هر چه بود آن بازى ها با نتايج خود به پايان رسيد و تيم ملى به جام جهانى رفت. در چنين وضعيتى طبيعى است كه انگيزه بچه ها كم شود و آن طور كه بايد و شايد دل به كار ندهند. البته من تاكيد مى كنم كه اگر همين بازى ها رسمى بود اينجورى نمى شد و باز هم تاكيد مى كنم كه نبايد به خاطر تداركاتى بودن بازى ها شاهد افت انگيزه نزد برخى از ملى پوشان باشيم. شايد هم در اين باره من اشتباه مى كنم.

•قبول دارى كه رسانه هاى ورزشى در بحبوحه بازى هاى مقدماتى جام جهانى به خوبى تيم ملى را حمايت كردند؟
بله. اما آنهايى كه دل خوشى از تيم ملى ندارند در آن مقطع فقط ظاهر سازى مى كردند و به وضوح مشخص بود كه در پى حاشيه سازى و بزرگ نمايى اشتباهات هستند. بعد كه ما به كوئينزپارك رنجرز و ژاپن باختيم ماهيت خود را مثل گذشته نشان دادند. آنقدر انتقاد كردند كه ...
به جز اينها بعضى مربيان داخلى هم چنين حالتى دارند. اينها وقتى تيم ملى نتيجه نمى گيرد بيشتر ماهيت خودشان را نشان مى دهند. اين مخالفت ها و تنگ نظرى ها هم علت دارد. مشكل آنها با تيم ملى اين است كه دست شان از انتخابات تيم ملى و فدراسيون فوتبال كوتاه شده. شايد از فدراسيون و مربى توقعات نابجايى دارند كه برآورده نمى شود. اينها مى خواهند به تيم ملى خط بدهند و حالا كه دست شان از اين مسائل كوتاه است شروع مى كنند به جوسازى و بزرگ نمايى ضعف ها و مشكلات. به هر حال شما مى دانيد و من هم باور دارم كه مطبوعات نقش مهمى در شكل دادن تصورات مردم و افكار عمومى دارند. وقتى اينها ذهن مردم را خراب مى كنند نتيجه اش اين مى شود كه عده اى از مردم كه عقل شان به چشم شان است هر آنچه كه مى شنوند و مى خوانند را بدون تجزيه و تحليل اساسى باور مى كنند.

•وقتى به نقش و تاثير گذارى مطبوعات در جامعه اعتقاد دارى پس چرا اين گونه و بى محابا از آنها انتقاد مى كنى. نگران نيستى موج شديدى از انتقادات به سوى تو هم سرازير شود؟
مهم نيست. باور كنيد اگر بد بازى مى كردم اينقدر مى كوبيدند كه من را از فوتبال دلزده كنند. من اما كار خودم را مى كنم. به قولى آن را كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است. من به انتقادات مغرضانه هيچ توجهى نمى كنم. البته قبول دارم كه با اين حرف ها براى خودم دشمن تراشى مى كنم اما من با علم به اينكه انتقاد از برخى مطبوعات به ضررم تمام مى شود واقعيت ها را مى گويم. كارى كه شايد هيچ يك از ملى پوشان نمى كنند.

•حالا گذشته از اعتقاد برخى از مطبوعاتى ها كه مدنظرت هستند آيا برانكو ايوانكوويچ واقعاً هيچ سهمى در اين ناكامى ها ندارد؟
نه اينكه بگويم از عيب برى است و نبايد به او نازك تر از گل گفت اما اين جوى كه عليه برانكو به راه افتاده نه منصفانه است و نه منطقى و عقلانى! علاوه بر اين اگر بخواهيم دنبال سهم و سهام براى عوامل ناكامى تيم ملى باشيم به جايى نمى رسيم. ما وقتى مى توانيم از شكست درس بگيريم كه همگى خودمان را مقصر بدانيم. در فوتبال هم وقتى يك تيم مى بازد همه مقصرند. با اين وجود وقتى برخى ملى پوشان انگيزه لازم را در بازى هاى تداركاتى از خود بروز نمى دهند چه كارى مى شود كرد. در چنين حالتى از بكن باوئر هم كارى ساخته نيست. اين وسط ظاهراً همه زود فراموش كرده اند كه همين برانكو باعث شادى ميليون ها ايرانى شد. همين برانكو بود كه مطبوعات دوست داشتند او برگردد. با همين مربى قهرمان بازى هاى آسيايى شده ايم و به جام جهانى صعود كرده ايم. متاسفانه ملاك قضاوت اصلاً درست نيست. ما نبايد طورى رفتار كنيم كه مربى تيم ملى را با چند برد بهترين مربى دنيا قلمداد كرده و با يكى دو باخت او را بدترين مربى بدانيم.

•مطبوعاتى كه منتقد برانكو ايوانكوويچ هستند گذشته از ناكامى هاى اخير تيم ملى بر اين باورند حالا كه به جام جهانى صعود كرده ايم مى تواند يك مربى بزرگتر، بهتر و كارآمدتر از برانكو تيم ملى را در آلمان هدايت كند. به نظر خودت برانكو مربى ايده آل ايران براى جام جهانى است؟
چرا كه نه. او شناخت خيلى خوبى از فوتبال دارد. با فرهنگ حاكم بر فوتبال ايران هم به خوبى آشنا است. ما با همين مربى صعود مقتدرانه اى به جام جهانى داشته ايم. من فكر مى كنم برانكو برنامه ريزى خوبى دارد. او به فوتبال ملى ما انضباط و ديسيپلين داده است. من شخصاً بر اين باورم كه ما در جام جهانى با وجود برانكو زنگ تفريح ديگر تيم ها نخواهيم بود. در مجموع برانكو بهترين گزينه براى هدايت تيم ملى ايران در جام جهانى است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

•گفته مى شود احتمالاً يك مربى ايرانى به كادر فنى تيم ملى اضافه مى شود. فكر نمى كنى اين تصميم بيانگر اعتقاد فدراسيون فوتبال نسبت به وجود ضعف هايى در كادر فنى تيم ملى باشد؟
در فوتبال امروز كادر فنى يك تيم است. تيم متشكل از مدير فنى، سرمربى، دستيار، مربى دروازه بان ها، آناليزور، مشاور و... است. بزرگترين مربيان و تيم هاى جهان چندين عضو آشكار و حتى نامرئى در كادر فنى دارند. اين تصميم اگر به مرحله اجرا درآيد مى تواند در راستاى تقويت تيم باشد. به هرحال برانكو هم نياز به استفاده از همفكران و مشاوران متعدد دارد. حال اگر قرار است با اضافه شدن يك مربى ايرانى در كنار برانكو و فركى و شاهرخى، تيم ملى تقويت شود چه بهتر آنوقت بنده هم شخصاً از چنين حركتى استقبال مى كنم.

•گذشته از اين حرف ها كمى هم درباره خودت بگو و اينكه از راندمان و عملكردت در بازى هاى اخير تيم ملى راضى هستى يا نه؟
بهتر است در اين باره مربيان و كارشناسان اظهارنظر كنند. در مجموع فكر مى كنم عملكرد بدى نداشته ام. شخصاً كه از كار خودم راضى هستم. شما مطمئن باشيد اگر عملكرد من ضعيف بود حتماً مى نوشتند. كما اينكه به خوبى لمس كرده ام كه در مقاطعى با يك بازى بد سعى در تخريب من داشته اند!

•از بازى كردن در تيم صباباترى چطور؟
تصميمى بود كه بنا به دلايل متعدد گرفتم. البته اوايل فصل به خاطر آسيب ديدگى و عدم هماهنگى با ساير نفرات نتوانستم از ديدگاه خودم عملكرد راضى كننده اى داشته باشم. حالا اما شرايط فرق مى كند. البته من متاسفم كه امتيازات زيادى را از دست مى دهيم. ما خيلى خوب گل مى زنيم اما بعضاً گل هايى مى خوريم كاملاً ابتدايى. با اين وجود اوضاع اميدواركننده تر از قبل است. حس مى كنم تيم روندى بهتر را در پيش گرفته است.

•مشكلى كه با باشگاه پرسپوليس داشتى حل شد؟
متاسفانه هنوز برگه تسويه حسابم صادر نشده. چندى پيش هم هيات منصفه سازمان ليگ تشكيل جلسه داد. در آن نشست نماينده من و باشگاه پرسپوليس اختلافات مالى كه حدود ۳۰-۲۰ ميليون تومان است را بررسى كردند و در نهايت مقرر شد با هم به تفاهم و توافق برسيم. البته من بعيد مى دانم كه مشكل به اين سادگى حل شود چون باشگاه پرسپوليس حاضر به پرداخت مبلغ قراردادم به طور كامل نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27417

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دفاع گل محمدى از برانكو، "بعضى از ملى پوش ها در پارك قدم مى زدند"، گفتگوی "شرق" با يحيي گل محمدي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016