"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-18' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

ستاره خاموش ايران بالاخره به حرف آمد، نويدكيا: دليلى ندارد فوتبال اروپا را رها كنم و برگردم، محرم فيكس مى شود، ايران ورزشی

محرم نويدکيا

نيما حسينى
بعد از مدت ها سكوت بالاخره به حرف آمد. البته او در سفر چند روزه اى كه به ايران داشت مجبور بود در مواجهه با خبرنگاران و گزارشگران تلويزيونى براى رفع تكليف هم كه شده نظرش را درباره بازى با كره جنوبى بگويد اما او در آلمان هيچ تمايلى نداشت آرامش خودش را صرف پاسخ دادن به تماس هاى خبرنگارانى كند كه تا همين چند ماه پيش سرمربى تيم ملى را زير تيغ انتقادات خود قرار داده بودند كه: چرا، محرم نويدكيا شماره ۱۴ تيم بوخوم آلمان را دعوت كردى؟!
نويدكيا بعد از همين انتقادات كه باعث سكونشينى در بازيهاى تيم ملى شده بود تصميم گرفت كارى به كار خبرنگاران نداشته باشد. او به هيچ تماسى پاسخ نمى داد، حتى زمانى كه بعد از يك سال براى اولين بازى در تركيب اصلى تيمش قرار گرفته بود.
بى خبرى محض از لژيونر ايرانى براى آنهايى كه به توانايى هايش ايمان دارند خوشايند و جالب نبود. نويدكيا اما ديروز قبل از بازى بوخوم و بران شويك در گفت و گويى ويژه با خبرنگار ايران ورزشى به همه ابهامات پاسخ داد.
محرم به نكات جالبى اشاره مى كند. از سكوت و آرامش گرفته تا وضعيتش در بوخوم، بازى كردن در پست غيرتخصصى هافبك راست، پيشنهاد سپاهان در شرايطى كه تيم بوخوم صدرنشين ليگ دسته دوم آلمان بحث تمديد قرارداد را مطرح كرده و از سر به سر گذاشتن با مومو هافبك سنگالى بوخوم گرفته تا من تو من شدن با فريدون زندى. نويدكيا بالاخره كوتاه آمد!
چرا زمانى پاسخگوى تماس خبرنگاران ايرانى نبودى. اين سكوت حتماً علتى داشته؟
<اينجورى راحت ترم و زندگى ام را مى كنم. دليلى هم ندارد كه درباره مسائل فوتبال ايران نظر بدهم. من كه نمى دانم در ايران چه خبر است. پس چرا حرفى بزنم.
ولى درباره خودت هم اظهار نظر نمى كنى. تقريباً از اول فصل تا حالا؟!
<اينجورى خيلى راحت ترم. بهتر مى توانم به كارم ادامه بدهم. هرچه بيشتر حرف بزنم دردسرش بيشتر است.
وقتى بعد از پشت سر گذاشتن مصدوميت بدون بازى باشگاهى به تيم ملى دعوت شدى مطبوعات از برانكو انتقاد كردند كه چرا محرم هست اما X و Y نيستند. اين روند بعد از بازى كردنت در تركيب اصلى بيشتر هم شد تا اينكه فشار انتقادات كار را به جايى رساند كه در دو بازى آخر مقدماتى جام جهانى روى سكوها نشستى؟
<بله. اين واقعيتى بود كه به آن اشاره كرديد. من مقابل بوسنى، بحرين و... بد بازى نكردم اما انتقادات بيشتر شد كه كمتر نشد. به هر حال اين جزيى از فوتبال است و پيش مى آيد.
حالا همكلام نشدنت با خبرنگاران به خاطر همين مسأله است. درواقع دلخور بودى. اين طور نيست؟
<نه.نه. من اينجورى راحت ترم.
اما...
<من ۷ ماه به خاطر مصدوميت بازى نكردم. قبل از آن آسيب ديدگى همه مى خواستند با من صحبت كنند اما بعد از آن يك نفر هم تماس نگرفت كه بپرسد در بوخوم چه كار مى كنى، چه كار نمى كنى؟ تا اينكه به تيم ملى دعوت شدم و بعد آن انتقادات مطرح شد.
تو بعد از يك سال بالاخره در تركيب اصلى بوخوم به ميدان رفتى؟
<دقيقاً يك سال بعد از عمل جراحى ام بود كه شانس بازى در تركيب اصلى را پيدا كردم. من از نيم فصل دوم فصل گذشته توان حضور در تمرينات تيم را پيدا كردم اما از شانس بد من تيمى كه موقع عقد قراردادم سوم بوندس ليگا شده بود فصل قبل قعرنشين شد. در آن شرايط بحرانى مربى به من اعتماد نكرد و شانسى نداد كه خودم را نشان بدهم. در نهايت هم به ليگ ۲ سقوط كرديم.
مارسل كولا مربى جديد بوخوم چه نظرى درباره تو دارد؟
<از اول فصل تا زمانى كه در تركيب اصلى قرار بگيرم چند جلسه اى با هم صحبت كرديم نظرش اين بود كه من بايد فيكس تيم باشم اما خودش مى گفت: «از اول فصل تركيب را جور ديگرى چيدم و حالا كه تيم مى برد و خوب نتيجه مى گيرد نمى توانم به تركيب دست بزنم. او به من گفت: «صبر كن و منتظر باش تا فرصت بازى كردن به تو برسد.»
تو هم صبر كردى تا...
<بله. من هم صبر كردم و به جاى نااميد شدن بهتر تمرين كردم. كار ديگرى هم نمى توانستم بكنم چون با تيم قرارداد داشتم. مربى هم از من راضى بود و همين اميدوارم مى كرد. اين صبورى هم بالاخره نتيجه داد و من در حساس ترين بازى تيم وارد تركيب اصلى شدم. از بازى هشتم.
حالا از عملكرد خودت راضى بودى؟
<بد نبود. در سخت ترين بازى تيم بود كه از اول بازى مى كردم. مربى هم آخر بازى از عملكردم راضى بود و گفت: «خوب بودى.» البته چند اشتباه هم داشتم كه مربى گفت: «طبيعى است. بايد جا بيفتى و به شرايط عادت كنى تا بتوانى راحت تر بازى كنى.»
در اين يك سال چطور نااميد و دلسرد نشدى؟
<يك سال بازى نكردم. در آن شرايط نمى توانستم كار ديگرى انجام بدهم جز اينكه بيشتر تمرين كنم و سرم تو لاك خودم باشد. سعى كردم با خودم لجبازى نكنم و سر بازى كردن يا بازى نكردنم حرص بيخود نخورم. همين.
مارسل كولا در چه پستى از تو استفاده مى كند؟
<بوخوم با روش ۲-۴۴ بازى مى كند و با هافبك هايى لوزى شكل. در اين سيستم من به عنوان هافبك راست بازى مى كنم. البته مربى از من در پست هافبك نفوذى هم استفاده كرد. هافبك نفوذى بوخوم يك ملى پوش بوسنيايى (موسيموويچ) است كه مربى خيلى از بازى او راضى است و هميشه از او در تركيب اصلى استفاده مى كند و من را در سمت راست به كار مى گيرد. البته اگر قرار باشد موسيموويچ تعويض شود من جاى او را مى گيرم.
پس على رغم انتقاداتى كه از برانكو مطرح مى شود تو تجربه بازى در اين پست را دارى و در كره جنوبى در يك پست غير تخصصى بازى نكردى؟
<من فقط امسال و در چند بازى هافبك راست بوخوم بودم اما پست اصلى ام هافبك نفوذى است. البته در سمت راست هم راحت بازى مى كنم و مشكل خاصى ندارم.
فكر مى كنى در پايان فصل، بوخوم به بوندس ليگا صعود كند؟
<تيم خوبى داريم و من فكر مى كنم در ادامه بازيها هماهنگ تر و بهتر از اين هم مى شوم. فعلاً كه ما در صدر جدول هستيم. در پايان فصل هم سه تيم به بوندس ليگا صعود مى كنند و من خيلى اميدوارم كه به عنوان تيم اول يا دوم راهى ليگ دسته اول شويم.
با اين شرايط به جدايى از بوخوم كه فكر نمى كنى؟
<نبايد حرفى بزنم كه از عهده آن برنيايم. اينكه بگويم از بوخوم مى روم فايده اى ندارد. فعلاً كه من زياد در بوخوم بازى نمى كنم. پس چه جورى مى توانم پيشنهاد بهتر داشته باشم و...
ولى تو در بازى قبل فيكس شدى و اگر مربى را راضى نگه دارى مى توانى تا آخر فصل در تركيب اصلى باشى، بدرخشى و...
<آهسته، آهسته! اگر تا آخر بازيها فيكس باشم و در جام جهانى هم شانس بازى كردن در تيم ملى را داشته باشم آن وقت شرايط فرق مى كند. فوتبال بستگى به اتفاقات دارد. من كه نمى دانم ۶ ماه ديگر چه اتفاقى مى افتد. مگر مى دانستم كه در اوج مصدوم مى شوم و يك سال از بازى كردن محروم مى شوم؟!
قراردادت با بوخوم كى تمام مى شود؟
<آخر فصل. بعد از جام جهانى آزاد مى شوم.
باشگاه بوخوم پيشنهاد تمديد قرارداد نداده؟
<چرا. باشگاه پيشنهاد داده قراردادم را تمديد كنم. آنها با مدير برنامه هايم صحبت كردند. در اينجا اين جور مسائل را با مدير برنامه بازيكن در ميان مى گذارند و بازيكن دخالتى نمى كند.
حالا جواب مدير برنامه هايت به مسؤولان باشگاه چه بوده؟

محرم نويدکيا

<گفتيم تا آخر سال صبر كنند. بهتر است آن موقع تصميم بگيرم. بعد از جام جهانى.
درست در چنين شرايطى يكى از مسؤولان هيأت مديره باشگاه سپاهان اعلام كرد كه به خاطر نيمكت نشينى، نويدكيا را به سپاهان برمى گردانيم تا به اوج برگردد.
<آنها نظر شخصى شان را گفته بودند. من هم روزهاى خوب فوتبالم را در سپاهان گذراندم و به خاطر درخشش در اين تيم است كه حالا اينجا هستم. من آنجا رشد كردم و هر كارى كه از دستم برمى آيد انجام مى دهم. سپاهان را هنوز هم دوست دارم ولى دليلى ندارد كه فوتبال اروپا را رها كنم و برگردم. من اينجا راحتم و تازه دارم جا مى افتم.
ظاهراً آنها با خودت هم تماس گرفته بودند و اين موضوع را با تو در ميان گذاشتند.
<نه. سپاهانى ها با مدير برنامه هايم حرف زده بودند و خودم هم با يكى ازكاركنان باشگاه صحبت كردم تا بدانم جريان چيست. به هر حال هر چه بود تمام شد. من جواب منفى دادم. لزومى هم ندارد درباره اين موضوع كه مربوط به چند ماه پيش بود حرفى بزنم.
بگذريم. تيم ملى در سئول، هم بد بازى كرد و هم بد باخت. چرا؟!
<والله بالاخره اينجورى خوب است. يعنى تيم ملى هر چه قبل از جام جهانى بازى كند بهتر است. در يك بازى تداركاتى شكست فاجعه نيست. آلمان هم به تركيه مى بازد اما اتفاقى نمى افتد. اين بازيها در آينده به كمك تيم ملى مى آيد. ما اگر حالا ببازيم خيلى بهتر است كه مثل عربستان در جام جهانى ۵ تا و ۷ تا گل بخوريم.
ولى مطبوعات آلمان بعد از بازيهاى ضعيف تيم ملى كشورشان از كلينزمن به شدت انتقاد مى كنند؟
<قرار نبود از اين جور سؤال هاى سخت بپرسيد. ما در سئول يك نيمه بد بازى كرديم و يك نيمه خوب. در دقيقه ۹۰ هم روى بدشانسى و غافلگيرى آن گل را خورديم. ما در نيمه دوم خيلى بهتر بازى كرديم. دو گلى هم كه دريافت كرديم روى اشتباهات فردى بود. توپ خورد به پاى مدافعان و ... تازه وقتى در ثانيه ۳۰ بازى گل مى خورى جمع كردن تيم خيلى سخت است.
خودت را در چه سطح و اندازه اى ديدى.
<مدت ها بود كه در تيم ملى بازى نكرده بودم و طبيعى بود كه نتوانم آن جور كه بايد و شايد ظاهر شوم. با اين حال نسبت به خيلى ها ... يعنى بدتر از بقيه نبودم. هر چند كه اشتباهاتى هم داشتم.
فكر مى كنيم محرم نويدكيا بتواند مثل دايى، مهدوى كيا و هاشميان در فوتبال آلمان موفق شود؟
<تلاش خودم را مى كنم. نمى خواهم از خودم تعريف كنم اما انصافاً خيلى زحمت مى كشم و كمتر حرف مى زنم. سعى مى كنم براى خودم و كشورم هم كه شده رشد كنم. حالا اينكه در آينده چه اتفاقى مى افتد موضع ديگرى است. مهم اين است كه من تلاشم را مى كنم و مابقى، بستگى به تقدير دارد. حالا نمى دانم كه روزى چهره مى شوم يا نه. بنابراين حرف زدن فايده اى در بوندس ليگا ندارد.
در حال حاضر براى هواداران تيم بوخوم چهره شناخته شده اى هستى؟
<كم و بيش. آنها اوايل من را نمى شناختند. چون سال قبل مصدوم بودم و بازى نكردم. حالا اما شرايط فرق كرده با توجه به حضور پرنگ مهدى و وحيد در بوخوم ذهنيت خوبى نسبت به من وجود داشت. هواداران بوخوم منتظر بودند تا ببينند من بعد از آسيب ديدگى چه مى كنم.
من هم كم كم شروع كردم تا اينكه در حساس ترين بازى فيكس شدم و حالا خوبه، خيلى خوب. من در شهر و بين هواداران شناخته تر شدم.
راستى در سمت راست با كدام بازيكن بوخوم رقابت مى كنى؟
<با يك برزيلى به نام شينا. او در اين پست بازيكن فيكس تيم بود كه در بازى قبلى، من به جاى او وارد زمين شدم .
در اردوهاى بوخوم با چه بازيكنى هم اتاق مى شوى؟
<با مومو. ملى پوش سنگالى تيم كه ۱۲ بازى ملى هم دارد. او مسلمان است و خيلى هم خوش برخورد.
اتفاقاً همين حالا هم كنارم نشسته و از اينكه اينقدر با تلفن حرف مى زنم حوصله اش سر رفته. ما با هم خيلى شوخى مى كنيم. فقط از سر و كول هم بالا نمى رويم!
زبان آلمانى را ياد گرفته اى؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

<در حدى كه بتوانم مشكلات اوليه را با آن حل كنم بله. من در دوران آسيب ديدگى زير نظر يك فيزيوتراپ لبنانى و مسلمان تمرين مى كردم. او اينقدر با من آلمانى حرف زد تا اينكه خيلى چيزها را ياد گرفتم. امسال هم باشگاه تصميم گرفت من و دو بازيكن برزيلى تيم را به كلاس زبان آلمانى بفرستد. در واقع ما را مجبور كردند كه به كلاس برويم. بين آنها هم من خيلى بهتر ياد گرفتم و حالا مى توانم حرف ها را بفهمم اما در حرف زدن مشكل دارم.
با بازيكنان ايرانى چطور؟ با كداميك از بچه ها در تماس هستى؟
<هراز چندگاهى با كريمى، هاشميان و مهدوى كيا در ارتباط هستم. با هم در تماس هستيم اما با فريدون بيشتر از بقيه.
در اردوهاى تيم ملى هم با زندى هم اتاق مى شوى؟
<بله بعضى وقت ها فرى فارسى حرف مى زند و من مى خندم. گاهى اوقات هم من به آلمانى يك چرت و پرت هايى مى گويم كه او خنده اش مى گيرد.

--------------------------------------------------------------------------------

محرم فيكس مى شود
يك تير دروازه سهم نويدكيا بود

ايران ورزشى - محرم نويدكيا گفته بود در بوخوم بازيكن ثابت مى شود. او آرام آرام به قولش وفا مى كند، محرم كه در بازيهاى اول فصل تقريباً هيچ وقت فرصت بازى پيدا نمى كرد در چند بازى اخير در تركيب اوليه بوخوم قرار گرفته و با عملكرد خوبش دقايق حضورش در زمين را افزايش داده است. محرم نويدكيا در بازى اين هفته بوخوم در زمين اينتراخت برانشويك در تركيب اوليه بوخوم جاى گرفت. او در اين بازى در نقش هافبك راست (پستى كه در بازى تيم ملى مقابل كره جنوبى هم آن را برعهده داشت) به ميدان رفت. نويدكيا در اين بازى بهترين فرصت كل مسابقه را هم به دست آورد اما از آن استفاده لازم را نكرد. در دقيقه چهل و ششم بازى نويدكيا با پاس اسهوف به محوطه جريمه حريف نفوذ كرد و با گذر از مدافع حريف با دروازه بان اين تيم تك به تك شد اما ضربه او به تير دروازه برخورد كرد تا بهترين فرصت بوخوم براى بردن بازى از دست برود. در اين بازى نويدكيا در دقيقه ۸۱ جاى خود را به ترويان داد و اين بازى در نهايت با تساوى بدون گل به پايان رسيد. سايت بوخوم در گزارش اين بازى آورده است كه ترويان در دقيقه ۸۱ به جاى نويدكيا كه بازى خوبى انجام داد اما بدشانس بود وارد زمين شود.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-31' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» بازگشت به نقطه شروع، بررسى وضعيت نويدكيا در بوخوم، محمود مولايى، ايران ورزشی
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-04' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» پيروزي بوخوم برابر مونيخ 1860، حضور نويدكيا در تركيب اصلي بوخوم، ايسنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-09-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» اظهار رضايت سرمربى بوخوم و قول به ملى پوش ايرانى، نويدكيا به زودى به فوتبال برمى گردد، ايران ورزشي
Copyright: gooya.com 2016