"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

دو گفتگو با مهدوى كيا: بد موقعى مصدوم شدم، تيم ملى بايد با حريفان بزرگ بازى كند، ده روز ديگر صدرنشينيم، ايران ورزشي و شرق

مهدى مهدوى كيا

سايت ورزش ايران - مهدى مهدوى كيا پس از يك دوره بحرانى در هامبورگ، دوباره به دوران اوج خود بازگشت و يكى از مردان ثابت توماس دال شد. هافبك ايرانى هامبورگ در هفته ششم بوندس ليگا (بازى مقابل اشتوتگارت) مصدوم شد تا در اوج دوران آمادگى، چند هفته اى دور از فوتبال باشد.
هامبورگ در هفته هفتم و هشتم بوندس ليگا، بايرن مونيخ و كايزرسلاترن را هم از پيش رو برداشت تا با اختلاف يك امتياز نسبت به بايرن در رده دوم جدول رده بندى قرار بگيرد.
درباره وضعيت خودت صحبت كن، آسيب ديدگى ات برطرف شد؟
<خدا را شكر مصدوميتم تا حدود زيادى بهتر شده و پس از چند جلسه فيزيوتراپى از ابتداى هفته دويدن را شروع كردم.
فكر مى كنى چه زمانى به شرايط بازى كردن برسى؟
<اگر اتفاق خاصى نيفتد به احتمال زياد از سه شنبه هفته آينده مى توانم همراه ديگر بازيكنان تيم تمرين كنم. در حال حاضر به صورت انفرادى و زيرنظر مربى بدنساز تمرين مى كنم.
با توماس دال صحبتى داشته اى؟
<هر روز همديگر را مى بينيم ولى صحبت خاصى نشده است.
هامبورگ در ادامه روند صعودى خود كايزرسلاترن را در زمين خودش با سه گل شكست داد.
<بازيكنان ما در اين مسابقه بسيار خوب كار كردند و با يك بازى حساب شده و منطقى كايزرسلاترن را در زمين خودش شكست دادند. اگر از موقعيت ها بهتر استفاده مى كرديم مى توانستيم شش گل به اين تيم بزنيم.
دليل افت كايزرسلاترن در اين فصل چيست؟
<نمى دانم، آنها مقابل هامبورگ بى هدف و بد بازى كردند و برنامه خاصى نداشتند.
به نظر تو دليل نيمكت نشينى فريدون زندى چيست؟
<من نمى توانم در اين باره حرفى بزنم ولى فريدون مى تواند به كايزرسلاترن كمك كند. البته نظر سرمربى تيم از همه چيز مهم تر است.
در چند سال اخير كمتر هامبورگ را اين قدر قوى ديده بوديم.
<ما تيم يكدستى داريم و در ۱۹ بازى اخير خود شكست نخورده ايم. هامبورگ در حال حاضر بهترين دوران خود را سپرى مى كند و اگر مشكل خاصى پيش نيايد اين روند را ادامه مى دهيم.
نتايج اخير هامبورگ و اوج گيرى اين تيم چه بازتابى در مطبوعات و شبكه هاى تلويزيونى آلمان داشته است؟
<نه تنها در آلمان بلكه در بيشتر كشورهاى اروپايى نتايج اخير هامبورگ بازتاب وسيعى داشته است.خيلى ها معتقدند كه اين تيم مى تواند به دوران اوج خود در اواخر دهه ۷۰ و اوايل دهه ۸۰ برگردد. در اين سال ها هامبورگ بهترين دوران خود را سپرى مى كرد و حتى قهرمان جام باشگاه هاى اروپا شد.
توماس دال در موفقيت هاى هامبورگ تا چه ميزان نقش داشته است؟
<او فصل گذشته در شرايطى به اين تيم آمد كه ما در رده هيجدهم قرار داشتيم. دال در عرض يك سال هامبورگ را زيرورو كرد و نقش او غيرقابل انكار است.
حالا بايرن مونيخ حريف خطرناكى مثل هامبورگ را پشت سر خود احساس مى كند، اين طور نيست؟
<بايرن هر فصل براى رسيدن به قهرمانى چند رقيب را در كنار خود ديده ولى آنها هميشه حرفه اى كار كرده اند. بايرن به هيچ عنوان زيبا فوتبال بازى نمى كند ولى با حرفه اى گرى نتيجه مى گيرد. آنها شخصيت قهرمانى دارند ولى ما مثل سايه به دنبال بايرن هستيم.
شانس هامبورگ براى قهرمانى بيشتر است يا بايرن مونيخ؟
<فقط هشت هفته از آغاز بوندس ليگا گذشته و هيچ چيز را نمى توان پيش بينى كرد. فوتبال روزهاى خوب و بد دارد و اميدوارم هامبورگ روزهاى بدى را تجربه نكند.
حضور در رقابت هاى ليگ قهرمانان اروپا براى هامبورگ مهم است با اين شرايط احتمالش زياد است كه فصل آينده در اين مسابقات حضور داشته باشيد، اين طور نيست؟
<در اروپا آرزوى هر باشگاهى است كه در ليگ قهرمانان حضور داشته باشد. اميدوارم در پايان فصل به اين هدف برسيم.
تيم در غياب تو همچنان به روند صعودى اش ادامه مى دهد. فكر نمى كنى پس از پشت سر گذاشتن دوران مصدوميت براى قرار گرفتن در تركيب ثابت تيم كار سختى پيش رو داشته باشى؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

<من بد موقعى مصدوم شدم ولى اين مسائل در فوتبال پيش مى آيد و بايد با آن كنار آمد. در وهله اول موقعيت هامبورگ براى من مهم تر است ولى سعى مى كنم با درخشش در تمرينات دوباره به تركيب اصلى بازگردم. البته در اين بين نظر توماس دال مهم است و او بايد تشخيص بدهد كه بازى كنم يا بيرون از تركيب باشم.
تيم ملى هفته آينده با كره جنوبى بازى دوستانه اى انجام مى دهد.به نظر تو چنين ديدارهايى مى تواند براى ايران مفيد باشد؟
<متوجه منظورتان نمى شوم.
تيمى مثل امارات كه حتى به جام جهانى هم راه پيدا نكرده با برزيل بازى دوستانه اى انجام مى دهد ولى ما نمى توانيم با تيم هاى مطرح دنيا بازى كنيم.
< من به عنوان يك بازيكن دوست ندارم درباره اين مسائل صحبت كرده و انتقاد كنم ولى فدراسيون فوتبال بايد هر چه زودتر شرايط را فراهم كنند تا ايران قبل از جام جهانى با چند تيم مطرح و قوى دنيا بازى دوستانه داشته باشد.
فكر نمى كنى تيم هاى مطرح اروپا و آمريكاى جنوبى تمايلى براى بازى كردن با ايران ندارند؟
<فوتبال ما پس از جام جهانى ۹۸ بيشتر در دنيا شناخته شد و ايران در چند سال اخير در مقابل تيم هاى اروپايى نتايج خوبى گرفته است. من فكر مى كنم در اين ميان مسائل مالى اهميت بالايى دارد.
----------------------

شرق:

كار سخت كيا براى بازگشت به تركيب اصلى
مهدوى كيا : ده روز ديگر صدرنشينيم

مهدوى كيا

مهدى زعيم زاده

در روزهاى گذشته لژيونرهاى تيم ملى يكى پس از ديگرى خود را به تهران رساندند و مهدى مهدوى كيا تنها ايرانى شاغل در اروپاست كه نمى تواند از اين فرصت پيش آمده استفاده كند و به وطن سفر كند. مصدوميت دو هفته پيش مهدى هنوز بهبود نيافته و او در اين روزها تحت نظر پزشك و بدنساز هامبورگ تلاش مى كند تا خود را براى بازى هاى بعدى هامبورگ آماده كند.
«از دوشنبه دويدن را شروع كردم و به تدريج دارم آماده مى شوم. اين طور كه پزشكان تيم مى گويند از سه شنبه هفته آينده مى توانم با تيم تمرين كنم و براى بازى ده روز بعد برابر ولفسبورگ هيچ مشكلى نخواهم داشت.» در اين روزها تمامى ملى پوشان تيم هاى اروپايى براى حضور در بازى هاى ملى هفته آينده همراه تيم هاى ملى شان هستند و همين مسئله باعث مى شود تمرينات تيمى مثل هامبورگ با حضور ۶- ۵ نفر به صورت نه چندان تاثيرگذارى ادامه پيدا كند و از طرفى مهدوى كيا به علت آسيب ديدگى از ناحيه عضله دوقلوى پاى چپ نمى تواند در همين تمرينات نصف و نيمه شركت كند.
آيا بهتر نبود مهدوى كيا هم از اين فرصت استفاده مى كرد و در اين مدت سفرى به تهران مى كرد؟ مهدوى كيا اين مسئله را امكانپذير نمى داند.
«در فوتبال حرفه اى هنگامى كه يك بازيكن مصدوم شود حتماً بايد زيرنظر پزشك و بدنساز تيم به مداواى آسيب ديدگى اش بپردازد و اجازه ندارد كه باشگاه را ترك كند و براى من هم بهتر است كه در هامبورگ بمانم و خودم را آماده كنم.» و به اين ترتيب كيا باز هم فرصت پيش آمده براى همراهى تيم ملى و تجديد ديدار با دوستان و اقوام را از دست داد. البته براى مهدوى كيا كه داراى تفكرات كاملاً حرفه اى است مهمترين هدف رسيدن به شرايط بازى و حضور مجدد در تركيب هامبورگ است.
در اين هفت سالى كه مهدى در هامبورگ حضور دارد اخبار اين تيم به صورت دقيق در ايران پيگيرى شده و در اين سال ها هيچ وقت هامبورگ اينقدر خوب نتيجه نگرفته. اين تيم در بازى هفته هشتم خود موفق شد در خانه كايزرسلاترن با سه گل به پيروزى برسد تا به مكان دوم جدول بازگردد و در يك قدمى بايرن صدرنشين قرار گيرد. مهدى معتقد است كه تيمش در بازى يكشنبه شب با بدشانسى مواجه شد، وگرنه با ۸-۷ گل زمين را ترك مى كرد. «البته من به همراه تيم به كايزرسلاترن نرفتم. پنجشنبه به دانمارك رفته بودم ولى ترجيح دادم يكشنبه در هامبورگ باقى بمانم و بازى را از تلويزيون نگاه كنم. آنها خيلى ضعيف بودند و ما قوى.
سه تا زديم و شش تا نزديم.» در اين روزها رافائل فن درفارت به ستاره اول هامبورگ تبديل شده و روز يكشنبه هم درخشش اين بازيكن هلندى موجب شد كه هامبورگ به مكان دوم جدول صعود كند. شماره ۷ هامبورگ در اين مورد مى گويد: «فعلاً كه فن درفارت حسابى روى فرم است. يكشنبه هم عالى بازى كرد، دو گل زد و يك گل ساخت.» و همين گل ها باعث شد كه هامبورگ به چهارمين برد خارج از فصل خود در اين فصل دست پيدا كند. چهار بازى خارج از خانه و چهار برد اين تيم و كارنامه فوق العاده باعث شد، كه همگان هامبورگ را در اين فصل يك مدعى بدانند. يكى از اين افراد مهدى مهدوى كيا است.
«من قبلاً هم بارها گفته بودم كه ما امسال تيم خوبى داريم و ديديد كه عالى شروع كرديم و فعلاً هم جزء تيم هاى بالانشين هستيم و اميدوارم كه تا آخر فصل هم همين جا باقى بمانيم. در فوتبال روزهاى خوب و بد وجود دارد، مهم اين است كه در روزهاى سختمان هم شرايط خوبمان را حفظ كنيم تا در بالاى جدول باقى بمانيم.» قديمى ترين بازيكن هامبورگ با احتياط در مورد آينده تيمش صحبت مى كند و هدف را حضور در جمع تيم هاى بالانشين مى داند. آيا او و دوستانش به قهرمانى فكر نمى كنند؟ «درست است كه تيم خوبى داريم. ولى الان زود است كه در مورد قهرمانى صحبت كنيم ما در جام يوفا هم حضور داريم و در ماه هاى آينده بايد در هفته دو بار بازى كنيم. بايد ببينيم تيم از نظر بدنى براى آن بازى ها جواب مى دهد؟ اگر بتوانيم دوام بياوريم آن موقع مى توانيم به قهرمانى فكر كنيم. فعلاً كه شرايط ايده آل است.» پخش مستقيم بازى هاى بوندس ليگا براى علاقه مندان فوتبال در ايران مشخص كرد كه بايرن آنچنان هم قدرتمندتر از هامبورگ نيست مهدى هم با اين نظر كاملاً موافق است.« آنها شخصيت قهرمانى دارند وگرنه در اين هفته ها اصلاً زيبا بازى نمى كنند. اكثراً يك بر صفر پيروز مى شوند و اين به دليل همان شخصيت قهرمانى شان است كه در روزهايى كه خوب بازى نمى كنند هم برنده مى شوند. ديديد كه وقتى آمدند و در خانه ما بازى كردند چگونه باختند. بازى هاى سخت آنها هنوز مانده. بايد ديد در خانه تيم هاى بزرگ چطور نتيجه مى گيرند. در هفته نهم بايرن با شالكه بازى دارد و ما ميزبان ولفسبورگ هستيم و اين فرصت خوبى براى ما است كه به صدر جدول برسيم. من حدس مى زنم بايرن متوقف مى شود و ما مى بريم. روز صدرنشينى نزديك است. شنبه آينده (۲۳ مهر) ما به صدر صعود مى كنيم.» كيا با اطمينان از صدرنشينى در بازى بعدى هامبورگ صحبت مى كند اما حضور خود او در تركيب تيمش در بازى با ولفسبورگ مشخص نيست. «بد موقعى مصدوم شدم. تازه در تركيب جا افتاده بودم كه مجبور شدم از تركيب كنار بمانم. تيم هم در اين چند بازى بسيار خوب كار كرده و نتيجه گرفته و اين كار من را براى بازگشت به تركيب اصلى سخت مى كند. البته من در وهله اول به فكر اين هستم كه كاملاً از مصدوميت رهايى پيدا كنم و بعد تلاش خواهم كرد كه به تركيب راه پيدا كنم. اين مصدوميت حسابى مرا عقب انداخت.»
هامبورگ در اين چند بازى در غياب مهدوى كيا با اين آرايش بازى كرده است كه رافائل ويكى پس از بازگشت از مصدوميت در ميانه ميدان قرار گرفت، باينليش به پست اصلى اش گوش چپ رفت و ديويد ياروليم به جاى مهدوى كيا در سمت راست بازى كرد و اين مسئله بازگشت كيا به تركيب هامبورگ را سخت تر از گذشته مى كند.
با اين حال مهدى نسبت به آينده كاملاً خوشبين است چرا كه هامبورگ درگير بازى هاى جام يوفا هم هست. جام حذفى را هم نبايد فراموش كرد. تعداد زياد بازى هاى اين تيم باعث خواهد شد كه فرصت كافى به گوش راست ايرانى هامبورگ برسد.
جام يوفا ديشب قرعه كشى شد. هامبورگ و ۳۹ تيم ديگر حاضر در اين بازى ها در هشت گروه پنج تيمى قرار گرفتند. تيم ها چهار بازى انجام مى دهند و در نهايت سه تيم از هر گروه صعود مى كنند و به همراه هشت تيمى كه در مرحله گروهى ليگ قهرمانان سوم مى شوند ۳۲ تيم مرحله بعدى جام يوفا را تشكيل خواهند داد و مهدوى كيا نسبت به نتيجه گيرى تيمش در اين بازى ها خوشبين است. «سه تيم از هر گروه صعود مى كنند و ما دو بازى در خانه داريم و به نظر من به دور بعد صعود مى كنيم.»
درخشش هامبورگ در بوندس ليگا و جام يوفاى اين فصل توجه تمامى رسانه هاى ورزشى اروپايى را به خود جلب كرده و هر روز گزارشى از اين تيم در رسانه هاى مختلف منتشر مى شود. به اعتقاد مهدوى كيا اين مسئله كاملاً طبيعى است «هامبورگ يكى از تيم هاى بزرگ اروپا در دهه ۸۰ و اواخر دهه ۷۰ بوده و تيم شناخته شده اى در اروپا است.
ما در سال هاى گذشته شرايط خوبى نداشتيم ولى امسال بسيار خوب بوديم و طبيعى است نظرها جلب شود.
آخرين قهرمانى هامبورگ به سال ۱۹۸۳ برمى گردد و به نظر مى رسد ما توانايى تكرار افتخارات آن سال ها را داريم.» شايد رسيدن به قهرمانى كمى روياپردازانه براى كيا و دوستانش باشد اما قرار گرفتن در مكان هاى بالاى جدول و رسيدن به ليگ قهرمانان فصل آينده، هدف اصلى شاگردان توماس دال خواهد بود. آنها اگر در هفته هاى بعد هم به اين روند ادامه بدهند بيش از گذشته مورد توجه قرار مى گيرند.
طرفداران مهدوى كيا هم از ماه آينده مى توانند بهتر از قبل از حال و روز بازيكن محبوبشان خبردار شوند.
سايت مدرن مهدوى كيا به آدرس www.mahdavikia.de در هفته هاى آينده به سه زبان انگليسى، فارسى و آلمانى راه اندازى مى شود. براى بازيكنى كه يكى از اركان اصلى يكى از موفق ترين تيم هاى اروپا در اين روزهاست داشتن چنين سايتى لازم است. او و دوستانش منتظر ۱۰ روز بعد هستند، روزى كه مى خواهند به صدر جدول برسند.

در همين زمينه:

"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-28' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» مهدوي كيا مدافع راست هامبورگ در ديدار برابر شالكه، فارس
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-10-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» مهدوى‌کيا: ايران‌ شگفتى‌ساز جام‌جهانى‌ مى‌شود، خبر ورزشی به نقل از "پارس‌ فوتبال‌ دات‌کام"
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-09-30' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» تيم‌هاي مهدوي‌كيا و زندي به مصاف هم مي‌روند، ايرنا
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-09-26' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» مهدوى كيا: به على گفته بودم مى بريم و برديم، كريمى چپ، من راست، دوئل قشنگى مى شد، ايران ورزشي
"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-09-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " ?>» اين‌ هم‌ از شانس‌ بد من‌ است‌ مهدوى‌کيا: مصدوميت‌ هميشه‌ بد موقع‌ مى‌آيد، خبر ورزشي
دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/26522

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو گفتگو با مهدوى كيا: بد موقعى مصدوم شدم، تيم ملى بايد با حريفان بزرگ بازى كند، ده روز ديگر صدرنشينيم، ايران ورزشي و شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016