"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-09-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

نفوذ در حريم خصوصي يا حفظ هويت ملي: نوع پوشش بازيكنان و واكنش فدراسيون فوتبال، اظهارات موافقان و مخالفان اين طرح فرهنگي، ايسنا

رفتار، پوشش و ظاهر بازيكنان موضوعي است كه به نظر مي‌رسد نهاد فرهنگي فدراسيون فوتبال آن را يكي از نقاط چالش فرهنگي در فوتبال كشور دانسته و سعي در مقابله با آن دارد و در تازه‌ترين واكنش طي اطلاعيه‌اي كه در اختيار باشگاه‌ها قرار داده است، خواستار برخورد جدي‌تر تيم‌هاي فوتبال در مورد نوع آرايش بازيكنان شده است.


به همين منظور خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت‌وگويي را با چند تن از بازيكنان ملي‌پوش و جوان كشور انجام داده است كه نظرات جالبي را مطرح كردند؛ مخالفان، اين طرح را دخالت در حريم خصوصي بازيكنان دانسته و معتقدند كه مانند ساير افراد جامعه در انتخاب رفتار و وضعيت ظاهري آزاد هستند. آنها پيشنهاد كردند به جاي واكنش‌هاي غير منطقي بايد فرهنگ‌سازي اصولي و اخلاقي، از راه‌هاي آموزشي در دستور كار معاونت فرهنگي فدراسيون فوتبال قرار گيرد. از طرفي موافقان اين طرح نيز باور دارند كه شرايط ظاهري فعلي بازيكنان، فدراسيون را ناچار به اتخاذ اين تصميم كرده و هشدار دادند كه بازيكنان فوتبال با توجه به نقش تاثيرگذار و الگو دهنده‌ا‌شان در جامعه بايد نوع رفتار و پوشش منطقي‌تري را نسبت به ساير اقشار اجتماعي انتخاب كنند.


***رضا عنايتي: اعتقادات هر فرد به آن شخص بستگي دارد

مهاجم تيم استقلال تهران باور دارد كه نظارت بر وضعيت فرهنگي بازيكنان نبايد حريم شخصي آنها را نقض كند.

رضا عنايتي در اين مورد به ايسنا گفت: برخي نظرات در مورد نظارت بر نوع پوشش بازيكنان در خارج از اماكن ورزشي وجود دارد كه بسيار غير منطقي است، چرا كه نوع رفتار و شرايط ظاهري هر ورزشكاري خارج از محيط ورزش مطابق با اعتقادات شخصي‌اش است و تصور نمي‌كنم نهادي چون فدراسيون فوتبال اجازه‌ي دخالت و زير نظر قرار دادن بازيكناني را در اين مورد داشته باشد.

وي افزود: به عنوان يك فرد مسلمان با توجه به اعتقادي كه دارم نوع پوشش و حركاتم را انتخاب مي‌كنم و معتقدم ساير ورزشكاران نيز آن قدر آگاه هستند كه با وضعيت مناسب در اجتماع حاضر شوند.

عنايتي در ادامه خاطر نشان كرد: شرايط ظاهري هر فردي داخل و خارج از محيط كار تفاوت دارد و اين در مورد بازيكنان فوتبال نيز صدق مي‌كند، البته ورزشكاران قشري هستند كه مورد توجه جوانان قرار دارند و با توجه به اين نقش تاثيرگذار بايد سعي كنند تا با حفظ اصول اعتقادي الگوي مناسبي براي ساير مردم و به خصوص جوانان باشند.


***رجب زاده: رفتار هر فرد، معرف شخصيت‌اش است

بازيكن تيم ذوب‌آهن اصفهان نيز در اين مورد گفت: بازيكنان فوتبال نيز همانند ساير مردم از شخصيت‌هاي مختلفي برخوردارند و رفتار هر فرد معرف شخصيت‌اش است، بنابراين تنها كاري كه مي‌توان انجام داد اين است كه با ارتقاي سطح فرهنگي ورزشكاران آنها را نسبت به نوع رفتارشان آگاه ساخت.

وي افزود: مسايلي وجود دارد كه جزء قوانين اجتماعي و شرعي است و بازيكنان فوتبال همانند ساير افراد جامعه از آن تبعيت مي‌كنند اما مسايلي نيز وجود دارد كه حريم خصوصي افراد است، از جمله انتخاب نوع لباس افراد در جامعه. در واقع هر شخص با شرايط ظاهري‌اش، شخصيت خود را به جامعه معرفي مي‌كند.

رجب زاده خاطر نشان كرد: بايد پذيرفت كه تمامي الگوهاي اجتماعي از جمله بازيكنان فوتبال الگوهاي مثبت نيستند و در تمامي اقشار شاهد حضور الگوهاي منفي نيز هستيم اما براي تغيير اين رفتارها بايد كار فرهنگي صورت بگيرد و دخالت در زندگي خصوصي و تصميم‌گيري در مورد رفتار شخصي افراد صحيح نيست.


***ستار زارع: طرح فدراسيون فوتبال نياز به تغيير قوانين دارد

بازيكن ملي‌پوش برق شيراز نيز معتقد است: نوع رفتار و پوشش بازيكنان خارج از محيط‌ هاي ورزشي شخصي و غير قابل نظارت است.

ستار زارع در گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: قوانيني چون استفاده نكردن از وسايلي چون گردن‌بند و انگشتر در زمين فوتبال قانوني است كه از سوي فدراسيون بين‌المللي فوتبال طرح شده و لازم‌الاجرا است، اما نظارت و نظر دادن در مورد وضعيت ظاهري بازيكنان در جامعه موضوعي است كه تابع شرايط اجتماعي است و ورزشكاران نيز مانند ساير اقشار جامعه نوع پوشش خود را بر اساس سليقه‌ي فردي انتخاب مي‌كنند.

وي افزود: مردم رفتار و پوشش‌هاي مختلفي دارند. بازيكنان فوتبال نيز در زندگي شخصي تابع جامعه هستند و در صورتي كه قرار است قانوني در مورد وضعيت ظاهري آنها در زندگي خصوصي‌شان وضع شود نياز است تا در قوانين فرهنگي جامعه تغيير ايجاد شود.

زارع تاكيد كرد: تصور نمي‌كنم با برخورد و نظارت بتوان فردي را مجبور به تغيير شيوه‌ي رفتاري و ظاهري كرد و اين كار نياز به فرهنگ‌سازي اصولي دارد، با اين حال ورزشكاران نيز بايد متوجه باشند كه جوانان بسياري از آنها الگوبرداري نمي‌كنند، بنابراين بايد ضمن داشتن رفتار و ظاهري معقول به عقايد جامعه احترام بگذارند.


***تيموريان: رفتار و ظاهر افراد حريم خصوصي آنان است

آندرانيك تيموريان از شندين چنين طرحي ابراز شگفتي كرده و افزود: هر ورزشكاري در داخل يا خارج از محيط ورزشي در مورد رفتار و ظاهرش حق انتخاب دارد، البته در بعضي مسايل از جمله استفاده از برخي وسايل اضافي قوانين در ميدان فوتبال اين اجازه را به بازيكن نمي‌دهد اما در زندگي خصوصي ديگر اين قوانين وجود ندارد.

بازيكن ابومسلم خراسان در ادامه خاطر نشان كرد: در هيچ نقطه‌اي از دنيا سابقه نداشته است كه ورزشكاري به دليل شرايط ظاهري‌اش به دردسر بيافتد و بي‌ترديد در صورتي كه مسوولان فرهنگي فوتبال توجه بيشتري داشته باشند، متوجه خواهند شد كه فوتباليست‌هاي ايراني در مقايسه با ساير بازيكنان دنيا از شخصيت و پوشش معقولي برخوردار هستند.

تيموريان افزود: نوع رفتار و پوشش هر انساني حريم خصوصي زندگي‌اش است، البته ورزشكاران نيز با توجه به نقش تاثيرگذار خود در جامعه و داشتن حالت الگوبرداري جوانان بايد برخي مسايل را رعايت كنند.


***معدنچي: آيا بازيكنان ايراني ظاهر بدي دارند؟

بازيكن جوان پرسپوليس تهران مي‌پرسد: آيا بازيكنان ايراني آن قدر ظاهر بدي دارند كه بايد با آنها برخورد شود؟

معدنچي افزود: ورزشكاران نيز مانند ساير مردم در زندگي شخصي نوع پوشش متفاوتي دارند، بي‌ترديد در زمين فوتبال، بازيكنان بايد تابع قوانين باشند كه به دليل ويژگي‌هاي اين ورزش است. به عنوان نمونه ممنوع كردن استفاده از زيور آلات براي صدمه نرسيدن به بازيكنان است و مسايل فرهنگي را نبايد با حريم خصوصي افراد اشتباه گرفت.

وي افزود: شرايط ظاهري و نوع رفتار هر فردي به شخصيت و سليقه‌ي آن فرد بستگي دارد و نهاد يا شخص ديگري حق دخالت و تصميم‌گيري براي زندگي شخصي وي را ندارد.

معدنچي تاكيد كرد: تصور نمي‌كنم بازيكنان ايراني تا اين اندازه بد ظاهر باشند كه نياز به نظارت داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

البته اين طرح موافقاني نيز دارد:

***حسين كعبي: نظر فدراسيون فوتبال درست است

ملي‌پوش خوزستاني تاكيد كرد كه شرايط ظاهري بازيكنان نيازمند نظارت و بهبود است.

حسين كعبي در اين مورد به ايسنا گفت: به نظر مي‌رسد نظر فدراسيون فوتبال به طور كامل صحيح است چرا كه بازيكنان فوتبال الگوهاي اجتماعي هستند و به خصوص جوانان تحت تاثير رفتار و ظاهر آنها قرار دارند، بنابراين اين ويژگي آنها را از ساير اقشار جامعه جدا مي‌كند.

وي افزود: بازيكنان فوتبال و به خصوص نفرات ملي‌پوش نمايندگان كشورمان هستند و بايد در داخل و خارج از كشور رفتار و ظاهري داشته باشند كه معرف شخصيت ايراني باشد.

كعبي تاكيد كرد: جامعه‌ي ما نيازمند الگوهاي مثبت است؛ بنابراين بازيكنان فوتبال با توجه به تاثيرگذاري‌ا‌شان، چاره‌اي جز رعايت برخي موازين را ندارند.


***ملي‌پوش پاس نيز با طرح فدراسيون فوتبال موافق است

جواد نكونام در اين مورد به ايسنا گفت: بازيكنان تابع فدراسيون فوتبال و قوانين آن هستند و بي‌ترديد شرايط فرهنگي به گونه‌اي بوده كه فدراسيون فوتبال را ناچار به اتخاذ چنين تصميمي كرده است و بازيكنان نيز بايد تابع آن باشند.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016