"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-07-11' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

محمودرضا فاضلي مدير برنامه‌هاي مهدوي‌كيا: دال اطمينان داد مهدوي‌كيا فرصت برابري با ساير بازيكنان خواهد داشت! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال


از هفت سال پيش استعدادهاي فوتبال ايران به دروازه‌ي ليگ‌هاي حرفه‌اي و بزرگ اروپايي رسيدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نمايش خوب در رقابت‌هاي جام جهاني 1998 سبب شد نسلي به پرچم‌داري علي دايي به اروپا به ويژه بوندس‌ليگاي آلمان برود و نامي براي خود دست و پا كند. اما، علاوه بر استعداد و توانايي‌هاي اين بازيكنان مردان ديگري در شكوفايي‌شان در فوتبال حرفه‌اي نقش داشته‌اند. محمودرضا فاضلي مدير برنامه‌هاي مهدي مهدوي‌كيا و فريدون زندي و مشاور اروپايي علي كريمي يكي از اين مردان است.

در زير گفت‌وگوي او با ايسنا در مورد شرايط مهدي مهدوي‌كيا، علي كريمي و فوتبال آلمان آمده است:

داستان مهدي مهدوي‌كيا

مهدي مهدوي‌كيا براي تمرين‌ها پيش از شروع فصل به هامبورگ بازگشت. كيا با ورزشگاه، محيط و بوندس‌ليگا بيگانه نيست. اما، شرايط جديد هامبورگ او را به چالش بزرگي كشانده است. پس از داستان و اظهارنظرهاي ملال‌آور ديتمار بايرسدورفر، مدير ورزشي و توماس دال سرمربي هامبورگ و واكنش روزنامه‌هاي آلمان در مورد فروش بازيكن ايراني، اكنون سياست باشگاه سرشناس آلمان اين است كه به مهدي مانند سايرين شانس عادلانه‌اي داده شود. اما، اگر پيشنهاد مناسبي براي كيا دوست داشتني ورزشگاه AOL برسد، او باشگاه را رها مي‌كند. البته دست كم اين اتفاق در تابستان رخ نخواهد داد.

محمودرضا فاضلي در اين باره گفت:« در حال حاضر من هم به اندازه‌ي شما و روزنامه‌ها از شرايط مهدي مي‌دانم. هر اتفاق زمان خاص خودش را دارد. مهدوي‌كيا به بوخوم رفت و پس از آن به هامبورگ پيوست. اين اتفاق پس از جام جهاني 1998 رخ داد. سال پيش ما از باشگاه‌هاي فراواني در بوندس‌ليگا پيشنهاد داشتيم. حتي شالكه كه يكي از اميدهاي قهرماني در ليگ بود به مهدوي‌كيا پيشنهاد داد.

اما، مديران هامبورگ در تلويزيون و روزنامه به نگاه داشتن مهدي پافشاري كردند و وعده دادند با خريدن بازيكنان اسمي‌تر، تيم نيرومندي را شكل مي‌دهند. مهدوي‌كيا هم با توجه به جايگاه و شرايط خانواده‌اش با بيشتر شدن مدت قراردادش براي سه سال ديگر موافقت كرد. جالب است بدانيد آنها مي‌خواستند با ما قراردادي پنج ساله امضا كنند.

اما، در فوتبال حرفه‌اي مربيان و مديران تغيير مي‌كنند. توماس دال نظر و ديدگاه خودش را دارد. سه ماه پيش من با سرمربي هامبورگ، بايرسدورفر و هوفمن رييس باشگاه گفت‌وگو و مذاكره مفصلي داشتم. باور داشتند در اين شرايط اگر باشگاه مهدي را بخواهد، پيشنهادش را در نظر مي‌گيرند. دال به ما اطمينان داد مهدوي‌كيا فصل آينده با ساير بازيكنان فرصت برابري خواهد داشت.

كاردوسو هم چنين شرايطي را تجربه كرده بود. او در هر بازي به ميدان نمي‌رفت. از لحاظ فني به جايي رسيدند كه سخت‌گير باشند. اما مهدي مهدوي‌كيا در هامبورگ بازيكن بزرگي است. او پس از كوين كيگان محبوب‌ترين بازيكن باشگاه است.

آنها حرفه‌اي هستند و مي‌دانند دو سال از قرارداد اين بازيكن مانده است. براي همين بهترين تصميم را خواهند گرفت.

اين شعار من است: “بايد در هر صنف صادقانه و حرفه‌اي كار كني و از توانايي‌هايي كه براي آن كار لازم است برخوردار باشي“.»

شانس بزرگ كريمي در بايرن مونيخ

فصل آينده هواداران بايرن مونيخ علي كريمي را در ورزشگاه جديدشان خواهند ديد. مرد سال فوتبال آسيا سومين نماينده‌ي فوتبال ايران در بزرگ‌ترين باشگاه آلمان است. بازي كردن براي گروه مونيخي آرزوي بسياري از بازيكنان فوتبال جهان است. البته آنها دير اعتماد مي‌كنند و بسيار زود دلسرد مي‌شوند. براي كنار آمدن با شرايط دشوار قهرمان آلمان بايد در اوج باشي و به سخت‌ترين تمرين‌ها تن بدهي. فاضلي مشاور كريمي براي پيوستن به بايرن مونيخ بوده است. او در اين باره به ايسنا گفت:« بوندس‌ليگا يكي از چهار ليگ برتر جهان است. با توجه به قانون بها دادن به بازيكنان بومي اين فصل باشگاه‌ها بايد تنها چهار بازيكن و فصل آينده‌ سه بازيكن غير اروپايي داشته باشند. ببينيد انتخاب‌ها براي خريدن بازيكنان جديد دشوار است. مي‌خواهند بهترين‌ها را به دست آورند. حتي ميشاييل بالاك گفته بود كه سران باشگاه رونالدينيو را به بايرن بياورند. آنها به خودشان اجازه مي‌دهند حتي بهترين بازيكن جهان را بخرند. پس همه در بازار نقل و انتقالات بايرن مونيخ منتظر چنين انتقال‌هايي هستند.

پس از هفت ماه مذاكره آنها بازيكن الاهلي را خريدند. بازيكنان بزرگي از كشورهاي ديگر پيشنهاد شده بود. دراين شرايط كار سخت‌تر است و بايد از منطق خاصي وارد شوم. خوشحالم كه توانستم بازيكنان فراواني را به بوندس‌ليگا بياورم كه اميدوارم خدمت بزرگي به فوتبال كشورم باشد.

از نظر حرفه‌اي، امتياز بين‌المللي و اقتصادي به آن كمك مي‌كند. اين براي تيم ملي موفقيت چشمگيري است و در جهان بازتاب گسترده‌اي دارد.»

مهره‌هاي گمشده و گنج‌هاي پنهان ايران در فوتبال اروپا

ايراني‌هاي فراواني خارج از كشور زندگي مي‌كنند. آنها در هر زمينه‌اي سرمايه‌هاي اين سرزمين هستند. نمي‌توان از استعدادهاي فوتبال ايران بيرون از مرزهاي كشور بويژه آنهايي كه با الفباي ليگ‌هاي حرفه‌اي آشنا هستند چشم پوشيد.

آوردن و اعتماد كردن رياست فدراسيون به فريدون زندي سرآغاز جنبش جديد براي استفاده از تمام سرمايه‌هاي اين رشته‌ي ورزشي است. در بيشتر كشورهايي كه مهاجران فراواني دارند برنامه‌هاي اصلي فدراسيون بها دادن به اين بازيكنان جايگاه ويژه‌اي دارد.

نماينده‌ي مهدوي‌كيا در اين باره به ايسنا گفت:« در آلمان شش ميليون ترك زندگي مي‌كنند. هفت يا هشت سال پيش نمايندگي از اتحاديه فوتبال تركيه در خاك آلمان بوجود آمد تا بازيكنان كشورشان بويژه در رده‌هاي نوجوانان و جوانان را در نظر بگيرد.

با اطمينان به شما مي گويم؛ اكنون نسبت بازيكناني كه تركيه به دنيا آمدند و بازيكناني كه در آلمان هستند در تيم ملي اين كشور برابر است. خودم هم افتخار همكاري با «باشتورك» شماره ده تركيه را دارم. هنگامي كه هفده سال داشت، برتي فوگتس مي‌خواست او براي تيم ملي آلمان بازي كند. اما براي عشق به تركيه و ريشه‌هاي پدر و مادرش تصميم ديگري گرفت و اكنون ستاره تيم ملي است.

«آلتين توپ» هم اين گونه بود. آنها مهره‌هاي اصلي تيم ملي هستند. مردم تركيه هم بازگشت اين استعدادها را پذيرفته‌اند. زماني كه با باشتورك براي بازي با آلباني به تركيه رفتيم به خوبي يادم مي‌آورم همه به او خوش‌آمد گفتند و به عنوان بازيكن بزرگ از او ستايش مي‌كردند و آنها در جام جهاني سوم شدند.

يك ايراني در سراسر جهان يك ايراني است و مي‌تواند پيشرفت كند و اگر خودش آرزو داشته باشد براي تيم ملي كشورش بازي كند بايد به او فرصت داد، در دراز مدت تجربه اين بازيكنان به سود ورزش ايران است.»

چند بازيكن ايراني در ليگ‌هاي حرفه‌اي و آماتور اروپا حرفه‌اشان را دنبال مي‌كنند؟

اين پاسخ فاضلي بود:« در سراسر اروپا پانزده تا هفده بازيكن ايراني در ليگ‌هاي حرفه‌اي و رده‌هاي جوانان بازي مي‌كنند. سهم بوندس‌ليگا سه يا چهار، ليگ سوئد چهار، انگلستان سه و دانمارك يك بازيكن است.»

راه‌هاي جالبي براي تماس گرفتن با اين بازيكنان وجود دارد. فاضلي ادامه داد:« خيلي از آنها خودشان تماس مي‌گيرند. يا با خواندن روزنامه از اين شرايط آگاه مي‌شوند. شركت من هم نمايندگاني دارد كه آنها را زير نظر مي‌گيرند اگر بازيكن خوبي باشد، با او رابطه برقرار مي‌كنيم. اشكان دژاگه يكي از اين بازيكنان است. او در تيم ملي زير بيست ساله‌ها آلمان بازي كرده است و يكي از يازده مرد اصلي هرتابرلين است و قرارداد حرفه‌اي دارد. پدر و مادرش هم ايراني هستند. به طور كامل زبان فارسي را مي‌داند و دو پاسپورت ايراني و آلماني دارد. امير شاپورزاده در جوانان هامبورگ بود. توماس دال روي او نظري نداشت به تيم دوم روستوك رفت و با بيست و دو گل بهترين مهاجم ليگ شد.

الكساندر نوري، براي نوجوانان آلمان و وردربرمن بازي كرد. اما آسيب ديدگي خاصي سبب شد نوري به اوزنابوروك در دسته سه برود، او به عنوان يكي از يازده بازيكن منتخب ليگ سه آلمان برگزيده شد.

اكنون تيم ملي يك بازيكن چپ پاي حرفه‌اي دارد كه نمي‌توان براحتي از او چشم پوشيد. زندي هم براي بازي در تيم ملي بسيار خوشحال است و هم براي ديدارهاي آينده لحظه‌شماري مي‌كند. فدراسيون فوتبال بايد در مورد استفاده از اين گزينه‌ها در داخل و خارج كشور تصميم بگيرد. اما، به نظر من با آمدن اين استعدادها، رقابت بيشتر مي‌شود. البته من خودم از طرفداران بازيكنان جوان ليگ ايران هستم و آرزو دارم مبعلي، كاظميان و آندرانيك تيموريان را در اروپا ببينم.»

نمايندگي فدراسيون فوتبال ايران در آلمان

مي‌توان مانند تركيه در آلمان يا هر كشور اروپايي كه بازيكنان ايراني در آن هستند نمايندگي داشت. اين نمايندگي‌ها از هدر رفتن استعدادها جلوگيري مي‌كنند.

محمودرضا فاضلي در اين باره به ايسنا گفت:« براي من افتخاري است كه با فدراسيون همكاري كنم. در زمان آقاي صفايي فراهاني هم اين گونه بود. برگزاري بازي دوستانه و اردوهاي تيم ملي جز افتخارات من بود. منبع درآمدم چيز ديگري است. براي اين در آلمان هستم تا رابط بين فدراسيون و بازيكنان باشم، نظر نمي‌دهم و تنها اطلاعات را به فدراسيون مي‌دهم. ما همكاري بسيارخوبي داريم.»

جام جهاني بزرگ آرزوي فاضلي

مرحله نهايي رقابت‌هاي جام جهاني 2006 در آلمان برگزار مي‌شود. فاضلي باور دارد اين امتياز بزرگي براي فوتبال ايران است كه با شرايط فوتبال و ورزشگاه‌هاي ميزبان آشناست:« بزرگ‌ترين آرزوي من اين است كه جام جهاني در ايران باشد. از نظر كاري براي من افتخار و موفقيت بزرگي نظير ساير ايراني‌ها بود كه ايران به جمع سي و دو تيم جام جهاني رسيد. البته اگر به اين مرحله نمي‌آمد براي بوندس‌ليگا و هواداران آلمان تعجب‌برانگيز بود. ملت آلمان هم در مورد تيم ملي ايران ديدگاه متفاوتي دارد.»

چرا؟ «روشن است بيشتر بازيكنان ايراني بوندس‌ليگا، جز محبوب‌ترين‌ها بودند. كريم باقري با اين كه با خبرنگاران كم حرف مي‌زد و هياهوي كمي داشت اما طرفداران آرمينا بيله‌فلد براي ايشان در ورزشگاه مي‌ايستادند و دست مي‌زدند. نيروي مثبتي از سوي تماشاگران آلماني به ما تزريق خواهد شد. بازيكنان تيم ملي بارها به آلمان سفر كرده‌اند؛ و باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها بسيار آشنا هستند. امتيازي كه شايد آرژانتين هم از آن محروم باشد! اين جام از نظر اقتصادي و تبليغاتي براي ايران پيامدهاي مثبت فراواني دارد.»

يك نماينده يا وكيل بازيكنان حرفه‌اي فوتبال بايد چه ويژگي و مدركي داشته باشد؟ نام او چگونه در فيفا با فدراسيون‌هاي ملي ثبت مي‌شود؟

فاضلي در اين باره به ايسنا گفت:« مدير برنامه بازيكنان حرفه‌اي فوتبال يك صنعت است. اكنون افراد زيادي در اروپا به اين صنعت مشغول به كار هستند. متاسفانه با دو ديدگاه متفاوت!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

1 ـ مدير برنامه با رابط بازيكن با باشگاه دو شخص متفاوت باشد.

2 ـ مدير برنامه يا مشاور از تجربه‌هاي گذشته خود براي رقم زدن بهترين آينده براي بازيكن استفاده كند.

فوتبال مانند كارخانه ماشين سازي، مديران ارشدي دارد. هميشه كوشيده‌ام كه مشاور خوبي باشم. كارخانه با توجه به سطحي كه دارد مشاورانش را انتخاب مي‌كند.

در حال حاضر پنج شركت بزرگ در آلمان در اين زمينه وجود دارند. نام شركت من براي علاقه‌ي زيادي كه به اسم رضا دارم Reza Sport management است و نماينده بازيكنان بزرگي مانند مهدوي‌كيا، باشتورك ، آلتين توپ ولوك ونج بازيكنان جوان آلمان و ايران بوده است. هميشه سعي كرده‌ام خودم را در بازار نقل و انتقالات جاي باشگاه و بازيكن بگذارم.

بازيكناني را انتخاب مي‌كنم كه بزرگ باشند. هشت سال تجربه دارم . بايد به حق و حقوق همه احترام گذاشته شود و محيط سالمي وجود داشته باشد. اول و آخر اين حرفه به جز اطمينان طرفين داشتن دانش و تجربه‌ي كافي است. من با مهدوي‌كيا رابطه‌ي نزديكي دارم. بيشتر از يك دوست خوب به هم نزديك هستيم اما مهدي مي‌توانست دوستان خوب ديگري هم داشته باشد. بازيكنان ديگر در هامبورگ حق و حقوق ديگري دارند. مهدوي‌كيا به مبلغ قراردادش حساس است اين نشان مي‌دهد كه من كارم را خوب انجام داده‌ام.

نماينده‌ي بازيكنان يا مي‌توانند خانواده‌ي درجه يك او مانند پدر يا برادر باشد و اين كار را بدون داشتن هيچ مدركي انجام بدهند البته پول هم نمي‌گيرد يا اين كه در كنار يك وكيل بدون ثبت شدن نامش درجايي كار كند. داشتن مدرك و دادن امتحان مخصوص فيفا مهم است اما كافي نيست. به عنوان نمونه من مي‌توانستم به ماگات و بايرن مونيخ مبلغي را پيشنهاد بدهم كه مذاكره‌امان بيشتر از ده دقيقه طول نكشد! يا اين كه پول كمي را پيشنهاد بدهم كه آنها با علاقه فراوان بخواهند كريمي را بخرند.

اكنون در دانشگاه GSBA زوريخ (هورگن) سوييس در رشته‌ي مديريت اقتصادي تحصيل مي‌كنم. يك سال و نيم ديگر مدركم را هم مي‌گيرم. سراسر دنيا براي داشتن مدرك نمايندگي فيفا امتحان مي‌گيرند. هشتاد درصد سوالات آن در سراسر جهان يكسان است و بيست درصد آن مربوط به فدراسيون‌هاي ملي فوتبال است. دوست دارم در آلمان اين امتحان را بدهم. يك نماينده بايد دانش و تجربه‌ي خوبي داشته باشد. چندي پيش قضيه‌ي داشتن مدرك به دادگاه آلمان كشيده شد و در آنجا دستور داده شد تا براي كار كردن ضروري نيست كه نمايندگان حتما مدرك داشته باشند چرا كه اين موضوع سبب مي‌شود سدي برابر كارزايي به وجود آيد. مهم‌ترين وظيفه‌ي ما قرارداد بازيكنان است. اگر كسي بخواهد به طور كامل اين حرفه را انجام بدهد اين يك شغل بيست و چهار ساعته است.

گفتني‌هاي محمودرضا فاضلي:

* زماني مي‌توانيم در باشگاه‌هاي معتبر ساير باشگاه‌ها بازيكناني داشته باشيم كه اعتبار تيم ملي ايران بالاتر برود. بنابراين بايد در رقابت‌هايي مانندجام جهاني حرفه‌اي بود و خوب نتيجه گرفت.

* هر مسكني كه مي‌خواهد ساخته شود بايد زمين آن آماده باشد. زمين آماده‌ي يك ليگ حرفه‌اي دادن حق پخش تلويزيوني رقابت‌ها به فدراسيون و سازمان ليگ است. براي حق پخش تلويزيوني بازي‌ها فدراسيون يك مبلغ هنگفتي مي‌گيرد كه با نظارت خودش و سازمان ليگ آن را بين باشگاه‌ها تقسيم مي‌كند. اين شرايط رقابت سالم را بوجود مي‌آورد و مشكلات مالي تيم‌ها و فدراسيون حل مي‌شود. حتي تلويزيون‌هاي ملي هم نبايد از اين قانون جدا باشند. در آلمان ARD هم اين پول را مي‌پردازد.

محمودرضا فاضلي در يك نگاه؛

مدير برنامه‌هاي مهدوي‌كيا و فريدون زندي چهار شهريور 1352 به دنيا آمد. او در سن چهارده سالگي براي تحصيل در مدرسه شبانه‌روزي به آلمان رفت و 1993 ديپلم گرفت. سه سال پس از آن وارد دانشگاه پزشكي شد و در يك سال در اتاق جراحي زانو و شانه و يك سال در اتاق جراحي زيبايي در دوسلدورف آموزش ديد. اكنون فاضلي در دانشگاه زوريخ (هورگن) سوييس در رشته‌ي مديريت اقتصادي تحصيل مي‌كند و يك سال و نيم ديگر در اين رشته‌ مدرك مي‌گيرد. او مدير برنامه‌هاي بيست و يك بازيكن از ايران، آلمان، تركيه، چك و ... است.

گفت وگو از خبرنگار ايسنا: امير دهره‌ صبح

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25646

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمودرضا فاضلي مدير برنامه‌هاي مهدوي‌كيا: دال اطمينان داد مهدوي‌كيا فرصت برابري با ساير بازيكنان خواهد داشت! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016