"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-29' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گزارشى از زندگى حسين صدقيانى اولين لژيونر فوتبال ايران، ايران ورزشی

از شارلروا تا فنر باغچه

حسين صدقياني

سايت فوتبال ايرانى - اولين لژيونر فوتبال ايران چه كسى بود؟ شايد كمتر كسى بداند كه حسين صدقيانى اولين لژيونر فوتبال ايران بوده است. اين بازيكن قديمى فوتبال ايران ۳ فصل را در باشگاه شارلرواى بلژيك و يك نيم فصل را در باشگاهى در تركيه گذراند.
حسين صدقيانى متولد ۱۹۰۳ در تهران بود، ۲۶ ساله بود كه براى تحصيل به بلژيك رفت و در سال ۱۹۲۹ در دانشگاه دوتراويل شارلروا تحصيل كرد. او در حين تحصيل به عضويت يك تيم آماتور در آمد. سپس سال بعد به تيم دسته دومى CS مارپين - مونسائو پيوست. او كه بازيكنى از لحاظ فيزيكى قدرتمند، از لحاظ تكنيكى خوب و از لحاظ شخصيتى عالى بود توانست ۱۳ در فصل بعد قراردادى با تيم رويال اسپورتينگ شارلروا منعقد كند.
او اولين بازى حرفه اى اش را در تاريخ هفتم سپتامبر ۱۹۳۰ انجام داد بازى كه در آن شارلروا ۴-۱ باخت اما تك گل تيم را صدقيانى به ثمر رساند. صدقيانى در اولين فصل حضورش در شارلروا در ۲۳ بازى براى تيمش ۱۴ گل به ثمر رساند تا بهترين گلزن تيمش باشد. او اين عنوان را در فصل بعد هم تكرار كرد و توانست ۱۳گل در ۲۲ بازى به ثمر برساند. از آمار او در فصل ۳۳-۱۹۳۲ نشانى در دست نيست اما او در انتهاى فصل ۱۹۳۳ آمارى دارد كه نشان مى دهد او در نيم فصل دوم مسابقات بلژيك در نه بازى هفت گل براى تيمش به ثمر رسانده است. صدقيانى كه محبوب تماشاگران شارلروا بود به خاطر ريزش موهايش از سوى اين طرفداران عنوان »Panne de verre« را دريافت كرد كه به افراد تاس گفته مى شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسين صدقيانى در سال ۱۹۳۴ بلژيك را ترك كرد و به اتريش، فرانسه و تركيه سفر كرد. او در تركيه يك نيم فصل براى فنرباغچه بازى كرد و سپس به ايران برگشت.
او پس از بازگشتش به ايران در دانشگاه تهران به عنوان مربى ورزش مشغول به كار شد. در سال ۱۹۴۵ او سرمربى تيم فوتبال دانشگاه تهران شد اما در سال ۱۹۹۴ به دنبال اختلاف با مسؤولان استعفا داد. صدقيانى در سال ۱۹۸۳ درگذشت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25384

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشى از زندگى حسين صدقيانى اولين لژيونر فوتبال ايران، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016