"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

جادوگر سفيد به ايران مى آيد؟ تروسيه يكى از ۳۵ نامى كه در كميته ملى المپيك مطرح است، ايران ورزشی

فيليپ تروسيه

مهدى اميرپور
فيليپ تروسيه در قاره آفريقا شهرت پيدا كرد. او در سه دوره سرمربى تيم هاى ملى آفريقاى جنوبى، نيجريه و غنا بود و در هر سه تيم توانست نتايج خوبى بگيرد. اعطاى لقب «جادوگر سفيد» به او بابت افتخاراتى است كه يك سفيدپوست به مردم سياه آفريقا هديه كرده. به هر حال پس از آن دوران درخشان، تروسيه به شرق دور رفت تا مدير تيم هاى ملى ژاپن شود. او در مسابقات ۲۰۰۰ تهران سرمربى جوانان ژاپن بود و حتى در استاديوم شيرودى روى نيمكت اين تيم نشست. با موفقيت در آن تورنمنت كار تروسيه با تيم ملى ژاپن شروع شد تا در نهايت ژاپن در جام ۲۰۰۲ به جمع ۱۶ تيم برتر برسد. با اين افتتاحيه با شكوه تروسيه از ژاپن به قطر رفت تا تيم ملى اين كشور در مسابقات مقدماتى جام جهانى در رقابت با ايران حذف شود. پس از آن تروسيه به المپيك مارسى رفت و در يك سال و نيمى كه آنجا بود كار فوق العاده اى نكرد تا در پايان فصل لوشامپيونا از مارسى اخراج شود. او در چند ماه اخير استراحت كرده و حالا از هر پيشنهادى استقبال مى كند اما اينكه به مربيگرى تيم اميد جواب مثبت دهد يا نه قابل پيش بينى نيست.

قيمت تروسيه
۵۵۰ هزار يورو
شايد تصور شود تنها مشكلى كه در راه سفر تروسيه به ايران وجود دارد قيمت بالاى او است اما وقتى مى فهميم دستمزد ساليانه او چندان سنگين نيست اين احتمال از بين مى رود. شهراد ناظمى كه مجوز «FIFA AGENCY» دارد مى گويد: «اصولاً مربيان در تيم هاى ملى دستمزد بالايى ندارند. آنها به نسبت نتايجى كه مى گيرند پاداش دريافت مى كنند و اين بخش عمده اى از درآمد مربيان را تشكيل مى دهد. البته با توجه به اينكه تيم اميد در دو سال آينده غير از بازيهاى آسيايى و مسابقات مقدماتى المپيك ديدارى ندارد خود به خود درآمد مربى اميد از پاداش كاهش پيدا مى كند. اگر مى خواستيم او را براى تيم ملى بزرگسالان انتخاب كنيم قيمت تروسيه حتى به يك ميليون يورو هم مى رسيد اما حالا كه براى تيم اميد او را مى خواهيم قيمتش پايين تر مى آيد. شايد خودش قيمت بالايى را پيشنهاد بدهد اما ارزش تروسيه در تيم اميد بيش از ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار يورو نخواهد بود.» و اين پول زيادى نيست. كميته ملى المپيك كه اخيراً فدراسيون را براى انتخاب مربى تيم اميد تحت فشار گذاشته حاضر است تا اين مبلغ را به او بپردازد. البته مقايسه قيمت او با دستمزد ساليانه برانكو هم مى تواند خيالمان را راحت كند. برانكو ساليانه ۰۰۰/۵۵۰ دلار دستمزد دارد كه اين مبلغ از ارزش تروسيه كمى كمتر است.

فيليپ تروسيه

غرور تروسيه
مانع سفر به ايران
اما نبايد با خوشبينى محض هم انتظار حضور او در ايران را كشيد. تروسيه يك مربى بزرگ است و پيشنهاد مربيگرى در تيم اميد ايران براى او كوچك است. شهراد ناظمى مى گويد: «وقتى به يك مربى، پيشنهاد تيم اميد را مى دهيم اولين سؤالى كه مى پرسد نام مربى تيم ملى كشور است. اگر شأن سرمربى تيم ملى از او پايين تر باشد اصلاً زير بار قضيه نمى رود. در ايران فكر مى كنند كه وقتى با مربيان مذاكره مى شود اولين مسأله دستمزد است ولى عرف بين المللى اين است كه اول سراغ افتخارات كشور، جايگاه در رنكينگ فيفا و پشتوانه ها بروند. اگر در اين بخش مشكلى نبود تازه بحث مالى پيش مى آيد.»
البته بايد به روحيه تروسيه هم اشاره كرد. او پس از موفقيت هايى كه به دست آورد متكبر شده و اين رفتار او حتى زمان سرمربيگرى المپيك مارسى هم مشخص بود. پس با اين روحيات بعيد است كه قبول كند در كشورى كه سرمربى تيم ملى آن برانكو است سرمربى تيم المپيك باشد.
او سابقه كار با تيم هاى پايه را دارد. در سال ۲۰۰۰ پس از اينكه تروسيه در آفريقا به يك بت تبديل شده بود تيم جوانان ژاپن را در مسابقات جوانان آسيا هدايت كرد. در آن دوره تروسيه به فكر مربيگرى ژاپن در جام ۲۰۰۲ بود. ولى حالا در ايران چنين امكانى براى او مسير نيست.

ليست
سى و پنج نفرى
نام تروسيه پيش از جلسه مجيد جلالى با قراخانلو رييس كميته ملى المپيك هم مطرح بوده.
ناظمى مى گويد: «يك ماه پيش يك ليست ۳۵ نفرى از مربيانى كه بيكار هستند و امكان هدايت تيم اميد را دارند به كميته ملى المپيك داديم. نام تروسيه هم در آن بين بود. البته احتمال انتقال او كم است. اگر بحث تيم ملى بود شايد سريع قبول مى كرد ولى تيم اميد فرق دارد.»
نام هيچ كدام از مربيانى كه در اين ليست ۳۵ نفرى حضور دارند به بيرون درز نكرده ولى احتمالاً به زودى يك نام از بين اين ۳۵ مربى عنوان سرمربى تيم المپيك ايران را كنار نام خود مى بيند. «با عجله اى كه كميته ملى المپيك دارد حداكثر تا ۳-۲ هفته آينده كار انتخاب سرمربى تيم المپيك تمام مى شود.»
----------------------

نوع نگرشش به
تيم اميد مى خورد

مجيد جلالى

فيليپ تروسيه


با توجه به زمانى كه در اختيار داريم فيليپ تروسيه براى تيم المپيك مناسب است. اين مربى فرانسوى در هر جايى كه كار مى كند تغييرات بنيادى به وجود مى آورد. قوى است و صاحب جايگاه. نوع نگرشى كه به فوتبال دارد به تيم اميد مى خورد. تروسيه هم ساختارسازى مى كند و هم از توانايى فردى بازيكنان در تاكتيك تيمى استفاده مى برد. يعنى نمى گذارد توانايى هاى فردى بازيكنى در تاكتيك تيم بسوزد. كارى كه مربيان آلمانى با آن مشكل دارند. آلمانى ها ساختارسازى مى كنند ولى نمى توانند از توانايى فردى بازيكنان استفاده كنند، اما تروسيه در مكتبى بزرگ شده كه معتقد است زيدان و آنرى در زمين بايد از توانايى فردى خودشان استفاده كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فوتبال ايران به ديدگاه، سليقه، نوع نگرش و سبك كار مربى مثل فيليپ تروسيه احتياج دارد. اين همان مربى است كه تأثيراتش را در حال حاضر مى توانيد در تيم ملى ژاپن ببينيد. او فوتبال اين كشور را متحول كرده. بنابراين حالا كه مى خواهيم براى تيم المپيك يك مربى خارجى بياوريم، چه بهتر كه يك مربى بزرگ و باسبك باشد. تروسيه جوان است و به نظر من با خصوصياتى كه دارد مى تواند در فوتبال ايران موفق باشد. براى اينكه تغييراتى بنيادى در تيم المپيك داده شود و زمينه اى فراهم شود كه تاكتيك هاى مربيان بزرگ در فوتبال ايران پياده شود مى توانيم روى چنين مربيانى حساب كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25295

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جادوگر سفيد به ايران مى آيد؟ تروسيه يكى از ۳۵ نامى كه در كميته ملى المپيك مطرح است، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016