"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-14' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

بررسي تعويض هاي برانکو: قانون نانوشته تيم ملى: زندي فقط۶۰ دقيقه بازى كند، سعيد اکبري، ايران ورزشي

فريدون زندي

نكته جالب ۵ بازى ايران در مرحله مقدماتى جام جهانى، تعويض ثابت فريدون زندى بين دقايق ۶۰ تا ۷۰ است.
تعويض شماره ۱۰ لاترن در تيم ملى از همان روز بازى با بحرين آغاز شد و اين حركت تا ديدار برگشت مقابل همين بحرين بدون انقطاع ادامه داشت. نكته عجيبى كه از دل تعويض تكرارى زندى بيرون مى آيد اين است كه آيا تيم ملى در ۵ بازى مقدماتى شرايط يكسانى داشته كه زندى در اين ديدارها فقط تا دقيقه ۷۰ در ميدان بوده؟
البته به عقيده كارشناسان اين مسأله غير ممكن است چون ايران ۳ بار در خانه به ميدان رفته و دو بار در خارج از خانه، كه به خودى خود اين دليل رد مى شود.
مثلاً در بازى اول مقابل بحرين تيم ملى دفاعى بازى مى كرد و طبيعى بود كه برانكو در اولين بازى زندى را بيرون بكشد. اين اتفاق افتاد و او در دقيقه ۶۲ جاى خود را به محرم نويدكيا داد.

در ديدار ژاپن تيم ملى هجومى كار مى كرد. على رغم اينكه زندى برابر اين تيم نسبت به بازى اول خيلى بهتر نشان داد، در دقيقه ۶۵ از زمين بيرون رفت تا برانكو براى استحكام دفاعى سيدمحمد علوى را به زمين بفرستد. در ادامه بازى على كريمى هم بيرون رفت و عليرضا واحدى نيكبخت به جاى او در زمين قرار گرفت تا سيستم دفاعى برانكو شكل بهترى به خود بگيرد.

كره شمالى حريف سوم ايران بود. تيم ملى در پيونگ يانگ بازى بسته را در دستور كار قرار داد. پيش بينى مى شد زندى دوباره تعويض شود. در دقيقه ۶۰ وقتى داور چهارم تابلوى تعويض را بالا برد زندى بى آنكه به آن نگاهى بيندازد از زمين بيرون رفت و نيكبخت وارد زمين شد. تعويضى كه نشان مى داد برانكو در جناح چپ احساس خطر كرده و لازم ديده بازيكنى را به زمين بفرستد كه جلوى حملات ميزبان بايستد. در دقيقه ۹۳ بازى هم هاشميان مهاجم نوك بيرون رفت و نويدكيا به زمين آمد؛ تعويض تاكتيكى.

اتفاقات دور رفت در دور برگشت هم براى زندى تكرار شد. ۶۹ دقيقه از بازى مقابل كره شمالى گذشته بود كه زندى يك بار ديگر راهى نيمكت شد تا سيدمحمد علوى تدافعى در ميانه ميدان انسجام بيشترى به تيم ملى بدهد. راستى هافبك چپ تخصصى كو!؟

در بازى بحرين او ۵ دقيقه زودتر تعويض شد. در دقيقه ۶۴ يك بار ديگر زندى بيرون رفت تا سيدمحمد علوى در كنار جواد نكونام قرار بگيرد و برانكو احتياطش را بيش از پيش نشان دهد.

دراين مدت تنها ديدارى كه زندى ۹۰ دقيقه در ميدان حضور داشت به بازى تداركاتى مقابل آذربايجان بازمى گردد. ديدارى كه بازى درخشان زندى، اجازه تعويض او را به برانكو نداد.

تعويض هاى تكرارى شماره ۱۰ لاترن در ديدارهاى تيم ملى همه را به ياد روزهايى انداخت كه عليرضا منصوريان هافبك تيم ملى هم اغلب در همين دقايق با مهرداد ميناوند تعويض مى شد. در آن زمان محمد مايلى كهن سرمربيگرى ايران را بر عهده داشت و قبل از شروع بازيهاى تيم ملى همه حدس مى زدند در نيمه دوم منصوريان تعويض مى شود و مهرداد به زمين مى رود. اين نكته از حركات خود منصوريان هم مشخص بود.ادموند بزيك هم دورانى چنين وضعيتى در پرسپوليس داشت و مى گفت: «هميشه در اواسط نيمه دوم خودم را آماده مى كردم تعويض شوم!» وضعيتى كه امروز فريدون زندى هم به آن دچار شده.بعد از ديدار ايران - ژاپن بود كه يكى از روزنامه هاى ورزشى به نقل از زندى نوشت: «واقعاً از تعويض خودم تعجب كردم. من كه خوب بودم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

درست ساعاتى از چاپ اين مصاحبه غير واقعى گذشته بود كه زندى گفت: «من بازيكنى حرفه يى هستم و هيچ گاه از اين حرف ها نمى زنم. اگر قرار بود بعد از تعويضم چنين واكنشى نشان دهم در قبال نيمكت نشينى هايم در لاترن بايد چه رفتارى مى كردم.»

شايد خود زندى هم به اين وضعيت عادت كرده چون تا به حال در اين باره اظهار نظر خاصى نكرده و تنها گفته: «نظر سرمربى تيم ملى مهم است.»

اگر برانكو ايوانكوويچ در افكارش تغييرى ايجاد نكرده باشد بى شك زندى بايد مقابل ژاپن هم تعويض شود و احتمالاً جاى خود را به سيدمحمد علوى بدهد. اين تعويض را به ياد بسپاريد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24458

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسي تعويض هاي برانکو: قانون نانوشته تيم ملى: زندي فقط۶۰ دقيقه بازى كند، سعيد اکبري، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016