"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-08' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

سلام، جام جهاني!

تيم ملي فوتبال ايران براي سومين بار در تاريخ خود به جام جهاني فوتبال راه يافت.

عصر امروز در ديداري سرنوشت ساز، تيم ملي ايران در مقابل بحرين قرار گرفت. تنها يک نتيجه مساوي در اين ديدار ايران را راهي جام جهاني مي کرد. تيم ملي کشورمان در يک بازي پر هيجان به پيروزي ارزشمندي دست يافت. تنها گل اين ديدار را محمد نصرتي در دقيقه 46 با ضربه سر از روي ضربه کاشته فريدون زندي به ثمر رساند.

بدين ترتيب جشن و سرور خيابان هاي ايران را فراگرفت و مردم به پايکوبي پرداختند. اين شادماني همچنان ادامه دارد.

تيم ايران ۳۱ سال پرماجرا را در مراحل مقدماتي اين رقابت ها داشته است.

ايران از سال ۱۹۷۴ (مسابقات مقدماتي جام جهاني ۱۹۷۴ آلمان) تاكنون در ۶ دوره مسابقات مقدماتي جام جهاني شركت كرده اما تنها موفق به حضور در دو دوره آن شده بود. نخستين حضور ايران در جام جهاني به قبل از انقلاب، سال ۱۹۷۸ باز مي گردد؛ که با پيروزي بر حريفان خود، تيمهاي هنگكنگ، كره جنوبي، استراليا و كويت، به جام جهاني آرژانتين راه يافت. در آرژانتين با تيم هاي هلند، اسکاتلند و پرو هم گروه شد که با دو شکست و يک تساوي به ايران بازگشت. گل زيباي ايرج دانايي فرد به اسکاتلند و تساوي در اين ديدار، تنها خاطره خوش اين دوره جام جهاني براي ايران بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دومين حضور ايران در جام جهاني به رقابتهاي ۱۹۹۸ فرانسه برمي گردد. مردم ايران هيچ گاه لحظه تاريخي موفقيت تيم ملي را در ملبورن استراليا فراموش نخواهند کرد. ايران پس از اين که نتوانست از گروه خود مستقيم به جام جهاني صعود کند؛ در بازي پلي اف آسيا نيز در مقابل ژاپن متوقف شد تا بالاخره در بازي پلي اف آسيا و اقيانوسيه، پس از تساوي يک بر يک در تهران، موفق شد در ملبورن با نتيجه ۲ بر ۲ برابر استراليا، به جام جهاني راه يابد. در فرانسه نيز بازيکنان ايران بهترين نتايج را در ميان تيم هاي آسيايي کسب کردند و بازي هاي خوبي ارائه دادند. آلمان، يوگسلاوي و آمريکا حريفان ايران در جام جهاني فرانسه بودند. دو شکست و يک پيروزي حاصل اين حضور بود. پيروزي زيبا در مقابل آمريکا بار ديگر موجب شد تا مردم به خيابان ها بريزند و به جشن و پايکوبي بپردازند.

اکنون ايران بدون دغدغه، عليرغم اين که هنوز بازي هاي مقدماتي جام جهاني به پايان نرسيده؛ به عنوان يکي از نخستين تيم هاي راه يافته به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان شناخته شده است.

تيم ملي فوتبال ژاپن نيز از همين گروه پيش از اين ديدار کره شمالي را با نتيجه دو بر صفر شکست داد و به جام جهاني راه يافت. بدين ترتيب ديدار بعدي ايران در برابر ژاپن بازي اي تشريفاتي خواهد بود.

مجموعه مطالب و خبرهاي خواندني ديدار امروز ايران و بحرين را از اينجا دنبال کنيد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24080

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سلام، جام جهاني!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016