"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-02' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت وگو با سيدمحمد علوى: از خرمشهر تا آلمان؛ يك رؤيا، ايران

محمد علوى

سرعت مطرح شدن در فوتبال ايران آنقدر بالا رفته كه يك بازيكن جوان و با انگيزه خيلى زود مى تواند به سطح ملى برسد و پله هاى ترقى را طى كند. سيدمحمد علوى هافبك ملى پوش تيم فولاد خوزستان از جمله اين بازيكنان است كه يك سال و چند هفته است نامش در ليست تيم ملى به چشم مى خورد و اگر اتفاق خاصى نيفتد قطعاً تا سالهاى آينده پيراهن تيم ملى را برتن خواهد داشت.
علوى با دعوتش به تيم ملى اميد آن هم پس از حضور حسين فركى درخشش را در فوتبال ايران آغاز كرد و تا آنجا پيشرفت كه در مرحله نيمه نهايى جام ملتهاى آسيا تنها گل تيم ملى ايران را وارد دروازه چين كرد. او حالا در ليست برانكو ايوانكوويچ براى حضور در مسابقات مقدماتى جام جهانى قرار دارد و اميدوار است كه روزگارى نه چندان دور در جام جهانى به ميدان برود با سيدمحمدعلوى گفت وگويى انجام داديم كه مى خوانيد:
شما خيلى زود در فوتبال ايران مطرح شديد؟ خودتان اين پيش بينى را كرده بوديد؟
- هيچكس نمى تواند آينده را پيش بينى كند. من هم كلاً سه سال است در سطح اول فوتبال ايران بازى مى كنم. دو سال اول در فولاد بودم و كمتر كسى مرا مى شناخت اما از سال قبل كه به تيم ملى دعوت شدم شرايط فرق كرد.
اولين بار توسط چه كسى به تيم ملى دعوت شدى؟
- سال اولى كه در فولاد بودم توسط آقاى مايلى كهن به اردوى تيم ملى دعوت شدم اما به خاطر مصدوميت خط خوردم. بعد از كنار رفتن آقاى مايلى كهن و آمدن آقاى فركى دوباره به اردوى تيم ملى اميد دعوت شدم و خدا كمك كرد تا به حال در اردوى تيم ملى بمانم.
اين يك سال چه تأثيرى در فوتبال شما داشته؟
- قطعاً همه تأثيراتش مثبت بوده. الان از نظر تجربى در شرايط خيلى خوبى قرار دارم و به اندازه سنم تجربه بازيهاى مهم و حساس را دارم. خدارا شكر از اين وضعيت كاملاً راضى هستم. خودم تصورمى كنم راهى را كه بايد چند سال طى مى كردم در يك سال رفتم و حالا همين كه به اردوى تيم ملى دعوت مى شوم برايم افتخار است. من همه اين موفقيت ها را مديون دعاى خير مردم خرمشهر هستم. چون آنها براى من زحمت زيادى كشيده اند. هميشه مديون دعاى خرمشهرى ها هستم.
راه كوتاهى كه اشاره كردى، چطور طى شد؟
- من در تيم وحدت با جلال كاملى مفرد همبازى بودم كه بعد از خريدن خدمت سربازى به فولاد آمدم و هنوز هم پيراهن اين تيم را برتن دارم .
و حالا با اين تيم در آستانه كسب قهرمانى ليگ برتر هستيد؟
- هنوز كه دو هفته ديگر تا پايان رقابتها باقى مانده اما تصور مى كنم بيشتر راه قهرمانى را طى كرده ايم در صورتى كه بتوانيم در دو هفته پايانى به روند هفته هاى گذشته ادامه بدهيم مى توانيم عنوان قهرمانى را از آن خود كنيم.
چند درصد احتمال مى دهى فولاد قهرمان نشود؟
- به هر حال در فوتبال هيچ چيز قابل پيش بينى نيست. دو هفته ديگر فرصت داريم و همه چيز دست خودمان است. اگر ببريم به راحتى قهرمان مى شويم اما اگر حريفان را دست كم بگيريم قطعاً به مشكل خواهيم خورد.
اين قهرمانى حاصل زحمات چه كسانى است؟
- مسلماً همه زحمت كشيده اند از مديرعامل تا مسؤول تداركات باشگاه!
سهم وينكوبگوويچ در اين موفقيت چقدر است؟
- صددرصد بگوويچ هم در اين قهرمانى و موفقيت سهيم است. او پايه گذار تيمى بوده كه حالا شش بازيكن ملى پوش دارد. البته نه اينكه بگويم تمام موفقيت ها متعلق به بگوويچ است اما او سهم بسيار زيادى داشته كه در كنار كادر مديريت باشگاه و كار پايه اى و اساسى كه صورت گرفت اين موفقيت ها به دست آمد.
قبل از فولاد تيم هايى مثل سپاهان و پاس هم اين عنوان را از آن خود كردند اما فصل بعد نتوانستند مدعى باشند؟
- درست است، اگر ما مى خواهيم ثابت كنيم كه موفقيت امسال فولاد اتفاقى نبوده بايد فصل بعد هم اين روند را ادامه دهيم. ما بايد ثابت كنيم اين قهرمانى اتفاقى نبوده و فولاد روى كار اصولى و پايه اى كه انجام داده مى تواند سالها مدعى اصلى قهرمانى باشد. ضمن اينكه ما بايد براى ادامه روند پيشرفت باشگاه، چند بازيكن لژيونر داشته باشيم. ما قبل از به دست آوردن اين موفقيت شش بازيكن ملى پوش داشتيم كه حالا به نزديكى هاى قهرمانى رسيده ايم بايد از اين نظر هم پيشرفت كنيم. تصور مى كنم زمان آن رسيده كه چند بازيكن فولاد به تيمهاى خارجى بروند و فوتبالشان را در اين تيم ها ادامه دهند.
تصور نمى كنى با رفتن چند بازيكن فولاد فصل آينده به مشكل بربخورد؟
- نه اصلاً اينطور نيست. حتى اگر تمامى ملى پوشان فولاد هم به تيم هاى ديگر بروند باز هم اين تيم به مشكل نخواهد خورد. چون فولاد كارخانه زنده بازيكن سازى فوتبال ايران است و حتى اگر اكثر بازيكنانش را از دست بدهد باز هم به مشكل نخواهد خورد.
يعنى باشگاه اجازه جدايى به همه را مى دهد؟
- فكر نمى كنم باشگاه با پيشرفت بازيكنانش مخالف باشد. سياست فولاد به گونه اى است كه بازيكنان زبده اش را لژيونر كند تا هم اعتبارى براى باشگاه باشد و هم از اين طريق درآمدهاى مالى عايد آن شود. مسلماً باشگاه فولاد به دنبال پياده كردن اين سياست است و در سالهاى آينده ثمره آن را خواهيد ديد.
خود شما چه پيشنهادى براى فصل آينده داشتى؟
- من به تازگى قراردادم را با فولاد تمديد كردم اما چند پيشنهاد هم از باشگاههاى خارجى دارم كه مشغول بررسى آنها هستم.
تصور نمى كنى براى پيوستنت به تيم هاى خارجى زود باشد؟
- درست است كه من سن زيادى ندارم اما به هر حال يكسال بازى كردن در تيم ملى و حضور در تيم صدرنشين ليگ برتر تجربه خوبى را به من داده تا بتوانم در تيم هاى خارجى بازى كنم من در اين يكسال در بازيهاى مهمى حضور داشته ام كه فكر مى كنم تجربيات خيلى خوبى بوده است.
نگفتى از چه كشورهايى پيشنهاد دارى؟
- پيشنهاداتى كه داشته ام مستقيماً به باشگاه رسيده است. جدى ترين آنها هم از كشور آلمان است كه مشغول بررسى آن هستيم. البته در مورد رفتنم به هر تيمى بايد با باشگاه تصميم گيرى كنيم و هر تصميمى كه باشگاه بگيرد من مى پذيرم.
شما در فولاد به عنوان مدافع آخر بازى مى كنى اما در تيم ملى هافبك دفاعى هستى. اين تغيير پست براى شما مشكل ساز نمى شود؟
- به هر حال يك بازيكن تابع تصميمات مربيانش است. من هم به تصميم مربيانم احترام مى گذارم. در شرايط فعلى فولاد به مدافع آخر نياز دارد و مربيان نيز تشخيص داده اند كه من در پست دفاع آخر بازى كنم. تا حالا هم كه جواب داده و ما گلهاى كمى دريافت كرده ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما در تيم ملى مربيان تشخيص داده اند كه من به عنوان هافبك دفاعى بازى كنم. خودم هم در اين پست راحت تر هستم.
شما در تيم ملى خيلى بازى نكرده ايد، فكر مى كنى چه زمانى بازيكن فيكس اين تيم شويد؟
- همه چيز به خودم بستگى دارد. من در اين يك سال كار خاصى براى تيم ملى نكرده ام. بازيهايى هم كه به ميدان مى روم با تعصب و غيرت خودم تلاش كرده ام كه لياقتم را ثابت كنم. مسلماً آرزوى هر بازيكنى است كه در تيم ملى كشورش فيكس بازى كند. تيم ملى هم در شرايط مطلوبى قرار دارد و اميدوارم بتوانيم با كمك همه بچه ها و كادر فنى به جام جهانى صعود كنيم چون آرزوى هر بازيكنى است كه در جام جهانى بازى كند.
به نظر مى رسد كه در آينده شما بتوانيد جانشين خوبى براى يحيى گل محمدى باشيد، نظر خودت چيست؟
- يحيى استاد من است. بعضى وقتها سعى مى كنم حركات و رفتار او و حتى راه رفتنش را هم تقليد كنم تا شايد بتوانم در آينده كارآيى او را داشته باشم.
با شرايطى كه تيم ملى دارد تصور مى كنى بتوانيم به رقابتهاى جام جهانى صعود كنيم؟
- ان شاءالله همينطور خواهد شد. ما شرايط خوبى داريم و ديدار با بحرين مى تواند تكليف ما براى حضور در جام جهانى را راحت كند. تيم ما شرايط سختى را پشت سر گذاشت و در دور مقدماتى بازيهاى سرنوشت سازى را پشت سر گذاشت و خوشبختانه از اين بازيهاى سخت و دشوار با موفقيت بيرون آمد و حالا هم بسيار اميدواريم كه به جام جهانى صعود كنيم و دل مردم را كه هميشه حامى تيم ملى بوده اند شاد كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23669

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگو با سيدمحمد علوى: از خرمشهر تا آلمان؛ يك رؤيا، ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016