"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-06-01' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

بررسي شيوه بازي وحيد هاشميان، سعيد اکبري، ايران ورزشي

وحيد هاشميان

وقتى وحيد هاشميان بعد از يك سال حرف و حديث سرانجام تصميم گرفت يك بار ديگر پيراهن ايران را به تن كند، در سيستم ۱-۳-۲-۴ برانكو تنها مى توانست جايگزين على دايى شود. او به عنوان مهاجم نوك، در تركيب بوخوم و بايرن بازى مى كرد اما سرمربى تيم ملى قصد نداشت دايى را از تركيب كنار بگذارد به همين خاطر از وحيد هاشميان به عنوان نفوذى چپ استفاده كرد. هاشميان در اين سمت خيلى جواب نداد اما در بازى قطر و در نبود دايى به عنوان مهاجم نوك ۲ گل به ثمر رساند تا برانكو قانع شود هاشميان يك مهاجم تخصصى است.
با اين حال برانكو يك بار ديگر مقابل بحرين، وحيد هاشميان را گوش چپ گذاشت اما وقتى بار ديگر جوابى نگرفت دست به تغيير بزرگى زد. روى آوردن به سيستم ۲-۴-۴ اين بازيكن را در كنار على دايى گذاشت. حالا او به مكمل كاپيتان در خط حمله تبديل شده، بازيكنى كه ترجيح مى دهد دست راست دايى بازى كند تا دست چپش. معمولاً مهاجم دوم يا مكمل مهاجم اول بايد قدرت فضاسازى بالايى داشته باشد و در حمله از فضاها به درستى استفاده كند تا حمايت درست را از مهاجم اول انجام دهد.
بازيكنانى كه در اين پست بازى مى كنند بايد قلدر باشند، مثل وين رونى كه در منچستر يونايتد يك مكمل كامل براى ون نيستلروى است. معمولاً مهاجم دوم بايد جنگنده باشد، ضربات خوبى بزند، قدرت نفوذ از جناحين زمين را داشته باشد و در زمين و هوا متناسب عمل كند.
وحيد هاشميان بازيكنى است كه تا حدود زيادى اين فاكتورها را در اختيار دارد. به خصوص بازى در گوش چپ باعث شده تا او راه هاى نفوذى را خوب ياد بگيرد. البته هاشميان به جناح راست تمايل دارد. او در بازيهايى كه به عنوان مهاجم دوم در زمين حضور داشته اغلب در سمت راست دايى بازى كرده. اين مسأله در بازى آذربايجان به خوبى مشخص بود كمااينكه او از همين راه يك پاس گل به جواد نكونام داد.
فريدون معينى كارشناس فوتبال از ويژگى هاى وحيد هاشميان مى گويد بازيكنى كه به هلى كوپتر معروف است: «او كاملاً در خدمت تيم است. حس خودخواهى در وحيد هاشميان ديده نمى شود. او با تمام وجود براى تيمش بازى مى كند. در فضاسازى عالى است. استارت هاى خوبى مى زند. معمولاً در مواقع يك به يك از يار مقابل عبور مى كند و از همه مهمتر روى توپ ها تسلط خوبى دارد. چه در زمين و چه در هوا.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فريدون معينى معتقد است در سيستم تك فورواردى وحيد هاشميان مى تواند بهترين نوك باشد. او با گل هاى حساسى كه در نبود دايى برابر ژاپن و قطر به ثمر رساند ثابت كرد مى تواند جايگزين مناسبى براى كاپيتان باشد.
معينى مى گويد: «بله، لازم نيست توضيح بيشترى در اين باره بدهم. وحيد بازيكن بزرگى است كه در شرايط حساس مى تواند سرنوشت بازى را تغيير بدهد. او مثل دايى ضربات سر خطرناكى مى زند و توانايى اين را دارد كه با مدافعان حريف درگير شود. او به عنوان مهاجم در دفاع تيمى هم شركت مى كند كه اين فاكتور بسيار مهمى است.»

آلترناتيوها: برهانى و عنايتى
دو بازيكنى كه هر يك ويژگى هاى خاص خود را دارند. آرش برهانى به عنوان يك مهره جوان، فوق العاده پرتلاش است.
دريبلينگ خوبى دارد اما در زدن ضربات آخر بى دقت است. رضا عنايتى برعكس ضربات آخر خوبى مى زند.
او مثل وحيد هاشميان در زمين و هوا مسلط است. شايد تنها قدرت نفوذ و درگيرى وحيد را نداشته باشد.

بيوگرافى
وحيد هاشميان
تعداد بازى ملى: حدود ۳۰
تعداد گل ملى: نزديك به ۱۵ گل
اولين بازى ملى: قزاقستان، يك دسامبر ۹۸
وحيد هاشميان تا پيش از بازى اردن در مرحله اول مقدماتى به مدت چهار سال در ديدارهاى ملى شركت نكرد. او بعد از حضورى دوباره در لباس ايران، در اغلب بازيهاى اخير حضور داشت و تنها مقابل بوسنى و لائوس به ميدان نرفت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23575

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بررسي شيوه بازي وحيد هاشميان، سعيد اکبري، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016