"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-24' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي تفصيلي "پارس فوتبال دات کام" با وحيد هاشميان

وحيد هاشميان

* يك سال تجربه در بايرن مونيخ هم برای من عاليست و به دليل همين تجربه بود كه توانستم براي تيم ملي موفق عمل كنم

* مهمت شول هافبك مي گفت من 8 ماه اول در بايرن مونيخ نتوانستم حتي يك گل بزنم!

* علي كريمي از نظر فوتبالي هيچ مشكلي در بايرن مونيخ نخواهد داشت
--------------------------------------------

براي تيم ملي آزروي موفقيت دارم ولي به تيم ملي بازنخواهم گشت!

اين اولین و آخرين جمله اي بود كه يك سال پيش در پايان مصاحبه های وحيد هاشميان می شنيدیم و امروز بعد از گذشت يك سال و پشت سر گذاشتن بسياري از مسايل بدون شك او به تنهايي مي تواند دليل عمده رسيدنمان به دروازه هاي جام جهاني باشد!

مي گويند *زمان* تمامي زخم ها را درمان خواهد كرد!

...و براستي كه وحيد تصميم نهايي خود براي بازگشت به آغوش تيم ملي را در بهترين موقع گرفت.
شايد بعضی از ما مطبوعاتي ها درد او را نفهميديم. شايد هم فهميديم اما به دليل عشق بي چون و چرا به مام وطن ترجيح داديم كه چشممان را به روي خيلي از مسايل ببنديم و بازگشت بدون قيد و شرط سرباز مهاجممان به خط اول جبهه فوتبال را خواستار شويم. به هرگونه وحيد آمد. ما او را با آغوش باز پذيرفتيم و مهم این بود که داستان ما و وحید در انتها پاياني شيرين داشت!

گرد فراموشي مي ريزيم بر روي گذشته و نگاهمان را مي اندازيم به آينده و آنچه كه پيش رو داريم.

نادر: از بايرن مونيخ بگو. در آنجا چه شد؟

وحيد:همانطور كه مي دانيد همه در آلمان آرزو دارند كه روزي براي بايرن مونيخ بازي كنند. من روزي كه به آلمان آمدم حتي براي تيم ملي نيز بازي نمي كردم و با تلاش و كوشش خودم را به این سطح رساندم . كلا من آدمي نيستم كه شكست ها را گردن دیگری بیندازم و هميشه در اين مورد قبول مسيوليت كرده و مي كنم. ولي اجازه بدهید يك توضيحي در مورد بايرن مونيخ بدهم تا خيلي از مسايل روشن شود.
بازيكنان در بايرن مونيخ معمولا درسال هاي اول نمي توانند خوب بازي كنند و اين مهم هميشه زمان مي برد. ما در بايرن مونيخ كادر بزرگي داشتيم و 26 بازيكن ملي و بزرگ در اين تيم بودند. مربي جديد آقاي فليكس ماگات هم زير فشار بسياري از طرف مطبوعات بود و زمان زيادي مي برد تا تيم را جا بيندازد. اوايل فصل نتايج بد نبود و حتي من در يكي دو بازي استارت زدم ولي متاسفانه نتوانستم خودم را در آن بازي ها انچنان كه بايد نشان دهم و با گلزني كلوديو پيزارو و روي ماكاي جا براي من كمي تنگ شد و كار سخت شد.
براي اين كه يك بازيكن در چنين تيمي خودش را نشان دهد بايد وقت داشته باشد. حد اقل بايد در 7-8 بازي مستمر برای جا افتادن تلاش كرد. يادم مي آید كه مهمت شول هافبك بايرن مونيخ مي گفت من 8 ماه اول در بايرن مونيخ نتوانستم حتي يك گل بزنم! يك مساله ديگر نيز تمرينات بسيار سخت بدن سازي در بايرن مونيخ بود. تحت همين فشار نيز نتوانستم بعدا نتيجه بگيرم.
به هر ترتیب مي توانستم در مونيخ بمانم ولي حساب كردم شايد سال ديگر هم همين شد و تصميم گرفتم كه به هانوفر بروم كه فوتبال بازي كنم! يك سال تجربه در بايرن مونيخ هم برای من عاليست و به دليل همين تجربه بود كه توانستم براي تيم ملي موفق عمل كنم.

نادر :چرا هانوفر را انتخاب كردي؟

وحيد: دلايل زيادي براي اين تصميم وجود داشت. اول اينكه مي خواستم در آلمان بمانم. بعد از 6 سال به فرهنگ و فوتبال آلمان عادت كرده ام . جام جهاني 2006 در اينجاست و هانوفري ها نه تنها يكي از زيباترين و مجهز ترين استاديوم ها را در اختيار دارند بلكه چند تا از بازي هاي جام جهاني نيز در اينجا برگذار مي شود. در ضمن فراموش نكنيد كه هر تيم تنها مي تواند 3 بازيكن خارجي در اختيار داشته باشد و اگر جاي ديگر مي رفتم باز بايد مي جنگيدم, اين بود كه اينبار ريسك نكردم!

نادر:بک سال پیش را یادت هست؟ مدام می گفتي كه به تيم ملي باز نخواهي گشت. چه شد كه تصميمت را عوض كردي؟

وحيد:در كل هميشه بايد به چيزي عقيده داشت و به آن پايبند بود. من هنوز هم به عقايدم پايبندم! اما با خود گفتم اگر ما به جام جهاني نرسيم ,فوتبالمان به ركود مي خورد و به فوتبال ما و جوانان ما لطمه مي خورد. گفتم بايد بروم و به كشورم كمك كنم! من اين كار را براي خواست مردم كردم. اين وظيفه من بود!

نادر:آيا به نظر تو, علي كريمي تصميم درستي براي پیوستن به بايرن مونيخ گرفت؟

وحيد:علي كريمي از نظر فوتبالي هيچ مشكلي در بايرن مونيخ نخواهد داشت. من شخصا براي او خوشحالم و هر وقت كه يك ايراني در فوتبال آلمان پيشرفت كند اين به در آينده فوتبال ايران خواهد خورد! ولي در فوتبال هيچ چيز مشخص نيست. موقعيت من در بايرن مونيخ خودش نمونه خوبيست. فوتبال بالا و پايين زياد دارد. بايد صبر كرد و براي علي ارزوي موفقيت كرد!

نادر:به نظرت فیفا تصميم درستي براي محروميت تماشاگران ايراني در آزادي گرفت؟

وحيد:بله.آانها حركت خوبي را انجام دادند! شما حساب كنيد بيش از صد هزارتماشاگر كه نه صندلي مشخصي دارند و نه حساب و كتابي براي رفت وآمدنشان به داخل و خارج از استاديوم وجود دارد مي آيند كه تيم ملي خودشان را تشويق كنند و اخر كار 7 تا كشته مي دهند! اينها هموطنان خوب خودمان بودند. فیفا كار درستي را انجام داد. آنها توانايي هاي ما را ديده اند و تخمين آنها درست بوده است.

نادر:بغير از خودت و علي دايي كدام مهاجم را براي بازي در تيم ملي مي پسندي؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وحيد:من در اين مورد هيچگاه نظر نمي دهم! اين كم لطفي به دیگران خواهد بود و آن موقع تیم ملی سفارشي مي شود! اين وظيفه مربيان است كه خوب ها را دعوت كنند و امروز جوانان زيادي در ليگ برتر و دسته اول توپ مي زنند كه لايق دعوت شدند. اين را به عهده مربيان واگذار می کنم.

نادر: از ژاپن بگو. همان ژاپنی که با گلهای تو طعم تلخ شکست را چشید.

وحيد: ژاپن تيم خوبيست ولي آنها را زيادي گنده كرده اند. آنها زیادی تبليغ مي كنند! ما اگر هماهنگ باشم از آنها بهتريم. برد ما در ايران بسيار بزرگ بود و اگر لازم باشد در ژاپن نيز همين را تكرار خواهيم كرد!

نادر: اگر موافق باشی از شرایط ایده آل حال حاضر تیم ملی برای صعود به جام جهانی کمی فاصله بگیریم و کمی به عقب برگردیم! به آن روزی که قرار بود برای مرگ و زندگی به مصاف اردن برویم. از بازي با اردن و جو حاكم در آن بازي بگو. دیداری که برای تو اولین دیدار پس از بازگشت به تیم ملی بود.

وحيد:ما وقتي به اردن رسيديم تمامي نيروهاي این كشور بسيج شده بودند تا اردن پيروز شود. حتي پادشاه آنها به استاديوم آمد. فشار بسیاری بر روي بازيكنان ما بود ولی همه دیدید که در نهایت این ما بودیم که توانستيم از موقعيت ها استفاده كنيم و در مقابل همه آن فشارها پیروز از میدان خارج شویم. بازی برابر اردن يكي از سخت ترين بازيهاي ايران بود و من خوشحالم كه بازي را برديم تا به اينجا برسيم!

نادر:حالا می خواهیم کمی به آینده نگاه کنیم. آيا امکان دارد که وحید هاشمیان مهاجم فصل پایان یافته بایرن در آينده دوباره در داخل ايران بازي کند؟

وحيد:من مي خواهم فوتبالم را در آلمان به اتمام برسانم و انشاءالله روزي در ايران مربيگري كنم! من بعد از سالها تجربه و بازي زير دست بهترين مربيان دنيا خودم را براي اين كار آماده مي بينم و مي دانم كه در اين امر موفق خواهم شد. در ضمن هر بازيكني كه 7-8 سال در بوندسليگا بازي كند به صورت خودکار درجه B مربيگري مي گيرد و اين نيز مي تواند به من در آينده كمك كند. اميدوارم كه روزي مربيگري خودم را از سطح باشگاهي شروع كنم تا به تيم ملي برسم!

نادر:اما به عنوان سوال آخر!حتما در جریانی که ایران در رده بندی فیفا بالاتر ازآلمان قرار گرفته است , اما آلمانها مثل خود کلینزمن به نتیجه بازی ایران برابر آلمان به عنوان گواه برتری خود بر ایران استناد می کنند! حالا می خواهیم از بازي ايران و آلمان در تهران برایمان بگویی...

وحيد: در آن بازی خيلي از همبازيان من در بايرن مونيخ در تيم ملي آلمان بودند. اگر كم تجربگي نكرده بوديم مي توانستيم بازي را ببريم. ما اين بازي را بزرگ كرده بوديم به هر گونه تجربه خوبي بود و ما بايد از اين به بعد از ايتاليا، برزيل و كشورهاي صاحب فوتبال دعوت كنيم كه به ايران بيايند. اين براي همه ما خوب است!

نادر: وحيد جان براي تو در تمامي مراحل زندگي خصوصا در تیم ملی آرزوی موفقیت می کنیم!

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23100

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي تفصيلي "پارس فوتبال دات کام" با وحيد هاشميان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016