"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

مصاحبه تفصيلي با وحيد هاشميان، سايت وحيد هاشميان

وحيد هاشميان

[سايت وحيد هاشميان]

چرا از باشگاههاي بايرن جدا شديد؟

وحيد هاشميان: آرزوي هر بازيكني در بوندسليگا بازي كردن و رفتن به تيم باير مونيخ است كه من هم با تلاش و سختي فراوان توانستم به اين تيم بروم و دوست داشتم كه بتوانم روند پيشرفت در فوتبال در سطح بالاتري را داشته باشم ولي متاسفانه امسال با توجه به شرايط آرماني ديگر مهاجمان كه نسبت به من هم سابقه حضوري بيشتري دارند و مسائل ديگر تصميم گرفتم كه تيم را ترك كنم .

علت رفتنتون به هانوفر چي بود و چه چيزهايي به نظر شما در انتخاب تيم مهم است؟

وحيد هاشميان: من چندين پيشنهاد از داخل و خارج آلمان داشتم ولي به خاطر اينكه الان 6 سال است كه در آلمان هستم به سبك فوتبال و همچنين فرهنگ و زبان اين كشور عادت كرده ام و همچنين جام جهاني 2006 در آلمان مي باشد و نكته ديگر اينكه تيم در دسته اول " بوندسليگا " باشد و هم اينكه تيم در سال آينده به دسته دوم نداشته باشد و بعد مسائلي همچون قدمت باشگاه و همچنين مسائل مالي را در نظر مي گيرم و اينكه در تيم بعدي امكان و شانس بازي كردنم هم بيشتر باشد . هانوفر به خاطر اينكه قدمت قديمي دارد و در سال هاي 1938 و 1954 قهرمان آلمان شده است و قصد سرمايه گذاري خوبي براي لوج گرفتن در سال هاي آينده را دارد و هم شهري است كه بازي هاي جام جهاني هم در آن انجام مي شود و استاديوم جديدي نيز درست كرده است و همچنين نسبت به تيم هاي ديگر كه در آلمان هستند و خواهان جذب من مي باشند از نظر مالي پيشنهاد بهتري به من داد و نكته ي مهم ديگر كه نبايد فراموش شود اينكه در ليست هر بازي فقط 4 بازيكن غير اروپايي امكان دارد باشد و فقط 3 بازيكن اجازه حضور در زمين را دارند كه اين قانون نيز كار بازيكنان و باشگاه ها را در جذب بازيكنان دلخواهشان مشكل تر مي كند .

آقاي "کارل هانس رومنينگه در "زود ـ دويچه ـ سايتونگ" عنوان کردند، که ما با "باشگاه هانوفر" به تفافق رسيديم، پس اجازه ميدهيد بپرسيم که آيا از ديدگاه شما هنوز آن باشگاهي هست که شما را همانند بوخوم به اوج برسّاند و در هانوفر موفق تر از بوخوم باشيد؟

وحيد هاشميان: جواب قاطعانه به اين سوال دادن مشكل است و در فوتبال و در يك فصل امكان هر اتفاقي هست مثلا زماني كه من به بوخوم رفتم تيم در دسته دوم بود و حسابي روي اين تيم نمي شد ولي ما صعود كرديم و توانستيم به جام يوفا صعود كنيم آن هم در بين تيم هايي مثل دورتمند شالكه و ولسبورگ كه ما بالا تر از آن ها ايستاديم و اميدواريم كه با اين تيم بتوانيم مكاني شايسته در بوندسليگا كسب كنيم و من هم نقش موثري در اين تيم ايفا كنم.

گفته بوديد که جايگاه خود را به زودي در ترکيب يازده نفره پيدا خواهيد کرد. چرا اما اين اتفاق هر گز نيفتاده و بجاي آن صداي ترک اين باشگاه به گوش منتقدان رسيد؟

وحيد هاشميان: عوامل زيادي را مي شود نام برد هر بازيكن جديدي كه به اين تيم مي رود در سال اول دچار افت و خيز هاي زيادي مي شود تا بتواند خودش را با شرايط اين تيم وفق دهد مثلا همين امسال فرينگز كه محور تيم در دورتمند در تيمش بود همين شرايط را در اين تيم داشت و همچنين مربي جديد كه تازه آمده بود و زمان نياز داشت كه بتواند ايده هايش را پيدا و پياده كند كه در اوايل فصل نتايج خيلي بدي گرفتيم و همچنين كادر فصل امسال 26 بازيكن بود كه همه نامي و مدعي بازي در تيم اصلي و من نيز در اوايل فصل چند بازي انجام دادم كه مثل باقي بازيكنان خوب بازي نكردم و بعد از اينكه تيم جا افتاد و بازي هاي رواني نيز انجام داد من شانس مناسبي براي حضورم و نشان دادن توانم نگرفتم و مسائل ديگر كه تمام شده و بگذريم

از کي تمريناتت را با هانوفر آغاز خواهي کرد؟

وحيد هاشميان: 28 جوني تمرينات تيم شروع مي شود

با همه ي اين حرفها باز هم دوست داريد اگر مي توانستي در بايرن بازيکنيد؟

وحيد هاشميان: صد در صد، ولي با شرايط كه ذكر كردم احساس كردم يك سال ديگر ذخيره بودن به صلاح فوتبالم نيست و گرنه من از تلاش و جنگيدن هيچوقت ترسي ندارم .

چه هدفهايي در فوتبال هنوز داريد؟

وحيد هاشميان: صعود به جام جهاني آقاي گلي بوندسليگا و بازدهي خوب فوتبالي در سال هاي آينده.

مسلمآ همه ي ايراني ها از پيوستن كريمي به بايرن خوشحال شدند و حتي شما اولين بازيكن ايراني بوديد كه اين انتقال رو به علي تبريك گفتيد. نظرتان در مورد حضور علي کريمي در بايرن چيست؟

وحيد هاشميان: علي از نظر فوتبالي توانايي و جوهر بالايي دارد اميدوارم با خوش شانسي و همچنين تلاش خودش همراه باشد تا بتواند خودش را در سطح بالاي فوتبال مطرح كند

وقتي براي تيم ملي گل مي زنيد چه احساسي داريد، آيا احساس منحصر به فردي هست؟

وحيد هاشميان: وظيفه مهاجم گلزني است البته در جهت موفقيت تيم و نه فقط براي مطرح كردن خودش و وقتي كه براي تيم ملي گل مي زنم بيشتر خوشحال مي شوم چون باعث خوشحاليه ميليون ها ايراني مي شود و اين ارزش خيلي بالايي دارد

کي به تيم ملي ملحق خواهي شد؟

وحيد هاشميان: بعد از بازي فينال جام حذفي كه 28 مي مي باشد

بازي هاي کره و بحرين رو چطور پيش بيني مي کنيد؟

وحيد هاشميان: همه چيز الان در دست خودمان است و بازي هايم هم در تهران و با دقت و دوري از غرور مي توانيم كار را در تهران تمام كنيم

اگر صعود کنيم، تا چه مرحله اي از جام جهاني صعود تيم ملي را مسجل مي دانيد؟

وحيد هاشميان: ابتدا بگذاريد صعود كنيم و بعد قرعه كشي شود آن وقت ‌؛ وقت براي صحبت در مورد اين مسائل زياد است

نقش مطبوعات را در موفقيت هاي تيم ملي چند درصد مي بيني؟

وحيد هاشميان: نوشتن حقايق و دوري كردن از ايجاد حاشيه انتقاد هاي مثبت و مطرح كردن مطالب آموزشي و به روز ورزش كه نهايتا باعث مي شود فكر جامعه ورزشي ما را رشد دهد و تقويت كند مهمترين كار هاي مطبوعات مي باشند .

برخي ميگويند بازي نکردن وحيد هاشميان مقابل تيم اسرائيلي نسخه ي او را در بايرن مونيخ پيچيد. اين مسئله چقدر واقعيت دارد؟

وحيد هاشميان: نه، اين موضوع را قبول ندارم اگر اينطور بود دوباره نمي رفتند بازيكن ايراني بگيرند.

"پيتر نويرورا" مربي بوخوم در گفتگويي با شبکهء تلويزيوني "د س ف" در مورد شما گفته بود که:
"در بايرن مونيخ بازي کنان به اين مسئله احتياج دارند که براي باز کردن راه شان از بازو ها و دست هايشان استفاده کنند، اما شخصيت وحيد با اين جور کار ها جور در نميايد، يعني به فارسي روان وحيد زير آب زني بلد نيست. آيا اين مسائل حاشيه اي باعث عدم موفقيت شما در بايرن مونيخ بود؟

وحيد هاشميان: : هر كسي در زندگي يك روش خاصي داره و من هم هميشه در زندگيم فقط با تلاش و كوشش خودم و اميد به خدا حركت كرده ام و هميشه نيز در تيم ملي و در باشگاه ها بعضي اوقات به خاطر اين تفكر ضربه خورده ام ولي در دراز مدت پيشرفت خوبي نسبت به آنهايي كه به قول خودشان زرنگ هستند كرده ام و اين روشم را تا انتها در ورزش و زندگي ادامه مي دهم ، به قولي:
هر كه نان از عمل خويش خورد منت حاتم طايي نبرد

آقاي علي دايي يک سال در بايرن ماند و رفت، آقاي کريمي هم با اين همه تبليغات قرار داد يک ساله دارند و شما هم در آستانه رفتن. علت اين که بايرن لژيونر هاي ايراني را فقط براي يک سال ميخواهد و بعدش به جاي تمديد حرف از فروش است ، نظر شما چه مي باشد؟

وحيد هاشميان: هر باشگاه يك نوع سياست خاصي دارد و باشگاه هاي بزرگ مانند شركت هاي بزرگ مي مانند كه به فكر سود بيشتر هستند و تصميمات آنها اصلآ جنبه ي احساسي ندارد بلكه منطقي و فرمولي و به هر مسائله اي به جنبه مادي آن فكر مي كنند، ولي در كل اگر بازيكني بتواند به بهترين بازدهي خودش برسد، باشگاه ها خوشحال هم مي شود چون هم به تيم كمك مي كند و هم ارزش مالي بازيكن بالا مي رود و اين سري باشگاه ها براي بعضي بازيكنان مي خواهند براي كوتاه مدت جواب بدهند.

از آقاي دايي اين حرف يادمونه که ميگفت "اگر با رقيبت در يک سطح قرار داشته باشي و رقيبت هم آلماني باشد بايد روي نيمکت بروي " ولي در مورد شما رقيبان هميشه آلماني نبودند و چه شد که نتوانستيد آنها را پس بزنيد.

وحيد هاشميان: دايي زماني كه در آلمان بودند شايد با چنين مسائلي روبرو شدند و در تيم هايي كه بودند، رقيبشان اين گونه بوده اند ولي من در تيم هايي كه تاكنون بوده ام اكثرآ خارجي بوده اند ولي بايد حق داد كه هر كشوري توسط ليگ خودش تيم ملي كشورش را تقويت كند و به نظر من اين يك كار طبيعي و منطقي ست.

مربي سابق شما در بوخوم باز اضافه کرد "که هاشميان بلد نيست کسي را هل بده" اين يعني اينکه فوتبال آلمان خشن تر از فوتبال ايران است؟

وحيد هاشميان: منظور ايشان همان مسائل حاشيه اي بوده است نه فوتبال فيزيكي آلمان وگرنه يكي از مشخصات فوتبال من باز فيزيكيست.

هليکوپتري که ميشناسيمش مدتها ست که در آشيانه نشسته و پرواز نميکند ، اين مسئله آيا تأثيري هم از لحاظ فيزيکي و رواني روي شما گذاشت؟

وحيد هاشميان: من تاكنون در فوتبالم فراز و نشيب هاي فراواني داشته و ديده ام و در سخت ترين شرايط خودم را از نظر انگيزه و شرايط جسمي در بهترين شرايط نگه داشته ام مثلآ بعد از 2 سال سخت در هامبورگ به بوخوم رفتم و با تلاش سخت به جايگاه خوبي رسيدم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

و بودن در بايرن مونيخ نيز ادامه پيشرفتم مي باشد.و آمادگي روحي و جسمي ام را نيز در بازي با ژاپن نشان دادم و بقولي قهرمان واقعي آن است كه وقتي زمين مي خورد دوباره بلند شود.

آلمان شده خانه دوم فوتباليستهاي ايراني و حضور در جام جهاني آلمان در سال 2006 براي شما و آقاي مهدوي کيا و شايد ديگر بازيکناني که در آستانه ترانسفر شدن هستند ، چقدر ميتونه موثر باشه. و اينکه دست مزد اين بازيکنان نامبرده زياد خواهد شد ، تا چه اندازه صحت دارد.

وحيد هاشميان: صعود به جام جهاني حتماَ مي تواند وقتي با بازيهاي خوب در جام جهاني 2006 انجام شود نقش مهمي در ترانسفرها ايجاد كند ولي چند مسأله نيز وجود دارد كه بايد توجه كرد الان حدود 5 ميليون نفر در آلمان بيكار هستند و از نظر مالي نسبت به گذشته ضعيف تر شده اند و اين مسأله به فوتبال هم سرايت كرده و مي بينيم تيمهاي بزرگي مثل دورتموند در حال ورشكستگي و باشگاه هانيز نسبت به گذشته توان پرداخت پولهاي كلان را نيز ندارندو همچنين قانون حضور 3 بازيكن غير اروپايي در زمين شانس خريدن بازيكن از خارج از اروپا را هم كم مي كند.
مگر بازيكن سوپر استار باشد و شانس كشورهاي برزيل و آرژانتين و آمريكاي جنوبي نسبت به آسيا و آفريقا بيشتر مي باشد ولي اميدوارم ليگ ايران به حدي برسد كه بتوانيم از نظر كيفيت و مالي به حد بسيار بالايي برسانيم و فاصله خود را با اين كشورها كمتر و كمتر كنيم كه نياز به يك برنامه ريزي وسيع و سرمايه گذاري كلان و دادن كارهاي فوتبال به آدمهاي فوتبالي و كار دان و اهل فن ميسر مي باشد.

ولاپان دبير کل فدراسيون فوتبال آسيا گفت که "ليگ ايران در حد هند هم نيست" و حال ، جالبه که از چنين ليگي افرادي مثل هاشميان ، کريمي ، باقري ، دايي ، ميناوند و غيره به ليگ هاي آلمان و اورپا ترانسفر ميشوند، چه دفاعيه اي داريد؟

وحيد هاشميان: هم گفته ايشان را شنيده ايم و هم ليگ هند را هم ديده ايم! و دفاعيه من نيز اين است که ما قدرت اول آسيا هستيم و شکست دادن کره جنوبي و ژاپن نيز گواه بر اين دليل مي باشد و من نيز تيمهاي هند را در قهرماني باشگاههاي آسيا در سطح بالا نديده ام که اين نيز دليل ديگري است.

اگر چه بازي کنان ما انفرادي ستاره اند ولي در زير پرچم مقدس ملي کشور ، آن اتحاد و وحدت يازده نفره ديده نميشود! در مقايسه با تيم ملي به سر مربي گري آقاي حشمت مهاجراني ، در دوران قبل از انقلاب اسلامي ، امروزه بچه ها ضعيف و بدون هماهنگي لازم بازي ميکنند، شما اين نا بساماني را در چه ميبينيد ؟

وحيد هاشميان: من اين گفته را رد ميکنم و فوتبال در يک دوره را بايد با دوره خودش مقايسه کرد. سرعت ، دوندگي و اجراي تاکتيک الان نسبت به گذشته تفاوت چشمگيري کرده است و همچنين فاصله ي کشورها هم با هم کم شده است مثلا همين اردن و بحرين چه پيشرفتي کرده اند و يا يونان قهرمان اروپا مي شور و تيمهاي بزرگ حدف ميشوند. بتظر من اين تيم ملي در صورت صعود به جام جهاني و برگزاري چند اردوي تدارکاتي و بازيهاي تدارکاتي مناسب که باعث ايجاد هماهنگي بيشتر ميشود، اين تيم يکي از بهترين تيمهاي تاريخ است و خواهد شد.

از بايرن تا هانوفري که ميگويند با آن قرار داد خواهي بست، فاصله زيادي وجود داره ، از لحاظ جغرافيايي ، اجتماعي ، اقتصادي و هوادارن چرا تيم قويتري را انتخاب نکرديد و مدير برنامه هاي شما تا چه حد در تصميم گيري شما دخيل بودند؟

وحيد هاشميان: در اين مورد توضيح دادم ، مدير برنامه هايم چندين پيشنهاد از داخل و خارج آلمان برايم داشت که از تيمهايي که در آلمان بودند مد نظرم داشتم و در بين اين تيم ها بزخي از لحاظ مالي در سطح پائين بودند و در يک جمع بندي کلي به اين نتيجه رسيدم که هانوفر را با مشاوره مدير برنامه هايم و انتخاب نهايي خودم انتخاب کنم. آنچه معلوم است نميتوان سطح تيم هانوفر يا هر تيم ديگر در آلمان را با تيم مونيخ مقايسه کرد.

شما يک سال در مونيخ بوديد آيا به تمام انگيزه ها و اهداف اوليه تان رسيديد؟

وحيد هاشميان: خير هرگز به خواسته هاي خودم نرسِده ام و از اين بابت هم کمي ناراحت هستم ولي کم کاري در تمرينات و يا بي اهميتي و يا بي انگيزه گي باعث نشده است که به خواسته هايم نرسيده ام.
شايد بد شانسي و يا سليقه مربي و يا هر چيز ديگري باعث دورشدنم از خواسته هايم شده ولي اين هم بخشي از زندگي ورزشي من بود و تجربه اي با ارزش و شايد همين انگيزه باعث شود براي اثبات شايستگي ام در سال آينده تلاش بيشتري کنم

يک پيام براي فردا...

وحيد هاشميان: زندگي مانند موج دريا مي ماند که همواره در حال بالا و پائين است و فردا مال کساني است که همواره در هر شرايطي و هر دشواري مردانه مي ايستند تلاش مي کنند و اميد وار هستند و در اوج مغرور نميشوند و آرام باقي مي مانند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22620

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه تفصيلي با وحيد هاشميان، سايت وحيد هاشميان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016