"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-12' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

سهامدار منچستر يونايتد خريدار جديد پرسپوليس، مجيد كوهستاني‌، دنياي اقتصاد

- ارائه پيشنهاد 100 ميليارد ريالي صورت گرفت‌

- اين سرمايه‌دار و مديرعامل يك شركت خصوصي حاضر است حتي نصف سهام سرخ را با پنج ميليارد تومان تصاحب كند

majidkouhestani@yahoo.com

ورود به جريان خريد سهام پرسپوليس به نوعي گام نهادن در معركه شلوغ مدعيان اين باشگاه سنتي نيز هست، همان گروه‌هايي كه بعد از گذشت نزديك به 2سال از اعلام حكم قضايي دادگستري استان تهران، همچنان روند تجديد نظر پرونده را در ديوان عالي كشور پيگيري مي‌كنند و بر طبل غيرقانوني بودن فروش سهام پرسپوليس مي‌كوبند، طبلي كه البته چندان درون تهي نيست‌

داستان پيوستن پرسپوليس به بورس وارد ابعاد اجرايي مي‌شود و باشگاهي كه با هزاران تبصره و بند قانوني، از جثه نحيف بخش خصوصي جدا و به دولت فربه افزوده شده بود، بار ديگر به دامان صاحب اصلي‌اش باز مي‌گردد و اين در حاليست كه هزينه هنگفت‌ و ميلياردي زيست يك دهه‌اي پرسپوليس دولتي، بر دوش خزانه عمومي كشيده شد.

پرطرفدارترين باشگاه ايران براساس مصوبه ناقص هيات دولت به شركت سهامي تبديل شده و اكنون مساله آينده سهام اين باشگاه بحث روز محافل اقتصادي- ورزشي ايران است. در اين ميان باشگاه رقيب تهراني نيز راه همشهري قرمزپوش خود را مي‌پيمايد تا از زير بار هزينه‌هاي سنگين تيم‌داري در فوتبال حرفه‌اي خلاص شود.

طي دو هفته اخير، مطبوعات و رسانه‌هاي ورزشي ايران از شركت‌ها، افراد حقيقي و اشخاص حقوقي متعددي به عنوان خريداران سهام اين دو باشگاه نام برده بودند كه البته آنها بي‌توجه به هشدارهاي كارشناسان خبره بازار بورس، درباره ريسك خريد سهام فوتبالي تنها به عشق موج‌سواري بر علائق ميليون‌ها طرفدار آتشين آبي و قرمز وارد كارزار خريد سهام جنجال‌ساز دو باشگاه شدند.

دانشگاه آزاد در روزهاي ابتدايي هفته جاري جدي‌ترين پيشنهاد را به مديران استقلال و سازمان تربيت بدني ارائه كرد تا اين نهاد ثروتمند آموزش عالي، قوي‌ترين خريدار سهام يكي از دو تيم پرافتخار فوتبال آماتوري ايران باشد، البته دانشگاه آزاد‌اسلامي در اين راه رقيب سرسخت و پرانگيزه‌اي به نام علي شفيع‌زاده، مديرعامل استقلال اهواز دارد.

پرسپوليس اما بر خلاف رقيب، به‌رغم اعلام رسمي زودتر از استقلال، تا 24ساعت گذشته خريدار دندان‌گيري دست و پا نكرد و همچنان در انتظار پيشنهادهاي جدي بخش خصوصي انتظار كشيد.

ورود به جريان خريد سهام پرسپوليس به نوعي گام نهادن در معركه شلوغ مدعيان اين باشگاه سنتي نيز هست، همان گروه‌هايي كه بعد از گذشت نزديك به 2سال از اعلام حكم قضايي دادگستري استان تهران، همچنان روند تجديد نظر پرونده را در ديوان عالي كشور پيگيري مي‌كنند و بر طبل غيرقانوني بودن فروش سهام پرسپوليس مي‌كوبند، طبلي كه البته چندان درون تهي نيست و سنبه پرزور مديران قدر ديروزي، حاشيه‌نشين امروزي را پشت سر دارد.

اما انتظار پرسپوليس روز سه‌شنبه به پايان رسيد و نام اولين خريدار جدي سهام سرخ به طور رسمي اعلام شد و در اين ماجرا ناگهان پاي باشگاه منچستر يونايتد انگليس نيز به بازار بورس تهران باز شد.

ماجرا از اين قرار است كه در پي اعلام رييس سازمان تربيت بدني مبني بر واگذاري سهام باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال، محمدرضا بهمني، مديرعامل سازمان <آي‌تك‌ونك> با ارسال نامه‌اي به محسن مهرعليزاده معاون رييس جمهور آمادگي خود را براي خريد تمامي سهام باشگاه پرسپوليس حداكثر به‌مبلغ 100ميليارد ريال اعلام كرد.

بر اساس اخبار منابع موثق محمدرضا بهمني مدير عامل اين شركت بخش خصوصي كه يكي از سهامداران باشگاه منچستر يونايتد انگليس نيز هست در نامه‌اي به مهندس مهرعليزاده نوشت: <پيرو مذاكرات حضوري اينجانب در هيات دولت با حضرتعالي و همچنين مذاكرات تلفني پيرامون خريد سهام باشگاه پرسپوليس اعلام مي‌كنم، بنده حاضر هستم تمام سهام باشگاه را به مبلغ <10ميليارد تومان> خريداري كنم در صورت عدم فروش 100درصد سهام با خريد 50درصد سهام بدون هيچ‌گونه قيد و شرطي حاضرم به مبلغ 5ميليارد تومان خريداري كنم.

اين سرمايه‌دار بخش خصوصي در پايان نامه از رييس سازمان تربيت بدني درخواست كرد، دستورات لازم را بر اساس قوانين جاري صادر كند تا وي در سريع‌ترين زمان ممكن مالك جديد باشگاه پرسپوليس شود.

بدين ترتيب بخش خصوصي با ورود قدرتمند به ورزش كشور علاوه بر سود دهي بيشتر براي اعتلاي سطح ورزش قهرماني باعث دوري جوانان از اعتياد و ديگر مسائل مخرب شده و در جنبه اجتماعي آن نيز اثر بيشتري بر روي جامعه مي‌‌گذارند.

محمد رضا بهمني، سهامدار باشگاه منچستر يونايتد انگليس در خصوص انگيزه خود براي خريد سهام باشگاه پرسپوليس، مي‌گويد: امروز فوتبال تبديل به يك صنعت بزرگ در سطح جهان شده و بخش خصوصي با يك تجارت صحيح و سلامت‌‌توانسته با دخالت در اين عامل مهم براي ايجاد سود سرشار حركت‌‌هاي بسيار مهمي را در جهان به وجود آورد. سودي كه نه تنها بخش مادي آن مد نظر است بلكه جنبه اجتماعي آن بيش از هر چيز ديگر باعث توجه به ورزش به اين بخش شده است.

بهمني با اشاره به نمونه بارز اين مساله در باشگاه منچستر يونايتد، مي‌گويد: از مدتي كه بنده جزو سهامداران باشگاه منچستر يونايتد شده‌‌ام به صورت اتوماتيك هر سه ماه يك بار مبالغ حاصل از سود سهام به حسابم واريز شده و اين عمل براي تشويق بخش خصوصي به حضوري پررنگ‌‌تر در ورزش كشور يك محرك مناسب است.

وي در مورد برنامه‌‌ريزي‌‌هايي كه در خصوص سهام باشگاه پرسپوليس در نظر گرفته شده است، اعلام كرد: اين حركت 100 درصد حساب شده و هدف دار است چرا كه بنده به همراه دو تن از دوستان كه آنها نيز از سهامداران باشگاه منچستر يونايتد هستند به اتفاق تصميم به انجام چنين كاري را گرفته‌‌ايم. البته خريد سهام باشگاه متعلق به شخص من بود. اما دوستانم با گرفتن مصوبه‌‌اي براي خريد ملك قصد دارند در ادامه و در صورت جلب موافقت مهندس محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني، با خريد يك زمين اقدام به ساخت شهركي كوچك براي ساخت و بناي مجموعه پرسپوليس كنند. شهركي همراه با استاديوم اختصاصي، شهربازي، مركز خريد، رستوران و حتي كمپ تمريني اين اقدام به اين دليل از حالا صورت گرفته است كه در صورت واگذاري سهام باشگاه پرسپوليس مجوز خريد زمين آماده باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي اطمينان مي‌دهد آنچنان كه در انگليس باشگاه چلسي پس از ورود مبالغ هنگفت توانست پس از 50 سال مقام قهرماني ليگ برتر را نيز كسب كند ما نيز با خريد سهام باشگاه پرسپوليس تحول عظيمي را در اين تيم پديد خواهيم آورد. استفاده از يك مربي تراز اول بين‌‌المللي و 4 ، 5 بازيكن مطرح كه باعث شود پرسپوليس به واقع يكي از باشگاه‌‌هاي تراز اول آسيا باشد از جمله برنامه‌هاي ماست.

محمدرضا بهمني كه در دوران رياست داريوش مصطفوي بر فدراسيون فوتبال و در بازي‌‌هاي مقدماتي جام جهاني98 از حاميان مالي فدراسيون بود و در اكثر سفرهاي تيم ملي در كنار ملي‌‌پوشان كشورمان حضور داشته است با اشاره به اهميت خصوصي سازي در ورزش به ويژه فوتبال معتقد است: با توجه به هزينه‌‌هاي هنگفت رايج در فوتبال حرفه‌‌اي يك نهاد دولتي قادر به حمايت كامل يك تيم فوتبال با ميليون‌‌ها هوادار و ميلياردها ريال سرمايه نخواهد بود. اما با ورود بخش خصوصي و تشويق اين بخش براي سرمايه‌‌گذاري در فوتبال بدون شك ورزش ما نيز همچون گذشته و يا حتي بيشتر از قبل حرفي براي گفتن در سطح بين‌‌المللي خواهد داشت.

اكنون توپ در زمين سازمان تربيت بدني است تا با يك اشاره كليه سهام در نظر گرفته شده براي بخش خصوصي به اين مالك باتجربه و آشنا به اقتصاد نوين جهان ورزش واگذار شود و البته بار بزرگي از روي دوش دولت برداشته شود.

پرسپوليس پس از اين در انتظار روزهايي است كه براي تامين پيش‌پا‌افتاده‌ترين هزينه‌هاي تيمداري در ليگ نيمه حرفه‌اي ايران دست به دامان بودجه عمومي و بيت‌المال نشود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22491

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سهامدار منچستر يونايتد خريدار جديد پرسپوليس، مجيد كوهستاني‌، دنياي اقتصاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016