"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

تكنيك جادوگر يا تاكتيك تجارت‌، هدف بايرن مونيخ از جذب كريمي چيست؟ مجيد كوهستاني‌، دنياي اقتصاد

majidkouhestan@yahoo.com

اگر بايرن‌مونيخ به‌دنبال كسب سود تجاري از محل جذب يك بازيكن آسيايي بود، به چه علت مي‌بايست به سراغ كريمي برود، آن هم در حالي كه وضعيت تجاري و اقتصادي‌ايران را با خريد هاشميان به خوبي سنجيده بود!

<نهنگ از بركه بيرون پريد>... شماره هشت رويايي ايران بالاخره از يكنواختي الاهلي و ليگ كوچك امارات به ستوه آمد و تصميم گرفت در كنار بازيكناني همسطح خود بازي كند. جادوگر اين اواخر ديگر از اينكه پنج-شش بازيكن عرب را در يك چشم به هم زدن دريبل كند، لذتي نمي‌برد.

بايرن مونيخ مرد سال AFC را براي دومين بار صيد كرد، اولين بار آن زماني بود كه فرانس بكن باوئر، اسطوره فوتبال آلمان به علي دايي علاقه‌مند شد و براي خريد او 3/1ميليون دلار به آرمينيا بيله‌فلد داد تا بازيكن مهره خستگي‌ناپذير و ماشين جنگي خط حمله ايران را به تركيب هجومي خود بيافزايد و اكنون كريمي راه كاپيتان پرآوازه تيم ملي‌اش را تكرار مي‌كند. البته در اين ميان هاشميان، گلزن انرژيك و هلي‌كوپتر ايراني باشگاه بوخوم نيز به جمع مردان باواريا پيوسته بود اما فصل ناكام وحيد در المپيك مونيخ، پاي وي را به هانوفر كشيد.

بحث روز فوتبال ايران و آلمان اما اين روزها چيز ديگري است. مطبوعات پرتيراژ و معتبر ورزشي آلمان دست روي نقطه ضعف مديران بايرن گذارده‌‌اند و آن خريدهاي تجاري پرافتخارترين باشگاه ژرمن در ليگ باشگاهي اروپاست. اشپيگل، كيكر، بيلد، اشترن، ZDF، اشپورت آينس و چندين رسانه عمومي مطرح در جامعه آلمان با تحليل‌هاي نسبتا مشابه، خريد علي كريمي نابغه را يك تاكتيك تازه تجاري براي دستيابي به بازار آسيا ارزيابي كردند و انگيزه مالي اين انتقال را بسيار بيشتر از دلايل فني دانستند.

كارشناسان فوتبالي آلمان، سقف يك ساله قرارداد بايرن با كريمي را دليل محكمي براي ادعاهاي خود خواندند و با افزايش فشار بر هيات مديره باشگاه سرخپوش مونيخي، مسوولان اين تيم به ويژه كارل هاينس رومينگه را به ارجحيت دادن اهداف بازرگاني بر ارزش‌هاي فني و تكنيكي متهم كردند.

چنين مسائلي در فصل گذشته بوندس ليگا و در زمان انتقال وحيد هاشميان به بايرن نيز در اندازه‌هاي كوچكتري ديده شد اما درخشش بازيكن ايراني بوخوم در ليگ و به ثمر رساندن 16گل توسط اين بازيكن، تا حدود زيادي دامنه اينگونه انتقادات را فرو نشاند.

تماشاگران سخت‌گير بايرن نيز بعد از شكست در فينال 5سال پيش ليگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر يونايتد، همواره از فرانس بكن باوئر نايب رييس باشگاه، يك جام اروپايي خواسته‌اند و از نگاه آنها خريد بازيكنان درجه دوم، مانع تحقق اين آرزوي بزرگ خواهد شد.

مديران بايرن و حتي سر مربي كار كشته اين تيم <فليكس ماگات> كه هفته گذشته سه بازي مانده به پايان بوندس ليگا 2005، نوزدهمين قهرماني مونيخ را جشن گرفتند، در مصاحبه‌هاي متعدد خود اين طرز فكر را شديدا مردود دانسته و علي كريمي را ستاره فصل آينده بايرن در آلمان و اروپا ناميدند.

اكنون بعد از گذشت 72ساعت از اعلام رسمي خبر پيوستن علي كريمي به بايرن، تحليل‌هاي ضعيف رسانه‌هاي آلماني توسط همكاران ايراني‌شان به چالش كشيده مي‌شود و در اين راه مديران بايرن نيز با اعلام ديدگاه‌هاي خود به موفقيت اين تقابل مطبوعاتي كمك مي‌كنند.

در اولين استدلال مطرح شده كه توسط رومينگه مطرح شده، اصل تجاري بودن قرارداد بايرن مونيخ با ستاره 26ساله ايراني به شدت مورد حمله قرار مي‌گيرد.

از نگاه وي، اقتصاد كشوري كه در آن نه از قانون كپي‌رايت تلويزيوني و ماهواره‌اي خبري هست و توليدكنندگان پوشاك و لباس ورزشي آن براي كپي‌سازي از نشان باشگاه و طرح پيراهن آن، مجبور به اخذ مجوز و ثبت قرارداد مالي نيستند، چه سودي عايد باشگاه قدرتمند بايرن مونيخ خواهد شد!

منطق ارائه شده از سوي مدير بايرن جواب دندان شكني به منتقدان و دليل قانع‌كننده‌اي براي احترام بايرن به ارزش تكنيكي جادوگر آسيايي است.

ضربه دوم بر پيكره مخالفان مطبوعاتي آلمان در پرونده انتقال علي كريمي، تجربه ناموفقي است كه در فصل گذشته از خريد وحيد هاشميان برجا مانده است. به گفته مدير روابط بين‌المللي بايرن، اگر اين باشگاه به‌دنبال كسب سود تجاري از محل جذب يك بازيكن آسيايي بود، به چه علت مي‌بايست به سراغ يك نابغه ايراني برود، آن هم در حاليكه وضعيت تجاري و اقتصادي جامعه ورزشي ايران را با خريد هاشميان به خوبي سنجيده بود و در اين راه حتي يك يورو نيز نصيب مديران باواريا در سال گذشته نشد. بازار 70ميليون نفري ايران هيچگاه نه از بابت‌ هاشميان ناكام كه به‌خاطر علي دايي اسطوره نيز هيچ نفعي به بايرن و هيچ تيم ديگر اروپايي نرساند. در چنين وضعي، سخن گفتن از ترفندهاي تجاري براي فتح دروازه‌هاي ثروت، ادعايي گزاف و ساخته ذهن خيال‌پرداز نويسندگان ورزش آلمان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دست آخر آنكه فليكس ماگات، مربي سرشناس و جدي بايرني‌ها، هيچگاه بدين حد از يك بازيكن تازه‌وارد و گمنام تعريف نكرده بود.

او لقب مارادونا را براي علي كريمي شايسته دانست و گفت: <ما با او هر دفاعي را سوراخ مي‌كنيم... در آلمان مقابل ما دفاعي بازي مي‌كنند اما داشتن سلاحي به نام كريمي همه آنها را به وحشت خواهد انداخت>!

ماگات به نمايش خيره‌كننده شماره هشت ايران در بازي تداركاتي زمستان گذشته مقابل تيم ملي آلمان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: <ما از همان موقع با كريمي وارد مذاكره شديم، چون به چشم خود ديديم كه به چه راحتي مدافعان كلينزمن را مانند برگ‌هاي پوسيده پاييزي درو كرد و تا آستانه فروپاشي دروازه لمن پيش رفت!>

حركت عجيب و مارادونايي كريمي در مقابل آث‌رم نيز كه همه مدافعان سرشناس اين تيم ايتاليايي را دريبل كرد و توپ را محكم به تير افقي كوبيد، مدت‌ها وسيله جنگ رواني باشگاه همشهري لاتزيو بود.

بدين ترتيب بهترين گلزن جام ملت‌هاي آسيا با دريافت 5/1ميليون يورو براي يك قرارداد يكساله به بزرگ‌ترين باشگاه آلمان و يكي از هفت تيم بزرگ دنيا پيوست.

او با اين قرارداد كلان، ششمين بازيكن گران‌قيمت بايرن شمرده مي‌شود و از همين حالا خود را براي درخشيدن در جام جهاني آلمان 2006 مهيا مي‌سازد.

او به همراه فريدون زندي، وحيد هاشميان، مهدي مهدوي‌كيا، علي دايي، محرم نويدكيا و خداداد عزيزي ستاره‌هاي نسل طلايي فوتبال ايران هستند كه همگي در بوندس ليگا بازي كرده‌اند، بنابراين آنها تيم ملي دوم ژرمن در جام جهاني تابستان سال آينده خواهند بود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22316

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تكنيك جادوگر يا تاكتيك تجارت‌، هدف بايرن مونيخ از جذب كريمي چيست؟ مجيد كوهستاني‌، دنياي اقتصاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016