"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-05-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

تازه‌ترين رده‌بندي باشگاه‌هاي فيفا: جهش 42 پله‌اي سپاهان در جهان، سحر بهراميان، دنياي اقتصاد

در جديدترين رنكينگ اعلام شده از سوي كميته تاريخ و آمار فيفا، باشگاه سپاهان ايران با صعود چهل و دو پله‌اي نسبت به آخرين رده‌بندي قبلي، به رتبه 176باشگاه‌هاي دنيا رسيد.

اين رده‌بندي بر اساس امتيازدهي به تيم‌هاي كشورهاي مختلف كه در جام‌هاي باشگاهي منطقه و يا قاره خود شركت مي‌كنند، لحاظ مي‌شود و تيم‌هايي كه مجوز حضور در يكي از ليگ‌هاي قهرمانان آسيا، اروپا، اقيانوسيه، آفريقا، آمريكاي جنوبي (ليبرتادورس) و آمريكاي شمالي را نيافته باشد به طور خودكار از جدول ماهانه حذف مي‌شوند و در صورت بازگشت به اين سطح، بلافاصله با توجه به سابقه و نتايج كسب شده در همان فصل رتبه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهند.

به اين ترتيب، غير از باشگاه فولاد مباركه سپاهان اصفهان كه بعد از كسب چند پيروزي متوالي صعود چشمگيري در رنكينگ جهاني داشت، باشگاه پاس تهران نيز مكان 491 را به نام خود ثبت كرد. رتبه بسيار پايين سبزپوشان پاس ايران، به غيبت طولاني اين تيم در مسابقات باشگاهي سطح آسيا مربوط مي‌شود كه البته سال گذشته با قهرماني اين تيم در ليگ حرفه‌اي فوتبال ايران بعد از گذشت بيش از يك دهه، اين طلسم شكسته شد.

پاس يك عنوان قهرماني جام باشگاه‌هاي آسيا در سال 1992 را در ويترين افتخارات خود دارد اما زردپوشان سپاهان تنها طي 2سال اخير طعم قهرماني در جام‌هاي ليگ و حذفي فوتبال ايران را چشيده‌اند و در آسيا نيز مقام قابل توجهي به دست نياورده‌‌اند.

اين باشگاه پس از تملك حقوقي شركت بزرگ فولاد مباركه اصفهان، از امتيازات بسيار مطلوب مالي برخوردار شد و بعد از چندين بار تعويض نام اسپانسر اصلي يا صاحب باشگاه، با بودجه‌هاي هنگفت اين شركت دولتي فعال در صنعت فلزات ايران و جذب ستاره‌هاي سرشناس داخلي، مدعي جدي فتح جام‌‌هاي ليگ و حذفي شد. از سوي ديگر نقش سرمايه‌گذاري كم‌نظير پاسي‌‌ها از محل بودجه ورزشي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي، در دور تازه نتيجه‌گيري‌هاي اين تيم نيز غير قابل انكار است. پاس در صورت صعود به مراحل نهايي ليگ قهرمانان آسيا به همراه مصطفي دنيزلي سرمربي معروف و گران قيمت تركيه‌اي خود، غير كسب جوايز دلاري AFC، جهش ناگهاني و بلندي به رتبه‌هاي بالاتر خواهد داشت. اين صعود حتي مي‌تواند از مرز يكصد‌و‌پنجاه پله نيز فراتر رود.

تراز مالي هر دو باشگاه پاس و سپاهان در ميان ساير تيم‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران، از سنگين‌ترين گردش مالي برخوردار است و بررسي موشكافانه هزينه‌ها و امكانات اين دو تيم، تاثير مستقيم پول بر اوج‌گيري اين دو تيم ريشه‌دار اما مسكوت فوتبال ايران را گوشزد مي‌كند.

ذكر اين نكته ضروري است كه در صورت حضور دو تيم استقلال و پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا، به طور حتم جايگاه اوليه به مراتب بهتر به نمايندگان ايران اختصاص خواهد يافت چرا كه اين دو باشگاه پرطرفدار ايراني چندين قهرماني در جام باشگاه‌هاي آسيا و مسابقات جام در جام آسيا و همچنين نايب قهرماني و رتبه‌هاي سوم و چهارمي در كارنامه خود اندوخته‌اند اما اين دو باشگاه چندي است كه درگير كمبودهاي مالي و بودجه‌اي شده‌اند و حتي توان كسب جواز حضور در مسابقات آسيايي را نمي‌يابند.

خيمه اروپايي‌ها در صدر رنكينگ باشگاه‌ها

در رنكينگ اعلام شده در ابتداي ماه مه سال 2005 (11ارديبهشت 84) همچنان تيم‌هاي اروپايي بيشترين تعداد باشگاه‌هاي صدرنشين را به خود اختصاص داده‌اند و البته اين موضوع با توجه به سطح بسيار بالاي ليگ قهرمانان اروپا، به هيچ وجه تعجب‌انگيز به نظر نمي‌رسد اما آنچه باعث شگفتي كارشناسان و فوتبال دوستان سراسر دنيا شده، ادامه حضور منچستر يونايتد در جايگاه اول باشگاه‌هاي جهان است.

باشگاه بحران زده شياطين سرخ منچستر كه پس از حذف زودهنگام در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا، قهرماني ليگ برتر انگليس را نيز به چلسي اوج گرفته تقديم نمود و تقريبا يك ناكام مطلق در فصل گذشته باشگاهي به حساب مي‌آيد، همچنان بهترين باشگاه جهان شمرده مي‌شود.

اين باشگاه با در اختيار داشتن استاديوم زيباي اولدترافورد، ثروتمندترين باشگاه دنيا نيز به شمار مي‌رود كه البته در اين زمينه دست نيافتني به نظر مي‌رسد. ميلان، اينتر، چلسي و بايرن مونيخ نيز پشت سر منچستر صف كشيده‌اند.

تنها تيم غيراروپايي حاضر در جمع ده تيم برتر باشگاهي جهاني، بوكاجونيوز آرژانتين است كه پس از قهرماني در فينال باشگاه‌هاي جهان در توكيو، عنوان سوم را از آن خود ساخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آسيا، باشگاه‌هايي زير خط 100

اهميت حضور پياپي تيم‌هاي باشگاهي در رقابت‌هاي قاره‌اي تا بدان حد است كه تيم نه‌چندان مطرح پاختاكور ازبكستان تنها به دليل قهرماني‌‌هاي مستمر در ليگ آماتوري اين جمهوري استقلال يافته از شوروي بزرگ و كسب جواز شركت در جام باشگاه‌هاي آسيا، اكنون به عنوان بهترين باشگاه قاره كهن شناخته مي‌شود و پاختاكور تنها تيم آسيايي با رتبه 2رقمي است.

در كارنامه پاختاكور تنها دو مقام سومي و چهارمي در مسابقات باشگاهي آسيا ديده مي‌شود و اين در حالي است كه اين تيم ضعيف، در اكثر دوره‌ها با قبول شكست مقابل حريفان آسياي غربي و خاورميانه از دور مسابقات حذف مي‌شد.

در اين ميان نام‌هاي معتبري چون العين امارات (قهرمان سال 2003 آسيا)، سئونگنام كره جنوبي (قهرمان سال 2000 آسيا) و الاتحاد عربستان (قهرمان سال 2004 آسيا) بعد از پاختاكور ديده مي‌شوند و الاهلي دبي (باشگاه علي كريمي) نيز پنجمين تيم آسيا و باشگاه 163 جهان است.

الجيش سوريه نيز كه هيچگاه از دور مقدماتي باشگاه‌هاي آسيا صعود نكرده، تنها به دليل يكه‌تازي در ليگ سطح پايين سوريه، تيم ششم آسيا محسوب مي‌شود و سپاهان ايران نيز هفتم است.

جالب اينكه تيم سپاهان در فروردين ماه گذشته طي دو بازي رفت و برگشت جمعا 9گل به تيم يك پله بالاتر از خود زد و از آن يك زنگ تفريح ساخت. با اين تفاصيل رنكينگ كميته آمار فيفا به شدت مخدوش و بي‌اهميت جلوه مي‌كند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22102

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تازه‌ترين رده‌بندي باشگاه‌هاي فيفا: جهش 42 پله‌اي سپاهان در جهان، سحر بهراميان، دنياي اقتصاد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016