"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-28' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

مذاكرات پنهانى براى انتقال علي کريمي به يك تيم سرشناس اروپايى، ايران ورزشي

نهنگ از آكواريوم بيرون مى آيد

علي کريمي

نيما حسينى
بايد منتظر بود. به زودى مى توان خبرهاى خوبى شنيد. انتقال على كريمى به يك تيم اروپايى. همان اتفاقى كه مدت هاست منتظرش هستيم. جادوگر بالاخره چراغ سبز نشان داد و رضايت خود را براى ترك الاهلى و عضويت در يك تيم اروپايى اعلام كرد. كوتاه آمدن او و موافقت مدير برنامه هايش توأم شد با تكاپوى آنهايى كه در كار انتقال بازيكنان ايران به اروپا فعاليت مى كنند. مدير برنامه هاى على كريمى هيچ تمايلى ندارد كه در زمينه انتقال بازيكن فعاليت كند. رابطه او و كريمى به هيچ عنوان در حد بازيكن و مدير برنامه نيست. آنها با وجود تفاوت سنى زياد رابطه تنگاتنگ و نزديكى با هم دارند.
جلالى كه به قول خودش از دست تفكرات كريمى خسته شده بود به اين نتيجه رسيده كه بايد كريمى را به فوتبال اروپا بفرستد تا هم زمينه پيشرفت و اوج گرفتن جادوگر را فراهم كند و هم اينكه خودش را از شر اتهامات خارج كند. اتهاماتى كه حاكى از نقش داشتن او در حضور چهار ساله چهره مستعد فوتبال آسيا در ليگ امارات است. به همين علت جلالى كه بارها عنوان كرده ريالى از قراردادهاى كلان كريمى با الاهلى دريافت نكرده اين اجازه را به واسطه هاى مورد اعتماد خودش و كريمى داده كه در زمينه انتقال مرد سال فوتبال آسيا به تيم هاى خوب اروپايى فعاليت كنند.


حالا مذاكرات پنهان با تيم هاى مطرح لاليگا، بوندس ليگا و لوشامپيونا آغاز شده. واسطه هاى انتقال بازيكن، على كريمى را با خيالى آسوده به باشگاه هاى سرشناس اروپايى معرفى مى كنند و مى دانند كه مديران و مربيان تيم هاى خارجى با مشاهده فيلم ويديويى بازيهاى جادوگر به آسانى از كنار توانمندى ها و شايستگى هاى او نمى گذرند.
متأسفانه تيم هاى اروپايى با اينكه كميته هاى استعداديابى دارند هيچ تمايلى براى شناسايى چهره هاى برتر فوتبال آسيا نشان نمى دهند و به خاطر قيمت ارزان بازيكنان آفريقايى عمدتاً دنبال شناسايى استعدادهاى ناب آفريقا هستند و ستاره هاى فرداى فوتبال جهان را به راحتى صيد مى كنند. آنها به همين علت وقت خود را در قاره كهن تلف نمى كنند و تمايل چندانى به كشف استعدادهاى آسيايى ندارند.
با اين وضعيت، نبايد انتظار داشت كه تيم هاى اروپايى براى جذب على كريمى دعوتنامه يا پيشنهاد كتبى بفرستند. كريمى با اينكه ويژگى هاى فنى بالايى دارد هنوز از چشم مديران تيزبين تيم هاى اروپايى پنهان مانده اما اقداماتى كه واسطه هاى انتقال بازيكن به اروپا در روزهاى گذشته انجام داده اند قطعاً زمينه را براى پيوستن جادوگر به يك تيم اروپايى فراهم كرده. بنابر خبرهايى كه از دبى به گوش مى رسد احتمال اينكه على كريمى در فصل نقل و انتقالات فوتبال اروپا به يك تيم اسپانيايى، آلمانى يا فرانسوى منتقل شود بسيار زياد است. خود كريمى كه تا يك سال پيش علاقه و اشتياق چندانى به عضويت در يك تيم اروپايى نداشت حالا تفكرات قديمى خود را كنار گذاشته و با تفكراتى حرفه يى تر و منطقى تر در فكر پيوستن به يك تيم اروپايى است. شماره ۸ ايران وقتى از پرسپوليس به الاهلى رفت درخشش چشمگيرى در اين تيم اماراتى داشت. به او لقب جادوگر دادند و به قول فوتباليست هاى وطنى، عرب ها مثل بت او را مى پرستيدند. جوانان اماراتى با پيراهن شماره ۸ الاهلى به استاديوم مى رفتند و او آنچنان با توپ هنرنمايى مى كرد كه رسانه هاى اماراتى به او لقب جادوگر دادند. كريمى سه بار قراردادش را با الاهلى تمديد كرد و تبديل به گرانقيمت ترين بازيكن تاريخ فوتبال امارات شد. او دو بار الاهلى را به قهرمانى در جام حذفى رساند و در مدت چهار سالى كه پيراهن سرخ تيم محبوب شهر دبى را بر تن مى كند، دو عنوان نايب قهرمانى به دست آورد و دو بار هم عنوان آقاى گلى و بهترين گلساز ليگ و جام حذفى را به خود اختصاص داد. كريمى يك تنه حريفان الاهلى را از سر راه برمى داشت و شيوخ دبى حاضر بودند براى حفظ او سر كيسه را به اندازه يى كه جادوگر مى خواهد شل كنند. زندگى مرفه، آسان و بدون دردسر در دبى، مبالغ كلان، پاداش هاى آنچنانى و امكانات ويژه باعث شد تا على كريمى انگيزه چندانى براى بازى كردن در تيم هاى اروپايى نداشته باشد.
اما كريمى بعد از درخشش در ديدارهاى ملى و محبوبيت فوق العاده يى كه در فوتبال ايران به دست آورد تغيير عقيده داد. مرد سال آسيا شدن هم مزيد بر علت شد تا ذهن خودش را يك شست وشوى كامل بدهد. او متحول شد. در الاهلى پنالتى زدن را قبول كرد و على رغم هدر دادن پنالتى در بازى فينال جام اتحاديه امارات مأيوس نشد و باز هم پشت ضربه پنالتى ايستاد. او قبول كرد كه بازوبند الاهلى را هم بر بازو ببندد و اينگونه بود كه او كمى دير به اين نتيجه رسيد كه ستاره بودن در الاهلى نمى تواند سقف آرزوهاى فوتباليستى باشد كه شاگردان يورگن كلينزمن هم از مهارش عاجز مانده بودند. او حالا قدر خودش و آن استعداد خدادادى را بيشتر مى داند و تشنه پيشرفت است.
با همه گفتنى ها بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه جادوگر حاضر به عضويت در تيم هاى ضعيف فوتبال اروپا نيست. او در وهله اول ترجيح مى دهد كه در ليگ اسپانيا يا ايتاليا بازى كند و در اولويت سوم حاضر به پذيرش عقد قرارداد با تيم هاى آلمانى است. كريمى حتى اين موضوع را با مدير برنامه هايش در ميان گذاشته كه «براى نيمكت نشينى به اروپا نمى روم. به تيمى مى روم كه فرصت بازى كردن داشته باشد.»جادوگر حتى توصيه كرده كه ترجيح مى دهد در تيم هاى درجه اول فوتبال اروپا بازى كند. تيم هايى كه حرفى براى گفتن داشته باشند يا اينكه حداقل سابقه درخشانى داشته باشند. با همه شرط و شروط هايى كه او مطرح كرده بايد به آينده اميدوار بود. آينده يى نه چندان دور.
اقدامات اوليه و مذاكرات پنهان از شش ماه پيش شروع شده. حتى چيزى نمانده بود كه تيم مطرح پارى سن ژرمن فرانسه در زمان نقل و انتقالات ژانويه، على كريمى را استخدام كند. تمايل پاريسى ها به جذب على كريمى حتى در روزنامه پاريزين هم منتشر شد اما آگاهى از مخالفت الاهلى باعث شد تا آنها خيلى زود پاپس بكشند چرا كه مى دانستند بايد براى كسب رضايتنامه مبلغ كلانى به باشگاه الاهلى بدهند.
بايرن مونيخ، هرتابرلين و اشتوتگارت آلمان، پارى سن ژرمن و يكى دو تيم مطرح فرانسوى، اتلتيكومادريد، بارسلونا و ... شايد هيچ كدام! فعلاً همه چيز در حد حدس و گمان است. حتى نمى توان به حرف هاى خودش و مدير برنامه هايش هم اطمينان كرد. سه واسطه ايرانى انتقال بازيكن به اروپا هم حاضر به دادن هيچ گونه اطلاعاتى نيستند تا جايى كه وقتى على كريمى و ابوالفضل جلالى در گفت وگو با روزنامه هاى اماراتى از پيشنهاد دپورتيوولاكرونيا سخن مى گويند بايد به اين نتيجه رسيد كه آنها براى روكم كنى نام اين تيم را مطرح مى كنند و در واقع اين وسط پاى يك تيم ديگر اسپانيايى در ميان است و چه بسا كه مقصد او فرانسه يا آلمان باشد نه اسپانيا!
على كريمى و مدير برنامه هايش در طول دو هفته اخير در همه مصاحبه هايى كه با روزنامه هاى اماراتى داشته اند، خبر از عدم تمديد قرارداد او با الاهلى و پيوستن به يك تيم اروپايى مى دهند.
جادوگر مدتى است كه با حرف هايش نمك بر زخم طرفداران الاهلى مى پاشد. همان هايى كه در هفته هاى اخير بيش از گذشته اتومبيل هاى گرانقيمت خود را با شماره ۸ و نام على كريمى تزيين مى كنند و با پارچه هايى به استاديوم مى آيند كه روى آن نوشته شده: احبك الكريمى، توقف الاهلى.
كريمى كه شايد هنوز زبان عربى را به طور كامل ياد نگرفته، حتماً مى داند كه معنى چنين جملاتى يعنى چه: «ما عاشق تو هستيم كريمى. در الاهلى بمان!»
شيخ محمد رييس متمول باشگاه الاهلى و نفر اول شهر دبى، محمد مطر دبيركل باشگاه و طرفداران سرشناس تيم الاهلى هم اين روزها حال و روز خوشى ندارند. آنها هنوز هم مى خواهند نهنگ (على كريمى) را در آكواريوم (باشگاه الاهلى) نگه دارند اما جادوگر در تازه ترين مصاحبه اش كه روز شنبه در روزنامه الاتحاد امارات به چاپ رسيد گفت: «من هوايى تازه تر مى خواهم. مى روم اروپا، روزهاى خوبى بود اما خداحافظ الاهلى!»

--------------------------------------------------------------------------------

شفر: كريمى را مى خواهيم

در حالى كه على كريمى گفته به سقف آرزوهايش در الاهلى رسيده و قصد دارد اين باشگاه را ترك كند وينفريدشفر سرمربى اين تيم نسبت به جادوگر اعلام نياز كرده است. شفر به روزنامه الاتحاد مى گويد: «على بهترين است. او مى تواند به هر تيمى كمك كند. الاهلى نيازمند كريمى است و مى داند كه با او مى تواند بهترين موفقيت هايش را كسب كند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كريمى براى آنكه تشكرش را از الاهلى و هواداران اين تيم بيشتر مشخص كند مى گويد: «در چهار سالى كه براى الاهلى بازى كردم هيچ چيز به جز عشق و محبت نديدم، تمام افراد باشگاه از بالاترين رده تا پايين ترين رده آن رابطه بسيار خوبى با من داشتند، اما بيشترين حمايت را از سوى تماشاگران ديدم، تماشاگرانى كه هميشه و در همه حال مرا تشويق كردند...»
و البته على كريمى كه فصل پيش در رقابت هاى ملى و باشگاهى ۴۳ گل به ثمر رساند از نمايش اين فصل خود راضى نيست: «بايد بگويم كه من از بازيهايى كه در اين فصل ارايه كرده ام راضى نيستم، اين اولين بارى است كه اين احساس را در مورد خودم دارم. فكر مى كنم دلايل زيادى در اين ميان مؤثر بوده است. تغييرات تيم و كادر مربيگرى آن، عوض شدن بازيكنان و عدم تمركزم، درعين حال وقتى به كره شمالى رفتيم سرماى بدى خوردم كه چند هفته روى بازى كردنم تأثير گذاشت. فكر مى كنم تعداد بازيهاى زيادى هم كه امسال انجام داده ام روى بازى ام تأثير گذاشته است.»
كريمى در بخش ديگرى از صحبت هايش با اشاره به منتقدانى كه علت افت الاهلى در اين فصل را نمايش ضعيف او دانسته اند مى گويد: «هيچ بازيكنى در جهان نيست كه بتواند يك تنه يك تيم را قهرمان كند. تمام بازيكنان يك تيم بايد با هم تلاش كنند تا يك تيم موفق شود. بايد بگويم كه همه از من توقع دارند كه به تنهايى الاهلى را پيروز كنم و اين فشار زيادى را بر دوش من وارد مى كند.»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21693

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاكرات پنهانى براى انتقال علي کريمي به يك تيم سرشناس اروپايى، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016