"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-18' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

همه چيز در باره تيم ملي فوتبال "ب" و ديدار امشب با مراکش، ايران ورزشي

تيم «ب» ايران

امشب ۲۰:۱۹

ايران- مراكش
در يك قدمى فينال

تا امروز تنها تيمى كه توانسته مقابل تيم «ب» ايران در مسابقات فوتبال بازيهاى همبستگى كشورهاى اسلامى قد علم كند تيم عمان بوده. اين ماجرا هم به ضعف حريفان ايران برمى گردد هم به قدرت تيم «ب». عمان هم كه موفق شده ايران را متوقف كند، فقط بايد از تصميم فدراسيون فوتبالش از شركت تيم ملى عمان در اين مسابقات ممنون باشد. به هر حال تيم «ب» ايران تا امروز با سه پيروزى و يك تساوى، ۱۵ گل زده و بدون گل خورده، به جمع ۴ تيم برتر مسابقات راه پيدا كرده. هرچند كه امشب ايران براى رسيدن به فينال بازيها به يك پيروزى ديگر احتياج دارد. پيروزى مقابل مراكش مى تواند كسب مدال فوتبال را قطعى كند. هرچند كه مراكش تا حالا در اين بازيها شكست نخورده. دو پيروزى و يك تساوى آمار مراكش در اين مسابقه است. ۳ گل زده و بدون گل خورده ثابت مى كند كه اين تيم خط حمله چندان خطرناكى ندارد و در عوض با يك خط دفاعى مستحكم به استقبال ايران مى آيد.
مسلماً تيم مراكش كه در اين بازيها شركت كرده با تيم ملى اين كشور زمين تا آسمان فرق دارد. البته اگر بخواهيم واقع بينانه مقايسه كنيم تيم »ب» ايران هم نقطه مشتركى با تيم ملى ايران ندارد. پس منطقى است كه با مقايسه فوتبال دو كشور به يك معيار مناسب براى بررسى اين دو تيم برسيم. مراكش در رنكينگ فيفا در رتبه ۳۴ ايستاده و در مسابقات مقدماتى جام جهانى در آفريقا بدون باخت صدر جدول گروه پنجم است. سه پيروزى و سه تساوى در شش مسابقه، دوازده امتياز را براى مراكش كنار گذاشته. پس با اين حساب مراكش با اختلاف سه امتيازى با تيم دوم گروه، خودش را در جام جهانى ۲۰۰۶ مى بيند. اين در حالى است كه ايران تيم بيستم رنكينگ فيفا در سه بازى كه در مسابقات مقدماتى جام جهانى در آسيا داشته دو پيروزى و يك تساوى به دست آورده.

تا امروز
بازيهايى كه ايران و مراكش تا امروز در مسابقات فوتبال همبستگى كشورهاى اسلامى انجام داده اند ما را به يك تصور درست از بازى امشب ايران - مراكش مى رساند.
ايران ۹ - تاجيكستان صفر
ايران ۴ - سودان صفر
ايران صفر - عمان صفر
ايران ۲ - الجزاير صفر
ولى بر خلاف تيم »ب» ايران، مراكش فقط سه بازى را براى رسيدن به جمع ۴ تيم پشت سر گذاشته.
مراكش صفر - مالزى صفر
مراكش ۲ - پاكستان صفر
مراكش يك - مالى صفر

اولادى، آقاى گل مسابقات
۶ گل: مهرداد اولادى (ايران)
۳ گل: فوزى بشير (عمان)، عمادعلى (عمان)، محمد امين (عربستان)، فريدون فضلى (ايران)
۲ گل: سعد الحرئى (عربستان)، سعد الودا (عربستان)، عبدالله الواكد (عربستان)
نكته: البته سايت خبرى اين مسابقات آنقدر ضعيف است كه نمى توان به اطلاعات آن اطمينان كرد. در سايت بازيها مهرداد اولادى چهارگله معرفى شده اما با بررسى تك تك مسابقات، مهرداد شش گله است. به هر حال با هر حساب و كتابى كه باشد مهرداد اولادى آقاى گل مسابقات است. اگر او بتواند در دو بازى پايانى همچنان براى ايران گل بزند دست نيافتنى تر از حالا مى شود. فعلاً با ميانگين ۵/۱ گل در هر مسابقه يك ركورد فوق العاده بر جا گذاشته است.
--------------------------------------------------------------------------------

تيم يك هفته يى

تيم ملى ب ايران پس از پيروزى مقابل الجزاير به مرحله نيمه نهايى مسابقات جام همبستگى كشورهاى اسلامى رسيد، جايى كه يك تيم آفريقايى ديگر در انتظار ايران است، تيمى كه در حال حاضر قدرتمندترين تيم قاره آفريقا محسوب مى شود: مراكش، البته نگران نشويد. تيمى كه مراكشى ها به مسابقات كشورهاى اسلامى اعزام كرده اند مثل تيم ايران تيمى منتخب از بازيكنان شاغل در ليگ داخلى اين كشور است. درواقع در تيم مراكش هم فقط دو يا سه بازيكن هستند كه سابقه بازى در تيم ملى اصلى اين كشور را دارند. اين تيم يك هفته پيش از شروع مسابقات تشكيل شد و تنها چهار روز در كشورش تمرين كرد و سپس عازم اين مسابقات شد.
مربى اين تيم عبدالغنى بن نصرى است كه مربى تيم ملى اميد مراكش هم هست.در ميان نفرات اين تيم مشهورترين شان طلال الكركورى مدافع تيم چارلتون انگلستان است كه البته در اين تيم نيمكت نشين است.
تيم مراكش در اين بازيها پس از انصراف كويت در گروهى سه تيمه قرار گرفت و پس از تساوى بدون گل با مالزى و پيروزى دو بر صفر مقابل پاكستان به مرحله بعد صعود كرد جايى كه تيم مالى را با تك گل الكركورى شكست داد تا حريف ايران شود. نفرات اعزامى مراكش به اين مسابقات عبارتند از:
دروازه بان ها: اسماعيل كوها (مغرب اف سى) و محمد بيستارا (اتحاد )
مدافعان: طلال الكركورى (چارلتون)، مصطفى حداد (اتحاد)، امين طرفه (الشباب)، مصام زراق (اتحاد طرقا)، و محمد لمرينى (مكنس)
بازيكنان ميانى: زكريا زرعلى (مولوديه)، يونس جليل (اتحاد طرقا)، عبدالرحيم چكليت (مغرب)، تاوك ميرى (الغداير)، ربى العوفى (رباط)، ردا المختارى (ساله) و صلاح الدين (المپيك الخوربيه)
مهاجمان: عادل لطفى (الكواكب)، عبدالصمد رفيق (المپيك الخوريه)، مشام جويا (المپيك الصافى)، عماد عيت عزا (مكنس) و خالد بخوش (اتحاد خميسات)
--------------------------------------------------------------------------------


مجموعه اى كه با ۲-۵-۳ نوين به سمت فينال پيش مى رود

تيم هجومى و نفوذ ناپذير

آرش رستم نمدى
بيژن ذوالفقارنسب در فوتبال ايرانى مشهور به طرفدارى از نمايش هاى تدافعى و كسالت بار است كه همواره بيشترين تساوى و كمترين تعداد گل رد و بدل شده در يك تورنمنت را تيم هايى كه او هدايت آن را برعهده داشته كسب مى كنند.
وقتى كه تيم «ب» هم تحت رهبرى ذوالفقارنسب تشكيل و براى شركت در تورنمنت كشورهاى اسلامى راهى عربستان شد، كمتر كسى پيدا مى شد كه به نمايش تيم «ب» اميد زيادى داشته باشد و با توجه به پيشينه ذوالفقارنسب حتى به مزاح صحبت از سيستم صفر _ ۲-۸ يا ۱-۲-۷ مى شد.
اما آنچه در عمل ديده شده كاملاً با اين پيش داورى ها در تضاد است. در وهله اول و از نگاه آمار تيم «ب» با زدن ۱۵ گل در ۴ بازى برگزار شده اش هيچ نشانى از يك تيم تدافعى را ارايه نمى كند و گل نخوردن اين تيم نيز بيش از آنكه مرهون كارهاى تدافعى و بازى محتاطانه باشد، حاصل بازى تهاجمى تيم و عقب نشينى اجبارى حريفان است. اما مهمترين مسأله در مورد شيوه بازى اين تيم است كه حداقل در مقوله اجرا كار جديدى در فوتبال ما است.
تيم «ب» به جز بازى نخست خود با تيم تاجيكستان كه با شيوه ۲-۴-۴ به ميدان رفت، در ۳ ديدار بعدى خود و با حضور حميدرضا فرزانه به جاى يدالله اكبرى عملاً از سيستم ۲-۵-۳ استفاده كرد، فرزانه به همراه تقى پور و صادقى خط دفاعى ۳ نفره تيم ملى را تشكيل دادند اما اين آرايش دفاعى با مثلث هاى ۳ نفره متداول در تيم هاى داخلى تفاوت هاى اساسى دارد.
دفاع ۳ نفره طبق تعاريف موجود در فوتبال ايران از يك مدافع پوششى و دو ياركوب با نحوه استقرار مثلثى تشكيل مى شود. شيوه يى كه بنيانگذارش آلمان ها در اواخر دهه ۸۰ بودند و با اجراى آن به قهرمانى جام جهانى ۹۰ هم دست يافتند. اين روش تا اواخر دهه ۹۰ هم به تناوب در فوتبال روز اروپا اجرا مى شد ولى در فوتبال پيشرفته دنيا اين روش به دليل نواقص آن در امور دفاعى به خصوص در كناره ها كنار گذاشته شده است و فقط در كشورهاى آسيايى يا بعضى از كشورهاى آفريقايى مى توان هنوز بقاياى اجراى مثلث دفاعى را ديد.
اما دفاع ۳ نفره تيم ذوالفقارنسب اجراى جديدى بود كه فقط بعضى از تيم هاى اروپايى در مرحله تست و آزمون آن هستند و چندى پيش فابيو كاپلو مربى سرشناس ايتاليايى هم گفته بود كه در صورت پيدا كردن مهره هاى مناسب دوست دارد كه از دفاع خطى ۳ نفره بهره بگيرد تا نفرات بيشترى در كار حمله مشاركت داشته باشد. ۳ مدافع منتخب تيم «ب» هم از راست به چپ شامل تقى پور، فرزانه و صادقى هستند كه با جابه جايى و قدرت تحرك بالاى خود، تا اينجاى كار در انجام وظايف محوله موفق عمل كرده اند. اگر آنها بتوانند در ادامه كار هم با اجراى اين روش موفق بوده و دست دو هافبك راست و چپ تيم يعنى نوازى و زارع را براى مشاركت بيشتر در امور تهاجمى باز كنند، مى توان گفت كه شيوه جديدى در فوتبال ما همگام با فوتبال روز اروپا باز شده است.
كسانى كه شنبه شب ديدار دو تيم آاس رم و رجينا را از شبكه سوم ديده و به آن دقت كرده اند نمونه يى از بازى تدافعى ارايه شده در تيم «ب» از نوع پيشرفته ترش را مى توانستند در خط دفاع ۳ نفره تيم رم ببينند. دفاعى كه از راست به چپ توسط مكسز، چيوو و فرارى شكل گرفته بود و با اجراى صحيح اين شيوه زمينه آن را فراهم مى آورند كه دو هافبك كنارى يعنى مانچينى و پانوچى بيش از هميشه در كارهاى تهاجمى تيم خود حضور فعال داشته باشند. البته اين روش در نيمه دوم با تغييرات اعمال شده در تيم رجينا و اشتباهات فردى بازيكنان رم جواب نداد ولى حداقل نمايش آنها در نيمه نخست مى تواند مدلى قابل توجه براى فوتبال ايرانى باشد. در اين مورد در روزهاى آينده پاى صحبت كارشناسان نشسته و بيشتر خواهيم نوشت.
--------------------------------------------------------------------------------

اميد اول آقا رسول

با ديدن بازيهاى تيم ب بعيد مى دانيم كه كسى بيشتر از رسول كربكندى خوشحال شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقا رسول كه تيم اش در ليگ برتر جدى ترين تعقيب كننده فولاد و جزو مدعيان قهرمانى است، اين روزها با مصدومان پرشمارى دست به گريبان است كه حتى انتخاب تركيب ۱۱ نفره را هم برايش دشوار مى كند و حال كه مهدى رجب زاده را در روزهاى اوجش مى بيند، براى ادامه ليگ حسابى به او اميد بسته است. رجب زاده به جز گلزنى در مسابقات كشورهاى اسلامى هر كارى كه دلش خواسته انجام داده است. با سرعت خوب خود از كمند هر يارگيرى رد مى شود و هيچ مدافعى را نمى توان يافت كه مغلوب دريبل هاى شماره ۹ تكنيكى ايران نشده باشد و او بدون احساس خستگى بارها و بارها خط طولى زمين را طى مى كند. خسته نباشى آقا مهدى، خدا قوت!
--------------------------------------------------------------------------------

ژنرال بى گفت وگو

هر چه از زمان مسابقات كشورهاى اسلامى مى گذرد بيشتر و بيشتر به مجتبى جبارى اعتقاد پيدا مى كنيم. هافبك ۲۲ ساله ابومسلم به سان يك ژنرال مقتدر در ميانه ميدان تيم ب جولان داده و حركات تيمى را تنظيم مى كند. مجتبى كه نقش هافبك طراح را با توجه به ويژگى هاى تهاجمى رجب زاده و خصوصيات تدافعى تيموريان برعهده دارد، مانند يك بازيكن با تجربه به موقع به بازى سرعت داده و در هنگام نياز از سرعت تيم كم مى كند.
پاس هاى دقيق او هم جاى هيچ بحثى را باقى نمى گذارد. فقط اشكال اينجاست كه در تيم ملى پستى به نام هافبك طراح وجود ندارد. با اين وجود شايد برانكو بتواند جايى براى او پيدا كند!
--------------------------------------------------------------------------------

اين گلزن فيزيكى

شايد هر كس ديگرى جاى مهرداد اولادى بود بعد از مسابقه مرحله يك چهارم نهايى با الجزاير حداقل يك هفته را به علت مصدوميت و ضرب خوردن استراحت مى كرد ولى اين جوان شمالى با اين واژه بيگانه است. مهاجم گلزن پرسپوليس كه با گلزنى هاى پياپى خود در مسابقات همبستگى كشورهاى اسلامى اكنون آقاى گل اين مسابقات است با توجه به فيزيك بدنى منحصر به فرد خود يك پاى درگيرى هاى فيزيكى در يك سوم تدافعى حريفان است كه به هنگام حملات هم حسابى مدافعان حريف را تحت فشار مى گذارد. مهرداد اگر به همين روش به روند صعودى خود ادامه دهد، در آينده يى نه چندان دور در لباس تيم ملى هم حرف هاى زيادى براى گفتن خواهد داشت.
--------------------------------------------------------------------------------

آماده باش به تيم ملى

حسن حضور تيم ب در عربستان جدا از نتايج كسب شده توسط اين تيم معرفى چند جوان با استعداد و ظرفيت بالا براى حضور در تيم ملى است كه يكى از شاخص ترين هايشان آندرانيك تيموريان است.
برادر كوچكتر سرژيك (هافبك سال هاى گذشته استقلال و ماينتس آلمان) كه در ليگ چهارم و در نخستين فصل حضورش در سطح اول فوتبال ايرانى خوش درخشيده بود، در جريان جام همبستگى كشورهاى اسلامى نشان داد كه تيم ملى هم مى تواند روى او حساب كند. آندو از لحاظ خصوصيات بازى تشابه زيادى با جواد نكونام دارد و حضورش در كنار او در پست هافبك دفاعى مى تواند مفيد باشد.
حداقل امتحانش در اردو و مسابقات تداركاتى ضررى نخواهد داشت.
--------------------------------------------------------------------------------

يك جلسه تمرين براى مراكش

پس از پيروزى دو- صفر مقابل الجزاير بازيكنان تيم ملى ديروز صبح استراحت كردند. آنها امروز مقابل تيم ملى مراكش صف آرايى مى كنند. بازيكنان ديروز بعد ازظهر يك جلسه تمرين كردند تا براى اين مسابقه آماده آماده باشند.
--------------------------------------------------------------------------------

محمد نوازى: براى رسيدن به فينال، مراكش را هم مى زنيم

محمد نوازى كاپيتان تيم ملى ب و زننده يكى ازگل هاى تيم درباره بازى با الجزاى مى گويد: بازى بسيار سختى مقابل الجزاير داشتيم اما با بازى خوب خود توانستيم اين تيم را شكست بدهيم و به مرحله نيمه نهايى برسيم. اين موفقيت فقط به خاطر همدلى و زحمات بازيكنان به دست آمد، اميدوارم در بازيهاى بعدى هم همين روش را دنبال كنيم. الجزاير حريف قدرتمندى بود و در طول نود دقيقه فرصت هاى خوبى براى گلزنى داشتند.
نوازى درباره ديدار مقابل مراكش در مرحله نيمه نهايى مى گويد: اين تيم را نمى شناسيم اما با ديدن فيلم بازى مراكش با شيوه بازى آنها آشنا مى شويم. براى رسيدن به فينال نتيجه ديدار مقابل الجزاير را تكرار مى كنيم.
--------------------------------------------------------------------------------

اولادى: اول موفقيت تيم ملى، بعد آقاى گلى

مهرداد اولادى مهاجم تيم ملى ب پس از پيروزى تيمش مقابل الجزاير مى گويد: ديدار برابر الجزاير مشكل ترين ديدارى بود كه از ابتداى مسابقات داشتيم. الجزاير تيم بسيار محكمى بود و با سبكى كاملاً آفريقايى بازى مى كرد.
او درباره ديدار برابر مراكش مى گويد: مراكش هم از تيم هاى بسيار خوب قاره آفريقا است و ما بايد با تمام توان و قدرت در برابر اين تيم بازى كنيم. فكر مى كنم ايران و عربستان برگزاركننده ديدار نهايى اين رقابت ها باشند.
اولادى درباره گل هايى كه در اين رقابت ها زده مى گويد: من به آقاى گلى فكر نمى كنم اول موفقيت تيم ملى مهم است بعد از آن آقاى گلى و چيزهاى ديگر.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21197

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'همه چيز در باره تيم ملي فوتبال "ب" و ديدار امشب با مراکش، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016