"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-13' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گزارش كيكر از نيمكت نشينى شماره ۱۰: با انتخاب ايران، زندى در لاترن بايكوت شد، ايران ورزشي

فريدون زندى

اينكه در باشگاه كايزرسلاترن آلمان چه ذهنيتى درباره فريدون زندى حاكم است و اينكه چرا زندى بعد از پذيرفتن تابعيت ايرانى و بازى كردن در تيم ملى ايران جايگاه قبلى اش را در كايزرسلاترن از دست داده و از يك بازيكن سرنوشت ساز و محورى به يك عنصر نيمكت نشين و بعضاً سكونشين تبديل شده ابهامى است كه قبل از مطرح شدن در روزنامه هاى ايرانى در مطبوعات آلمانى مورد بحث قرار گرفته و به شكل يك سؤال بى پاسخ درآمده است.
فريدون زندى، بازيكن شماره ده تيم كايزرسلاترن كه مؤثرترين بازيكن اين تيم آلمانى قبل از پذيرفتن تابعيت ايران به حساب مى آمد از زمانى كه پيراهن تيم ملى ايران را بر تن كرده به ندرت در تركيب اصلى تيم باشگاهى اش ديده مى شود و حتى كار تا جايى پيش رفته كه او در بازى اين هفته كايزرسلاترن در بيله فلد جايى در ليست ۱۸ نفره نداشت.
چنين اتفاقى را نمى توان ناديده گرفت و به آسانى از كنار آن گذشت.
زندى بازيكنى بود كه براى تيم كايزرسلاترن بهترين بازيها را انجام داد و بيشترين تأثيرگذارى را در نتايج تيمش داشت. او در فصل جارى شروعى توفانى داشت و در نيم فصل اول با ۴ گل و ۴ پاس گل نشان داد كه بى جهت شماره ۱۰ تيم محبوب شهر لاترن را بر تن نكرده است.
ظاهراً از روزى كه هافبك بلند قامت، تكنيكى، سرزن، پنالتى زن و دو رگه تيم كايزر سلاترن تابعيت ايران را پذيرفت و فدراسيون فوتبال ايران دعوتنامه حضور در بازى دوستانه ايران- بوسنى را به باشگاه كايزرسلاترن ارسال كرد اتفاقاتى تازه شكل گرفت و ذهنيت مسؤولان اين تيم نسبت به او عوض شد. به ويژه زمانى كه كورت يارا سرمربى اتريشى تيم احساس كرد زندى مى خواهد با دريافت يك كارت زرد خودش را پنج اخطاره و با محروميت در بازى بعدى مجوز سفر به تهران و همراهى تيم ملى ايران در بازى بوسنى را دريافت كند.
يارا با چنين تصورى زندى را تعويض كرد و در بازى بعد هم او را براى اولين بار در فصل جارى روى نيمكت ذخيره ها نشاند تا چهار روز قبل از بازى ايران- بحرين روحيه اش را به اوج رسانده باشد!
فريدون بعد از بازگشت به آلمان دوباره با تصميمات غيرقابل باور سرمربى كايزرسلاترن مواجه شد. براى او كه هميشه بازيكن ثابت تيم بوده نيمكت نشينى باوركردنى نبود اما شماره ده چاره يى نداشت جز كنار آمدن با واقعيت و احترام گذاشتن ظاهرى به تصميم سرمربى!
زندى كه قبل از پذيرفتن تابعيت ايرانى دو بازى را به خاطر برخورد شديد توپ به چشم و استفاده اجبارى از داروى «كورتيزون» و متهم نشدن به دوپينگ از دست داده بود بعد از همراهى تيم ملى ايران در منامه يك بازى را هم به علت پنج اخطاره شدن و يك بازى را هم به خاطر تصادف وحشتناكى كه به خير گذشت از دست داد و در اين ايام فقط دو بار در تركيب اصلى قرار گرفته و هرگز نتوانست حضورى ۹۰ دقيقه يى در بازيهاى كايزرسلاترن داشته باشد. اين اتفاق در حالى مدام تكرار مى شد كه فريدون قبل از بازى در تيم ملى ايران در هر ۱۷ بازى تيمش جايگاه ثابتى در تركيب اصلى داشت و فقط ۷ بار در اواسط نيمه دوم زمين را به مقصد نيمكت ذخيره ها ترك كرد. استعفاى كورت يارا و انتخاب موزر به عنوان سرمربى جديد كايزرسلاترن اميدوارى ها براى بازگشت زندى به تركيب اصلى را بيشتر كرده بود اما عجيب اينكه مربى جديد در اولين گام زندى را از ليست ۱۸ نفره هم خارج كرد تا شماره ۱۲ تيم ملى ايران يكشنبه شب هفته جارى به جاى همراهى تيمش در بيله فلد بيننده تلويزيونى پيروزى دو- صفر كايزرسلاترن باشد.
موزر مربى تيم آماتورهاى كايزرسلاترن كه اواخر هفته گذشته جانشين كورت يارا شده بود در يك تصميم عجيب زندى را از ليست ۱۸ نفره كنار گذاشت و عجيب تر اينكه حتى رقيب آلمانى فريدون (زايتس) را هم به بيله فلد نبرد و در سيستم جديد ۲-۴-۴ از نفرات ديگرى در پست هافبك نفوذى استفاده كرد.
با در نظر گرفتن همه مسائلى كه ذكر شد مى توان دلايل متعددى را براى تغيير ۱۸۰ درجه يى جايگاه و موقعيت زندى در تيم كايزرسلاترن برشمرد.
برخى معتقدند كه زندى در سيستم ۳-۳-۴ به عنوان گوش چپ هميشه در تركيب اصلى بود اما از وقتى كه يارا به سيستم ۱-۳-۲-۴ و ۲-۴-۴ روى آورد شماره ده شانس كمترى براى بازى كردن به دست آورد. عده ديگرى هم كه سعى دارند حتى الامكان نيمكت نشينى فريدون را در مسائل فنى جست وجو كنند حضور در اردوى تيم ملى ايران و غيبت چند جلسه يى در تمرينات باشگاهى، سانحه تصادف، دوپينگ ناخواسته، پنج اخطاره شدن و از دست دادن ۴ بازى به اين دلايل در تضعيف موقعيت زندى در كايزرسلاترن را مهم ترين عامل نيمكت نشينى هاى او در اين تيم مى دانند ولى هيچ پاسخ قانع كننده يى براى خارج شدن نام فريدون از ليست ۱۸ نفره و نيمكت نشينى هاى متوالى او در بازيهايى كه كاملاً آماده بوده ندارند.
شنيده هايى كه مى توان روى آن حساب ويژه يى باز كرد حكايت از آن دارد كه تيمى از مسؤولان رده بالاى كايزرسلاترن به نوعى از زندى خواسته اند كه تابعيت ايرانى را قبول نكرده و هميشه در اختيار تيم باشگاهى اش باشد اما توجه نكردن فريدون به اين درخواست غيرمستقيم موجب بروز يك واكنش تند از سوى باشگاه شده كه نيمكت نشينى هاى سؤال برانگيز او را به دنبال داشته است.

فريدون زندى

فرضيه ديگرى كه بسيارى آن را تأثيرگذارتر از ساير دلايل فوق الذكر مى دانند حكايت از آن دارد كه مسؤولان باشگاه از عدم تمايل زندى براى تمديد قرارداد و ادامه بازى در تيم كايزرسلاترن آگاه هستند و از حالا سعى دارند كه بازيكن شماره ده تيم خود را در موضع ضعف قرار دهند.


حتى گفته شده و شنيده مى شود كه زندى از زندگى مجردى و خسته كننده در شهر كوچك و بدون امكانات و دورافتاده «لاترن» به ستوه آمده و حالا كه ارزش هاى و فنى اش با درخشش در كايزرسلاترن بالا رفته در انديشه انتخاب باشگاهى بهتر، متمول تر و بزرگتر است و همين امر موجب شده تا او به طور غيرمستقيم در تقابل با اهداف و خواسته هاى مورد انتظار مسؤولان باشگاه قرار بگيرد. هرچه هست زندى خواسته يا ناخواسته (از ديدگاه مسؤولان كايزرسلاترن) بعد از پذيرفتن تابعيت ايرانى و بازى در تيم ملى ايران موقعيت عالى خود در تيم كايزرسلاترن را از دست داد. فريدون در موقعيتى قرار گرفته كه باورش حتى در تصورات او هم نمى گنجيد.
آيا زندى دوباره مى تواند همه كاره تيم كايزرسلاترن باشد يا اينكه او فقط شماره ده را با خود يدك كشيده و نيمكت نشينى هايش ادامه خواهد يافت.
اشاره كيكر به نيمكت نشينى زندى
فرضيه ها و احتمالاتى كه درباره نيمكت نشينى هاى فريدون زندى وجود دارد را بررسى كرديم اما جالب است بدانيد كه نشريه كيكر در تازه ترين شماره و در بررسى نيمكت نشينى هاى فريدون زندى فقط به يك موضوع اشاره كرده و هيچ احتمال ديگرى را محتمل ندانسته است.
جالب تر اينكه چنين موضوعى قبل از بررسى و تجزيه و تحليل در مطبوعات و رسانه هاى ايرانى در معتبرترين نشريه ورزشى آلمان مورد توجه قرار گرفته تا به نوعى تداعى كننده ضرب المثل «مرغ همسايه غاز است» بوده باشد! هفته نامه كيكر در بررسى وضعيت زندى مى نويسد: «فريدون زندى بازيكن شماره ده تيم كايزرسلاترن از موقعى كه جاى خودش را در تيم ملى ايران پيدا كرده جايگاهش در تيم كايزرسلاترن را از دست داده است. او درحالى اين هفته از ليست ۱۸ نفره كنار گذاشته شد كه قبل از عضويت در تيم ملى ايران همواره در تركيب اصلى تيم باشگاهى اش قرار مى گرفت.»
كيكر در اين مطلب كوتاه دليل نيمكت نشينى زندى را عنوان نكرده اما ظاهراً براى آنها هم جالب است كه بدانند: «چرا زندى بعد از عضويت در تيم ملى ايران جايگاه قبلى اش در تيم كايزرسلاترن را از دست داد.»

واكنش قاطعانه به مذاكره با اسكالا
زندى: مى جنگم، هر كسى كه
مى خواهد بيايد
هفته نامه كيكر از تمايل و مذاكره مسؤولان باشگاه كايزرسلاترن به جذب هافبك ۲۶ ساله تيم آرمينيا بيله فلد خبر داد. بازيكنى كه اهل كشور آلبانى است و با بازيهاى خوبى كه فصل گذشته براى تيم اينتراخت فرانكفورت انجام داده امسال براى تيم آرمينيا توپ مى زند و در پايان فصل جارى به عنوان بازيكن آزاد مى تواند به هر پيشنهادى كه باب ميل اش باشد پاسخ مثبت دهد. اسكالا كه هم پست زندى در تيم آرمينيا به حساب مى آيد مورد توجه مديران تيم كايزرسلاترن قرار گرفته و به نوشته كيكر مذاكراتى هم براى جذب او انجام شده است. كيكر در اين باره نظر فريدون زندى را جويا شد و به نقل از او مى نويسد: «من مى جنگم، هر كس كه مى خواهد بيايد!».
استفاده از زايتس آلمانى به جاى زندى در تركيب اصلى و مذاكره با اسكالا هافبك آلبانيايى آرمينيا بيله فلد و عدم استفاده از زندى در بازيهاى اخير تيم كايزرسلاترن نشان از حاكم شدن تفكراتى تازه در مورد بازيكن ايرانى در اين باشگاه دارد. آيا زندى در بازى هفته آينده تيمش مقابل بوخوم به تركيب اصلى برمى گردد يا اينكه دوباره نيمكت نشينى هاى او تكرار مى شود. اميدواريم زندى نگاهى خوش بينانه به آينده داشته باشد و مثل بعضى ها اين ذهنيت در او تقويت نشود كه: «بازى در تيم ملى ايران خوش يمن نبوده و بعد از پذيرفتن تابعيت ايرانى حوادثى چون نيمكت نشينى در كايزرسلاترن، تصادف، برخورد شديد توپ با چشم، دوپينگ و مذاكره با يك بازيكن جديد بى علت نيست!»

--------------------------------------------------------------------------------
بكن باوئر مشاور، يارا روى نيمكت

سرمربى مستعفى كايزرسلاترن در سالزبورگ

و اما يك خبر حاشيه يى و جالب از تيم كايزرسلاترن كه البته هيچ ارتباطى با قضيه نيمكت نشينى هاى بودار فريدون زندى ندارد.
كورت يارا سرمربى اتريشى تيم كايزرسلاترن كه بعد از عدم استفاده از زندى نتايج خوبى را رقم نزد هفته گذشته استعفا داد و مديران اين باشگاه آلمانى نيز با جدايى او موافقت كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يارا علت استعفاى خود را اعتراض هواداران تيم كايزرسلاترن اعلام كرده بود اما خيلى ها بر اين باور بودند كه او حتماً پيشنهاد خوبى در آستين دارد كه به اين آسانى استعفانامه اش را روى ميز رييس باشگاه كايزرسلاترن گذاشته است.
سرمربى اسبق هامبورگ و كايزرسلاترن بعد از قبول دو شكست متوالى با اعتراض شديد هواداران تيم كايزرسلاترن مواجه شد. لاترنى هاى متعصب با شعار «يارا بيرون» خواهان بركنارى اين مربى اتريشى شده بودند و يارا نيز از اين فرصت استفاده كرده و استعفا داد.
و حالا از آلمان خبر مى رسد كه مربى سابق فريدون زندى به احتمال فراوان سرمربى تيم سالزبورگ اتريش مى شود. خبرهاى درج شده در نشريات كيكر و بيلد حكايت از آن دارد كه باشگاه سالزبورگ با جذب يك اسپانسر قوى (ردبوك) از بودجه خوبى برخوردار شده و علاوه بر عقد قرارداد با كورت يارا و توافق اوليه با او در انديشه استفاده از فرانتس بكن باوئر به عنوان «مشاور» است.
مديران تيم كايزرسلاترن بعد از موافقت با استعفاى يارا مربى تيم آماتورها را به عنوان سرمربى جديد كايزرسلاترن انتخاب كردند. «موزر» كه مثل توماس دال (سرمربى هامبورگ) از دنياى آماتورها به هدايت كايزرسلاترن در بوندس ليگا مشغول است در اولين گام موفق بود و در يك بازى خارج از خانه دو بر صفر مقابل آرمنيا بيله فلد داد پيروز شد و عجيب اينكه فريدون زندى هم مثل مهدى مهدوى كيا با كم لطفى مربى جديد مواجه شد و با خارج شدن از ليست ۱۸ نفره به اين نتيجه رسيد كه براى جلب نظر مساعد سرمربى جديد بايد به آب و آتش بزند. به نظر مى رسد كه موزر حداقل تا پايان فصل هدايت تيم بحران زده كايزرسلاترن را بر عهده داشته باشد چرا كه فقط ۶ بازى تا پايان فصل باقى مانده اما اين احتمال نيز وجود دارد كه ادامه يافتن ناكامى هاى تيم كايزرسلاترن با انتخاب يك مربى جديد و امتحان پس داده توأم شود. منتظر اتفاقات بعدى باشيد. در تيم زندى يك خبرهايى هست، نيست؟!

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20992

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كيكر از نيمكت نشينى شماره ۱۰: با انتخاب ايران، زندى در لاترن بايكوت شد، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016