"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-11' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي ايران ورزشي با مهدوى كيا پس از حضور درخشان اين هفته در بوندس ليگا: حرف هايم را در زمين فوتبال مى زنم!

مهدوى كيا


نيما حسينى
حق دارد خوشحال باشد حتى اگر هامبورگ در يك بازى خانگى سه امتياز حساس را از دست داده باشد. او گل زده. درست سر بزنگاه و در بهترين لحظه ممكن. براى «كيا» بهتر از اين نمى شد. او پاسخ زير سؤال بردن ارزش هاى فنى اش توسط توماس دال و اظهارات توهين آميز «بايرس دورفر» را با گل داد و دوباره به چشم خود ديد كه هرگاه پا به توپ مى شود جمعيت ۵۳ هزار نفرى استاديوم AOL آرناى شهر هامبورگ از روى سكوها بلند مى شوند و دوباره با گوش خود شنيد كه آنها با آهنگى خاص فرياد «ميدى»، «ميدى» را سر مى دهند.
و اين گل پاسخ محكمى بود به جوسازى سرمربى و مدير تيم كه پروژه كنار گذاشتن بدون خونريزى محبوب ترين چهره ورزشى شهر بندرى هامبورگ را بعد از بازى با فرايبورگ آغاز كرده بودند.
مهدوى كيا با گلى به ياد ماندنى و به موقع دهان مسؤولان باشگاه را بست. حالا آنها هيچ بهانه يى ندارند تا بار ديگر بگويند مهدوى كيا مى تواند پايان فصل به تيم ديگرى برود.
حالا همه طرفداران هامبورگ مى دانند كه نيمكت نشينى هاى شماره هفت و پروژه كنار گذاشتن او ريشه در مبلغ قرارداد او دارد. «كيا» كه برخلاف ميل مسؤولان باشگاه سكوت كرده تا بهانه يى دست هامبورگى ها ندهد دقايقى بعد از بازى هامبورگ - وردربرمن پاسخگوى سؤالات خبرنگار ايران ورزشى بود. حرف هاى او به دل مى نشيند.
خدا جاى حق نشسته. به موقع
گل زدى
< خدا را شكر. خيلى خوب شد. دو سه دقيقه بعد از ورودم به زمين توانستم دروازه تيم برمن را باز كنم تا بازى مساوى شود اما حيف كه در ادامه بازى گل خورديم و نهايتاً بازى را ۲- يك به ميهمان واگذار كرديم.
حتماً خيلى خوشحالى؟
< از اينكه در اين بازى و در چنين وضعيتى گلزنى كردم خوشحالم اما قلباً به خاطر اين باخت ناراحتم. واقعاً حيف شد. ما مى توانستيم با كسب سه امتياز اين ديدار در جمع تيم هاى بالاى جدولى قرار بگيريم و شانس بيشترى براى كسب سهميه جام يوفا داشته باشيم. متأسفانه ما در سه بازى اخير اصلاً نتايج خوبى نگرفته ايم. اين موضوع ناراحت كننده است. اگر امتيازات را به اين راحتى از دست نمى داديم در جمع سه تيم بالاى جدول قرار مى گرفتيم و سهميه حضور در ليگ قهرمانان اروپا را كسب مى كرديم ولى حالا ...
هامبورگ خوب نتيجه نمى گيرد اما توماس دال به جاى پاسخگويى به انتقاداتى كه از خودش مى شود تو را بهانه كرده و عليه تو مصاحبه مى كند؟
< نمى دانم چه بگويم. درباره مسائل هفته پيش حرفى براى گفتن ندارم. يعنى اينكه نمى خواهم در روزنامه ها حرفى بزنم. به هرحال خيلى عجيب بود كه بعد از تساوى مقابل فرايبورگ بحث من مطرح شد. من در آن بازى فقط ۲۵ دقيقه بازى كرده بودم. آن هم در شرايطى كه تيم ده نفره بود.
همه حرف هاى توماس دال به كنار اما< «بايرس دورفر» < مدير تيم هامبورگ)در پاسخ به حرف هاى تو گفته:< «او قوه تشخيص خود را از دست داده» و اين يعنى يك توهين مستقيم و آشكار.
< من جوابى ندارم. اتفاقاً همين امشب و بعد از بازى چند خبرنگار مرا احاطه كردند تا جواب حرف هاى آنها را بدهم ولى من چيزى نگفتم.
يعنى هيچ پاسخى ندارى؟
< به خبرنگاران آلمانى گفتم كه من فوتباليست هستم و حرفم را در زمين فوتبال مى زنم نه در روزنامه ها. شخصيت من اين طور نيست كه بخواهم در چنين مواقعى مدام در روزنامه ها مصاحبه كنم و وارد مسائل جنجالى و حاشيه يى شوم. من جوابم را در زمين فوتبال مى دهم.
و با گل!
< به هرحال شرايطى پيش آمد كه توانستم گلزنى كنم و اين موضوع را به فال نيك مى گيرم. به قول شما خدا جاى حق نشسته.
چى شد كه توماس دال تو را به ميدان فرستاد. با حرف هايى كه سرمربى هامبورگ زده بود فكر نمى كرديم كه تو را در ليست ۱۸ نفره قرار دهند چه رسد به اينكه دست به دامان تو شوند.


< اين طور كه فكر مى كنيد هم نيست. به هر حال خارج كردن نام من از ليست نمى تواند منطقى و قابل قبول باشد. چون يك گل دريافت كرده بوديم، مربى براى اينكه به تيم حالت تهاجمى بيشترى بدهد من را به ميدان فرستاد. فكر مى كنم دقيقه ۵۷ بود كه به ميدان رفتم.
و چند لحظه بعد يك گل زيبا زدى و بهترين بازيكن زمين شدى؟
< بله. خوشحالم كه علاوه بر گلزنى بازى خوبى انجام دادم و حملات خوبى را طرح ريزى كردم. طرفداران هامبورگ هم برايم سنگ تمام گذاشتند و علاوه بر تشويق هاى هميشگى با ۴۳ درصد آرا من را به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب كردند كه طبق رسم و رسوم قبلى يك كاپ هم گرفتم.
بعد از ورودت به زمين چه تغييراتى در سيستم تيم به وجود آمد؟
< من به جاى مدافع چپ تيم به ميدان رفتم و سيستم تيم از ۲-۴-۴ به ۳-۴-۳ تغيير پيدا كرد. در اين روش من هافبك سمت راست تيم بودم و فضاى مناسبى براى حركت كردن داشتم.
و ياروليم باز هم تعويض نشد. مثل اينكه توماس دال علاقه عجيبى به اين بازيكن دارد؟
< بعد از ورود من به زمين ،ياروليم هافبك ميانى و من لب خط بازى كردم. به هرحال سرمربى تبم به اين بازيكن اعتماد و اعتقاد خاصى دارد. البته خيلى زياد!
خيلى عجيب است كه مسؤولان تيم هامبورگ به اين سادگى عليه تو مصاحبه مى كنند و قدر زحماتت را نمى دانند. هرچه باشد مهدوى كيا ۵ سال است كه در اين تيم بازى مى كند و هامبورگ افتخارات بى سابقه يى كه در اين سال ها به دست آورده را به نوعى مديون توست. هضم اين مسائل برايت سخت نيست.
< من اگر به تيم هامبورگ علاقه نداشتم در اين تيم نمى ماندم و قبل از تمديد قرارداد به يكى از پيشنهادات خوبى كه داشتم پاسخ مثبت مى دادم اما من چنين كارى نكردم. علاوه بر مسائل حرفه يى به طرفداران اين تيم كه لطف خاصى به من دارند علاقه داشتم و نمى توانستم به درخواست آنها بى تفاوت باشم. به هرحال فوتبال همين است و بايد بعضى از مسائل را تحمل كرد.
مى دانيم چرا سكوت كرده يى. هامبورگى ها مى خواهند از زير بار قرارداد سنگينى كه با تو دارند شانه خالى كنند اما تو بهانه دست آنها نمى دهى؟
< من خونسرد و آرام كارم را مى كنم. با اين حرف ها هم عصبانى نمى شوم و از كوره در نمى روم. من كارم را در زمين فوتبال انجام مى دهم و حرفم را آنجا مى زنم. مثل بعضى از فوتباليست ها هم بلد نيستم هر روز در روزنامه ها تئاتر بازى كنم و يك حالت منفى در جامعه داشته باشم. علاوه بر آن مى دانم كه در چنين وضعيتى نبايد حرفى بزنم و بهانه دست كسى بدهم. نمى خواهم با مصاحبه كردن كارى كنم كه ديگران به اهداف خود برسند.
هر چند كه سربسته و دو پهلو حرف زدى اما خيلى جالب است كه تا اين حد خونسرد و آرام هستى؟
< دنياى فوتبال حرفه يى پيچيده تر از اين حرف هاست كه فكرش را بكنيد. متأسفانه يك فوتباليست بايد مراقب همه چيز باشد و در شرايط متفاوتى قرار بگيرد. شرايطى كه اصلاً ارتباطى به مسائل فنى ندارد و ريشه در مسائل مالى و غيرفوتبالى دارد. در چنين مواقعى بايد صبور بود و خوشبختانه خداوند چنين صبرى به من داده و در روزهاى سخت هم به كمك من آمده است.
فكر مى كنى سرانجام اين خيمه شب بازيها چه باشد. آيا مهدوى كيا در پايان فصل و على رغم ميل باطنى از هامبورگ جدا مى شود؟
< نمى دانم اين داستانى كه شروع شده كى و چطور تمام مى شود اما من اصلاً به جدايى فكر نمى كنم. قراردادم را تازه تمديد كرده ام اما نمى دانم كه چرا بعد از گذشت ۶ ماه اين مسائل مطرح مى شود. ظاهراً اين هفته قرار است جلسه يى بين مسؤولان تيم و مدير برنامه هايم برگزار شود.
بعد از بازى با دال صحبت كردى؟
< بله. با او حرف زدم. مشكلى وجود ندارد. از بازى من راضى بود.
يعنى مى توانند به نوعى به اهداف خود برسند.
< بگذريم. در مورد اين مسائل صحبت نكنيم بهتر است.
اميدواريم در بازى بعد هم گل بزنى تا زيبايى اين داستان به اوج خود برسد.
< ما هفته بعد بازى سختى با تيم شالكه داريم و بايد در يك بازى خارج از خانه به ميدان برويم. اميدواريم كه طلسم ناكامى هاى هامبورگ هرچه زودتر شكسته شود و ما بتوانيم با كسب امتيازات لازم به جام يوفا راه پيدا كنيم.

--------------------------------------------------------------------------------
هفت فصل در بوندس ليگا با شماره هفت هامبورگ

ARD:كيا بهترين بازيكن زمين بود

توپ را روى سينه لمس كرد، انداخت جلوى پايش و با يك ضربه دقيق آن را فرستاد سمت راست دروازه «وردربرمن». سر از پا نمى شناخت. سى متر را يك نفس تا پرچم كرنر دويد تا شادى را با تماشاگران هامبورگ قسمت كند. دو دست مشت كرده در آسمان و يك نعره كه ثابت مى كرد مهدى در روزهاى اخير خواب نداشته. اين دومين گل مهدوى كيا در اين فصل بوندس ليگا بود. يك مرتبه جلوى آرمينيا بيله فلد و حالا مقابل وردربرمن. دو گل و يك پاس گل در بيست و هشت بازى هامبورگ. هرچند كه او در تمام مسابقات تيمش حضور نداشته. كيا فقط سه بار حضور ۹۰ دقيقه يى در بازيهاى هامبورگ را تجربه كرده. در ۱۵ بازى هم از زمين بيرون كشيده شده و براى سه بار در ثانيه هاى آخر بازى به زمين آمده. ميانگين نمراتى كه كيكر در اين فصل به او داده ۴۳/۴ است. «متوسط رو به بد» تعبير اين رقم با معنى است.
اما اين آمار براى كسى كه در سال هاى گذشته سلطان پاس گل بوندس ليگا بود افت دارد. مهدى در سال ۲۰۰۳ با پيراهن هامبورگ ۵ گل زد و ۹ پاس گل داد اما فصل طلايى او در ۲۰۰۲ رقم خورد. وقتى كه با دو گل و ۱۴ پاس گل، بهترين پاسور بوندس ليگا لقب گرفت. يك گل و سه پاس گل در سال ۲۰۰۱ و ۵ گل و ۹ پاس گل در سال ۲۰۰۰ هم نشان مى دهد مهدوى كيا در سال هاى ابتدايى حضور خودش در هامبورگ موفق بوده. اولين فصل او در هامبورگ سال ۱۹۹۹ بود كه مهدى در پايان توانست ركورد ۴ گل و ۸ پاس گل را به ثبت برساند. كيا در اولين روزهاى حضورش در آلمان هم كه به مدت يك نيم فصل پيراهن بوخوم را پوشيد توانست ۳ گل و ۲ پاس گل را از خود به جا بگذارد. اتفاقى كه در نيم فصل دوم بوندس ليگاى ۱۹۹۸ افتاد.پس با يك حساب سرانگشتى مى فهميم كه مهدى در طول ۷ فصل حضور در مسابقات بوندس ليگا توانسته ۲۲ گل بزند و ۴۶ پاس گل بدهد. ميانگين تقريبى ۳ گل زده و ۷ پاس گل در هر سال نسبتاً قابل توجه است. به هر حال با اين گل وضعيت مهدى بهتر از قبل شد. او كه در روزهاى اخير زير تيغ انتقادات توماس دال سرمربى هامبورگ بودحالا آرامش بيشترى دارد. رضا فاضلى مدير برنامه هاى مهدوى كيا مى گويد: «البته خطرى مهدوى كيا را تهديد نمى كند.» بايد اضافه كرد كه شبكه تلويزيونى ARD پس از پايان مسابقه هامبورگ- وردربرمن مهدوى كيا را به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب كرد. رضا فاضلى مى گويد: «مهدى هنوز در ورزشگاه محبوب ترين بازيكن هامبورگ است.»
-----------------------------------------------------------------------------------

مدير برنامه هاى مهدى معتقد است او مشكلى ندارد

مهدوى كيا در هامبورگ مى ماند

رضا فاضلى مدير برنامه هاى مهدى مهدوى كيا باور دارد خطرى قرارداد مرد ميانى هامبورگ و آينده او در بوندس ليگا را تهديد نمى كند.
هفته پيش چند روزنامه آلمانى خبرهايى در مورد نارضايتى سرمربى و مديران هامبورگ از مهدوى كيا منتشر كردند اما با نمايش خوب مهدى به ويژه در ديدار برابر وردربرمن بازيكن ايرانى بار ديگر به قهرمان هواداران هامبورگ تبديل شده است.
فاضلى در اين باره مى گويد: «چند ماه پيش سران هامبورگ با پافشارى و تلاش فراوان قرارداد مهدوى كيا را تا سال ۲۰۰۷ تمديد كردند بنابراين دليلى وجود ندارد كه او را از دست بدهند. پس از عملكرد نااميد كننده در ديدار برابر فرايبورگ از مهدوى كيا انتقادهاى فراوانى شد اما پس از آن بازيهاى خوب مهدى و به ثمر رساندن چند گل ارزشمند مدير باشگاه پيش او رفت و به نوعى از او عذرخواهى كرد. مهدوى كيا گفت كه در ميدان فوتبال حرف هايش را مى زند. بنابراين حاشيه هايى كه اين روزها پيرامون مهدى مهدوى كيا وجود دارد درست نيستند و اين بازيكن همچنان در هامبورگ خواهد ماند.»فاضلى درباره نشست با مديران و سران هامبورگ گفت: «اين هفته با مديران هامبورگ قرار خواهم گذاشت و درباره شرايط مهدوى كيا با آنها مشورت خواهيم كرد.»
-----------------------------------------------------------------------------------

يادداشت

براى او كه هنوز بهترين است

شاهين رحمانى
اگرچه مهدوى كيا مثل تمام بازيكنان ديگر ايرانى با درخشش در تيم ملى به فوتبال اروپا رسيد، اما ثبات و رشد غير قابل مقايسه يى از خود نشان داد. حضور موفق در بوخوم، انتقال به هامبورگ و تبديل شدن به مهره مطمئن باشگاه نتيجه تلاش هاى شخصى او بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هيچ كدام از بازيكنان ايرانى نتوانستند به اندازه مهدى مهدوى كيا شهرت و محبوبيت به دست آورند. فريادهاى تماشاگران آ.او.ال آره نا كه با «ميدى، ميدى» او را صدا مى زدند فراموش نشدنى و غرورانگيز بود. اين سرمايه محصول تلاش كاملاً فردى او بود كه با هزاران رأى SMS به مهدوى كيا ختم مى شد. او در شهرى كه بيشترين ايرانى را در خود دارد پايگاه كاملاً آلمانى پيدا كرد و در دل طرفداران باشگاه خانه كرد. بازيكنى كه با عنوان سلطان پاس گل و به دليل روحيه انسانى اش چهره يى فرافوتبالى از خود ساخت و پسر شايسته ايران در آن سوى مرزها شد.
شماره ۷ بارها و بارها در شرايطى كه فرصت گلزنى داشت توپ را به ياران تيمش پاس داد تا به جاى تسخير دروازه حريفان، فاتح قلب ها باشد. او سمبل گذشت و فداكارى شد.
فرزند با شخصيت ايران كه زودتر و بهتر از ديگران به زبان هاى آلمانى و انگليسى مسلط شد و مقابل دوربين هاى تلويزيونى خونسرد و دوست داشتنى به سؤال تمام خبرنگاران پاسخ داد مهدى مهدوى كيا نام داشت و انصافاً براى آنچه تا به امروز به دست آورده مديون هيچ چيز و هيچ كس جز لياقت خودش نبوده و نيست.
اگر تاكاهارا با عنوان بهترين بازيكن فوتبال ژاپن و با انگيزه فروش بيشتر پخش تلويزيونى و پيراهن شماره ۳۲ در شرق دور بازيكنى بود كه بايد در تركيب هامبورگ به زمين مى آمد، مهدوى كيا بى آنكه يك بازى هامبورگ از سوى IRIB خريدارى شود و كمترين بهره يى از فوتبال، طرفداران و بازار كشورش براى باشگاه داشته باشد راست انفجارى تيم بود.
فقط به دليل اينكه خودش را وقف باشگاه كرده بود. او براى آنچه با مداومت و تلاش نامحدود به دست آورد، بزرگترين پيشنهادات باشگاه هاى انگليسى را رد كرد و به طرفداران وفادار ماند.
«روى پريگر» مقابل چشمان ده ها هزار تماشاگر و در برابر همين بازيكن بود كه به زانو درآمد تا بوسه دوستانه يى بر كفش او بزند.
تصويرى كه پريگر از مهدوى كيا ساخت شايسته پسر مهربانى بود كه بى آنكه به خود اهميت بدهد همه كار مى كرد تا باشگاه نتيجه بگيرد .
و امروز شخصيتى كه مهدوى كيا از خود ساخته، بزرگتر از آن است كه بنا به هر دليل اقتصادى يا تاكتيكى آسيب ببيند.
حالا هم بهتر است مهدى خودش بماند. بزرگ و باشخصيت. بهتر است همان بماند كه بوده: خونسرد، مؤدب و جدى.
جملات زشت و توهين آميز افراد باشگاه خراشى بر چهره دوست داشتنى اش وارد نمى كند. مهدى به قول خودش جواب همه را در زمين فوتبال مى دهد و جوابش را از طرفداران مى گيرد كه هنوز مى گويند: «تو بهترينى».

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20893

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايران ورزشي با مهدوى كيا پس از حضور درخشان اين هفته در بوندس ليگا: حرف هايم را در زمين فوتبال مى زنم!' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016