"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-07' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي نيما حسيني با محرم نويدکيا درباره بوخوم و تيم ملي فوتبال، ايران ورزشي

- تغيير سيستم در بوخوم به نفع من تمام شد

- مبعلى و كاظميان حق دارند ناراحت باشند

محرم نويدكيا

اولين بارى كه محرم نويدكيا بعد از پشت سرگذاشتن يك مصدوميت سنگين پا به ميدان مسابقه گذاشت بازى دوستانه ايران و بوسنى بود. او بعد از اين بازى در منامه و ورزشگاه آزادى هم براى دقايقى تيم ملى را همراهى كرد و حتى براى لحظاتى هم در پيونگ يانگ به ميدان رفت اما سرمربى بوخوم هنوز فرصتى براى بازى كردن به شماره ۲۸ تيمش نداده است. اين اتفاقات وقتى با نيمكت نشينى بازيكنان آماده ليگ ايران در تيم ملى توأم شد انتقاداتى را به دنبال داشت كه برانكو ايوانكوويچ قاطعانه به آن پاسخ داد.
و حالا محرم نويدكيا كه به دليل حضور در بازيهاى تيم ملى ايران فرصت قرار گرفتن در ليست ۱۸ نفره سرمربى بوخوم را به دست آورده به همه اما و اگرها پاسخ مى دهد. دفاعيه محرم جالب است و خواندنى. نويدكيا در گفت وگوى اختصاصى با خبرنگار ايران ورزشى بدون تعارف، به سؤالات پاسخ مى دهد.

خيلى غيرمنتظره بود؟!
< منظورتان نيمكت نشينى ام در بازى با مونشن گلادباخ است؟!

دقيقاً!
< براى خودم هم جالب بود. من قبل از اين بازى فقط دو جلسه با تيم تمرين كرده بودم و مربى تيم مى دانست كه مسافت ۱۰ ساعته پكن تا فرانكفورت را به تازگى پشت سرگذاشته ام. اتفاقاً روز اول به خاطر همين پرواز طولانى در تمرين كمى به من استراحت داد اما يكدفعه روز قبل از بازى گفت: تو هم در ليست هستى. آماده سفر به گلادباخ باش!

حتماً تعجب كردى؟
< البته نه زياد. سرمربى بوخوم بازى ايران - ژاپن را به طور كامل از تلويزيون تماشا كرده بود و زمانى كه من بعد از بازى با كره در تمرين تيم بوخوم حاضر شدم درباره آن بازى برايم صحبت كرد.
«پيتر نوى رورر» معتقد بود كه على رغم بازى كردن در پست غيرتخصصى (هافبك چپ) خوب كار كرده ام و توانسته ام خود را در شرايط مسابقه قرار دهم. اتفاقاً او تمايل زيادى داشت كه من در بازى با بوسنى، بحرين، ژاپن و كره شمالى به ميدان بروم و هر چه سريع تر در شرايط مسابقه قرار بگيرم! اين بود كه او صلاح ديد براى بازى با بوروسيا مونشن گلادباخ در ليست ۱۸ نفره قرار بگيرم.

ولى بازى نكردى؟
< هر چند كه ابتدا دو گل خورديم اما در ادامه دوگل زديم و بازى در نهايت با تساوى دو بر دو به پايان رسيد. شايد به خاطر بازى خوبى كه در زمين حريف انجام داديم به من بازى نرسيد. با اين تساوى اميد ما براى ماندن در بوندس ليگا كمى بيشتر شد. البته هنوز خطر سقوط به دسته دوم تيم بوخوم را تهديد مى كند. ما در حال حاضر با ۲۳ امتياز و در بين هجده تيم در رده شانزدهم هستيم و تيم ولفسبورگ هم با همين امتياز يك پله پايين تر از ما است. ما براى ماندن در بوندس ليگا بايد يك پله صعود كنيم و فاصله ۵ امتيازى با نورنبرگ را از بين ببريم.

با اين حساب شانس كمى داريد؟
< بله. البته ما اين شانس را داريم كه نورنبرگ را پشت سر بگذاريم و از خطر سقوط به دسته دوم نجات پيدا كنيم. ما بايد در هفت بازى باقيمانده امتياز جمع كنيم و مى توانيم در ديدار حساسى كه با نورنبرگ داريم فاصله را به حداقل برسانيم. دلخوشى ما به اوضاع بحرانى تيم نورنبرگ است. اگر ما هر از چند گاهى امتياز مى گيريم در عوض آنها مرتب مى بازند. نورنبرگ در نيم فصل دوم همه بازيها را باخته و بازى خانگى و خارج از خانه برايش فرقى ندارد. ما بديم آنها هم بدتر.

اگر بوخوم سقوط كند در اين تيم مى مانى يا اينكه ...
< در قرار دادم قيد شده كه در صورت سقوط بوخوم بايد در دسته دوم تيم را همراهى كنم. در بوندس ليگا بازى نكرده ام و به نوعى يك بازيكن ناشناخته در فوتبال آلمان هستم. طبعاً پيشنهادى از تيم هاى دسته اولى ندارم كه بخواهم به آن فكر كنم. با اين حال بايد در پايان فصل همه چيز را با مدير برنامه هايم (محمودرضا فاضلى) بررسى كنم اما اين احتمال كه فصل بعد هم در بوخوم باشم بيشتر از جدايى ام است.

بالاخره معلوم شد كه سرمربى بوخوم در سيستم ۱-۳-۲-۴ به عنوان هافبك نفوذى روى تو حساب مى كند يا هافبك دفاعى؟
< اول به عنوان هافبك نفوذى مد نظر سرمربى بودم اما بعد از مدتى در تمرينات در پست هافبك دفاعى بازى كردم و حالا دوباره در پست هافبك نفوذى از من استفاده مى شود. البته سيستم تيم ۲-۴-۴ شده و اوضاع تا حدودى به نفع من تغيير كرده است.

چطور؟!
< در سيستم جديد هافبك لب خط نداريم و هر چهار هافبك متمايل به وسط بازى مى كنند. بنابراين شانس بازى كردن براى من در دو پست وجود دارد. در همين بازى اخير هم داريوژ ووژ (كاپيتان بوخوم) در تركيب اصلى بود و هم موسيموويچ. اين دو نفر در سيستم ۱-۳-۲-۴ رقباى اصلى من بودند و معمولاً يكى از آنها در تركيب اصلى قرار مى گرفت اما در سيستم جديد هر دو آنها فيكس هستند و اين شانس را دارم كه جاى يكى از آنها به ميدان بروم. البته كار خيلى سختى است و معلوم نيست كه براى بازى هفته آينده با هانوفر در ليست ۱۸ نفره جايى دارم يا نه، همه چيز بستگى به تمرينات اين هفته و نظر مربى دارد.

اما تيم ملى. حتماً احساس مى كنى كه تا صعود به جام جهانى راه زيادى باقى نمانده؟
< ما تازه نيمى از مسير را طى كرده ايم. خدا را شكر در دو بازى اخير نتايج خوبى گرفتيم و البته بايد قبول كنيم كمى هم در كره شانس آورديم. خدا بخواهد و مشكلى به وجود نيايد مى توانيم با پيروزى بر كره و بحرين كار را در تهران تمام كنيم و به جام جهانى برويم.

عملكرد خودت را در اين دو بازى چطور ارزيابى مى كنى؟
< مقابل كره شمالى كه فقط دو دقيقه بازى كردم و به زمين رفتن من بيشتر جنبه وقت تلف كردن داشت اما در بازى با ژاپن فرصت بيشترى داشتم. هر چند كه در اين بازى در يك پست غيرتخصصى به ميدان رفتم اما در مجموع زياد هم بدكار نكردم. بالاخره بازى سنگينى بود. ما مقابل تيمى پيروز شديم كه قهرمان آسيا شده و بيشتر بازيكنانش در اروپا بازى مى كنند. در كل خودم نه خيلى خوب بودم و نه خيلى بد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بازى در سمت چپ چه طعمى داشت؟!!
< سخت است. نه! اينكاره نيستم!.

شايد هدف برانكو از به كار بردن تو در سمت چپ اين بود كه جلوى حركت هاى ناكاتا را بگيرى؟
< اتفاقاً برانكو هم قبل از تعويض به همين نكته اشاره كرد. البته او نامى از ناكاتا نبرد اما تأكيد داشت كه ژاپنى ها ازسمت راست خودشان حملات را طرح ريزى مى كنند و من بايد با دوندگى و بازى درگيرانه مانع از اين كار شوم.

حتماً مى دانى كه اين روزها به خاطر استفاده نكردن از بازيكنان آماده ليگ مثل مبعلى و كاظميان انتقادات زيادى از برانكو مى شود و تا حدودى هم از بازى كردن تو و نيكبخت كه مصدوم بوده ايد ايراد مى گيرند؟
< قبلاً هم به شما گفته بودم كه به خاطر يادگيرى زيان آلمانى تماشاى ماهواره و شبكه هاى ايرانى را برخودم حرام كرده ام و به همين علت هم نمى دانم كه در مطبوعات و فوتبال ايران چه مى گذرد و چه مسائلى مطرح مى شود. طبيعى است كه ندانم چه بازيكنانى در تيم ايران آماده اند و چه نفراتى آماده نيستند اما خبر دارم كه مبعلى و كاظميان امسال خوب و عالى كار مى كنند و از بهترين هاى ليگ هستند. بهتر است رك و راست بگويم كه حق دارند ناراحت باشند. اينكه چرا جواد در بازى با كره شمالى يا مبعلى در بازى با ژاپن در ليست نبودند يا چرا اصلاً بازى نكردند سؤالى نيست كه من پاسخگوى آن باشم. به هر حال مربى برحسب شرايط مسابقه و يكسرى مسائل ديگر تصميم مى گيرد و قطعاً دوست دارد از بازيكنانى استفاده كند كه به كارش مى آيند. اين نكته را هم بايد در نظر گرفت كه نوع فوتبال من، جواد يا مبعلى ويژگى هاى خاص خودش را دارد. شايد نوع بازى من با سبك برانكو يا نوع مسابقه همخوانى بيشترى داشته باشد يا هر چيز ديگر. اين مسائل جزيى از فوتبال است. قبل از بوسان مبعلى و كاظميان بازيكنان فيكس تيم برانكو بودند و من خيلى كم بازى مى كردم! اما شرايط عوض شد و چرخ برگشت. شايد مدتى ديگر اين اتفاق به صورت كاملاً برعكس بيفتد. باز هم لازم است توضيح دهم؟

نه كافى بود.
< ممنون كه به همين حد قناعت كرديد!

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20221

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي نيما حسيني با محرم نويدکيا درباره بوخوم و تيم ملي فوتبال، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016