"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

ليگ قهرمانان آسيا در تهران و سوريه: همه چيز درباره ديدارهاي امروز سپاهان و پاس، ايران ورزشي

پاس چاره يى جز بردن ندارد

اولين بازى بدون خداداد

آرش رستم نمدى
همواره در مسابقاتى كه به صورت رفت و برگشت و در يك گروه انجام مى شود، پيروزى در خانه و شكست نخوردن در خارج از آن را باعث موفقيت يك تيم مى دانند ولى وضعيت منحصر به فرد ليگ قهرمانان آسيا، باعث شده كه حتى رعايت كامل اين قاعده هم ضامن صعود پاس نباشد. چرا كه از هر گروه فقط يك تيم به مرحله بعد صعود مى كند و به همين جهت كسب حداكثر امتيازات ممكن چه در خانه و چه خارج از خانه لازمه حفظ صدرنشينى و صعود قهرمان دوره گذشته ليگ برتر محسوب مى شود.
حساب بازى امروز اين تيم مقابل السالميه كويت كاملاً روشن است و سبزجامگان تهرانى در خانه خود بايد به هر نحو ممكن اين حريف را از پيش رو بردارند كه اين كار را بايد در فضايى جديد و در غياب كاپيتان چند سال اخير خود يعنى خداداد عزيزى انجام دهند.
پتانسيل تهاجمى پاس در حدى هست كه حتى در غيبت خداداد هم مشكل خاصى براى غلبه بر السالميه آن هم در تهران در پيش نداشته باشند مشروط بر اينكه مهاجمان اين تيم در زدن ضربات آخردقتى بيش از آنچه در طول اين فصل داشته اند، به خرج دهند. چون در حالت عادى سرعت و تكنيك ترائوره و برهانى و فرصت طلبى و چارچوب شناسى رزاقى راد و بياتى نيا به اندازه يى است كه هر مجموعه ۳ نفره يا حتى ۲ نفره يى از بين آنها بتواند دفاع نه چندان مستحكم السالميه را وادار به تسليم كند.
مهمترين مسأله براى كادر فنى پاس انتخاب مناسب ترين تركيب ممكن براى پركردن جاى خالى خداداد و به چشم نيامدن اين خلأ است، هر چند كه از زمان حضور دنيزلى اين مورد با تعويض شدن خداداد در ۲۵ تا ۳۰ دقيقه پايانى هر مسابقه تقريباً بين پاسى ها جا افتاده است ولى اينكه تيم از اول مسابقه بدون او وارد زمين شود، مورد كاملاً جديدى است.
در تركيب امروز پاس حضور حسن رودباريان درون دروازه با توجه به بيمارى و غيبت نيما نكيسا قطعى است، در خط دفاعى هم احمد كاظم عراقى نقش مدافع آخر را ايفا خواهد كرد و على جانملكى ياركوب سمت چپ خواهد بود ولى براى ياركوب سمت راست بايد ديد كه دنيزلى از بين هادى شكورى و بيژن كوشكى چه كسى را انتخاب خواهد كرد چون بعيد است كه نصرتى مصدوم بتواند خود را به اين مسابقه برساند.
در خط ميانى حضور حسين پاشايى و جواد نكونام در مركز اين منطقه اجتناب ناپذير است. ويژگى هاى تدافعى و جنگندگى پاشايى اين امكان را به ملى پوش همواره ثابت پاس يعنى نكونام مى دهد كه مشاركت بيشترى در حملات تيمش داشته و از توانايى هاى خود در راه گلزنى براى كمك به خط آتش پاس استفاده كند.
در جناح راست خط هافبك هم حميد هدايتى با توجه به آمادگى خوبش فيكس خواهد بود ولى بايد ديد كه براى جناح چپ دنيزلى از بين ميثم منيعى و حميدرضا رجبى كداميك را انتخاب خواهد كرد چون منيعى در بازى در لب خط تخصص ويژه يى دارد و خوب هم سانتر مى كند ولى رجبى هم در كنار قدرت بدنى بيشتر خود، همواره متمايل به مركز زمين بازى مى كند و مى تواند براى پوشش دادن به فضاى خالى پشت سر نكونام گزينه مناسبى باشد. البته اگر دنيزلى بخواهد با احتياط وارد اين ميدان شود ممكن است كه در شيوه ۲-۵-۳ از منيعى در نقش پيستون و از رجبى به عنوان بازوى چپ استفاده كند كه اين مسأله با توجه به بازى در خانه و توان تهاجمى بالاى پاس بعيد به نظر مى رسد. اما در خط آتش عيسى ترائوره در سمت راست گزينه اصلى است و در حالت طبيعى هم آرش برهانى نقشى مشابه او در سمت چپ ايفا خواهد كرد و در نوك حمله هم از بين ايمان رزاقى و محسن بياتى نيا يكى وارد تركيب اصلى مى شود. البته در صورت استفاده از روش ۲-۵-۳ تهاجمى، عيسى ترائوره هافبك تهاجمى (نقش قبلى خداداد) مى شود و زوج خط حمله از بين رزاقى، بياتى نيا و برهانى انتخاب مى شود.
--------------------------------------------------------------------------------

پاس - السالميه

نبرد سرنوشت ساز

امروز پاس در ديدارى سرنوشت ساز به مصاف السالميه كويت مى رود. سرنوشت ساز به اين لحاظ كه در صورت برد نگرانى چندانى براى صعود نخواهد داشت ولى در حالت باخت، كارش به اما و اگرها خواهد كشيد. پاس در شرايط فعلى شانس اول صعود از اين گروه است. شاگردان دنيزلى از ۲ بازى ۴ امتياز گرفته اند و يك قدم جلوتر از السالميه و الريان ۳ امتيازى هستند. پاس در ديدار اول خود الريان قطر را دو بر يك شكست داد و در بازى دوم هم با پليس عراق يك - يك كرد. السالميه هم شروع خوبى داشت. آنها در اولين گام پليس عراق را ۳ بر يك بردند و در بازى دوم ۲-يك به الريان باختند. با اين نتايج، حساسيت بازى امروز بيش از گذشته مى شود.
السالميه در دستگردى با تمام قوا مقابل پاس قرار مى گيرد. آنها چارلز دابو و اشيوكواوزاما را در اختيار دارند. دو بازيكنى كه هر يك با ۴ گل زده در رده سوم جدول گلزنان ليگ كويت قرار گرفته اند. صالح البريكى و ناصر عثمان دو ملى پوش كويتى هم امروز بى هيچ مشكلى براى السالميه به ميدان خواهند رفت. تنها سعدون الشمرى ديگر ملى پوش اين تيم، به دليل مصدوميت به ايران نيامده است.دو تيم پاس و السالميه در جدول ليگ هاى دو كشور وضعيتى نسبتاً مشابه دارند. پاس هم اينك ۲۹ امتياز دارد و تيم هشتم است. در حالى كه السالميه هم با ۱۶ امتياز در همين مكان قرار گرفته. اين تيم همانند پاس هيچ اميدى به قهرمانى ندارد و تنها براى نيمه بالاى جدول مى جنگد.
السالميه امروز در حالى مقابل پاس قرار مى گيرد كه آخرين بازى خود را با برد پشت سر گذاشته است. آنها در زمين خود التضامن را با حساب ۲ بر صفر شكست دادند تا به رده هشتم برسند.پاس و السالميه تا به حال مقابل هم قرار نگرفته اند. اين تيم كويتى تنها يك بار در جام باشگاه هاى آسيا مقابل پرسپوليس قرار گرفت و در مجموع با حساب ۲ بر ۲ (گل زده بيشتر در زمين حريف) از قرمزها شكست خورد و حذف شد.اگر امروز شاگردان دنيزلى بتوانند حريف كويتى را شكست دهند، احتمالاً تيم السالميه اين بار هم به وسيله يك تيم ايرانى تا مرز حذف پيش خواهد رفت. مصطفى دنيزلى سرمربى پاس در مورد بازى امروز مى گويد: »اين ديدار آزمايش سختى براى ما است. چون نتيجه اش تا حدودى تكليف صعودمان را مشخص مى كند. از حريف كويتى شناخت زيادى داريم. فيلم بازى هاى السالميه در ليگ قهرمانان آسيا را آناليز كرده ايم. اگر بازى خودمان را ارايه دهيم ۳ امتياز را مى گيريم.»لازلوواش سرمربى مجار السالميه هنوز در مورد بازى امروز حرف خاصى به زبان نياورده اما گفته مى شود او فقط با هدف كسب امتياز به ايران آمده.
نتايج كامل بازى ها و جدول گروه A
پاس ۲ - الريان يك
السالميه ۳ - پليس عراق يك
پليس عراق يك - پاس يك
الريان ۲ - السالميه يك
--------------------------------------------------------------------------------

اى كاش استانكو كفران نعمت نكند

ارتفاع بازى سپاهان بايد
كم شود

گرچه شرايط فعلى استانكو پوكله پوويچ سرمربى كروات و كهنه كار فعلى سپاهان با آن روزهايى كه هدايت پرسپوليس را بر عهده داشت تفاوت هاى زيادى دارد ولى تغيير سليقه اين مربى در مقوله تاكتيك تيمى باعث تعجب اكثر اهالى فوتبال شده است.
استانكو در پرسپوليس و به خصوص در سال دوم حضورش در اين تيم (ليگ ۷۵) كه بازيكنان را كاملاً شناخته و كار آماده سازى پيش از شروع فصل را نيز خودش انجام داده بود به همين دليل شيوه ۱-۶-۳ تهاجمى را به خوبى در تيمش جا انداخته بود. حملات متنوع پرسپوليس آن دوران چه از مركز زمين و چه از جناحين زبانزد همه بود ولى در آن تيم هيچ اثرى از توپ هاى بلند و بى هدف و آن هم از نوع ارسال از مركز ميدان ديده نمى شد. حداقل ۷۰ درصد حملات اين تيم بر اساس برنامه هاى مشخص و از پيش تدوين شده انجام مى شد اما در سپاهان قضيه كاملاً برعكس شده است.
واقعيت اينجا است كه استانكو در اولين دوره ليگ برتر هدايت سپاهان را بر عهده داشت و با ويژگى هاى نفرات باقيمانده از آن سال ها مثل خادمى، بزيك و كريمى كاملاً آشنا است. از طرف ديگر بعد از بركنارى يا استعفاى كاظمى و حضور پورمهدى در رأس كادر فنى اين تيم، استانكو در نقش مدير فنى كاملاً در كنار تيم حضور داشت و آشنايى كاملى با مختصات انفرادى تك تك نفرات سپاهان پيدا كرده است و حال عجيب است كه چرا در ۲ مسابقه اول خود در ليگ قهرمانان آسيا مقابل الشباب عربستان و العين امارات، بدون توجه به ويژگى هاى نفرات تيم خود مدام از سانترهاى بلند از مركز ميدان استفاده كرد و بر خلاف بازى هاى قبلى، نمايش سپاهان در اين ۲ مسابقه بسيار كسالت بار و بى محتوى از كار درآمد.
نگاهى به ويژگى هاى نفرات سپاهان در خط ميانى و حمله بيانگر اين مسأله است كه اكثر آنها توانايى هاى بسيارى در روى زمين دارند. طالب نسب، رمضانى، آقايى، سيدعباسى، بيات، اكبرى و... در خط ميانى، بازيكنانى هستند كه تكنيك مناسبى دارند و قابليت هاى زيادى در عبور از يار مستقيم و طراحى حملات سرعتى دارند. در خط حمله هم خطيبى و كريمى با توجه به قد و قواره خودشان اصلاً تخصصى در بازى هوايى ندارند. حتى بزيك هم كه سرزن ترين عنصر خط آتش سپاهان محسوب مى شود و توپ هاى بلند به اميد تأثيرگذارى او و موقعيت سازى براى ساير يارانش روى دروازه ارسال مى شود بيشتر يك مهاجم فرصت طلب و چارچوب شناس است كه با هر دو پا به توپ خوب ضربه مى زند ولى يك سرزن تخصصى و قهار نيست.
حيف است تيمى با اين پتانسيل بالقوه در نيمه تهاجمى خود كه مى تواند هر خط دفاعى را حداقل در قاره آسيا با دردسرهاى زيادى مواجه كند، چنين كفران نعمت كند و توسط خودش خلع سلاح شود. هرچند كه الوحده در هر دو مسابقه قبلى اش شكست خورد ولى اگر قرار باشد كه سپاهان مثل دو بازى گذشته خود بازى كند اين تيم سوريه يى مى تواند اميدوار باشد كه با استفاده از چند عنصر سرزن در حوالى محوطه جريمه اش، حربه تهاجمى سپاهان را خنثى كند و به راحتى طعم امتياز را در سومين مسابقه اش بچشد چون تاكتيك ساده و فاقد ابزار اجرايى سپاهان را حتى تيم هاى ليگ يك و دو ايران هم مى توانند بى اثر كنند. سپاهان بايد دل از اين توپ هاى بلند بكند و به ويژگى هاى تخصصى مردان تكنيكى خود در خطوط ميانى و حمله متوسل شود. كارى كه اميدواريم استانكو در اين ايام تعطيلات آن را تمرين كرده باشد و در ميدان دمشق آن را به مرحله اجرا درآورد.
--------------------------------------------------------------------------------

ليگ قهرمانان آسيا در تهران و سوريه

پاس و سپاهان
محكوم به پيروزى اند

همه چيز به ۳ امتياز اين بازى بستگى دارد. اگر سپاهان مى خواهد اميدهاى خود را براى صعود به دور بعد از دست ندهد، مجبور است امروز در سوريه از الوحده امتياز بگيرد. شاگردان استانكو با ۲ امتيازى كه دارند، در صورت برد ۵ امتيازى مى شوند و به صعود اميدوار مى مانند. اما باخت يا تساوى آنها را چند گام به عقب تر خواهد كشيد مگر اينكه حاصل بازى العين _ الشباب تساوى باشد. ولى در طرف مقابل تمام اميدهاى الوحده براى صعود از بين رفته. ۲ بازى و ۲ شكست مقابل الشباب و العين، الوحده را در شرايطى قرار داده كه به صورت تشريفاتى در ادامه رقابت ها حاضر مى شود. مگر اينكه اتفاقات خاصى رخ دهد و اين تيم سوريه يى با شگفتى تمام به دور بعد راه پيدا كند.
سپاهان هم در دو ديدار اول خود دو تساوى گرفت. با الشباب يك _ يك كرد و با نتيجه يى مشابه در اصفهان مقابل العين متوقف شد تا العين و الشباب هر كدام با ۴ امتياز جلو بيافتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الوحده امروز با تمام توانش مقابل سپاهان قرار مى گيرد. آنها به جز محمد اصغر ملى پوش سوريه يى كه به دليل مصدوميت از ميادين دور است، ساير بازيكنان كليدى خود را در اختيار خواهند داشت. مشهورترين بازيكن الوحده ، ماهر سعيد نام دارد. بازيكنى كه در دو پست هافبك ميانى و مهاجم در تيم هاى الوحده و سوريه به ميدان مى رود. او بهترين گلزن اين تيم در ليگ سوريه است و فعلاً با ۶ گل زده در رده چهارم جدول گلزنان قرار گرفته.
البته اگر نبيل الحشمه ديگر ملى پوش الوحده هم همينطور به كار ادامه دهد ممكن است ماهر را در جدول گلزنان بگيرد چون فعلاً ۴ گل زده است.
مهند فراوا هم يكى ديگر از ملى پوشان تيم سوريه يى است و به عنوان مهاجم در خط حمله خيلى خطرناك است. گر چه الوحده در ليگ قهرمانان خوب نتيجه نگرفته اما در ليگ سوريه هنوز اندك شانسى براى قهرمانى دارد. آنها با شكست ۳ بر ۲ المجد در آخرين بازى خود، با ۳۴ امتياز به رده چهارم جدول ليگ رسيدند. البته اختلاف ۸ امتيازى با تيم الاتحاد در صدر جدول، كار الوحده را بيش از بيش سخت كرده است.
الوحده امروز براى دفاع از حيثيت خود به مصاف سپاهان مى رود. بى شك تنها هدف آنها برد است، همان هدفى كه زردپوشان اصفهانى هم آن را دنبال مى كنند. استانكو سرمربى سپاهان مى گويد: «مقابل الوحده محكوم به برد هستيم. چون اين ۳ امتياز براى صعود ما خيلى مهم است. از الوحده شناخت زيادى داريم و فيلم بازيهاى اين تيم سوريه يى را چند بار مرور كرده ايم.»
سرمربى سپاهان هم مى داند كه ادامه بازيها براى الوحده بيشتر جنبه تشريفاتى دارد، اما مى گويد: «اين تصور اشتباهى است. الوحده حريف آسانى براى ما و ساير تيم هاى گروه نيست. آنها مقابل الشباب و العين گر چه باختند ولى نشان دادند چيزى كمتر از دو حريف ديگر ندارند.»
نتايج كامل بازيهاى جدول گروه B
العين ۳ _ الوحده صفر
الشباب يك _ سپاهان يك
سپاهان يك _ العين يك
الوحده يك _ الشباب ۲

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20164

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ليگ قهرمانان آسيا در تهران و سوريه: همه چيز درباره ديدارهاي امروز سپاهان و پاس، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016