"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-04-03' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

باز هم صدرنشينى در دور رفت مقدماتى جام جهانى، اين بار كابوس تكرار نمى شود، آرش رستم نمدى، ايران ورزشي

فريدون زندي

شايد وقتى برانكو ايوانكوويچ ادعا مى كرد كه كسب ۱۰ امتياز براى راهيابى مستقيم به جام جهانى كافى است، فكر نمى كرد كه كره شمالى از بعد نتيجه گيرى زنگ تفريح گروه B مقدماتى جام جهانى در منطقه آسيا باشد و از ۳ بازى اول خود حتى يك امتياز هم نگيرد. در حال حاضر رسيدن به امتياز ۱۰ و حتى ۱۱ در شرايط فعلى نمى تواند تضمينى براى صعود مستقيم تيم ملى باشد. با اين تعداد امتياز بايد منتظر نتايج بازى هاى ديگر گروه باشيم. مسأله يى كه در دو دوره گذشته مقدماتى جام هاى جهانى براى تيم ملى ايران تكرار شد و كارمان را به وادى خطرناك Play Off كشيد. يك بار از آن به سلامت گذشتيم و با حذف استراليا به جام جهانى ۹۸ راه يافتيم و يك بار هم با اسير شدن در دام ايرلند جنوبى فقط تماشاگر جام جهانى ۲۰۰۲ بوديم.
خيلى ها اميدوارند كه كابوس دو دوره گذشته براى ايران تكرار نشود و تيم ملى با همين اقتدار فعلى به نتايج خوب خود ادامه دهد و به جام جهانى ۲۰۰۶ آلمان صعود كند. در دو دوره گذشته تيم ايران در پايان مرحله رفت در صدر جدول گروه خود جاى داشت ولى در نهايت نتوانست اين صدرنشينى خود را حفظ كند.
در مرحله مقدماتى جام جهانى ۹۸ فرانسه تيم ايران با ۲ پيروزى مقابل چين (داليان) و قطر (تهران) و ۲ تساوى برابر عربستان (تهران) و كويت (الكويت) ۸ امتياز داشت ولى در دور برگشت فقط يك برد برابر چين (تهران) گرفت و يك مساوى از كويت (تهران) و با باخت در ۲ بازى ديگر برابر عربستان (جده) و قطر (دوحه) به عنوان تيم دوم اين گروه راهى Play Off منطقه آسيا شد كه پس از شكست برابر ژاپن در جوهور باهور (مالزى) كارش به بازى رفت و برگشت با استراليا كشيد و سرانجام با معجزه ملبورن و آن مسابقه حماسى به جام جهانى رفت.
۴ سال بعد و در دور مقدماتى جام جهانى ۲۰۰۲ در مرحله رفت با ۲ پيروزى برابر عربستان (تهران) و عراق (بغداد) و ۲ تساوى مقابل تايلند (بانكوك) و بحرين (تهران) ايران ۸ امتيازى شد. در دور برگشت هم پس از تساوى ۲-۲ با عربستان در خانه حريف، در تهران تايلند و عراق را شكست داد ولى با شكست در منامه مقابل بحرين باز هم تيم دوم گروه خود شد تا پس از شكست دادن تيم دوم گروه ديگر يعنى امارات در مجموع دو بازى رفت و برگشت راهى مصاف با ايرلند جنوبى شود كه با باخت ۲-۱ در مجموع از راهيابى به جام جهانى ۲۰۰۲ باز بماند. ولى اين بار تيم ايران نسبت به دو دوره قبلى شرايط بسيار بهترى دارد. در دو دوره قبلى از ۱۲ امتياز ممكن دور رفت ۸ امتياز يعنى ۶۶ درصد امتيازات را به دست آورد ولى حالا ۷ امتياز از ۹ امتياز ممكن دارد و اين يعنى ۷۷ درصد امتيازات. از طرف ديگر تيم ايران از ۳ بازى دور رفت خود فقط يك مسابقه در تهران انجام داده يعنى در دور برگشت ۲ بازى متوالى در خانه آن هم با حريفان درجه ۲ انجام مى دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين در دوره هاى قبلى فقط تيم اول هر گروه ۵ تيمى مستقيماً به جام جهانى مى رفت و تيم دوم بايد به مرحله دشوار Play Off مى رفت ولى در حال حاضر دو تيم از هر گروه ۴ تيمى به طور مستقيم به جام جهانى ۲۰۰۶ مى رود و تيم سوم راهى Play Off مى شود. آيا تيم ملى ايران در اين شرايط مى تواند به آرزوى ۸ ساله راه يافتن به جام جهانى دست پيدا كند؟ كارى كه حداقل در روى كاغذ اصلاً دشوار به نظر نمى رسد. فقط كافى است كه بحرين را در تهران ببريم و به كره شمالى هم در خانه خودمان نبازيم تا از بازى آخر خيالمان كاملاً راحت شود و نتايج ساير ديدارها هم تأثيرى در تعيين سرنوشت ما نداشته باشد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20077

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'باز هم صدرنشينى در دور رفت مقدماتى جام جهانى، اين بار كابوس تكرار نمى شود، آرش رستم نمدى، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016