"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-03-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

ابومسلم۲ -استقلال۳، استقلال سحرآميز، قلعه نويى باز هم در ۷ دقيقه بازى را برگرداند، ايران ورزشي

شنبه ۱۵/۱۲/۸۳ - ورزشگاه ثامن مشهد
هفته بيست و دوم ليگ برتر باشگاه هاى كشور
ابومسلم ۲
گل ها: مجتبى جبارى (۳۶ و ۵۲)
پاس گل: غلامحسين بادامكى (۵۲)
استقلال ۳
گل ها: غلامرضا عنايتى (۸۵)، ميثم بائو (۸۶)، عليرضا اكبرپور (۹۲)
پاس گل ها: سياوش اكبرپور (۸۵)، فرزاد مجيدى (۸۶)، عليرضا منصوريان (۹۲)
داور: ايرج نظرى
كمك ها: اسماعيل صفيرى، امير داودزاده
اخطار: عزيز فريسات، مجتبى جبارى، فريدون فضلى و على باقرى (ابومسلم)، محمود فكرى، اميرحسين صادقى، حسين كاظمى و عليرضا منصوريان (استقلال)
تماشاگر: ۳۰ هزار نفر
هوا: آفتابى
بهترين بازيكن: مجتبى جبارى (ابومسلم)

ابومسلم: احمد خرمالى، عليرضا پورمند (كاپيتان)، سيدمحمد حسينى، عزيز فريسات، محمدرضا خلعتبرى (محمدرضا صلصالى ۸۷)، على باقرى، آندرانيك تيموريان، حسين بادامكى، مجتبى جبارى، عبدالله شاه حسينى (محمود منصورى ۷۹) و فريدون فضلى
سرمربى: اكبر ميثاقيان
استقلال: وحيد طالب لو، داود حقدوست، محمود فكرى (كاپيتان)، اميرحسين صادقى (مجاهد خذيراوى ۵۶)، فرزاد مجيدى، عليرضا منصوريان، سعيد لطفى (عليرضا اكبرپور ۴۶)، حسين كاظمى (شاهين خيرى ۶۸)، ميثم بائو، سياوش اكبرپور و غلامرضا عنايتى
سرمربى: امير قلعه نويى
مثل اينكه استقلال تمام انرژى تهاجمى خود را براى ۱۰ دقيقه پايانى نگه داشته بود تا ابومسلم از تك و تا بيفتد و آن وقت ضربات لازم را بر پيكره ميزبان خود وارد كند.
بازى با برترى نسبى استقلال شروع شد و پس از شليك خطرناك سياوش اكبرپور كه با فاصله ناچيزى از روى دروازه بيرون رفت، اميرحسين صادقى روى پاس منصوريان از زاويه بسته توپ را به تير عمودى دروازه خرمالى زد ولى از اين دقيقه به بعد ابومسلم يكپارچه آتش شد. ابتدا استارت سريع و بلند شاه حسينى در داخل محوطه جريمه با دخالت منصوريان متوقف شد كه همگان اعتقاد به پنالتى داشتند ولى داور رأى به ادامه بازى داد و در ادامه هم فريدون فضلى دو بار در شرايط ايده آل با ضربات سر توپ را به بيرون زد تا سرانجام ابومسلم در دقيقه ۳۶ به نتيجه برسد. حمله سريع تدارك ديده شده از ميانه ميدان توسط تيموريان توپ را به جبارى رساند و او هم پس از عبور از حقدوست با ضربه چيپ، توپ را از بالاى دستان طالب لو به گل اول تيمش تبديل كرد تا نيمه نخست با وجود حملات پراكنده دو تيم با همين نتيجه به پايان برسد. با شروع نيمه دوم امير قلعه نويى با آوردن عليرضا اكبرپور به جاى سعيد لطفى قصد تهاجمى تر كردن تيمش را داشت ولى اين ابومسلم بود كه در دقيقه ۵۲ به گل دوم خود رسيد. بادامكى در كنار خط طولى صاحب توپ شد و به خوبى جبارى آزاد در محوطه جريمه استقلال را صاحب توپ كرد. كنترل خوب و شليك هافبك ابومسلم با برخورد به حقدوست و دور از دستان طالب لو وارد دروازه استقلال شد تا ورزشگاه ثامن از فرط شادى به مرز انفجار برسد. بعد از اين گل استقلال با آوردن خذيراوى و خيرى چهره تهاجمى ترى به خود گرفت ولى اين ابومسلم بود كه با ضدحملات سريع خود هر لحظه تماشاگران را به هواى ديدن گل هاى بيشتر از جا بلند مى كرد كه تمام فرصت هاى اين تيم با بى دقتى و شكم سيرى آنها هدر رفت تا نوبت به ميداندارى استقلال برسد.
با خسته شدن خط ميانى ابومسلم و كم شدن دوندگى آنها، آبى ها خود را در پشت محوطه جريمه ميزبان صاحب توپ كردند و در دقيقه ۸۴ روى سانتر سياوش اكبرپور، بهترين گلزن ليگ يعنى غلامرضا عنايتى در شرايطى مشكوك به آفسايد گل نخست تيمش را زد. هنوز يك دقيقه از اين گل نگذشته بود كه فرزاد مجيدى پا به توپ به پشت محوطه جريمه ابومسلم رسيد و پاس او را ميثم بائو با كنترلى خوب و ضربه يى دقيق از زير دستان خرمالى به گل تساوى استقلال تبديل كرد تا همه رشته هاى سياه جامگان ميزبان در يك دقيقه پنبه شود ولى اين پايان كار نبود چرا كه در دقيقه دوم ۴ دقيقه وقت اضافه يى كه منظور شده بود، عليرضا اكبرپور كوتاه قامت ترين بازيكن استقلال روى سانتر عليرضا منصوريان در حالى كه هيچ مراقبى نداشت، با ضربه سر تير خلاص را شليك كرد تا استقلال در روزى كه خوشبين ترين هوادارانش از دقيقه ۷۰ به بعد اميدى به پيروزى تيم خود نداشتند، ۳ امتياز شيرين را از دهان شير بيرون بكشد.
اتفاق ويژه: براى سومين مسابقه متوالى استقلال در دقيقه ۹۲ به گل رسيد. گرچه گل دوم اين تيم به پگاه تأثير زيادى در نتيجه كلى بازى نداشت ولى مقابل پرسپوليس و ابومسلم اين گل ها ۴ امتياز به اندوخته هاى اين تيم افزود. در اين ميان نقش امير قلعه نويى پررنگ تر از سايرين است. او به ويژه در بازى با پرسپوليس و ابومسلم شجاعت زيادى به خرج داد و با هجومى كردن تيمش، نتايج بازى را در دقايق آخر كاملآً برعكس كرد.

درخشش ديپورتى
قابل پيش بينى بود. كسانى كه دو سه سال پيش با «جاده خداى» فتح الله زاده جايى بهتر از مشهد پيدا نكردند حالا مى توانند ثابت كنند كه سياست مديريت قبلى باشگاه استقلال اشتباه محض بوده!
آندرانيك تيموريان و مجتبى جبارى كه سابقه بازى در تيم جوانان استقلال را دارند، ديروز عصر با نمايش خود به اندازه تمام پول هايى كه از استقلال نگرفتند، با تيم قلعه نويى تسويه حساب كردند. جبارى البته پيش از اين هم در تيم ملى جوانان ايران توانسته بود خودش را در حد يك هافبك استاندارد، مطرح كند. مهار توپ او سر صحنه گل دوم و حركت پا به توپش كه در نهايت به گل اول ابومسلم منجر شد ارزش هاى واقعى او را به رخ اميرقلعه نويى كشيد.

يكى رضا را بگيرد!
اگر عنايتى پشت مدافعان ابومسلم جاى نمى گرفت و اگر نمى توانست ضربه سرش را به تور دروازه سياه جامگان مشهد بچسباند، استقلال بازى را با همان اختلاف ۲ گل يا حتى بيشتر از آن مى باخت. اما همان جرقه، استقلال را از اين رو به آن رو كرد. بهترين گلزن فعلى مسابقات ليگ برتر و آقاى گل احتمالى ليگ كه كم كم دارد ناجى استقلال لقب مى گيرد با اين گلى كه زد علاوه بر فرارى دادن تيمش از شكست، ركورد خودش را هم پر رنگ و لعاب تر كرد. او كه در هفت مسابقه نيم فصل دوم ليگ برتر ۱۰ گل زده حالا با ۱۶ گل زده در صدر جدول گلزنان ايران است. نزديك ترين تعقيب كننده او، فريدون فضلى است كه با يازده گل زده ديروز يكى از ناكامان ورزشگاه ثامن مشهد بود. او با اين لغزش ۵ گل از عنايتى عقب افتاد.

۳۵ هزار برگه مرخصى
مسلماً پرتماشاگرترين تيم ليگ برتر، باشگاهى نيست كه در بازيهاى خانگى خودش در استاديوم آزادى فقط پاى ۵ هزار نفر را به روى سكوها بكشاند. البته اين لقب براى پرسپوليس كنار گذاشته شده و در توجيه بى ميلى تماشاگران به مسابقات تيم دلايلى همچون برگزارى بازيها در روزهاى غير تعطيل و ساعات نامناسب را رو مى كنند. با اين وجود در روز ابتدايى هفته، تماشاگران مشهدى براى مسافرت طولانى از مركز شهر به استاديوم اصلاً بهانه نگرفتند. ايرج نظرى كه سوت آغاز بازى را زد، بازيكنان استقلال ۳۶۰ درجه دور خودشان چرخيدند تا ورزشگاه پر از تماشاگر ثامن را تماشا كنند. ۳۵ هزار نفر در يك روز غيرتعطيل سورپريزى بود كه فقط از پس مردم مشهد برمى آمد. آموزش و پرورش و ادارات دولتى استان خراسان ديروز احتمالاً سى و پنج هزار مرخصى ساعتى را امضا كرده بودند.

سياه بختان
سياه جامگان مشهد فقط براى ۸۴ دقيقه سفيد بخت بودند. آنها كه تا يك جشن درون شهرى فقط ۶ دقيقه فاصله داشتند، در همين سيصد ثانيه نابود شدند. ابومسلم ۰-۲ از حريف جلو بود و همين برترى اجازه نمى داد آنها به صحنه مشكوك خطاى عليرضا منصوريان روى مهاجم حريف در محوطه جريمه اعتراض كنند. اگر در آن لحظه نظرى به جاى برگرداندن سرش به سمت ديگر، سوت را از جيبش درمى آورد و پنالتى ابومسلم را مى گرفت شايد الان تيم سياه پوش مشهدى گربه سياه استقلال لقب مى گرفت. اما اين اتفاقات نيفتاد تا گل مشكوك به آفسايد رضا عنايتى بازى را به نفع استقلال برگرداند. اگر در آن صحنه فقط يكى از مدافعان ابومسلم هوش و حواس بيشترى به خرج مى داد... متأسفانه به خرج ندادند.

سبيل
اصلاً مهم نيست كه سبيل به امير قلعه نويى نمى آيد. چيزى كه اهميت دارد، خوش يمن بودن اين عنصر تازه وارد در باشگاه استقلال است. امير با همين چند تار موى ناقابل كه بالاى لبش روييده ۹ امتياز را به جيب زده. پرسپوليس، پگاه و ابومسلم قربانيان اين عضو هستند. تماشاگران خرافاتى اين امتيازات را مديون سبيل قلعه نويى هستند اما نبايد فراموش كرد كه سرمربى استقلال در اين سه مسابقه در بدترين ثانيه ها بهترين ايده ها را داده. شجاعت قلعه نويى وقتى تيمش عقب مى افتد را نبايد از قلم انداخت. او ديروز دو مدافع تيمش را بيرون كشيد و دو هافبك تهاجمى به زمين فرستاد. هافبك دفاعى تيم را هم تعويض كرد تا در نهايت با اين سه تعويض به سه گل برسد.
ژوكر
در دربى تهران هم كه به زمين آمد، به راست استقلال جان بخشيد. آن بازى سنتى به نفع تيم آبى تمام شد تا دوربين خبرساز به رختكن استقلال برود. گزارشگر دوربين خبرساز اكبرپور را يك گوشه رختكن پيدا كرد تا با او صحبت كند. اما عليرضا كه الان نزديك به ۳۵ سال دارد با چهره يى خجالتى جواب او را داد. «به شما مى گويند هركول جيبى؟» جواب اكبرپور يك لبخند شرمسارانه بود كه نشان مى داد او هنوز يخش در تهران باز نشده!
او در مشهد هم به زمين آمد. البته براى چند دقيقه اول با همان حركات كاتوره يى سرپايين حرص تماشاگران استقلال را درآورد اما دو دقيقه پس از پايان وقت قانونى مسابقه وقتى يك توپ بلند روى دروازه خرمالى فرستاده شد، كوتاه قامت ترين بازيكن زمين گل زد. عليرضا اكبرپور سومين گل استقلال را زد تا چهارمين سه امتياز متوالى به حساب قلعه نويى واريز شود.


قلعه نويى در رختكن خطاب به بازيكنان استقلال:
فقط ۱۵ دقيقه فوتبال بازى كرديد
امير قلعه نويى پس از بازى ديروز سر از پا نمى شناخت. او كه فقط ۵ دقيقه با شكست فاصله داشت وقتى توفان آبى را ديد كه ابومسلم را با خود مى برد چنان شاد شد كه ترجيح داد به رختكن برود و نه به اتاق مصاحبه. او پس از تجمع بازيكنان استقلال در رختكن كه مشغول رقص و شادى بودند گفت: «بچه ها شادى نكنيد ماه محرم است، فقط شاد باشيد و به هواداران تبريك بگوييد. »قلعه نويى پس از آرام شدن بازيكنان گفت: «خوب بازى نكرديد، از شما راضى نيستم، در طول ۹۰ دقيقه فقط ۱۵ دقيقه فوتبال بازى كرديد و مزد همان ۱۵ دقيقه را گرفتيد.» قلعه نويى بعد از اين حرف ها به بازيكنان قول پاداش يك و نيم ميليونى داد. استقلالى ها معتقدند برد ابومسلم بعد از اينكه مشهدى ها ۲- هيچ جلو افتادند دو پاداش دارد.

عنايتى در مشهد ماند
رضا عنايتى مسلسل وار گل مى زند. او در هر بازى اگر بدشانس و كم موقعيت باشد فقط يك گل مى زند. حالا او بالاتر از همه در رأس جدول گلزنان ليگ برتر نشسته. پاداش ماشين گلزنى استقلال ۲۴ ساعت مرخصى تشويقى بود كه قلعه نويى به او داد.

داد و بيداد ملاحى
بعد از بازى يكى از قيافه هاى ديدنى، قيافه تيمسار ملاحى بود. مديرعامل باشگاه ابومسلم كه خود را براى مصاحبه پس از برد آماده كرده بود، ظرف چند دقيقه چنان مبهوت و حيران شد كه شايد تا به حال كمتر گرفتار آن شده بود. تيمسار بعد از بازى داد و بيداد سر ميثاقيان البته از راه دور را شروع كرد. او معتقد بود كه تيم به او باخته نه به استقلال.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حاشيه بازى ابومسلم - استقلال

تأخير
داوران بازى ابومسلم- استقلال هر كارى كردند كه اين مسابقه سر ساعت برگزار شود نشد كه نشد. اين ديدار با ۵ دقيقه تأخير شروع شد. حالا مشكل كار كجا بود، معلوم نشد. شما هم زياد سخت نگيريد.
تذكر
پيش از شروع مسابقه ابومسلم- استقلال داور چهارم به سمت نيمكت دو تيم رفت و به هر دو مربى تذكر داد كه از محوطه تعيين شده بيرون نروند. ميثاقيان قبول كرد ولى قلعه نويى در مقابل اين تذكر از كوره در رفت و كلى با داور چهارم جر و بحث كرد.

اشتباه
اشتباهات داورى در نيمه اول باعث شد كه تماشاگران مشهدى عليه داور شعار بدهند. البته بيشتر فحاشى هواداران به رضا غياثى بود. آنها معتقد بودند كه رييس كميته داوران در انتخاب داوران اين مسابقه اشتباه كرده است.

اسكوربورد
اسكوربورد ورزشگاه ثامن ديروز خاموش بود. البته ۹۰ دقيقه روشن بود و بازى را نشان داد و مسؤولان استاديوم دوباره اسكوربورد را خاموش كردند. در حالى كه انتظار مى رفت نمايشگر مانيتور از ساعات اوليه صبح ديروز روشن باشد.

سكوت
پيش از شروع ديدار ابومسلم- استقلال بازيكنان و تماشاگران يك دقيقه سكوت كردند. اين سكوت به دليل هفتمين روز درگذشت امام جمعه مشهد بود.

مصدوم
يكى از عكاسانى كه براى تهيه عكس عصر ديروز به ورزشگاه ثامن رفته بود، مصدوم شد و بلافاصله به بيمارستان رفت. ترقه دستى يكى از تماشاگران به جاى اينكه روى زمين منفجر شود روى اين عكاس تركيد.

آندو و جبارى همه كار كردند
بازى ديروز جذابيت و سرعت بالايى داشت. اوج زيبايى اين ديدار در مركز ميدان بود، جايى كه مجتبى جبارى جوان و آندرانيك اسكندريان با خونسردى وظيفه خود را به خوبى انجام مى دادند. اين دو مقابل استقلال انواع و اقسام پاس ها را نشان دادند، دريبل سرپاى آندو كه باعث به ثمر رسيدن گل اول ابومسلم شد يكى از صحنه هاى ديدنى اين بازى بود. خونسردى در حفظ توپ، گردش صحيح و سريع بازى از ديگر نكات بارز بازى اين دو هافبك با ارزش ابومسلم بود. اين دو بدون شك در ليست خريد تيم هاى بزرگ قرار مى گيرند.

تعويض هاى انتحارى جواب داد
برخى مربيان معتقدند كه بازى ۲ - هيچ باخته هيچ تفاوتى با ۳ - هيچ ندارد اما برخى كه محتاط تر و محافظه كار هستند، باخت آبرومندانه را انتخاب مى كنند اما ديروز امير قلعه نويى در مقابل ابومسلم تسليم نشد و تعويض هاى خود را به سمتى برد كه كمتر كسى انتظار آن را داشت. او هرچه نيروى تهاجمى داشت به زمين فرستاد تا مزد ريسك و شجاعت خود را بگيرد.

قلعه نويى جادوگر جديد فوتبال!
از ابتداى بازى هاى ليگ چهارم شايعه شد كه برخى تيم ها دنبال رمال و جادوگر هستند. سايپا تيمى بود كه قربانى اين مسائل شد اما حالا بايد به قلعه نويى ايمان آورد. او ديروز دل به دريا زد و بازى ۲ - هيچ باخته را تبديل به برد ۳ بر دو كرد. او با تعويض هاى خود تيم را از اين رو به آن رو مى كند، تيمى كه ۹۴ دقيقه مى دود و تكل مى زند و با ميانگين سنى بالاتر از ابومسلم تسليم اين تيم نمى شود.

اكبر اوتى همچنان دنبال اوت
كسانى كه بازى اكبر ميثاقيان را به خاطر دارند مى دانند كه قدرت دست و پاى او در فوتبال يكى بود! يعنى قدرت پرتاب اوت او مثل شوت با پا بود و به همين علت به او اكبر اوتى مى گفتند. ميثاقيان در شموشك هم اين تاكتيك را دنبال كرد. رضا مسلم زاده مأمور بود توپ هاى اوت شده را مثل شوت پرتاب كند. حالا در ابومسلم سيدمحمد حسينى اين كار را انجام مى دهد.


سياوش بايد دروازه بان مى شد
سياوش اكبرپور انتظار دارد در فوتبال ۲۱ نفر بقيه زمين به او كارى نداشته باشند و هيچ كس از بغل او رد نشود. او ديروز در هر حركتى مثل دروازه بان ها روى زمين شيرجه مى رفت. اين قبول كه او وظيفه دارد توپ را در زمين حريف بگيرد و توپ را نگه دارد تا مهاجمان برسند اما سياوش در زمين خودى هم اين كار را مى كرد تا زمان به نفع ابومسلم سپرى شود.

بوكس گروهى در پايان بازى
پس از سوت پايان بازى حسين بادامكى و سياوش اكبرپور فرصت مناسبى براى مسابقه بوكس پيدا مى كنند. بزن بزن اين دو با حضور شاه حسينى و تيموريان و تعدادى از بازيكنان استقلال به بوكس تيمى تبديل مى شود، اما دخالت ايرج نظرى و محمود فكرى اين نبرد را نيمه تمام مى گذارد!

دستگيرى ۵۵ تماشاگر
۵۵ نفر از تماشاگران بازى ابومسلم و استقلال توسط مأموران نيروى انتظامى دستگير شدند. يكى از مقامات نيروى انتظامى در اين باره مى گويد: «افراد دستگير شده در جريان بازى اغتشاش مى كردند. آنها امشب را ميهمان ما خواهند بود و فردا هم بايد تعهد بدهند كه ديگر چنين حركاتى را تكرار نكنند.»

توپ جمع كن مشكى غش كرد
برد عجيب و غريب استقلال براى هيچ كس قابل باور نبود. طورى كه يكى از توپ جمع كن هاى كنار زمين بعد از گل سوم استقلال از ناراحتى غش كرد.

سرپرست ابومسلم: ما به داور باختيم
بعد از پايان بازى جلال خوشزاد، سرپرست ابومسلم كه به شدت از باخت تيمش ناراحت بود با انتقاد از نوع داورى ايرج نظرى او را مقصر اصلى شكست تيمش دانست و گفت: «او بسيار ضعيف بود و دو پنالتى مسلم ما را نگرفت تا ما نتوانيم پيروز اين بازى باشيم.»

شكست شيشه بعد از شكست ابومسلم
تماشاگران ناراضى از شكست ابومسلم دسته گل به آب دادند. آنها كه خيلى شاكى و عصبانى بودند با پرتاب سنگ شيشه اتوبوس ها شركت واحد را شكستند. طورى كه حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس شيشه نداشت.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18991

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابومسلم۲ -استقلال۳، استقلال سحرآميز، قلعه نويى باز هم در ۷ دقيقه بازى را برگرداند، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016