"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-02-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

جمع‌بندي نظرات مهرعليزاده، ذوالفقارنسب، نوآموز، مهدوي كيا، فركي، جلالي، حاج رضايي، رحمان رضايي درباره تيم ملي فوتبال، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال

با تمام فراز و فرودها، تيم ملي كشورمان نخستين ديدار خود را در چارچوب مرحله‌ي نهايي مقدماتي جام جهاني با كسب تساوي به پايان برد. پس از اين ديدار افكار عمومي و رسانه‌هاي گروهي، انتقاداتي را به تيم ملي، كادر فني و برخي از بازيكنان تيم ملي وارد ساختند.

مهم‌ترين نكته‌اي كه در اين برهه از زمان ضروري به نظر مي‌رسد بازنگري در اتفاقات گذشته تيم ملي ايران است. نبايد فراموش كنيم كه يك اشتباه كوچك در دقايق پاياني بازي با اردن سبب شد كه چه لحظات پراضطراب و نفس‌گيري بر تيم ملي براي ديدارهاي برگشت مرحله‌ي اول مقدماتي جام جهاني برابر اردن و قطر حاكم شود. مسلما اگر مديريت، هوشياري و توانايي‌هاي فدراسيون، كادر فني و بازيكنان تيم ملي ايران نبود يكي از بزرگ‌ترين ناكامي‌هايي فوتبال كشورمان در همان دور اول رقم مي‌خورد. استفاده از تجارب پيشين مي‌تواند بزرگ‌ترين ياري دهنده‌ي تيم ملي در اين برهه‌ي حساس باشد چرا كه در اين مرحله هيچ اشتباهي قابل اغماض نيست و هر ديدار مي‌تواند حكم فينال داشته باشد.

به همين دليل گروه ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نظرات مديران، كارشناسان و صاحبان فن رشته‌ي فوتبال را در اين زمينه جويا شده است:

محسن مهرعليزاده: نبايد از نتيجه‌ي تيم ملي فوتبال مايوس شويم

معاون رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدني تاكيد كرد: تيم ملي فوتبال كشورمان به نتيجه‌ي ايده‌آلي كه خودشان و مردم مي‌خواستند نرسيدند، اما نتيجه‌ي مايوس كننده‌اي نبود.

مهندس مهرعليزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در رابطه با ديدار ايران و بحرين اظهار كرد: با توجه به باخت 3 بر يك كه در بازي قبل داشتيم توقعي در مردم ايجاد شده بود تا به پيروزي برسيم اما تنها منجر به كسب يك امتياز شد.

وي افزود: اما من معتقدم تك تك بازيكنان ما بازيكنان قدر و ستاره‌هاي مطرحي بودند و به دليل اين كه با هم كم كار كرده بودند و 3 تن از لژيونرها نيز به صورت مستقيم به منامه آمده بودند، نتوانستند آن انسجام لازم را ايجاد و بازي گروهي را ارائه كنند.

مهرعليزده تصريح كرد: فضاي ورزشگاه نيز روي نتيجه‌ي تيم اثر مستقيم گذاشت. البته چنين نتيجه‌اي نااميد كننده نيست و با توجه به ديدارهاي بعدي ايران همچنان اميد صعود به جام جهاني را داريم و نبايد از اين نتيجه مايوس شويم.

عضو خبرگان فدراسيون فوتبال: تيم ملي بيش از حد بر خلاقيت و تكنيك بازيكنان تكيه دارد

عضو خبرگان فدراسيون فوتبال گفت: عمده‌ترين دليل از دست دادن امتيازات، دست كم گرفتن حريفان است.

دكتر بيژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در بازي مقابل بحرين تيم ملي نتوانست بازي خود را انجام دهد و روند رو به رشد خود را تكرار كند.

وي اضافه كرد: در مرحله اول مقدماتي جام جهاني آلمان نيز تيم ملي و بازيكنان اردن را در تهران دست كم گرفتند و اين عامل باخت آنها شد و در بازي‌هاي بعدي فشار عصبي شديدي بر مسوولان و اعضاي تيم وارد آمد كه تا آخرين بازي و مقابل قطر به خصوص در دقايق پاياني همراه تيم بود و به نوعي مشكل ايجاد كرده بود.

ذوالفقارنسب با اشاره به تساوي ايران مقابل بحرين گفت: نتيجه مساوي مقابل تيم بحرين كه پيشرفت بسيار خوبي را از 4 سال قبل شروع كرده است نمي‌تواند مايوس كننده باشد، زيرا تيم ملي ژاپن و كره‌ي شمالي نيز در منامه براي گرفتن امتياز مشكل خواهند داشت و ممكن است به راحتي امتياز از دست دهند.

وي اضافه كرد: بايد قبول كرد كه تيم ايران مقابل بحرين نتوانست بازي قابل قبولي انجام دهد و دليل عمده‌ي آن ذهنيت قبلي نسبت به اين تيم عربي بود، با توجه به اين كه تيم بحرين شناخت خوبي از ايران داشت توانست نفرات و مهره‌هاي شاخص تيم ايران را مهار كند كه اين عامل نيز اثر منفي بر جريان بازي تيم ملي داشت.

كارشناس و مربي فوتبال اضافه كرد: تيم ملي بيش از حد بر خلاقيت و تكنيك بازيكنان تكيه دارد و ديديم كه با مهار بازيكنان خلاق ايران مثل كريمي، كار تيم ملي با مشكل مواجه شد، كادر فني بايد نسبت به اتخاذ تاكتيك و تدابير جديد اقدام جدي داشته باشند.

ذوالفقارنسب در مورد بازي مقابل ژاپن گفت: بازي با ژاپن، رقابت حساسي براي تيم ملي خواهد بود و بايد در تهران و با حمايت تماشاگران، ژاپن را شكست داده و امتيازكامل اين مسابقه را به دست آوريم تا در مسابقات بعدي و دور برگشت با مشكل خاصي روبرو نشويم.

وي اضافه كرد: اگر ايران از مسابقات دور رفت خود، خصوصا مقابل ژاپن نتواند امتيازات كامل را به دست آورد، در روزهاي پاياني با مشكلات روحي مواجه مي‌شود و اين تاثير منفي بر روند تيم ملي دارد.

ذوالفقارنسب در پايان تاكيد كرد: هنوز قضاوت در مورد عملكرد تيم ملي در بازي‌هاي آينده زود است و بايد صبر كرد و نسبت به روزهاي آينده اميدوارانه نگاه كرد.

مهدي مهدوي‌كيا: اميدوارم شروع نه چندان خوب ما پايان خوبي داشته باشد

بازيكن تيم ملي فوتبال كشورمان، گفت: هم اكنون ژاپن يكي از بهترين تيم‌هاي فوتبال آسياست اما با اين حال با حمايت تماشاگران خوب ايراني، شكست اين تيم در ورزشگاه آزادي قطعي خواهد بود.

مهدي مهدوي‌كيا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 98 و 2002، شروع خوبي داشتيم و موفق شديم چين و عربستان را شكست دهيم اما در اواخر بازي‌ها به مشكل برخورديم. اميدوارم كه در اين دوره همانند جام ملت‌هاي آسيا، شروع نه چندان خوب ما پاياني خوب داشته باشد.

وي افزود: در دوره‌هاي پيشين، دور نخست مقدماتي جام جهاني آسان بود و مرحله‌ي نهايي مقدماتي ديدارهاي مشكلي داشتيم اما اين دوره بر عكس شده و در دور اول به مشكل برخورديم و با لطف خداوند توانستيم اردن و قطر را در خانه‌هايشان شكست دهيم اما در مرحله‌ي كنوني با توجه به صعود دو تيم از جمع چهار تيم، كار آسان‌تري را پيش رو داريم هر چند نبايد سرنوشت خودمان را به دست قضا و قدر بسپاريم.

مهدوي‌كيا با بيان اين كه در فوتبال روز دنيا تيم ضعيف وجود ندارد و نبايد هيچ تيمي را دست كم گرفت، افزود: بايد از تجربه‌ي مرحله‌ي قبل نهايت استفاده را برد و با تمام قدرت روحي، رواني و فيزيكي به مصاف حريفان رفت چرا كه بحرين و كره‌ي شمالي از رقيبان بسيار سخت ايران و ژاپن براي صعود به جام جهاني خواهند بود.

وي درباره‌ي تيم ژاپن معتقد است: يكي از مشكل‌ترين ديدارهاي ما در جام ملت‌ها در برابر اين تيم بود. در حال حاضر ژاپن يكي از بهترين تيم‌هاي آسياست و ما بازي راحتي را با اين تيم نخواهيم داشت هر چندكه با حمايت تماشاگران كسب سه امتياز برابر اين تيم بايد به حساب ايران واريز شود.

مهدوي‌كيا كه با تاكاهارا مهاجم تيم ملي ژاپن در هامبورگ هم بازي است درباره‌ي صحبت‌هايي كه ميان او و تاكاهار درباره‌ي مرحله‌ي نهايي مقدماتي جام جهاني انجام مي‌شود، گفت: من و تاكاهارا كري زيادي با هم داريم و پس از بازگشت او از ژاپن به آلمان به شوخي گفتم كه شما با شانس كره‌ي شمالي را شكست داديد.

وي درباره‌ي ديدار هفته‌ي پيش تيم ملي كشورمان برابر بحرين، خاطر نشان كرد: نسبت به جام ملت‌هاي آسيا، بازي برابر اين تيم در كل بازي جالبي نبود و ما نتوانستيم كيفيت بالاي خودمان را كه در برابر تيم‌هاي قطر، آلمان و ... نشان داديم، ارايه دهيم.

مهاجم تيم ملي كشورمان افزود: بازي‌هاي نخست در مسابقاتي اين چنيني معمولا به همين صورت است و به دليل حساسيت بالا دو تيم نمي‌توانند خوب كار كنند ضمن آن كه بحرين نيز به هيچ وجه بازي‌هاي خوب خود در گذشته را در اين ديدار انجام نداد.

مهدوي‌كيا ادامه داد: بازي در منامه شرايط خاص خودش را داشت و با توجه به حساسيت‌هاي پيشين فشار بالايي را به بازيكنان وارد مي‌ساخت و ما فقط مي‌توانيم از كسب اين يك امتياز راضي باشيم چرا كه اين تك امتياز مي‌تواند ما را در صعود به جام جهاني كمك كند.

وي به دلايل عنوان شده از سوي برخي از بازيكنان كه گفته بودند توپ يكي از دلايل بد بازي كردن ما بود اشاره كرد و افزود: هم اكنون در همه جاي دنيا از اين توپ‌ها استفاده مي‌شود و نمي‌توان بد بازي كردن را به نوع اين توپ‌ها نسبت داد اما واقعا زمين سفت و نامناسب بود و شرايط بازي را سخت كرده بود.

ناصر نوآموز: قرار نيست كارها به قضاوقدر سپرده شود

نايب رييس فدراسيون فوتبال كشورمان در اين رابطه گفت: بازي تيم ملي ايران با بحرين يك مساله‌ي عاطفي بود كه در بازي‌هاي آينده به هيچ وجه تكرار نمي‌شود.

نوآموز اظهار كرد: قبول دارم كه بازي با بحرين چندان دلچسب نبود، اما نبايد به آساني از كنار برخي ناراحتي‌هايي كه در بحرين براي تيم ملي ايجاد شد گذشت. روز بازي با بحرين، روز فوتبال ما نبود اما در حال حاضر با يك دور مسابقات رو به رو هستيم كه مي‌توانيم در آنها امتيازات لازم را به دست بياوريم و به طور يقين در مسابقات آينده تيم ايران اين چنين ظاهر نخواهد شد.

نوآموز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا تصريح كرد: هيچ نگراني در مورد بازي‌هاي آينده وجود ندارد چرا كه ما، سه ديدار در خانه پيش رو داريم كه بايد تمامي امتيازات را از اين بازي‌ها كسب كنيم و در خانه حريفان نيز به فكر پيروزي باشيم.

وي افزود: فدراسيون فوتبال نيز معتقد بود عملكرد تيم ملي در بحرين چندان دلچسب نبود اما زماني كه شرايط ايجاد شده در بحرين در جلسه فدراسيون عنوان شد متقاعد شديم كه همان يك امتياز نيز نتيجه خوبي بوده است. به عنوان مثال تا آخرين لحظات به تيم ملي ايران گفته مي‌شد كه زندي نمي‌تواند بازي كند و يا تيم ملي حق ندارد با پيراهني كه آرم شركت اسپانسر تيم‌هاي ملي بر روي آن است بازي كند و اين گوشه‌اي از حواشي ايجاد شده در بحرين بود كه بسياري از آنها بازگو نشده است.

نايب رييس فدراسيون فوتبال در ادامه تاكيد كرد: با اين حال نتيجه‌ي بازي با بحرين هيچ چيز را براي ما عوض نمي‌كند چرا كه تيم ملي تنها بر روي خود حساب مي‌كند و به طور يقين در بازي برابر ژاپن و كره شمالي بسيار متفاوت و پرقدرت ظاهر خواهد شد.

وي در مورد اتفاقات دور اول مقدماتي جام جهاني آلمان نيز تصريح كرد: به هيچ عنوان مسايل آن زمان نبايد تكرار شود و تيم ملي بايد با قدرت دو حريف ديگر خود را در دور رفت شكست دهد.

وي افزود: اين بار قرار نيست كه كارها به قضا و قدر سپرده شود و حتي برخي صحبت‌ها مبني بر رويارويي با نماينده چهارم كونكاف و حرف‌هايي از اين قبيل هيچ معنايي براي تيم ملي ايران ندارد چرا كه ما بايد مستقيم به جام جهاني صعود كنيم.

نوآموز در ادامه گفت‌وگو با ايسنا خاطرنشان كرد: با اين حال نبايد هيچ يك از تيم‌هاي گروه را دست كم بگيريم چرا كه تمامي آنها براي رفتن به جام جهاني تلاش مي‌كنند و ما نيز بايد با حساب كردن بر روي توانايي‌هاي خود تا آخرين لحظه با دقت و قدرت برابر حريفان ظاهر شويم.

نوآموز افزود: شرايط پيش بيني نشده‌اي وجود دارد كه ممكن است مانند بازي با بحرين به وجود آيد كه بازيكنان تيم ملي ما نتوانستند بيش از چهل درصد توانايي خود را نشان دهد اما اين دليل نمي‌شود كه تيم ايران در همه بازي‌هاي خود چنين ظاهر شود و به طور حتم بازي آينده ايران برابر ژاپن بسيار بهتر خواهد بود.

وي در ادامه اظهار كرد: گزارش فني ذوالفقارنسب و رزمجو كه براي تحليل ديدار ژاپن و كره‌ي شمالي به توكيو رفته بودند نيز نشان مي‌دهد كه تيم ايران توانايي پيروزي بر هر دو حريف را دارد و ما بر اساس اين گزارشات و تحليل‌ها آماده رويارويي با اين دو حريف مي‌شويم.

نايب رييس فدراسيون فوتبال تاكيد كرد كه همچنان اميد بسيار زيادي براي صعود تيم ملي ايران به جام جهاني آلمان وجود دارد.

وي در مورد برنامه‌هاي آينده تيم ملي براي ديدار با ژاپن و حضور زودتر لژيونرها در تيم ملي به ايسنا گفت: اين مسايل را سرمربي تيم ملي تعيين مي‌كند و حركت آينده تيم در اختيار برانكو است چرا كه سرمربي تنها كسي است كه به تيم ملي نزديك است و صحيح نيست كه فدراسيون بخواهد در اين مقطع زماني به سرمربي خط دهد.

نوآموز در پايان در مورد شرايط تيم ملي (ب) ايران براي شركت در بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي گفت: همچنان در حال هماهنگي هستيم و مسابقات ليگ برتر را تا زمان اعزام تيم تحت نظر خواهيم داشت و در آن موقع كميته‌ي مسابقات و كميته‌ي ليگ برتر با بررسي تمامي شرايط، اسامي تيم ملي ب را اعلام مي‌كنند.

فركي: ديگر فرصت‌ها را از دست نمي‌دهيم

مربي تيم ملي فوتبال كشورمان نيز گفت: حضور در دوره‌ي نخست مقدماتي جام جهاني و شكست برابر اردن در تهران تجربه‌ي خوبي بود و هم اكنون بايد براي رسيدن به هدف كه همان رسيدن به جام جهاني است از آن تجربه استفاده كنيم. شايد يكي از دلايل شكست برابر اردن، دست كم گرفتن حريف بود و همه فكر مي‌كردند كه ما حتما با چهار گل اين تيم را شكست مي‌دهيم.

وي افزود: اين شكست مشكلات عديده‌اي را براي ما ايجاد كرد و مجبور شديم كه دو ديدار خود را با اردن و قطر در خانه‌هاي آنها پيروز شويم.

فركي دليل اصلي پيروزي در آن دو ديدار را، حمايت بي‌سابقه‌ي رسانه‌ها، حمايت مردم و يك دل بودن تيم ملي عنوان كرد و ادامه داد: اين حمايت باعث دلگرمي بازيكنان شد و اين موضوع به نقطه‌ي قوت تيم تبديل شد و اين باعث شد كه ما حريفان خود را دست كم نگيريم و آن زمان توانستيم در مقابل قطر و اردن، نتيجه‌اي غير ممكن را ممكن كنيم.

فركي افزود: بايد در مرحله‌ي كنوني واقع‌گرا باشيم و نبايد بي‌جهت تيم‌هاي قدرتمندي همچون ژاپن، بحرين و كره‌ي شمالي را ضعيف بشماريم چرا كه اين كار باعث مي‌شود توقعات عمومي در برابر تيم ملي بي‌جهت بالاتر از حد معمول رود و در نتيجه اين مساله فشار زيادي را به بازيكنان و كادر فني وارد مي‌كند.

وي تصريح كرد: بايد قدرت تيم‌ها را به صورت واقعي به مردم بشناسانيم، هر قدر به قدرت حريفانمان بپردازيم تيم ملي با واقعيتي روبه‌رو مي‌شود كه در ديدارهاي رو در رو به سود ما تمام خواهد شد.

مربي تيم ملي درباره‌ي استفاده از تجارب گذشته در اين مرحله، گفت: ديگر نمي‌توانيم در مرحله‌ي كنوني فرصت‌ها را از دست بدهيم چرا كه هر ديدار از اهميت بالايي برخوردار است و نبايد اشتباهات دور نخست را تكرار كنيم چرا كه جاي جبران باقي نمي‌ماند.

وي با اشاره به تيم‌هاي همگروه كشورمان در مرحله‌ي نهايي مقدماتي جام جهاني اظهار داشت: از همان ابتدا كه قرعه‌كشي انجام شد بارها اعلام كرديم كه در گروه بسيار سختي قرار گرفته‌ايم. در فوتبال نمي‌توان هيچ نتيجه‌اي را پيش بيني كرد و نبايد هيچ تيمي را دست كم گرفت.

فركي ادامه داد: كادر فني و بازيكنان هيچ تيمي را دست كم نمي‌گيرند و تمام حريفان ما در اين مرحله قدرتمند هستند كه نمونه‌ي آن را مي‌توان در ديدار كره‌ي شمالي و ژاپن مشاهده كرد كه كره‌ي شمالي تنها در دقيقه‌ي نود اين ديدار را از دست داد. در حالي كه پيش از اين بازي، قضاوت‌ها از ضعيف بودن كره‌ي شمالي حكايت داشت اما ديديم كه اين مساله واقعيت ندارد.

وي به نقش رسانه‌ها در بيان واقعيت‌ها و ارايه‌ي اطلاعات صحيح به مردم اشاره كرد و به ايسنا گفت: رسانه‌ها نقش مهمي را در بيان واقعيات به مردم بر عهده دارند و موفقيت تيم ملي در گرو داشتن اطلاعات واقعي از حريفان است. شكي نداريم كه كوچك شمردن حريفان به ضرر ما خواهد بود و در نتيجه ممكن است ما در عين ناباوري نتيجه‌ي لازم را با دست نياوريم.

فركي ادامه داد: رسانه‌ها بايد واقع بينانه حريفان ما را ارزيابي كنند و قدرت تيم‌ها را همان طور كه هستند بيان كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در مورد برنامه‌ريزي تيم ملي براي حضور قدرتمند برابر تيم ملي ژاپن، گفت: تيم ملي فوتبال مادر اين چندساله به جز ديدار برابر عمان در جام ملت‌ها در تمامي ديدار برنامه‌ريزي داشته است و نمي‌توان تيم ملي را محكوم به بي‌برنامگي كرد. در همين ديدار برابر بحرين ما برنامه‌ي بسيار دقيقي داشتيم چرا كه اگر برنامه نداشتيم به طور قطع به مانند گذشته از مسايل حاشيه‌اي و فني ضربه مي‌خورديم كه با توجه به لطف خداوند و برنامه‌ريزي و اجراي دقيق برنامه‌ها توسط بازيكنان با كوچك‌ترين مشكلي برخورد نكرديم.

مجيد جلالي: به هيچ وجه ديدار راحتي با ژاپن نخواهيم داشت

مجيد جلالي كارشناس فوتبال كشور در اين رابطه گفت: در شرايط فعلي بايد به انديشه‌هاي كادر فني تيم ملي و عملكرد بازيكنانمان اعتماد داشته باشيم و انتقادات نمي‌تواند در اين مرحله چندان به سود تيم ملي كشورمان باشد.

رسانه‌ها بايد در شرايط فعلي فضاي آرامي را براي تيم ملي ايجاد كنند و نبايد چندان مسايل مختلف را گوشزد كنيم اما اگر مي‌خواهيم انتقاد كنيم بايد اين انتقادات اهرم كمكي براي تيم ملي باشد.

وي درباره‌ي درس گرفتن از تجربيات دوره‌ي نخست مرحله‌ي مقدماتي جام جهاني و شكست برابر اردن در تهران، گفت: واقعا نمي‌توانيم هم اكنون اين مسايل را شمارش كنيم چرا كه در نهايت با انباشتي از مطالب رو به رو مي‌شويم كه در نهايت به سود تيم ملي نخواهد بود اما مطمئن هستم كه كادر فني به اين مسايل بيش از همه واقف و در حال طي راه درستي است و در راستاي استفاده از تجربيات پيشين در اين مرحله گام برمي‌دارد. بدون شك مربيان براي موفقيت تيم ملي از آن تجربه‌ها درس گرفته و آن‌ها را در ديدار برابر ژاپن عملي خواهند كرد.

جلالي درباره‌ي نظرات كارشناسي كه درباره‌ي قدرت تيم ملي ژاپن و ضعيف شمردن اين تيم ديده مي‌شود، گفت: به هر حال خيلي روشن است كه تيم ملي كشورمان مي‌خواهد با قهرمان آسيا مبارزه كند و به هيچ وجه نمي‌توانيم بگوييم با تيم راحتي ديدار خواهيم داشت. ژاپن يكي از دو شانس مسلم صعود به جام جهاني از اين گروه است و به طور حتم آنها خود را با بهترين امكانات تجهيز كرده‌اند.

وي افزود: البته اين تيم در ديدار برابر كره‌ي شمالي نمايش خوبي نداشت، همانطور كه ما نتوانستيم در ديدار نخست خوب باشيم اما نمي‌توان قدرت ژاپن را با يك ديدار سنجيد، فقط مي‌توانيم بگوييم ژاپن اميد اول صعود از اين گروه است.

امير حاج رضايي: توپ به زمين ايران افتاده؛ بايد ژاپن را شكست دهيم

كارشناس فوتبال كشورمان، گفت: نبايد اشتباهاتي را كه در ديدار برابر بحرين مرتكب شديم در ديدار برابر ژاپن انجام دهيم چرا كه از دست دادن امتياز در اين ديدار مي‌تواند براي تيم ملي خطرناك باشد.

امير حاج رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: بايد واقعيت ها را به مردم بگوييم و بايد قدرت تيم‌هاي حريف را براي مردم بازگو كنيم. اما وقتي توقع مردم بالا مي‌رود در برابر آن نيز امواج شايعه اوج مي‌گيرد و مردم توقعشان بالا مي‌رود.

وي افزود: برخي از روزنامه‌ها با تيترهاي حساس، باعث تهييج مردم شدند اما اين به سود تيم ملي نيست. گفتن حقيقت بهترين چيز است و نبايد به دور از واقعيت توقع مردم را بالا ببريم.

حاج رضايي ادامه داد: بالا رفتن توقع افكار عمومي، فشار مضاعفي را به ملي‌پوشان وارد مي‌كند اما اگر حقايق بيان شود، توقع پايين آمده و باعث مي‌شود فشار زيادي به بازيكنان وارد نشود، در نتيجه آنها مي‌توانند كيفيت بالاتري را از خود به نمايش بگذارند.

وي خاطر نشان كرد: حمايت از تيم ملي لازم است اما نه به هر شكلي و انتقاد نيز لازم است اما دوباره نه به هر شكلي.

حاج رضايي با بيان اين كه استفاده از تجربيات گذشته، در نهايت به سود تيم ملي خواهد بود، افزود: در اين مرحله، زمان جبران نداريم يعني اگر با ژاپن در تهران مساوي كنيم از هدف خود بسيار عقب مي‌افتيم. حال آن كه اگر در بحرين پيروز مي‌شديم كسب نتيجه‌ي تساوي برابر ژاپن در تهران چندان بد نبود اما هم اكنون توپ به زمين ايران افتاده و بايد در اين ديدار پيروز شويم.

وي ادامه داد: كادر فني به همراه رييس فدراسيون تلاش زيادي را براي ارضاي افكار عمومي انجام دادند كه شما مي‌توانيد آن را در دعوت از هاشميان و زندي مشاهده كنيد و اضافه شدن اين دو بازيكن تاثير زيادي بر روحيه‌ي تيم ملي گذاشته است.

حاج رضايي دو عامل را در ضعيف بودن تيم ملي در ديدار بحرين موثر دانست و گفت: خاطره‌ي كابوس‌وار شكست در برابر بحرين در ديدار چهار سال پيش يكي از اين عوامل بود اما دليل دوم اين بود كه برانكو براي افكار عمومي احترام زيادي قائل است و از تمام ستاره‌هاي تيم براي ارضاي مردم استفاده كرد اما پاسخ نداد همانطور كه حضور هاشميان در پست غير تخصصي نتوانست مثبت باشد. او بازيكن گلزني است كه به دليل خصوصياتش بايد در نوك حمله از او استفاده شود.

اين كارشناس فوتبال، برانكو را مربي فهيم و دانا ارزيابي كرد و گفت: او بايد به تمام ويژگي‌هاي خود شجاعت را نيز اضافه كند.

رحمان رضايي: سرنوشت صعود را بدست خودمان رقم بزنيم

رحمان رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ديدار تيم ملي كشورمان برابر بحرين و انتقاداتي كه پس از اين ديدار به تيم ملي كشورمان وارد شد گفت: در تمامي تورنمنت‌ها و مسابقات گروهي نخستين ديدار از حساسيت بالايي برخوردار است و اين ديدار نيز اين چنين بود. بازيكنان ما به رغم انتقاداتي كه به آنها وارد مي‌شود بسيار خوب بازي كردند و معتقدم كه نسبت به بحرين بسيار بهتر كار كرديم و بيشتر زمان بازي را در اختيار داشتيم.

وي افزود: آنها تنها يك موقعيت گل داشتند كه آن هم توسط ميرزاپور دفع شد ولي ما موقعيت‌هاي خوبي را در اختيار داشتيم و دوباره تاكيد مي‌كنم كه برتري ما نسبت به بحرين محسوس بود.

رضايي به حساسيت‌هاي ايجاد شده پيش از ديدار برابر بحرين اشاره كرد و افزود: قبول دارم آن طور كه بايد و شايد در اين ديدار بازي نكرديم اما فكر مي‌كنم با توجه به ميزباني بحريني‌ها و حضور پرتعداد تماشاگران اين كشور توانستيم بازي خوبي را از خود به نمايش بگذاريم و نتيجه‌ي به دست آمده نيز راضي كننده بود.

وي ادامه داد: بحرين به هيچ وجه حريف دست و پا بسته‌اي نبود. آنها در زمين خودشان بازي مي‌كردند و مي‌خواستند از حيثيت فوتبال خود دفاع كنند، به همين دليل به هيچ عنوان بازي آساني با آنها نداشتيم اما مهم اين است كه بتوانيم در ديدار برگشت سه امتياز ديدار برابر بحرين را از آن خود كنيم.

مدافع تيم ملي كشورمان درباره‌ي ديدار تيم ملي برابر ژاپن تصريح كرد: من تعجب مي‌كنم كه چرا برخي از روزنامه‌ها تيم ملي ژاپن را حريفي آسان براي تيم ملي كشورمان عنوان كرده‌اند. اين تيم در دو دوره‌ي متوالي قهرمان آسيا شده و در برابر بسياري از تيم‌هاي مطرح دنيا ضمن ارايه‌ي بازي مطلوب نتيجه‌ي خوبي را نيز كسب كرد. آنها از مربي بسيار خوبي بهره مي‌برند و براي آماده شدن از تمامي ابزارهاي پيشرفته استفاده مي‌كنند.

رضايي افزود: همگان مشاهده كردند كه در ديدار ايران برابر ژاپن در جام ملت‌ها، اين تيم از چه قدرتي برخوردار بود، اما با تمام اين شرايط ما با حمايت يكصد هزار تماشاگر ايراني ضمن ارايه‌ي بازي قابل قبول سه امتياز اين ديدار را از آن خود خواهيم كرد، چرا كه براي صعود به جام جهاني ناچار به از پيش رو برداشتن حريفان خود در تهران هستيم.

وي همچنين معتقد است كه بايد از تجربيات گذشته براي صعود به جام جهاني استفاده كنيم.

رضايي ادامه داد: به نظر من تيم ملي بازي‌هاي مشكلي را انجام داده و ما هميشه موقعيت‌هاي سخت را به موفقيت‌هاي شيرين براي فوتبالمان تبديل كرده‌ايم. هم اكنون تيم ملي در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و بايد از اين شرايط به نحو احسن استفاده كنيم.

وي با بيان اين كه بايد با حضور قدرتمندانه در ديدارهاي نخستين، سرنوشت صعود را بدست خودمان رقم بزنيم، اضافه كرد: بايد تمام ديدارهايي كه در آن ميزبان هستيم را با پيروزي پشت سر بگذاريم و با كسب حداقل امتياز در ديدارهايي كه ميهمان هستيم راه صعود به جام جهاني را هموار كنيم.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016