"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-02-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گلزنى كه راحت گل مى خورد، آناليز حريف ايران در حمله و دفاع بحرين، امير صدرى، ايران ورزشي

بحرين در ۱۹ بازى رسمى خود كه در ۱۴ ماه اخير برگزار كرده ۴۰ گل زده، مرور اين گل ها نشان مى دهد كه بحرينى ها اكثر گل هاى خود را به صورت هدفمند و از روى حركاتى كه برنامه هاى تهاجمى بحرين بر آنها استوار شده است به ثمر رسانده اند.
اصلى ترين شيوه تهاجمى بحرينى ها ارسال توپ هاى بلند به پشت مدافعان حريف معمولاً در فضاهاى خالى ميانى مدافعان كنارى و مدافعان ميانى و سپس استفاده از حركات تهاجمى مهاجمان تكنيكى و سرعتى به صورت مستقيم يا غيرمستقيم است.
در مجموع ۳۱ گل بحرين در اين مدت كه امكان مرور آنها وجود داشت (به صورت تماشاى تصاوير يا مرور مطالب آرشيوى) ۱۲ گلى كه روى حركات پايه ريزى شده از سمت چپ، هفت گل روى حركات از سمت راست، هفت گل با حركات مستقيم در مركز خط دفاعى حريفان و پنج گل با حركات پشت محوطه جريمه ثبت شده است.
شيوه اصلى تهاجمى بحرين استفاده از ضد حملات است. از ۱۲ گلى كه امكان مرور دقيق آنها وجود داشت هفت گل به صورت كاملاً مشخص روى حركاتى كه مى توان آنها را ضد حملات سريع دانست به ثمر رسيد. بحرين معمولاً با هفت يا هشت بازيكن در زمين خودى - و به خصوص در محوطه جريمه - و بلافاصله پس از در اختيار گرفتن توپ با پاس هاى بلند محمد سالمين، صالح فرحان يا راشد الدوسارى توپ را در يكى از كناره ها به يكى از دو مهاجم سرعتى خود مى رساند، حركت اين بازيكن به صورت انفرادى يا تركيبى با بازيكنان ديگر اصلى ترين شيوه بحرين براى رسيدن به گل است. از ۱۲ گل مورد بررسى چهار گل با حركات سريع از سمت چپ، سه گل با حركات سريع از سمت راست، دو گل با حركات از قلب دفاع، يك گل با ضربه سنگين از پشت محوطه جريمه، يك گل با ضربه سر روى ارسال يك ضربه ايستگاهى و يك گل از روى ضربه ايستگاهى مستقيم به دست آمده است.
از روى مطالعاتى كه كاوه محجوب نويسنده ورزشى سايت ايران ليگ در مورد ۲۳ گل زده بحرين در سال اخير انجام داده است ۱۰ گل روى حركات ميانى و مركز دفاع حريف، ۸ گل روى حركت از سمت چپ و ۵ گل روى حركت از سمت راست به ثمر رسيده است. از ميان اين گل ها ۱۴ گل (۶۱ درصد) از ضربات درون محوطه جريمه و ۳ تاى آنها از ضربات سر زده شده در همين محوطه بوده است. اشتباه مدافعان در ضد حملات هم گل هاى ديگرى بوده اند كه در اين محوطه به ثبت رسيده اند. بحرينى ها ۴ بار از پشت محوطه جريمه به گل رسيده اند كه سه گل آنها از ضربات آزاد و يكى از روى ضربه پشت محوطه جريمه بوده است. از روى اين دو مطالعه مى توان به نتايج زير رسيد:
۱-اصلى ترين شيوه تهاجمى بحرين ضد حملات سريع است.
۲-حملات بحرين از سمت چپ بيشتر از سمت راست (و خطر ناك تر از آن) است.
۳-بحرينى ها در زدن ضربات آزاد ايستگاهى استاد هستند. آنها توسط طلال يوسف، راشد الدوسارى و حسين على ضربات ايستگاهى خطرناكى مى زنند.
۴-تنها سه گل از ۲۳ گل مورد بررسى بحرين روى ضربات سر به ثمر رسيده اند. در دو مورد اين ارسال ها سانترهاى كوتاه و تيز بوده اند كه مهاجمان تنها مانده آنها را به ثمر رسانده اند و فقط يك بار بحرين موفق شده در نبردهاى هوايى كامل و تمام عيار به حريفان گل بزند. اين مسأله ضعف مشخص بحرين در بازى هوايى و عدم تمايل اين تيم به اين شيوه را نشان مى دهد.
۵-اضافه شدن نفرات ميانى بحرين به خط حمله در ضد حملات بسيار خوب است، دو بازيكن ميانى اين تيم (طلال يوسف و محمد سالمين) به خوبى در اين ضد حملات به دو مهاجم تيم اضافه مى شوند.
۶-در حالى كه بازيكنان بحرين نسبتاً زياد اقدام به شوتزنى از پشت محوطه جريمه مى كنند اما درصد موفقيت آنها در اين شيوه اصلاً بالا نيست. در مجموع بحرينى ها از ۲۳ گل زده فقط يكى را با ضربه از پشت محوطه جريمه به ثمر رسانده اند.
آناليز عملكرد تدافعى

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين بخش ۱۸ گل از ۲۶ گل خورده بحرين در ۱۴ ماه اخير بررسى شده اند، گرچه بحرينى ها در مجموع ۱۹ بازى خود ۲۶ گل پذيرفته اند (يعنى متوسط ۳۷۱/۱ گل در هر بازى) اما توجه به اين نكته كه بحرينى ها در مسابقات جام ملت هاى آسيا در چين - كه جدى ترين رقابت اين كشور در مقطع مورد بحث محسوب مى شود - ۱۴ گل در شش بازى پذيرفتند. (۱۵/۲ گل در هر بازى) نشانگر ضعف عمومى خط دفاعى بحرين است. از ۱۸ گل مورد بررسى چهار گل از ارسال هاى بلند و ضربات سر مهاجمان حريف (در دو مورد روى ضربات كرنز)، دو گل از ضربات آزاد مستقيم حريفان، دو گل از روى ضربات پنالتى، دو گل از ضربات پشت ۱۸ قدم و هشت گل هم از ضربات داخل محوطه جريمه بودند. اگر گل هاى زده شده از پشت محوطه جريمه را از ساير گل ها كم كنيم از ۱۴ گل باقيمانده، شش گل از سمت چپ، پنج گل از مركز و سه گل از سمت راست دفاعى بحرين پايه گذارى شدند. (در اين مورد حركات منجر به كسب ضربات پنالتى هم محسوب شده است)
بحرينى ها اصولاً تيمى هستند كه با توجه به ضعف در ساختار دفاعى خود با نفرات زياد دفاع مى كنند و تقريباً تعداد زيادى از مدافعان اين تيم هيچ گاه وظايف دفاعى (و پست تدافعى) خود را ترك نمى كنند و به همين دليل كمتر غافلگير مى شوند. در مجموع از اين ۱۸ گل مورد بررسى قرار گرفته تنها يك گل از ضد حملات حريفان بوده است.
در مورد عملكرد دفاعى بحرين اين نكته قابل ذكر است كه توانايى هاى فردى بازيكنان بحرين در ساختار دفاعى بسيار كم است. در واقع تمام گل هايى كه اين تيم پذيرفته به گونه يى بوده كه مدافعان اين تيم نسبت به مهاجمان حريف كمبودى از لحاظ تعداد نفرات نداشته اند اما تسليم شدن در نبردهاى تك به تك و اشتباهات مسلم در كار پوشش و محدود كردن فضا و مكان براى مهاجمان حريف باعث ثبت گل براى آنها شده است. در واقع بحرين به رغم آنكه در بسيارى از زمان هاى بازى با پنج تا هشت بازيكن در يك سوم زمين خودى جمع مى شود اما تقريباً به سادگى گل مى خورد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17954

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گلزنى كه راحت گل مى خورد، آناليز حريف ايران در حمله و دفاع بحرين، امير صدرى، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016