"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-02-03' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي ايران ورزشي با فريدون زندي: شرايط من با بقيه فرق مى كند

• تحت فرمان برانكو هستم؛مثل بقيه

فريدون زندى

نيما حسينى
خيلى ها منتظر بودند تا فريدون زندى را در ايران ببينند. او قرار بود براى بازى با بوسنى به تهران بيايد اما مخالفت مسؤولان كايزرسلاترن باعث شد تا سفر او به تهران حداقل ۴۰ روز ديگر به تأخير بيفتد. زندى مجبور است مستقيم به بحرين برود و تا بازى بعدى با ژاپن هم به ايران نمى آيد. بازى با ژاپن چهارم فروردين ماه است و او در بهترين شرايط اواخر اسفند به ايران مى آيد. او اما ديگر مثل گذشته خودش را پنهان نمى كند. ديگر خبرنگاران مجبور نيستند براى گرفتن اطلاعات فقط با خانواده او صحبت كنند. حالا صحبت كردن با خود او هم زياد سخت نيست. بعد از مصاحبه مستقيم برنامه نود او دومين گفت و گوى اختصاصى اش با رسانه هاى ايرانى را با روزنامه ايران ورزشى انجام داده است. سه شنبه شب ساعت ۳۰:۲۲ وقتى خبرنگار ايران ورزشى با زندى تماس گرفت او در رستوران ايتاليايى هاى شهر كايزرسلاترن با رضا فاضلى مشغول شام خوردن بود كه با حوصله به سؤالات ما جواب داد. البته اين بار با زبان آلمانى و از طريق فاضلى نه فارسى دست و پا شكسته. هر چند كه او قول داده تا در آينده يى نزديك فارسى را خوب ياد بگيرد تا بتواند به تنهايى با خبرنگاران ايرانى مصاحبه كند.
در برنامه نود گفتى پذيرفتن تابعيت ايران و عضويت در تيم ملى ايران تصميم سختى نبود. يعنى واقعاً به همين آسانى بود كه گفتى؟!
< البته نه به اين آسانى كه شما مى گوييد. اين موضوع براى من واقعاً تصميم سختى نبود اما كتمان نمى كنم كه يك تصميم مهم بود. بايد همه جوانب را مى سنجيدم و من هم همين كار را كردم.
در ايران اين سؤال مطرح شده بود كه چرا براى تصميم گيرى تا اين حد فكر مى كنى. ترديد خاصى داشتى؟
< من زمان خاصى براى تصميم گيرى نخواستم. البته بحث حضور من در تيم ملى ايران از مدت ها پيش در مطبوعات ايران مطرح شد. من هم يك چيزهايى مى شنيدم اما وقتى مسؤولان فدراسيون فوتبال و مربيان رسماً در اين مورد از من سؤال كردند بدون ترديد تصميم خودم را گرفتم.
اين ذهنيت هم ايجاد شده كه چون به تيم ملى آلمان دعوت نشدى ايران را انتخاب كردى؟
< كسى من را مجبور نكرد كه تابعيت ايرانى را قبول كنم و به عضويت تيم ملى ايران دربيايم. من قلباً چنين تصميمى گرفتم و افتخار مى كنم كه براى تيم ملى ايران بازى كنم.
يعنى اگر احتمال دعوت شدنت به تيم ملى آلمان زياد بود باز هم بازى كردن براى ايران را قبول مى كردى؟
< من براى تيم ملى زير ۲۱ ساله هاى آلمان بازى كردم. بعد از آن بود كه با پيشنهاد ايران مواجه شدم. وقتى اين پيشنهاد را دريافت كردم احساس خوبى داشتم. فيفا هم با عضويت ام در تيم ملى ايران موافقت كرد. بعد از آن تصميم با خودم بود. كسى من را مجبور نكرد. وقتى با پيشنهاد فدراسيون فوتبال ايران مواجه شدم و بعد از گفت وگو با آقاى برانكو در اينجا (كايزرسلاترن) مصمم تر شدم و از تصميمى كه گرفتم كاملاً راضى ام.
شايد جالب نباشد بپرسيم كه بين آلمان و ايران به كدام كشور و كدام تيم بيشتر تعلق خاطر دارى!
< من جواب سؤال شما را دادم. من با افتخار عضويت در تيم ملى ايران را پذيرفتم. خيلى هم دوست داشتم كه قبل از بازى با بوسنى به ايران بيايم ولى حيف كه نشد.
با حسرت مى گويى »حيف»!
< خب. خيلى دوست داشتم كه فرصتى فراهم مى شد تا به ايران هم بيايم. حالا بايد تا بازى با ژاپن صبر كنم.
فكر نمى كرديم كه نتوانى تيم ملى را در بازى با بوسنى همراهى كنى.
< خودم هم فكرش را نمى كردم. همه چيز مهيا بود كه به ايران بيايم اما باشگاه كايزرسلاترن مخالفت كرد. ظاهراً زمان اين بازى در تقويم رسمى فيفا نبود.
با اين حال بهتر نبود كه قبل از بازى با بحرين به ايران مى آمدى تا با ذهنيت بهترى به منامه بروى؟
< چاره ديگرى نداشتم. ما شنبه با اشتوتگارت بازى داريم. اگر به تهران مى آمدم بايد بلافاصله به كيش مى رفتم و از آنجا بدون استراحت به منامه مى رفتم. بنابراين بهترين راه اين بود كه مستقيماً به بحرين بروم.
فكر مى كنى با دو جلسه تمرين مى توانى با ساير ملى پوشان هماهنگ شوى. ما احساس مى كنيم با اين وضع نبايد انتظار داشت كه بتوانى در بازى با بحرين كارايى صددرصد داشته باشى؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

< من يك بازيكن حرفه يى هستم و بايد خودم را با شرايط گوناگون وفق دهم. وقتى وضعيت اينطورى شده بايد تمام سعى و تلاشم را انجام دهم تا با تيم هماهنگ شوم.
حتماً مى دانى كه تيم ملى ايران با سيستم ۱-۳-۲-۴ بازى مى كند و در بخش هجومى بازيكنان شاخص و مطرحى مثل خودت زياد دارد. هاشميان، مهدوى كيا، كريمى، دايى و حتى واحدى نيكبخت. انتظار دارى در بازى با بحرين در تركيب اصلى باشى؟
< مهم تصميم سرمربى تيم است. مربى بهترين تصميم را براى موفقيت تيمش مى گيرد. بنابراين اينكه من چه انتظارى دارم زياد مهم نيست.
يعنى تحمل نيمكت نشينى در تيم ملى ايران را دارى؟ منظورمان فقط اين بازى نيست. به طور كلى پرسيديم؟
< يك بازيكن حرفه يى بايد تفكر حرفه يى هم داشته باشد! من هم مثل بقيه نفرات. هميشه بايد به تصميم سرمربى احترام گذاشت.
فوتبال و فرهنگ ايران با آنچه سال هاى سال در آلمان با آن خو گرفته يى تفاوت هاى بسيارى دارد. به عنوان نمونه از نظم و ديسيپلين آلمانى در اردوى تيم ملى ايران خبرى نيست. چگونه مى خواهى خودت را با يك فرهنگ متفاوت و فضاى حاكم بر تيم ملى و فوتبال ايران وفق دهى؟
< اتفاقاً از اين چيزها لذت مى برم. من از طريق آقاى فاضلى شنيده ام كه در اردوى تيم ملى ايران اعضاى تيم با هم شوخى مى كنند و جو شاد و جالبى حاكم است. اين قضيه براى خودم هم جالب بود. من در مورد فرهنگ ايرانى يك چيزهايى مى دانم و سعى مى كنم از اين پس اطلاعاتم را بيشتر كنم.
فارسى صحبت كردنت هم بد نبود. بالاخره بعد از مدت ها آفتابى شدى و در برنامه نود صدايت را هم شنيديم!
< هميشه سعى مى كنم با پدرم فارسى صحبت كنم. با آقاى فاضلى هم قرار گذاشته ايم از اين به بعد با هم فارسى حرف بزنيم. در اردوى تيم ملى هم سعى مى كنم با بقيه فارسى حرف بزنم. بايد زبان پدرى ام را بيشتر تمرين كنم.
فوتبالدوستان ايرانى منتظرند تا كيفيت بازيكن شماره ۱۰ كايزرسلاترن را در بازى با بحرين ببينند. در ايران با توجه به فراگير شدن بحث بازى كردنت در تيم ملى سطح توقعات و انتظار مردم از تو خيلى بالا رفته. فكر مى كنى بتوانى انتظارات را برآورده كنى؟
< مى دانم كه شرايطم با ساير نفرات تيم كاملاً فرق مى كند. من هر چند كه در ايران نيستم اما از گوشه و كنار متوجه خيلى مسائل شده ام. در مجموع من كمى زمان مى خواهم تا خودم را با اين شرايط تطبيق دهم و به عنوان يك بازيكن حرفه يى سعى مى كنم هرچه زودتر به وضعيت عادى نزديك شوم. البته فكر مى كنم در دراز مدت نتيجه بهترى حاصل شود.
خيلى جالب است كه بدانيم در حال حاضر چه تصويرى از ايران در ذهن دارى؟
< ايران را دوست دارم. در مورد گذشته و حال خيلى چيزها مى دانم. در اين مدتى كه بحث حضورم در تيم ملى ايران مطرح شده اطلاعاتم از ايران هم زيادتر شده. من افتخار مى كنم كه پيراهن ايران را برتن مى كنم و از بازى كردن براى تيم ملى كشورم خوشحال هستم. من خيلى دوست داشتم تا قبل از بازى بحرين حتماً به ايران مى آمدم. مى خواستم در اولين فرصت به منطقه دربند تهران بروم.
حالا ميان اين همه مكان تفريحى و تاريخى چرا دربند؟
< مى دانم كه ايران يك كشور تاريخى است و مناطق باستانى و تفريحى زيادى دارد. چند روز پيش عكس هايى از منطقه دربند را ديدم. تعريفش را هم زياد شنيده ام. به همين دليل!

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17807

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايران ورزشي با فريدون زندي: شرايط من با بقيه فرق مى كند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016