"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-01-27' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

بهترين آسيايي، بررسي تيم هاي آسيا در راه جام جهاني: كره جنوبي، همشهري

كره جنوبي

حسن حيدري
كره جنوبي براي هفتمين حضور خود در جام جهاني دورخيز كرده است. منتقدان صعود كره اي ها تا مرحله نيمه نهايي جام جهاني ۲۰۰۲ را به عواملي نظير شانس و امتياز ميزباني و داوري هاي جانبدارانه نسبت داده اند. اما امتيازاتي كه اين دسته از آنها ياد مي كنند، در ادوار پيشين جام جهاني نيز در اختيار ميزبانان بود، اما هيچگاه سابقه نداشته كه يك تيم گمنام كه حتي يك پيروزي هم در دوره هاي گذشته جا م جهاني تجربه نكرده است، تا اين مرحله بالا بيايد. اين موفقيت شايد تا سالها براي قاره آسيا قابل تكرار نباشد، واقعا برازنده كره اي هاست. آنها ركورددار بيشترين حضور در جام جهاني از منطقه آسيا هستند. آنها در رقابتهاي انتخابي راه صعود را به خوبي مي دانند. شايد مسابقات مرحله اول مقدماتي جام جهاني اين دوره تنها نقطه تاريك تاريخ فوتبال كره جنوبي باشد.
آنها براي اولين بار براي صعود دچار مشكل شدند. توقف برابر مالديو تيم صد و بيستم دنيا اوج ناكامي كره اي ها بود. با اين حال هنوز هم عنوان مدعي نخست صعود به مرحله نهايي در گروه A به حساب مي آيند.
داستان كوئيليو
مالديو هرگز تيمي جريان ساز در فوتبال نبوده و شايد تنها جنبه تبليغاتي اش جنگلهاي سرسبز و مناظر طبيعي باشد كه مي تواند بازيكنان مشهور دنيا را براي سفر به سمت سواحل خود بكشاند، با اين وجود همين مالديو موفق شد در ديدارهاي مقدماتي جام جهاني كره جنوبي را متوقف كند تا ضمن رقم زدن بهترين نتيجه تاريخ خود، اومبرتو كوئيليو را نيز از كار بركنار كند. كره جنوبي بختهاي متعددي براي گلزني داشت، اما در نهايت بداقبالي نتوانست به گل برسد تا رسانه هاي كشور وي را زير فشار شديدترين انتقادات قرار دهند، بر هر حال عدم توانايي در گشودن دروازه تيمي كه در رده بندي فيفا در جايگاه يكصد و بيستم قرار دارد با هيچ منطقي توجيه پذير نيست.
«نكات زيادي را به بازيكنان گوشزد كرده بودم، به هر حال ديگر اجازه نمي دهيم چنين نتيجه اي تكرار شود.»اين اظهارات كوئيليو پيش از بركناري است، نتايج مربي پرتغالي كره رضايت بخش نبود و ا خراج او تنها راه ممكن به نظر مي رسيد. يون مونگ چانگ رئيس فدراسيون فوتبال كره جنوبي در اين باره مي گويد: درست است كه او در پرتغال نتايج قابل قبولي كسب كرده اما استناد به كارنامه گذشته منطقي نيست. وي در ادامه گفت: كوئيليو در سمت مربيگري كره جنوبي به قدري نتايج ضعيف و نااميدكننده از خود بر جاي گذاشت كه اخراج او هيچ كس را متعجب نكرد.
مردي از سرزمين آسياب هاي بادي
كره جنوبي بعد از آن حادثه تلخ جوبونفرر هلندي را براي ادامه كار برگزيد.
با اين حال عليرغم انتصاب اين مربي هلندي در ابتدا ظاهرا هنوز اطمينان كره اي ها بر او جلب نشده بود.
در يك نظرسنجي در زمان آغاز بونفرر در سايت رسمي كنفدراسيون فوتبال آسيا، بيشتر مراجعه كنندگان به نامناسب بودن انتخاب جوبونفرر راي داده بودند. اين نظرسنجي بيانگر اين بود كه اعتماد مردم كره جنوبي به مربيان خارجي كه پس از حضور موفقيت آميز گاس هيدينگ در نزد مردم كره بوجود آمده، در حال از بين رفتن است.
اما اين موضوع دوام چنداني نداشت و اعتماد كره اي ها به مربيان خارجي بار ديگر جلب شد. صعود اين تيم به مرحله دوم و پيروزي درخشان سه بر يك مقابل تيم ملي آ لمان بار ديگر كره جنوبي را در جايگاه اصلي خود در فوتبال جهان قرار داد.
جوبونفرر مربي سابق تيم هاي ملي قطر و نيجريه تا پايان جام جهاني ۲۰۰۶ با فدراسيون كره جنوبي به توافق رسيده است. او درباره وظيفه خطيري كه به عهده گرفته مي گويد: براي صعود به جام جهاني كار بسيار دشواري در پيش داريم. بونفرر حتي نسبت به ميزان آمادگي بازيكنان كره اي شاغل در اروپا ترديد دارد و مطمئن نيست كه آنها براي چنين تورنمنت سنگيني (بازي هاي مرحله دوم مقدماتي جام جهاني) آماده باشند.
وي در اين باره مي گويد: لژيونرهاي من به دليل تعطيلات كريسمس در استراحت مطلق به سرمي برند و فكر نمي كنم در طول اين مدت، آنها به خوبي تمرين كرده باشند.
البته به نظر من انتظاري كه در حال حاضر از تيم ما مي رود مي تواند دردسرساز شود.
اگر قرار باشد بنشينيم و تنها به افتخارات كسب شده در جام جهاني ۲۰۰۲ بينديشيم، هيچ دردي دوا نمي شود. با اين طرز فكر با پاي خود به قتلگاه مي رويم.
فدراسيون فوتبال كره جنوبي در توجيه انتخاب اين مربي اعلام كرده است كه ما به يك مربي نياز داشتيم تا با شناخت كامل از تيم ملي قادر باشد در كوتاه مدت ما را به موفقيت هدايت كند.
بونفرر درباره زمان باقي مانده به اولين مسابقه كره جنوبي مقابل كويت مي گويد: يك مربي براي موفقيت بايد زمان در اختيار داشته باشد.اما اين موفقيت و زمان در اختيار من قرار نگرفت و در اين مدت كوتاه نبايد انتظار معجزه داشت.
سابقه حضور در جام جها ني
فدراسيون فوتبال كره جنوبي در سال ۱۹۴۵ تاسيس شد و سه سال بعد به عضويت فدراسيون جهاني فوتبال فيفا درآمد. كره جنوبي براي اولين بار در سال ۱۹۵۴ به رقابتهاي جام جهاني راه يافت اما برخلاف همسايه شمالي اش حضوري حقارت آ ميز داشت و در ديدار نخست مقابل مجارستان با نتيجه ۹ بر صفر مغلوب شد و در بازي بعدي با ۷ گل مغلوب تيم ملي تركيه شد. دومين حضور كره جنوبي به سال ۱۹۸۶برمي گردد. اين تيم در اين دوره در محاصره قدرت هايي چون ايتاليا، آرژانتين و بلغارستان قرار گرفت كه تنها توانست برابر بلغارستان به تساوي يك بر يك برسد و در ديدار با ايتاليا سه بر دو شكست خورد و در بازي مقابل آرژانتين كه در آن سال قهرمان جام شد سه بر يك مغلوب شد. اقتدار كره جنوبي در قاره آ سيا به حدي بود كه از سال ۱۹۸۶ به بعد در تمامي ادوار جام جهاني حضور پيدا كرد.
در سال ۱۹۹۰ كره جنوبي در گروه نسبتا ساده اي قرار داشت اما نتوانست به دور بعدي راه يابد.
كره جنوبي با تيم هاي اروگوئه، اسپانيا و بلژيك در يك گروه قرار داشت و در هر سه بازي مغلوب شد.
آمريكا براي سال ۱۹۹۴ ميزبان شد و تيم كره جنوبي عليرغم شايستگي هايي كه داشت از دور رقابتها كنار رفت. اين تيم در بازي با آلمان سه بر دو در يك بازي نزديك مغلوب آ لمان شد. در دومين ديدار اين تيم با بوليوي نماينده آ مريكاي جنوبي به تساوي بدون گل رسيد. و در ايستگاه آخر برابر اسپانيا به تساوي دو بر دو دست يافت تا با شايستگي از جام كنار برود.
در جام جهاني ۹۸ فرانسه، كره جنوبي و ايران نمايندگان آسيا بودند. يك تساوي يك بر يك مقابل بلژيك، يك شكست پنج بر صفر مقابل هلند و يك باخت سه بر يك نيز مقابل مكزيك حاصل كار كره جنوبي بود.
در سال ۲۰۰۲اوج درخشش كره جنوبي بود. اين تيم با دو پيروزي و يك تساوي براي اولين بار به مرحله يك هشتم نهايي راه يافت.
اين تيم در بازي نخست پرتغال را با يك گل مغلوب كرد، سپس با آمريكا به تساوي يك بر يك رسيد. در آخرين بازي نيز با دو گل لهستان را شكست داد.
در مرحله يك هشتم نهايي كره جنوبي ايتاليا را با گل طلايي دو بر يك شكست داد. از اين مرحله بود كه داوري هاي جانبدارانه به صعود كره كمك كرد. در بازي با اسپانيا اين موضوع به اوج رسيد. گل سالم اسپانيايي ها به راحتي مردود اعلام شد تا در نهايت اين تيم در ضربات پنالتي اسپانيا را مغلوب كند.
در مرحله نيمه نهايي آلمان اجازه پيشروي بيشتر به كره جنوبي را نداد و با يك گل حريف را شكست داد.
در بازي رده بندي نيز كره جنوبي سه بردو بازي را به تركيه واگذار كرد تا به مقام چهارم جهان دست يابد.
برنامه بازي ها
كره جنوبي بعد از بازي با كويت در روز ۲۱ بهمن ماه، ۵ فروردين ميهمان عربستان است و سپس در آخرين بازي مرحله رفت در روز ۱۰ فروردين ماه سال آينده با ازبكستان روبرو مي شود. در آغاز دوربرگشت در روز ۱۹ خرداد ۸۴ كره در تاشكند با ازبكها روبرو مي شود، ديدار بعدي اين تيم در روز ۱۴ تير ۸۴ در خاورميانه با كويت خواهد بود و در آخرين بازي تيم ملي كره جنوبي در روز ۲۷ مرداد با عربستان روبرو مي شود.

---------------

راه صعود



كره جنوبي براي صعود به جمع ۸ تيم برتر آسيا در مرحله اول با تيم هاي لبنان، مالديو و ويتنام همگروه شد. در ۱۸ فوريه سال ۲۰۰۴ براي كره جنوبي آغاز گام گذاشتن در راه جام جهاني ۲۰۰۶ بود. در شهر سووان كره جنوبي، اين تيم در اولين ديدار به مصاف لبنان رفت.«راي دوچا»در نيمه نخست و«كوك بيونگ چو»در نيمه دوم پيروزي را براي شياطين سرخ آسيا به ارمغان آوردند.
حريف بعدي كره جنوبي مالديو تيمي بود كه براي اكثر تيم هاي آسيايي زنگ تفريح به حساب مي آمد. شايد همين امرو غرور كاذب كره اي ها بود كه يك نتيجه غيرمنتظره به وقوع پيوست و كره جنوبي با مالديو به تساوي بدون گل رسيد. در اين بازي پربرخورد آ نورا دي سيلوا ۴ كارت زرد به بازيكنان كره و يك كارت نيز به بازيكنان مالديو نشان داد.
اين حادثه بزرگ در آسيا ابعاد گسترده اي داشت و باعث اخراج كوئيليو شد.
يوان مونگ چانگ رئيس فدراسيون فوتبال كره به طور موقت واها سونگ پارك را جانشين مربي اخراجي كرد تا از بازي سوم بونفرر دست به كار شود.كره خوش شانس بود كه در بازي بعدي ميزبان بود و موفق شد دو بر صفر از سد ويتنام عبور كند.
هوان يانگ آهن (۲۹) و هيون دو كيم در دقيقه (۶۱) براي كره جنوبي گلزني كردند. كره جنوبي پيشتاز گروه در پايان دور رفت در چهارمين بازي به هوشيمين سفر كرد تا بازي برگشت خود برابر ويتنام را برگزار كند .«كره جنوبي» براي عبور از اين مانع، سختي فراواني را متحمل شد. در دقيقه ۴۹ ميزبان توسط وان پاهان دروازه لي ون جائه را باز كرد. با اخراج راي دوچا مهاجم تيم كره جنوبي شرايط اين تيم وخيم تر شد.كره جنوبي در نيمه دوم توسط كوگ دونگ لي در دقيقه ۶۳ به گل اول رسيد. سو چون لي ۱۳ دقيقه بعد با ضربه اي غيرقابل مهار كره جنوبي را به دومين گل رساند تا اين تيم با پيروزي در چهارمين پيكار همچنان در صدر قرار گيرد. اين تيم بعد از اين بازي به لبنان سفر كرد و در يك بازي انتقادآميز با اين تيم به تساوي يك بر يك رسيد.
كره جنوبي در سئول براي ششمين ديدار ميزبان مالديو بود. اين تيم حتي با حضور بونفرر بيش از دو گل نتوانست به تيمي بزند كه ايران هفده گل به آن زده بود. يك نيمه براي كره جنوبي بسيار عذاب آور بود، زيرا دفاع چند لايه مالديو اجازه هيچگونه تحركي را به حريف نمي داد.در نيمه دوم هيون دو كيم و كوگ دونگ لي در دقايق (۸۰ و ۶۶) دوبار دروازه حريف را باز كردند.
با پايان يافتن بازي هاي مقدماتي، كره جنوبي با ۱۴امتياز در صدر جدول قرار گرفت و به دور بعدي صعود نمود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آخرين بازمانده

لي ون جائه

از قاره آسيا تاكنون ستارگان زيادي به دنياي فوتبال معرفي شده اند از جمله دروازه باناني چون احمد رضا عابدزاده، الدعايه و... براي لي ون جائه دروازه بان اصلي كره جنوبي كه از سال ۱۹۹۴ در تيم ملي كره جنوبي عضويت داشت حضور در سومين جام جهاني بسيار حائزاهميت است و مي تواند او را در رديف دروازه بان بزرگ اين قاره قرار دهد.
لي ون جائه در ۲۶ آوريل۱۹۷۳ در چونجو بدنيا آمد و براي اولين بار در سال ۱۹۹۴ شانس قرار گرفتن درون دروازه تيم ملي كره جنوبي را در ديدار با آلمان بدست آورد.
او بعد از اينكه «يونگ اين چو» در فاصله ۳۷ دقيقه سه بار دروازه اش توسط كلينزمن (۲) وديدله باز شد توسط هوكيم مربي وقت كره جنوبي جاي خود را به لي ون جائه داد. او در اين آ زمايش دشوار موفق شد در ۴۵ دقيقه دوم به خوبي از دروازه كره محافظت كند.
البته او در دو بازي بعدي در تركيب اصلي قرار نداشت و به جاي او«يونگ اين چو»از دروازه كره محافظت كرد.وي در اين باره مي گويد: در آن زمان من تنها ۲۰ سال سن داشتم اما در همان تورنمنت تجربه گرانبهايي را به دست آ وردم. اگر چه كه به دليل مصدوميت نتوانستم در جام جهاني ۱۹۹۸ تيم ملي كره جنوبي را همراهي كنم.
جائه با قد ۱۸۲ سانتي متر و وزن ۸۲ كيلوگرم ،ويژگي هاي يك دروازه بان خوب را در اختيار دارد.اگر چه او جام جهاني ۹۸ فرانسه را از دست داد و به جاي او چابوم كو سرمربي كره جنوبي جي بيونگ كيم و ميونگ دونگ چو را به فرانسه برد اما در جام جهاني۲۰۰۲ او لياقت خود را به نمايش گذاشت و در بازي مرحله يك چهارم نهايي با مهار ضربات اسپانيايي ها باعث صعود تيمش به مرحله نيمه نهايي گرديد. او اكنون عضو تيم سوان سامسونگ كره جنوبي است.
در تازه ترين رده بندي فدراسيون جهاني آمار و ارقام فيفا او رتبه هفدهم را بدست آورد. جائه در سال ۲۰۰۴ تنها ۲۲ گل خورده در پرونده خود دارد.وي در باره صعود كره جنوبي به جام جهاني ۲۰۰۶ مي گويد:« حضور در سه دوره جام جها ني مي تواند افتخارات من را تكميل كند و بعد از آن به طور حتم جاي خود را به جوانتر ها خواهم داد و سعي مي كنم براي ترغيب بيشتر جوانان به اين پست مدرسه دروازه باني در سئول تاسيس كنم.»
از ۲۲ بازيكن كره جنوبي در جام جهاني ۲۰۰۲ ۹، بازيكن در اين دوره حضور دارند. لي ون جائه در پست دروازه باني، لي مينگ سونگ و چوجين چول و كيم نام لي در خط دفاع، سونگ چونگ كوگ، لي يول يا نگ و لي يونگ پيو در خط مياني،هوان يانگ آهن و راي دوچا در خط حمله در اين مرحله كره جنوبي را ياري مي دهند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17509

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهترين آسيايي، بررسي تيم هاي آسيا در راه جام جهاني: كره جنوبي، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016