"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-01-22' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Saturday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي ايپنا با ابراهيم ميرزاپور: من از دروازه‌بان هفدهم دنيا بهترم، برانكو مربي سفارش‌پذيري نيست

ابراهيم ميرزاپور

خيلي‌ها مي‌گويند سفارش شده است و تا زماني كه برانكو باشد و يا هر مربي كروات ديگري، او همچنان شماره يك تيم‌ملي است ، در مقابل بعضي‌ها هم معتقد هستند فيزيكش او را بهترين انتخاب اين پست تيم‌ملي كرده است.
مربي دروازه‌بان‌هاي تيم‌ملي هم هيچ وقت يادش نمي‌آيد جز ميرزاپور كس ديگري را به سرمربي هموطنش توصيه كرده باشد ،انتخاب اول و آخر مربيان تيم‌ملي در حفاظت از دروازه ايران اوست، اين را مي‌توان در صدر تمام ليست‌هاي تيم‌ملي ايران مشاهده كرد.
ميرزاپور اما در باشگاهش يك مهره خاص است. در ليگ چهارم هم كه كاپيتان فولاد شده و يكي از تأثيرگذارترين مهره‌هاي تيمش به شمار مي‌رود.
قبل از آغاز فصل پروين به دروازه‌بان فولاد پيشنهاد داد و اين در حالي بود كه قرارداد ميرزاپور تمام شده بود و استقلال اهواز هم واسطه مي‌فرستاد براي عقد قرارداد با سنگربان تيم حريف و البته همشهري.
بالاخره دروازه‌بان شماره يك تيم‌ملي ما، نشست روبروي مسؤولان فولاد، حرف‌هايش را زد، پولش را گرفت و يك قرارداد قشنگ دو ساله بست. مسؤولان فولاد هم كه سربلند بيرون آمده بودند از حفظ دروازه‌بان شماره يك خود، رفتند مصاحبه كردند و گفتند: بعضي‌ها مي‌خواستند ما را تضعيف كنند، البته هيچ وقت نگفتند كه اين «بعضي‌ها» چه كساني هستند.
شايد در اين مسابقه بتوان «بعضي‌ها» را شناخت و يا تعريف دروازه‌بان شماره يك تيم‌ملي را از فوتبال حرفه‌اي دانست.
گفت گوي گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا)با ميرزا پور را بخوانيد: آرمناك قبل از بازي گفته بود به ميرزاپور گل مي‌زنم اما نزد؟
من منتظر بودم كه آرمناك گل بزند اما نمي‌دانم چرا نشد، حتماً موقعيت به دست نياورد.
بالاخره آن گلي كه پارسال به او زدي تصادفي بود و يا واقعاً قصد باز كردن دروازه را داشتي؟
چرا دروغ بگويم، قصدم اين بود كه با شروع مجدد ترتيب يك ضدحمله را بدهم اما از روي شانس توپ يك راست رفت توي گل ، فكر كنم آن اتفاق ديگر تكرار نشود.
چرا به ذوب‌آهن باختيد؟
ما چند بازي سنگين را پشت سر گذاشته بوديم و طبيعي بود كه مقابل ذوب‌آهن به مشكل بخوريم ، متأسفانه اين شكست براي فولاد سنگين بود.
آيا باخت حق شما بود؟
بله، ما جز يكي، دو مورد فرصت آنچناني براي گلزني نداشتيم ، آنها تيم بسيار قدرتمندي بودند و فوتبال را بسيار منظم و دقيق بازي مي‌كردند، ضمن اينكه فولاد از لحاظ روحي و رواني در وضعيت خوبي قرار نداشت.
مثل اينكه مسائلي بين تو و تماشاگران ذوب‌آهن به وجود آمد؟
واقعاً براي آنها متأسفم كه به يك بازيكن ملي‌پوش فحش دادند، اگر به خودم فحش مي‌دادند اينقدر زور نداشت.
البته آنها معتقد بودند كه تو با حركات دست تحريكشان كرده‌اي؟
اينطور نيست، من قبل از بازي حركات كششي انجام مي‌دادم اما برداشت آنها چيز ديگري بود.
فولاد با اين شكست همچنان در صدر جدول قرار دارد، اين نشان مي‌دهد كه شما خوب نتيجه گرفته‌ايد.
صدرنشيني و قهرماني نيم فصل دور از ذهن نبود، چرا كه فولاد شايستگي كسب اين مقام را داشت، ضمن اينكه مسؤولان باشگاه از لحاظ ايجاد امكانات براي بازيكنان كم نگذاشتند.
رقابت در صدر جدول فشرده است، فكر مي‌كني كه فولاد قهرمان شود؟
سخت است، اما من معتقدم كه تيم ما هشتاد درصد راه را پيموده و با توجه به شناختي كه از بازيكنان دارم، قهرماني را دور از دسترس نمي‌دانم.
يعني فولاد قهرمان مي‌شود؟
من اينطور فكر مي‌كنم ، شما بازي با ذوب‌آهن را در نظر نگيريد، اين ديدار شرايط خاص خودش را داشت و مطمئن باشيد كه شكست مقابل ذوب‌آهن لطمه‌اي به تيم ما وارد نخواهد ساخت.
كمي در خصوص فرانچيچ صحبت كن؟
فولاد در حال حاضر صدرنشين ليگ برتر است، پس مي‌توان نتيجه گرفت كه فرانچيچ مربي توانمند و بابرنامه‌اي است، او ارتباط خوبي با بازيكنان دارد و در طول اين مدت نيز با شرايط فوتبال ايران آشنا شده است.
از بين فرانچيچ، بوناچيچ و بگوويچ كداميك از لحاظ فني در سطح بالاتري هستند؟
هر كدام از اينها به اندازه خود براي فولاد زحمت كشيده‌اند و اين درست نيست كه شخص خاصي را نام ببرم.
چند وقت پيش يكي از روزنامه‌ها خبري در خصوص مصدوميت جدي تو درج كرد، در اين مورد صحبت كن؟
نمي‌دانم چرا از بين اين همه بازيكن مرا انتخاب كردند تا بي‌جهت مصدوميتم را بزرگ جلوه دهند، من نمي‌دانستم آنها چه هدفي داشتند اما همانطور كه مي‌بينيد در حال حاضر كاملاً آماده‌ام و مشكلي هم ندارم.
يعني خبري از عمل جراحي نيست؟
وقتي اين مطلب را خواندم واقعاً متعجب شدم، اصلاً مصدوميت من در آن حد نبود كه به عمل جراحي كشيده شود و خوشبختانه الان هم مشكلي ندارم. از ديدگاه تو بهترين دروازه‌بان ليگ چه كسي است؟
همه گلرها زحمت كشيدند و من نمي‌توانم شخص خاصي را نام ببرم.
فكر نمي‌كني محمدي بيشتر از بقيه به چشم آمد؟
او در اين فصل براي پرسپوليس خوب بازي كرده، اما اين را هم بايد در نظر گرفت كه بازي‌هاي پرسپوليس و استقلال هميشه به طور مستقيم پخش مي‌شود و دروازه‌بان‌هاي اين دو تيم هميشه به چشم مي‌آيند.
دروازه‌بان‌هاي ديگري هم هستند كه همانند محمدي درخشش داشته‌اند اما كسي به آنها توجه نمي‌كند.
بهترين مهاجم؟
(كمي مكث مي‌كند)، امير خليفه‌اصل، او واقعاً خوب كار كرد و يكي از بهترين‌هاي استقلال اهواز بود.
اخيراً فيفا بهترين دروازه‌بان‌هاي سال جهان را انتخاب كرد و دروازه‌بان تيم‌ملي كره‌جنوبي در مكان هفدهم قرار گرفت، چرا تو انتخاب نشدي؟
اين را بايد از خود آنها (كارشناسان فيفا) پرسيد، اما از لحاظ آمار فكر مي‌كنم كه من از او بهتر كار كردم. «لي‌وون‌جائه» در طول سال گذشته عملكرد موفقي نداشت اما به هر حال صاحب اين مقام شد.
خيلي‌ها معتقدند كه مدافعان فولاد در كارشان زياد موفق نبوده و بسيار كند هستند. آيا اين را قبول داري؟ به هر حال آنها در عملكرد تو نقش مستقيمي دارند.
به هيچ وجه اينطور نيست، آنها از همه لحاظ جزو بهترين‌هاي ايران هستند و در تيم‌ملي نيز بازي مي‌كنند.
شما چندي قبل روي اين موضوع كه نفرات ملي‌پوش فولاد سفارشي هستند به شدت اعتراض داشتيد، در اين مورد كمي شفاف‌تر توضيح دهيد؟
ببينيد، كدام مربي خارجي مي‌آيد با تيم‌ملي يك كشور بازي كند، به عقيده من برانكو در تصميمات خود كاملاً مستقل عمل كرده و مربي سفارش‌پذيري نيست.
در ضمن شما به اين نكته هم توجه كنيد، در بازي‌هاي آسيايي پوسان كه قهرمان شديم شش بازيكن ثابت تيم‌ملي (كاملي‌مفرد، مبعلي، بداوي، كعبي، گل‌محمدي و خود من) را نفرات فولاد تشكيل مي‌دادند، پس اين نشان مي‌دهد كه بازيكنان فولاد شايسته حضور در تيم‌ملي هستند.
بعضي‌ها به اين نكته معترضند كه چرا ميرزاپور بايد در تمامي بازي‌هاي رسمي و غيررسمي تيم‌ملي در درون دروازه بايستد، نظر خودت چيست؟
اين تشخيص برانكو است، من كه نمي‌گويم آقاي ايوانكوويچ لطفاً مرا بازي بده، او بهتر از هر شخص ديگري مي‌داند كه نفراتش را چگونه انتخاب كند.
به هر حال اين باعث مي‌شود كه ديگر دروازه‌بان‌هاي تيم‌ملي در فرم مطلوب قرار نداشته باشند.
فكر نمي‌كنم اينطور باشد، ديگر گلرهاي تيم‌ملي هم به اندازه كافي تجربه دارند و اگر درون دروازه بايستند مشكلي پيش نخواهد آمد.
به نظر مي‌رسد هنوز در بازي با پا مشكل داري؟
خير، اين مربوط به چند سال قبل بود و فكر مي‌كنم كه با انجام تمرينات لازم اين نقص را تا حدود زيادي برطرف كرده‌ام.
تا كي در فولاد مي‌ماني؟
من در اينجا راحتم و قصد جدايي ندارم.
اگر شفيع‌زاده دو برابر مبلغ پيشنهادي فولاد را به تو بدهد به استقلال اهواز مي‌روي؟
اگر پيشنهاد داد فكر مي‌كنم.
پس شايد ميرزاپور را روزي در استقلال اهواز ببينيم؟
به هر حال فوتبال حرفه‌اي شده و امكان وقوع چنين اتفاقي وجود دارد، اما من در حال حاضر با فولاد قرارداد دارم.
استقلال اهواز از لحاظ امكانات و مهره‌چيني كمتر از فولاد ندارد، پس چرا نتيجه لازم را نمي‌گيرد؟
اين را بايد از مسؤولان و مربيان استقلال اهواز پرسيد اما من معتقدم كه آنها در بازي‌هاي خارج از خانه مشكل دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كمي هم راجع به تيم‌ملي صحبت كنيم، ايران همانند چهار سال گذشته باز هم به منامه خواهد رفت تا مقابل بحرين بازي كند. فكر مي‌كني اين تيم را شكست دهيم؟
وقتي صحبت از اين بازي به ميان مي‌آيد ناخودآگاه خاطرات تلخ چهار سال گذشته در ذهن مردم و فوتبالدوستان تداعي مي‌شود، اما اينبار شرايط فرق مي‌كند و ما علاوه بر كسب تجربه بيشتر، از مهره‌هاي كارآمدتري استفاده مي‌كنيم.
در آن بازي تلخ عملكرد موفقي نداشتي، آيا اين در روحيه‌ات تأثير منفي نخواهد گذاشت؟
من در آن زمان تازه پيراهن تيم ملي را بر تن كرده بودم و تجربه كافي نداشتم، اما در حال حاضر شرايط تغيير كرده و مطمئن باشيد كه مقابل بحرين به سادگي گل نخواهم خورد.
به نظر مي‌رسد ايران نسبت به دوره قبل راه ساده‌تري را براي صعود به جام جهاني دارد، اينطور نيست؟
ببينيد، ژاپن قهرمان آسياست و حريف سرسختي براي ايران به شمار مي‌رود، در ضمن بحرين هم بسيار خطرناك است و نمي‌توان به راحتي از صعود به جام جهاني حرف زد.
بازيكنان ما اگر در حد و اندازه‌هاي خودشان باشند، رفتن به جام جهاني دور از دسترس نخواهد بود، چراكه توانايي ايران بالاتر از فوتبال آسياست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17301

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي ايپنا با ابراهيم ميرزاپور: من از دروازه‌بان هفدهم دنيا بهترم، برانكو مربي سفارش‌پذيري نيست' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016