"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-01-18' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت وگوي اختصاصي همشهري با رحمان رضايي

رحمان رضايي

شناسنامه

* نام: رحمان رضايي
* تاريخ تولد: ۲۰ فوريه ۱۹۷۵
* قد: ۱۸۴ سانتيمتر
* وزن: ۸۰ كيلوگرم
* پست بازي: مدافع
* كارنامه در فوتبال ايتاليا: فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ در باشگاه پروجا با ۲۵ بازي و ۲ گل زده
فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ در باشگاه پروجا با ۱۳ بازي و ۳ گل زده
فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ در باشگاه مسينا با ۳۷ بازي و ۲ گل زده
* باشگاه فعلي: مسينا

در فوتبال هجومي ايران حضور يك مدافع آن هم با شاخصه هاي كلاسيك مي تواند غنيمت باشد.
رحمان رضايي براي نخستين بار از سوي ميروسلاو بلاژويچ به اردوي تيم ملي دعوت شد و بازي هاي خوب او در مسابقات مقدماتي جام جهاني ،۲۰۰۲ مسئولان تيم پيروجا ايتاليا را براي به خدمت گرفتن مدافع ذوب آهن، ترغيب كرد. رحمان در پيروجا بازي هاي درخشاني را از خود به نمايش گذاشت و حتي توانست براي اين تيم گلزني كند. اما گائوچي، مدير جنجالي اين باشگاه، بهترين مدافع تيمش را از دست داد تا او به دسته دومي مسينا بپيوندد. رحمان رضايي به همراه اين تيم به سري آ صعود كرد و حتي توانست با تيم مسينا چندين هفته در رتبه دوم جدول رده بندي سري آ حضور داشته باشد. اما مصدوميت پرتعداد بازيكنان اين تيم، موقعيت تيم شجاع بورتولو مدتي را به مخاطره انداخت تا آنجا كه مسينا در حال حاضر تلاش مي كند خود را از تيم هاي پايين جدولي جدا كرده و به ميانه هاي جدول صعود كند.
با اين حال اين باشگاه يسيلي به همراه رحمان رضايي به افق هاي روشن تر مي نگرد چرا كه با گذشت زمان، مصدومان اين تيم هم به مرز آمادگي مي رسند و مي توانند نتايج درخشان ابتداي فصل را تكرار كنند.
به هر تقدير، رحمان رضايي از آن جمله بازيكناني بوده كه همواره نظر مساعد مربيانش را به خود جلب كرده است و اين مي تواند نمايانگر توانايي هاي او باشد.
مصاحبه اختصاصي روزنامه همشهري را با اين مدافع ملي پوش مي خوانيم:
* در حال حاضر، وضعيت تيم مسينا چگونه است؟
- تيم ما در ابتداي فصل موفق شد رم و ميلان را شكست دهد اما مصدوميت بازيكنان تيم، اين فرصت را به ما نداد كه بتوانيم همچنان به موفقيت هاي خود ادامه دهيم. باور كردني نيست اما بايد بگويم تيم ما چندين هفته با مشكل مصدوميت ۹ بازيكن مواجه بود. در واقع هفته هاي بسياري را مجبور بوديم با تركيب تيم بزرگسالان و اميد به ميدان برويم. ضمن اينكه مسينا اخيراً به سري آ صعود كرده و طبيعتاً بازيكنان اين تيم تجربه بازي در اين سطح از فوتبال را ندارند. با اين حال معتقدم با بازگشت بازيكنان مصدوم تيم مي توانيم روزهاي خوش گذشته را تكرار كنيم.
* آيا موتي(مربي تيم) از وضعيت دفاعي مسينا راضي است؟
- مربي مسينا بهتر از هر كسي مي داند كه تيم ما به لحاظ دفاعي با مشكل چنداني مواجه نيست. عليرغم اينكه گل هاي فراواني را دريافت كرده ايم با اين حال همان طور كه در ابتدا به آن اشاره كردم، تيم ما از مشكل مصدوميت بازيكنان رنج مي برد و اين موضوع سبب شده كه تيم به لحاظ دفاعي تضعيف شود و نه اينكه به طور خاص، خط دفاعي تيم مشكل داشته باشد.
در فوتبال امروز، هم بازيكنان به وقت حمله، بازيكنان هجومي به حساب مي آيند و به هنگام دفاع، در نقش يك مدافع ظاهر مي شوند. بورتولو موتي چنانچه از وضعيت خطر دفاعي تيم راضي نبود در فصل نقل و انتقالات دست به تغيير و تحول در آن را مي زد.
* در مسابقات سري آ، به عنوان يك مدافع از كدام مهاجم يا مهاجمان بيش از سايرين واهمه داري؟
- نمي توانم به بازيكن خاصي اشاره كنم. در ايتاليا مهاجمان خوبي حضور دارند كه شهرت آنها جهاني است. اما بايد بگويم چند مهاجم از سايرين برترند. با اين حال به عنوان يك مدافع، وظيفه دارم نهايت تلاش خود را به كار بگيرم تا دروازه تيم فرونريزد. اميدوارم تا اينجاي كار در انجام وظيفه خود موفق بوده باشم.
* فكر مي كنيد مسينا، اين فصل از رقابت ها را چگونه پشت سر بگذارد؟
- ما بازي هاي زيادي را از دست داديم و اكنون وقت آن رسيده كه به جبران ناكامي هاي خود بپردازيم. من اعتقاد دارم مسينا در نيم فصل دوم رقابت ها مي تواند بازي هاي خوب آغاز فصل را تكرار كرده و به جايگاه مطلوبي دست پيدا كند. بازيكنان ما با پيروزي مقابل برشا، تا حدود زيادي به خود باوري رسيدند و با ادامه اين روند، تيم مسينا به جايگاه مطلوبي در فوتبال ايتاليا دست پيدا مي كند. من آينده روشني را براي مسينا متصورم. اين تيم هنوز هم با توجه به قابليت هاي بازيكنان خود مي تواند به عنوان تيم شگفتي ساز سري آ لقب بگيرد.
* بازي عقب افتاده با آتلانتا در زمين تيم مسينا برگزار مي شود. نتيجه اين بازي را چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- اين بازي به احتمال ۹۵ درصد با پيروزي تيم ما به پايان مي رسد. پيروزي مقابل آتلانتا مي تواند تا حدود بسيار زيادي وضعيت مسينا را در جدول رده بندي بهبود بخشد. در اين ديدار از حمايت هواداران تيم برخورداريم ضمن اينكه با توجه به متوقف ماندن بازي گذشته مان با اين تيم، شناخت خوبي نسبت به بازيكنان حريف پيدا كرده ايم. احتمال پيروزي ما در اين مسابقه بسيار بالاست و بازيكنان ما انگيزه فراواني دارند تا ۳ امتياز اين ديدار را از آن خود كنند.
* شما به تازگي در مصاحبه با رسانه ها عنوان كرده ايد برانكو ايوانكوويچ بايد روابط نزديك تري با مسئولان باشگاه مسينا داشته باشد. در اين ارتباط توضيحات بيشتري ارائه كنيد؟
- ببينيد من هيچ اصراري ندارم كه آقاي برانكو به ايتاليا بيايد و با مسئولان باشگاه در ارتباط با وضعيت من صحبت كند. ايشان اگر وقت داشته باشد به اينجا مي آيد و اگر هم نه كه نمي آيد. اما اين موضوع خيلي طبيعي است كه مربيان تيم هاي ملي بايد روابط خوبي با باشگاه ها داشته باشند. به هر حال اجازه حضور بازيكنان در ديدارهايي كه در تقويم فيفا گنجانده نشده اند را، باشگاه ها بايد صادر كنند. بنابراين من در حالت كلي مي گويم خيلي بهتر است كه اين گونه تعامل ها بين مربيان تيم هاي ملي و مسئولان باشگاه وجود داشته باشد.
* شما گفته بوديد چنانچه اين روابط وجود مي داشت، مي توانستيد در بازي تيم ملي ايران مقابل رم، تيم ملي كشورمان را همراهي كنيد؟
- نه، به هيچ وجه. حضور پيدا نكردن من در آن بازي بدين خاطر بود كه به همراه مسينا بازي داشتم. شما شك نكنيد اگر در آن هنگام تيم ما در مسابقات سري آ بازي نداشت، مسئولان مسينا به من اجازه مي دادند كه در آن ديدار به همراه تيم ملي ايران به ميدان بروم. اما فقط همين موضوع بود و حضور پيدا نكردن من در آن بازي به روابط آقاي برانكو و مسئولان مسينا ارتباطي نداشت.
* به تيم ملي بپردازيم. نظرتان در ارتباط با اولين ديدار تيم ملي كشورمان در چارچوب مسابقات مقدماتي جام جهاني نيست؟
- بازي با كشورهاي عربي همواره شرايط خاص خود را مي طلبد. تيم ما از دوره قبل مسابقات مقدماتي جام جهاني خاطرات تلخي دارد. نبايد در ديدار مقابل بحرين نسبت به شيطنت هاي حريف، عكس العمل نشان دهيم. بحرين در آن ديدار با توجه به شرايط رواني نابسامان بازيكنان ما، برنده از زمين خارج شد. بازيكنان ما فقط بايد در اين ديدار به ارائه تاكتيك هاي مربيان بپردازند و هرگز به دام حاشيه سازي حريف نيفتند. بازي با بحرين از آنجا كه اولين بازي ما در چارچوب مسابقات مقدماتي جام جهاني به شمار مي آيد، از اهميت بالايي برخوردار است و حتماً بايد از اين ديدار نتيجه بگيريم. ايران در بازي هاي جام ملت هاي آسيا با شكست بحرين نشان داد كه نسبت به اين تيم از چه قابليت هاي بالايي برخوردار است، پس بايد به توانايي هايمان متوسل شويم و حريف را در خانه اش ناكام بگذاريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* شما در ميان صحبت هايتان به حاشيه سازي بحريني ها و ايجاد تنش از جانب آنها اشاره كرديد. نظرتان درباره حضور روانشناس در تيم ملي چيست؟
- من با حضور روانشناس در تيم ملي موافقم اما در درازمدت مي توان از حضور او بهره برداري كرد. با توجه به زمان اندكي كه به ديدار تيم ملي كشورمان مقابل بحرين باقي مانده، فكر نمي كنم روانشناس بتواند براي اين ديدار مثمر ثمر واقع شود؛ ضمن اين كه اعتقاد دارم بازيكنان بايد خويشتن دار باشند و از وارد شدن به حاشيه پرهيز كنند. روانشناس نمي تواند در طول ۹۰ دقيقه بازي به همراه بازيكنان در داخل زمين باشد.
در عالم حرفه اي، بازيكنان بايد بسيار مراقب حواشي باشند و رفتار و اعمال خود را تحت كنترل داشته باشند. بنابراين معتقدم استخدام روانشناس در درازمدت مي تواند براي فوتبال ما فايده داشته باشد؛ منوط به اين كه بازيكنان نيز در اين ارتباط همكاري هاي لازم را انجام دهند.
* آيا تيم فوتبال مسينا از روانشناس بهره نمي برد؟
- خير. ما در تيم فوتبال مسينا كسي به اسم روانشناس نداريم. البته اين تيم از مشاوراني برخوردار است كه بعضاً توصيه هاي ايشان مي تواند بار روحي- رواني تيم را هم بالا ببرد. اما در تيم ما همه چيز تحت اختيار مربي است. او با شناخت روحيات بازيكنان، نقش يك روانشناس مجرب را در تيم بازي مي كند. در تيم ملي كشورمان هم معتقدم با توجه به اين كه آقاي برانكو چندين سال است در فوتبال ما حضور دارد، روحيات و خصوصيات اخلاقي بازيكنان تيم را مي شناسد و مي تواند در نقش يك روانشناس ظاهر شود. در بازي مقابل برشا تيم ما يك يار از حريف بيشتر داشت و مربي تيم در بين دو نيمه تا توانست به بازيكنان سفارش كرد كه مبادا اين برتري را از دست بدهند اما ديديد كه بازيكن ما نتوانست صحبت هاي آقاي موتي را آويزه گوشش كند و از زمين اخراج شد.
در نهايت بر اين باورم كه بازيكنان به شخصه بايد مراقب رفتارهاي خود باشند.
* براي بازي مقابل بوسني به ايران بازمي گرديد؟
- تيم مسينا روزهاي حساسي را پشت سر مي گذارد. بازي هاي ما در نيم فصل دوم فوق العاده مهم و حساس هستند. با اين حال همه چيز به مسئولان تيم بستگي دارد. در اين ارتباط آنها تصميم گيرنده هستند. من همواره تابع نظر مسئولان بوده ام و اين بار هم همين طور است. با اين حال، چه در بازي مقابل بوسني حضور پيدا كنم و چه اين حضور ميسر نشود، آمادگي كامل دارم تا در بازي مقابل بحرين به ميدان بروم. من پنج روز مانده به بازي مقابل بحرين به ايران مي آيم و در اردوي تيم شركت مي كنم. اميدوارم با حضور خود در تمرينات تيم ملي، نظر مربيان تيم ملي را جلب كنم.
* آيا راه صعود تيم ايران به جام جهاني هموار است؟
- تيم ما از مجموعه اي از بازيكنان خوب تشكيل شده و همان طور كه ديديد توانستيم با آن شرايط سخت، از گروهمان صعود كنيم. بازيهاي اين دوره از رقابت ها اگرچه از اهميت بيشتري برخوردار است اما بايد بدانيم صعود تيم ملي كشورمان به دور پايان رقابت هاي جام جهاني، چندان دور از دسترس نيست.
تيم ملي كشورمان با اقتدار در اين رقابت ها گام مي گذارد و حريفان را يكي پس از ديگري از پيش رو برمي دارد. اميدوارم از بازيهاي ۴ سال قبل درس هاي لازم را فراگرفته باشيم و با صعود به جام جهاني، دل مردم فوتبال دوست كشورمان را شاد كنيم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17124

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگوي اختصاصي همشهري با رحمان رضايي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016