"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-01-06' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

فيفا از توپ هاى مجهز به ميكروچيپ استفاده مى كند، شرق به نقل از CNN

وصال روحانى:فيفا مى خواهد براى حل مشكلات و مجادله هاى مربوط به توپ هايى كه معلوم نيست طى مسابقات از خط دروازه گذشته و گل شده اند يا خير، از وسائل مخصوص شامل نوعى ميكروچيپ سود جويد.
با اين حال نهاد حاكم بر فوتبال جهان مخالفت مجدد خود را با استفاده از فيلم هاى ويديويى براى حل اين مشكلات ابراز داشته است.
اين در حالى است كه بر سر اتفاق بزرگ و خاصى كه سه شنبه شب در بازى منچستر يونايتد - تاتنهام در ليگ برتر فوتبال انگليس روى داد، در تمام ۲۴ ساعت گذشته بحث هاى داغ و وسيعى جريان داشته است.
وسيله تازه اى كه گفتيم، توسط آديداس طراحى شده و قرار است ۲۶ فوريه در ورزشگاه ميله نيوم در كارديف ولز و طى مسابقه اى در اين ورزشگاه تست شود و اگر موفق باشد ممكن است فرداى آن روز در بازى فينال جام اتحاديه فوتبال باشگاه هاى انگليس نيز مورد استفاده قرار گيرد.
در بازى منچستر- تاتنهام، پدرو مندز هافبك تاتنهام در وقت تلف شده با يك شوت از فاصله ۴۵ مترى دروازه منچستر را هدف گرفت. «روى كارول» دروازه بان ايرلندى منچستر ابتدا توپ را گرفت، اما توپ از دستش در رفت و حداقل يك متر از خط دروازه گذشت و سپس كارول آن را از درون دروازه به بيرون انداخت و در حالى كه همگان در انتظار اعلام گل از سوى داور و كمك داور بودند، در ميان حيرت شديد كارول و سايرين، آنها فرمان ادامه بازى را صادر كردند و گل را نپذيرفتند. به اين ترتيب بازى صفر- صفر تمام شد و تاتنهام يك پيروزى مسلم را از دست داد.
در پايان اين بازى پر سروصدا هم مارتين يول مربى هلندى تاتنهام و هم الكس فرگوسن مربى اسكاتلندى منچستر با استناد به واقعه فوق شروع استفاده از فيلم هاى ويديويى را براى تعيين توپ هايى كه از خط عبور كرده و يا نكرده اند، الزامى دانستند. اما ماركوس زيگلر مدير روابط عمومى فيفا ديروز اين درخواست را رد كرد و گفت: «فيفا هنوز نمى پذيرد كه از فيلم هاى تلويزيونى براى حل اين مشكل استفاده شود. تنها چيزى كه فيفا در حال بررسى و اجراى امتحانى آن است استفاده از وسائلى الكترونيك و برخى فرآورده هاى تكنولوژيكى است كه چنين چيزى را نشان بدهد. تنها كارى كه مى توان انجام داد، قبول راى داور مسابقه منچستر- تاتنهام است. بحث كردن درباره آن فايده اى ندارد! اين جزيى از طبيعت فوتبال است.»
زيگلر گفت شوراى قانونگذارى فيفا كه قواعد فوتبال را تعيين و وضع مى كند، در اجلاس سالانه بعدى خود در كارديف در مورد توپ هاى مجهز به ميكروچيپ بحث و رايزنى خواهد كرد. در همين راستا در سطح استاديوم ميله نيوم تمام وسائل لازم نصب خواهد شد و امتحان هاى لازم طى يك بازى و آزمون غير رسمى صورت خواهد گرفت. اما اين كه اين سيستم فرداى آن روز در فينال جام اتحاديه انگليس نيز اجرا خواهد شد يا نه، هنوز مشخص نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• به شرط حفظ قوانين
اگر فيفا در برابر فشار ها و الزام هاى برخاسته از اشتباه عظيم داورى مسابقه منچستر- تاتنهام مقاومت مى كند و امتيازى به معترضان نمى دهد، اتحاديه فوتبال انگليس به عنوان كانون اصلى اعتراض هاى يك روز اخير اعلام كرد آماده است هرگونه تدبير و پيشنهاد و روش را كه عبور يا عدم عبور توپ از خط دروازه را با ادوات الكترونيك نشان بدهد، مطالعه و بررسى كند و به چنين مباحثى بپردازد، مشروط بر اين كه «قوانين پايه» فوتبال و آن چه را كه اينك جارى است، لغو نكند. يك مقام اين اتحاديه مى گويد بهترين كار فرستادن پيامى سريع به داور وسط از طريق بيسيم و رادار است كه بر او حقيقت واقعه اى را كه روى داده است مشخص گرداند و به اين ترتيب او بتواند تصميم صحيح را بگيرد. زيگلر به همين سرعت و شفافيت، تغيير قوانين فعلى فوتبال را رد مى كند. «حتى اگر به طور امتحانى برخى روند هاى تكنولوژيك جديد اجرا شوند، به معناى تغيير قواعد نخواهد بود. هر سال يك بار اجلاس شوراى قانون گذارى تشكيل مى شود و فقط همين شورا مى تواند قواعد اين ورزش را تغيير دهد. از آنجا كه اين بحث بسيار حساس است، بسيار بعيد است كه شورا تصميمى را اتخاذ كند كه اجراى فورى آن را نيز توصيه و ايجاب نمايد.» شورايى كه زيگلر مى گويد از چهار نماينده فيفا و چهار تن به نمايندگى از كشور هاى انگليس، اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالى يعنى موسسان و پايه ريزان فوتبال مدون شكل مى گيرد و اين هيات معمولاً چنان سنت گرا است كه بعيد است تغييرى را بپذيرد.
حتى با اين كه واقعه سه شنبه شب اولد ترافورد يكى از بزرگ ترين افتضاحات داورى را در تاريخ فوتبال شكل داده است، انگار تغييرى اساسى در راه نيست.
منبع: CNN

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16551

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فيفا از توپ هاى مجهز به ميكروچيپ استفاده مى كند، شرق به نقل از CNN' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016