"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2005-01-02' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

نگاهی به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در سال2004، سعید شمس، سينا

امروز نخستین روز از سال جدید میلادی است ، سالی که برای فوتبال ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، سالی که اگر موفق شویم برای سومین بار به جام جهانی خواهیم رفت ، رقابتهایی که قرار است در آلمان برگزار شود.
سال 2004 برای ایران سالی توام با موفقیت بود ، مقام سومی در جام ملتها ، صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و ارایه بازی های در خور توجه ، این سال را برای فوتبال ایران موفقیت آمیز کرد.

در زیر نگاهی داریم به بازی هایی که تیم ملی فوتبال ایران در سال 2004 انجام داده است.

*1)- ایران (3) - قطر (1)

83/11/29 - 17/2/2004

مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان

گلها: علی دایی ، علیرضا واحدی نیکبخت ، مهدی مهدوی کیا

- تیم ملی فوتبال ایران که در مرحله زیرگروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان با تیمهای قطر ، اردن و لائوس همگروه بود در اولین بازی خود در تهران به مصاف قطر رفت و توانست دریک دیدار تهاجمی حریف نه چندان آماده خود را شکست دهد و بازیها را با صلابت لازم آغاز کند.

این درحالی بود که فیلیپ تروسیه سرمربی وقت قطر قبل از آغاز بازی در گفتگو با رسانه ها به نتیجه گرفتن تیمیش اطمینان داشت.

نکته: به خاطر پرتاب یک مواد محترقه در بازی ایران و کره شمالی که درچارچوب مقدماتی جام ملت ها انجام می شود، این بازی در ورزشگاه بدون تماشاگر انجام شد.

*2) لائوس (صفر) - ایران (7)

83/1/12 -31/3/2004

مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان

گلها: ابراهیم تقی پور،(2)رضا عنایتی (2)،علی دایی ( 2) ،محرم نویدکیا،

- تیم ملی در دومین بازی خود حریفی خنثی را پیش روی خود می دید، لائوس که در بازی های آسیایی بانکوک با نتیجه شش بر یک مغلوب ایران شده بود درخانه خود با هفت گل شکست را پذیرا شد تا معلوم شود زنگ تفریح این گروه است.

نکته : ابراهیم تقی پور و رضا عنایتی هر کدام با 2 گل برای اولین بار با پیراهن ملی موفق به گلزنی شدند و این بازی در شرایطی انجام شد که فوتبال ایران تحت تاثیر حذف احتمالی تیم امید از المپیک آتن قرار داشت.

*3) ایران (صفر) - اردن(1)

20/3/83 - 9/6/2004

مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان

- برانکو ایوانکوویج قبل از بازی اعلام کرده بود که اردن می تواند حتی در تهران برای ایران خطرساز شود که این حرف از جانب همه به حساب ترفندهای مربیگری گذاشته شد، اما با شروع دیدار بازی ضعیف ملی پوشان موجب شد تا در پایان 90 دقیقه نتیجه ای غیرقابل باور به ثبت برسد و شاگردان الجوهری با شادمانی به کشورشان بازگردند.

نکته : فردای بازی اکثر روزنامه ها با تیترهای سیاه از راهیابی فوتبال ایران به مرحله بعد قطع امید کردند اما ایوانکوویچ حتی در کنفرانس بعدازبازی اعلام کرد که اتقاق خاصی نیفتاده است.

* 4) ایران (4) - لبنان (صفر)

رقابتهای غرب آسیا (جام سیوان)

گل ها : علی دایی (3) و جوادنکونام

- تیم ملی که به علت باخت به اردن تحت فشار بود با این پیروزیشان داد که می توان بر روی ایران درجام ملتها حساب باز کرد این درحالی بودکه مطبوعات به علت شکست مقابل اردن عنوان می کردند که شاگردان ایوانکوویچ نمی توانند درچین به نتایج خوبی برسند.

نکته : علی دایی با هت تریک جواب منتقدان خود را که مخالف رفتن او به جام ملتها بودند ، داد.

* 5) ایران (7) -سوریه (1)

83/4/1- 21/6/2004

رقابتهای غرب آسیا (جام سایوان)

گلها : آرش برهانی (2) ، علی دایی، علی کریمی ،و احدی نیکبخت، محمد نصرتی

- این پیروزی قاطع برابر سوریه ای که حتی در مقاطعی خطراتی برای فوتبال ایران ایجاد کرده بود باعث شد تا دوباره اعتماد عمومی به سوی تیم ملی ایران جلب شود حالا ایوانکوویچ با قاطعیت خاصی از درخش درجام ملتها حرف می زد و تیمش را شایسته بزرگی در آسیا عنوان کرد.

نکته : آرش برهانی در این بازی خود را به عنوان یکی از مهره های ثابت برانکو مطرح کرد هرچند که او نتوانست در جام ملتها آن طور که بایددرخشش لازم بار داشته باشد.

* 6) ایران (2) - عراق (0)

83/4/3- 23/6/2004

رقابتهای غرب اسیا (جام سایوان)

گلها: آرش برهانی، جواد نکونام

- تیم ملی درحالیکه به مصاف عراق رفت که حالا حتی تماشاگران زیادی را به ورزشگاه کشانده بود حتی حضور در یک تورنمنت نه چندان با اهمیت باعث شد تا ملی پوشان ایران ازهمان دقایق اول با ارایه یک فوتبالی منطقی حریف خود را شکست دادند.

* 7) ایران (4) - سوریه (1)

83/4/5- 25/6/2004

رقابتهای غرب آسیا (جام سایوان)

گلها : جواد نکونام، علی کریمی ، آرش برهانی ، علی دایی

- با شکست دوباره سوری ها از ایران تیم ملی کشورمان با شایستگی به مقام قهرمانی غرب آسیا جام سایوان دست یافت تا با آمادگی بیشتری قدم در کارزار جام ملتهای آسیا بگذارد.

نکته : علی دایی با پنج گل زده به عنوان آقای گلی مسابقات دست یافت.

*8) ایران (3) تایلند(0)

83/4/30- 20/70/2004

مرحله گروهی جام ملتهای آسیا

گلها : جواد نکونام ، رضا عنایتی ، علی دایی

- تیم ملی در نخستین بازی خود در چارچوب جام ملتها درحالیکه تا دقیقه هفتاد چهره قابل قبولی نشان نداده بود در اواخر بازی 3 گل وارد دروازه حریف کرد تا از این طریق شروعی طوفانی درجام ملتها داشته باشد.

نکته : در این بازی تیم ملی پیروزی خود را بیشتر مدیون حرکات تکنیکی علی کریمی بود این بازیکن با قدرت دریبل خود بارها نظم خط دفاعی حریف را به هم ریخت.

* 9) ایران (2) عمان (2)

83/5/3- 24/7/2004

مرحله گروهی جام ملتهای آسیا

گلها : علی کریمی ، محمد نصرتی

- تیم ملی در این بازی طراوت همیشگی را نشان نداد و حتی درلحظاتی با نتیجه دوبر صفر ازحریف عقب افتاد اما بازهم در اواخر 9 دقیقه باحملات گسترده توانست درمشکل ترین بازی گروه به یک امتیاز برسد تا همچنان برای صعود امیدوار باشند.

نکته:"درگیری رحمان رضایی و بداوی و همچنین خطای نصرتی که درنهایت به محرومیت این 3 بازیکن منجر شد نکته تاریک حضور ایران درجام ملتها محسوب می شود.

* 10) ایران (0) ژاپن (0)

83/5/7-28/7/2004

مرحله گروهی جام ملتهای آسیا

- ایوانکوویج بعداز اتفاقات حاشیه ای که رخ داد به خوبی توانست تیم را به شرایط آرمانی برساند و در برابر ژاپن هم توانست عملکردی قابل قبول داشته باشد ژاپن که با رهبری زیکو نتوانست مقابل تیم ملی ما که غرق در بحران بود به نتیجه ای بهتر از تساوی دست یابد .

نکته : برانکو به علت محرومیت 3 تن از مدافعان خود مجبور شد ترکیب اولیه خود را باتغییراتی زیاد مواجه کند.

*11) ایران (4) کره جنوبی (3)

83/5/10- 31/7/2004

مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا

گلها: کریمی (3گل) ، بازیکن کره (اتوگل)

- برای سومین بار متوالی دو تیم ایران و کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی با یکدیگر روبه رو شدند با سوت داور هر دو تیم فقط به حمله فکر می کردند و نتیحه این شد که در رویارویی دو ابرقدرت فوتبال آسیا 7 گل به ثمر برسد که سهم ایران بیشتر بوده و توانست به جمع 4 تیم نهایی بپیوندند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نکته : کریمی بعد از بازی از نظر اکثر کارشناسان به عنوان بهترین بازیکن جام معرفی شد اما در نهایت کج سلیقگی مسئولان AFC ناکامورا از ژاپن را به عنوان برترین بازیکن جام ملتهای معرفی کرد.

*12) ایران (1) چین (1) در ضربات پنالتی 3-4 به سود چین

83/5/13- 3/8/2004

مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا

گلها : محمد علوی

( دایی ،مهدوی کیا ، نکونام ) ضربات پنالتی

- بعداز پیروزی خیره کننده مقابل کره جنوبی ایران امید زیادی داشت تا بعداز 28 سال به فینال مسابقات راه یابد اما در ضربات پنالتی باز هم مغلوب شد تا برای فینالیست شدن منتظر 4 سال بعد باشد.

نکته: ناداوری در این بازی اگر نبود، تیم ملی می توانست در پایان 90 دقیقه میزبان را مقابل چشمان تماشاگرانش شکست دهد اما اخراج بی مورد ستار زارع و نادیده گرفتن خطای شدید چینی ها بر روی کریمی از دقایق اخر بازی به چین کمک کرد تا به خیال برسد.

*13) ایران (4) بحرین (2)

17/5/83 - 7/8/83

دیدار رده بندی جام ملتهای آسیا

گلها: علی کریمی، علی دایی (2 گل) ، نکونام

-بالاخره سومی از چهارمی بهتر است و شاگردان برانکو ایوانکوویچ که در عین شایستگی از ررسیدن به خیال محروم مانده بود با ارایه یک فوتبال هجومی وبرتر توانست بحرین را با نیمکتی سنگین روبرو سازند تا به طریقی انتقام تلخ منامه را گرفته باشد.

نکته: دایی که در طول جام نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند در اخرین بازی 2 گل زد تا حداقل به صورت موقت جواب منتقدان خود را بدهد.

*14) آ اس رم ایتالیا(5)ایران (2)

83/6/8 - 29/8/2004

دوستانه

گلها: علی دایی، فرزاد مجیدی

- بعداز حضور چشمگیر در جام ملتهای آسیا تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به مرز آمادگی رقابتهای زیرگروه مقدماتی جام جهانی در استادیوم المپیک شهر رم به مصاف تیم قدرتمند اروپایی یعنی آ. اس رم ایتالیا رفت و هر چند برانکو به خواسته های خود در این دیدار رسید و بازی خوبی را از ملی پتوشان ایران شاهد بودیم اما در نتیجه این قرمز پوشان رم بودند که توانستند میهمان خود را با نتئیجه پر گل 5 بر 2 شکست دهند.

نکته: درخشش علی کریمی در این دیدار تحسین کارشناسان ایتالیایی را نیز برانگیخت.

*15) اردن (صفر) ایران (2)

83/6/18 - 9/9/ 2004

مقدماتی جام جهانی 20060آلمان

گلها: علیرضا واحدی نیکبخت، علی دایی

- تیم ملی ایران بعد از ماه ها اضطراب و استرس در ورزشگاه امان به میدان رفت تا بلکه با بدست آوردن پیروزی شکست در تهران را فراموش کند بازی تا دقیقه هفتاد بدون گل بود تا این که علی رضا واحدی نکیبخت و دایی با ضربات سر 2 بار برای ایران گل زنی کردند و ایوانکوویچ از آن روز با امیدواری بیشتری به رقابت های جام جهانی می اندیشید.

نکته : وحید هاشمیان بعداز سالها که بنابه دلایلی از حضور در تیم ملی طفره می رفت دوباره با پیراهن ملی در میدان حاضر شد و حتی در آخرین دقیقه ها پاس گل دایی را ارسال کرد.

*16) ایران (0) آلمان (2)

83/7/18- 9/10/2004

دوستانه

- حضور مقابل آلمان آن هم در ورزشگاه آزادی اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می شد هر چند که در این بازی همانطور که انتظار می رفت برابر حریف حرفه ای خود شکست خودریم اما نباید از تجارب ارزنده این بازی به راحتی گذشت.

نکته: علی کریمی باحرکات تکنیکی خود کلینزمن ستاره های آلمان و همه را به خود خیره کرد اگر این بازیکن از چالش های شانس بهره می برد حتی می توانست دروازه لمان را بازکند.

*17) ایران (3) قطر(2)

83/7/22- 13/ 10/2004

مقدماتی جام جهانی 2006آلمان

گلها وحید هاشمیان (2 گل)، آرش برهانی

-حتی تساوی هم ما را از جام جهانی محروم می کرد تیم ملی تا آخرین لحظات بازی با نتیجه دو بر یک مغلوب حریف خود شده بود و تقریبا عدم صعود ایران با جام جهانی مسجل شده بود اما وحید هاشمیان که بعد از سالها برای تیم ملی گل زنی کرد تا با این پیروزی صعود به دور نهایی صد درصد شود .

نکته: خداداد عزیزی که نیمکت نشین بود با ورود به میدان روند بازی را به نفع ایران تغییر داد تا اکثر روزنامه های فردا بازی یکی از تیترهای صفحه اول خود را به این بازیکن اختصاص می دهند.

*18) ایران (7) لائوس (صفر)

83/8/28- 18/11/2004

مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان

گلها: دایی (4 گل)، نکونام (2 گل)، ارش برهانی

- برد قاطع مقابل تیم نه جندان قوی لائوس رسیدن به دوره دوم مقدماتی جام جهانی را مسجل کرد تا ایران در بین 8 تیم برتر آسیا قرار بگیرد.

نکته : دایی با به ثمر رساندن صدمین گل ملی خود به عنوان تنها عضو باشگاه صد تایی های ملی انتخاب شد.

* 19) ایران (1) پاناما (0)

28/9/83- 18/12/2004

دوستانه

گل : علی دایی

- برگزاری یک دیدار سخت و نفس گیر با حریفی ناشناخته که بر خلاف انتظار فوتبال زیبایی را به نمایش گذاشت محک مناسبی برای آزمودن بازیکنان جوان و غالبا نیمک نشین بود تا خود را به مربی کارآمدش نشان دهد.

نکته : برانکو دلیل انتخاب پاناما را نزدیکی فوتبال این کشور به بحرین عنوان کرد که برخلاف نظر اولیه اکثر کارشناسان درست از آب در آمد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16368

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهی به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در سال2004، سعید شمس، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016