"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-12-29' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

با وحيد هاشميان در تعطيلات كريسمس: من مربى مى شوم، شرق

وحيد هاشميان در ديدار ايران - آلمان

خبرى نيست. شايعاتى كه از باشگاه پاس و سايپا به گوش مى رسد چندان محتمل نيست. مهرعليزاده هم دوشنبه شب در آكادمى كميته ملى المپيك باز هم درباره طرح جامع ورزش صحبت كرد و در مورد تيم ملى هم در حد يك خبر كوتاه مى توان اعلام كرد كه چند بازى دوستانه در پيش دارد. اين وسط وحيد هاشميان گفت وگويى را با ايسنا انجام داده كه هر چند بسيارى از حرف هايش تكرارى است اما باز هم پرداختن به آن به سوژه هاى ديگر مى ارزد. براى وحيد هم كه توضيح اضافى لازم نيست. همان شماره ۹ تيم ملى ايران است كه ما را دوباره به صعود به جام جهانى اميدوار كرد. يادتان هست؟
• ابزارهاى حرفه اى ليگ برتر
من تنها مى توانم براساس دانش خود در اين باره اظهارنظر كنم چون به كل فدراسيون هاى فوتبال ايران و آلمان آشنايى ندارم اما آن طور كه مى دانم در آلمان همه چيز در اختيار فدراسيون اين كشور نيست. در آلمان هر تيمى براى خودش درآمدزايى مى كند، از طرق مختلف همانند دريافت حق پخش تلويزيونى، استاديوم هاى خصوصى و تبليغات براى خود درآمدزايى مى كنند و مى دانند هر چقدر هزينه كنند به همان ميزان درآمدشان افزايش مى يابد. هم اكنون در فوتبال آلمان، فدراسيون اين كشور به تيم هاى حاضر در ليگ نظارت داشته و تيم هاى ملى را كنترل مى كند اما درباره ايران بايد بگويم كه ليگ ايران به صورت نيمه حرفه اى اداره مى شود با اين تفاوت كه تيم هايى كه پول هزينه مى كنند مى دانند اين پول براى آنها برگشت ندارد و به همين خاطر است كه بسيارى از تيم هاى خوب همچون پورا، بانك تجارت و... منحل شدند. با اين حال ليگ ايران به نسبت گذشته بسيار بهتر شده است. پيشتر هميشه پرسپوليس و استقلال قهرمان ليگ مى شدند و هزينه هاى تيم هاى شهرستانى به هدر مى رفت اما با حمايت شركت ها و كارخانه هاى بزرگ ديگر تيم ها جان گرفتند كه در نتيجه سپاهان و پاس در دو دوره پيش قهرمان ليگ ايران شدند. دوران آن گذشته است كه تيم هاى باشگاهى كشور به فدراسيون تكيه كنند مگر فدراسيون چقدر بودجه دارد كه بتواند براى هر تيمى استاديوم اختصاصى احداث كند. فدراسيون فوتبال خيلى هنر كند بتواند كارهاى خودش را انجام دهد.
• بحران پاس
در ديدار پاس و ابومسلم در ورزشگاه بودم. پاس در آن ديدار خيلى خوب بود اما وقتى تيمى قهرمان مى شود فشار روحى بالايى بر روى آن تيم ايجاد مى شود و ساير تيم ها با تمام قدرت برابر قهرمان بازى مى كنند درست اين مسئله در بايرن نيز ديده مى شود.
• نكونام مى تواند به آلمان بيايد
در آلمان همه چيز به فوتبال بستگى ندارد بلكه بايد يك بازيكن تفكر حرفه اى نيز داشته باشد، با تمام اين اوصاف فكر مى كنم جواد نكونام مى تواند در ليگى همچون آلمان بازى كند. وقتى مى گويم تفكر حرفه اى منظورم اين است كه يك فوتباليست بايد فوتبال را يك حرفه بداند و اگر اين تفكر در وى جا بيفتد مى تواند به بهترين جايگاه ها دست پيدا كند. نبايد اين طور باشد كه از صبح بروى و بگردى و ساعت سه به سر تمرين بروى بلكه بايد از ساعت هشت و نيم صبح كه بلند مى شوى تمام فكرت بر روى تمرين باشد و زمان تعطيلات به كارهاى متفرقه بپردازى. من چند سالى كه در آلمان بودم به ندرت تفكر غيرحرفه اى در ميان بازيكنان مى ديدم و در بايرن نيز اين گونه مسائل را به هيچ وجه مشاهده نكرده ام.
• روياى جوانى
هر كس كه فوتبالش را شروع مى كند به آرزوهاى بزرگ فكر مى كند و من از ابتدا دوست داشتم در اروپا بازى كنم اما دقيقاً نمى دانستم در كدام تيم بازى خواهم كرد. وقتى به آلمان و هامبورگ رفته بودم خبرنگار هامبورگ پرسيد: «به چه تيمى بيشتر علاقه دارى» كه من پاسخ دادم: «بايرن مونيخ» و او گفت: «يعنى هامبورگ را دوست ندارى» و من گفتم: «اول هامبورگ و بعد بايرن مونيخ را دوست دارم.» من فوتبال آلمان را انتخاب نكردم بلكه پيش آمد كه من به آنجا بروم شايد اگر ايتاليا هم مى شد مى رفتم ولى فوتبال آلمان فوتبالى منظم است كه قدرت بدنى بر آن حاكم است.
• پس از بازيگرى
من در فوتبال كه هستم بيشترين پول را در مى آورم و اگر كارى به غير از اين انجام دهم نمى توانم اين پول را به دست بياورم به همين خاطر تمام تلاش و انرژى خود را بر فوتبال متمركز كرده ام اما دوست دارم بعد از فوتبال در كلاس هاى مربيگرى شركت كنم و پس از خداحافظى در كسوت مربيگرى در فوتبال ادامه كار خواهم داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

• آينده من
در بايرن به من شانس زيادى داده نشده كه بتوانم خودم را نشان بدهم اما به عنوان نمونه به تورستن فرينگز فرصت هاى زيادى داده شده كه با گذشت زمان، او در حال جا افتادن در تركيب تيم است. زمانى كه در بوخوم بودم پيشنهادهاى زيادى به من داده شد كه بهترين آن بايرن بود و تا سال ۲۰۰۷ قرارداد بستم. اين درست كه بايرن مونيخ بهترين تيم آلمان است، اما من در اين تيم مى مانم و تلاش خود را مى كنم اگر نتيجه بگيرم مى مانم، اما اگر نتيجه نگرفتم تيم براى من زياد است. من در انتها تصميم مى گيرم چون ممكن است با دو يا سه بازى آن طرف سكه براى من بيفتد. به غير از بوخوم هيچ باشگاهى از بايرن تماس نگرفته ولى من در پايان فصل درباره ماندن در اين تيم تصميم گيرى خواهم كرد.
• قبول نمى كنم
يك بازيكنى كه قرارداد مى بندد باشگاه موظف به اداى حق و حقوق بازيكن است. بايرن از لحاظ تراز مالى هيچ گاه منفى نشده و جزء پنج تيم ثروتمند جهان است و هيچ بازيكنى با اين كه حقوقش كاهش پيدا كند موافقت نمى كند و در صورتى كه به من اين مسئله را بگويند من با آن موافقت نمى كنم.
• هيتلر و تماشاگران ايرانى
تنها نكته منفى در ديدار ايران برابر آلمان حركت تماشاگران ايرانى در هنگام پخش سرود ملى آلمان و سلام نازى برخى از تماشاگران ايرانى بود كه باعث قطع چند ثانيه اى برنامه ZDF شد، درباره اين مسئله صحبتى مطرح نكردند اما روزنامه بيلد عكس آن را در روزنامه منتشر كرد. اين يك كارى بوده كه زمان هيتلر انجام مى گرفته است و چون مردم آلمان از هيتلر خوششان نمى آيد اين حركت را نوعى بى احترامى مى دانند و آن را حركتى نژادپرستى مى دانند. اما شايد تماشاگران نمى دانستند كه اين حركت بى احترامى بوده است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16206

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با وحيد هاشميان در تعطيلات كريسمس: من مربى مى شوم، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016