"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-12-28' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

مصاحبه مشروح "پارس‌ فوتبال‌ دات‌ کام" با على‌ کريمى

على‌ کريمى‌

پارس فوتبال دات کام/دبی/محیا سلطانی نژادیان-ایمان موتمنی

علي كريمي:
«مي خواستم به كمك يكي از آشناهايم در تيم ملي باشم كه ايويچ نگذاشت!»
«مربي پروجا يك مرد كچل بود!»
«كاپيتاني را دوست ندارم!»
«حرف كساني كه مي گويند تنبلم، اصلا اهميت ندارد! »
«تلاش و اراده ام را بيشتر مي كنم»
«تذكر دادن به بازيكنان به خاطر شكل ظاهريشان جز افزودن به حواشي فوتبال چيزي به همراه ندارد»

«اگر می خواهیم صعود کنیم، نباید هیچ حریفی دست کم بگیریم»
«سقف من فعلآ امارات است!»
«من معتقدم موضوع خداحافظی از فوتبال به خود علی دایی باز می گردد و قطعا او تا وقتی صلاح بداند، می تواند بازی کند!»
«برانكو ديگر ايراني شده است!»
«اگر زندي مي تواند به تيم كمك كند، چرا نيايد؟»

محمد علي كريمي جادوگر فوتبال آسيا در روز 17 آبان 1356 متولد شد و امروز در سن 27 سالگي موفق شده است با وجود رقيباني از آسياي شرقي و كشور هاي عربي عنوان بهترين بازيكن آسيا را از آن خود كند. مطمئنآ علي كريمي راه سخت و دشواري را طي كرده است تا چنین جایگاهی برسد به طوري كه در تيم ملي بازيكني ثابت باشد، يار طلايي تيم باشگاهي اش باشد و طوري بازي كند كه همه تيم هاي دنيا آرزوي داشتن چنين بازيكني را داشته باشند.
به همراه ايمان موتمني قرار يك مصاحبه مفصل را با او گذاشتيم تا از هر بابي با او صحبت كنيم و حرف هاي بهترين بازيكن حال حاضر قاره كهن را در رابطه با گذشته و حال درخشانش و آینده روشنش بشنويم. با او در مورد اتفاقات و ابهامات گذشته مثل خط خوردنش از تيم ملي به بهانه سفارشي بودن، علت عدم ترانسفرش به پروجا، شكل ظاهري بازيكنان و ... صحبت كرديم. در بخشي ديگر از او درباره آينده خودش، علل عدم پذيرفتن دعوت نامه هاي خارجي سوالاتی را کردیم و در بخشی دیگر از تيم ملي و داستان صعود به جام جهاني به گفتگو نشستیم . اما در آخر از زندگي خصوصي اش و تصميمات و تفكراتش براي آينده خودش ،"هاوش" و "هيرسا" سوال كرديم.

با ما تا پایان این مصاحبه با آقای فوتبال آسیا ( که بی شک بلندترین مصاحبه ای است که تا به امروز با وی صورت گرفته است) همراه باشید.

محيا سلطاني نژاديان: خوب اولين سوال...!علي كريمي چگونه كريمي شد؟ در واقع چه راهي را طي كردي تا به این نقطه رسيدي؟

علي كريمي: من هم مثل باقي بازيكنان از خيابان ها و زمين هاي خاكي شروع كردم؛ بعد از طي مدتي هم به تيم پرسپوليس پيوستم و شروع فوتبالم به صورت حرفه اي به آن دوران مربوط مي شود و امروز هم كه در خدمت تيم الاهلي هستم.

ايمان موتمني: گفتی از زمين هاي خاكي شروع كردي، زمين هاي خاكي كرج؟

ع.ك: بله زمين هاي اطراف كرج.

محيا سلطاني نژاديان: اصالتآ اهل كجا هستي؟

ع.ك: شمال كشور، تقريبآ اطراف لاهيجان.

ايمان موتمني: پاشاك؟

ع.ك: بله...

محيا سلطاني نژاديان: خودتان از ابتدا پرسپوليسي بودي يا شرايط ايجاب كرد كه به اين تيم بپوندي؟

ع.ك: من از اول پرسپوليسي بودم و خدا خواست كه اين اتفاق بيافتد و در اين تيم مشغول به بازي شوم.

ايمان موتمني: هنوز هم پرسپوليس را دوست داري؟ آيا ممكن است در پايان دوران بازيگري به اين تيم برگردي؟

ع.ك: پرسپوليس را از كودكي دوست داشته ام و روي اين تيم تعصب دارم ولي در مورد بازگشت بايد گفت هنوز هيچ چيز مشخص نيست و بايد ديد چه اتفاقاتي مي افتد.

محيا سلطاني نژاديان: چه صحبتي درباره نتايج و بازي هاي امروز این تیم داري؟

ع.ك: پرسپوليس در آغاز فصل موفق نبود و نتوانست نتايج خوبي را بگيرد ولي در چند بازي اخير از نظر من خوب كار كرده است و اميدوارم اين پيروزي ها ادامه داشته باشد. (این مصاحبه قبل از بازی با ابومسلم انجام شده است)

م.س: نقش علي پروين را در اين جريانات چگونه مي بيني؟ علي پروينی که زماني هم مربي شما بود.

ع.ك: او مدير فني تيم است و به همه چيز نظارت دارد و فكر مي كنم تا امروز هم نتايج دلخواه را كسب كرده است. در واقع باید بگوبم پرسپوليس را همه با علي پروين مي شناسند و اين دو از هم جدا نا شدنی اند. امروز هم كه مديريت فني تيم بر عهده ايشان است و تيمشان هم تا امروز خوب نتيجه گرفته است و اميدوارم كه اين موفقيت ادامه داشته باشد.

م.س: نظرت در مورد ليگ ايران چيست؟

ع.ك: ليگ حرفه اي هم كه امسال بهتر از دوره های پیش خوب و منظم برگزار مي شود ! اين خيلي مهم است كه بازي ها سر وقت انجام شود و اگر اين روند ادامه پيدا كند، مطمئنآ به فوتبال ملي كمك خواهد كرد.

محيا سلطاني نژاديان: نظر علی کریمی بدون رودربایستی ،در مورد دادكان چيست؟

ع.ك: آقاي دادكان هم از زماني كه اين پست را پذيرفته اند، نتايج خوبي را به همراه تيم ملي كسب كرده اند و اميدوارم كه سير موفقيت را به همراه تيم ملي ادامه دهند.

م.س: کمی به گذشته برگرديم؛ به زمانی که ایویچ سرمربی تیم ملی بود .صحبت هايي مي شود در اين رابطه كه به عنوان یک بازیکن سفارشی به تيم ملي دعوت شده بودي! اصل داستان چه بود؟

ع.ك: من آن زمان به تيم دعوت نشده بودم اما مي خواستم با كمك يكي از آشنايان در تمرينات تيم ملي شركت كنم كه مربي وقت آقاي ايويچ بازيكن جديدي را نمي پذيرفت و همین شد که در جام جهانی حاضر نباشم.

م.س: خب! تصور كنيد آن دوران به تيم ملي دعوت مي شدي و به همراه آن تيم به جام جهاني مي رفتي، فكر مي كني مي توانستي به تيم كمك كني يا كار خاصي را در آن بازي ها براي تيم ايران انجام دهي؟

ع.ك: فكر مي كنم حتي اگر انتخاب هم مي شدم، به من بازي نمي رسيد. چون آن زمان آنقدر بازيكنان خوب و آماده در تيم بود كه فرصت به من نمي رسيد ولي خب قسمت اين گونه بود كه آن زمان حتي در تمرينات هم شركت نكنم و جور ديگري به تيم بپيوندم!

م.س: يعني احساس مي كني اگر آن زمان در تيم می بودي، هیچ فرقي در سرنوشت نداشت؟

ع.ك: نه... البته دست من هم نبود و كار خدا بود و هميشه به هر چه خدا بخواهد راضي بوده و هستم. اما آن دوران هميشه ارنج مشخص بود؛ هم در بازي هاي دوستانه و هم در بازي هاي رسمي. تنها تغييري كه در اعضاي ثابت به وجود آمد اضافه شدن رضا شاهرودي بود كه آن هم به دليل مصدوميت مقطعی ميناوند صورت گرفت.

م.س: دقيقآ منظورت از اينكه ارنج مشخص بود چيست؟

ع.ك: يعني بازيكنان در تمام بازي ها مشخص بودند و من هم اگر بودم، به من فرصت بازي نمي رسيد.

م.س: يعني قابليت هايشان چنين شرايطي را به وجود آورده بود يا به قول بعضی ها ليست تعيين شده و اسامي از پيش مشخص شده و ... وجود داشت؟

ع.ك: نه، آن زمان واقعآ بازيكنان آماده اي داشتيم و هر كس در تيم بود خوب بود و آماده و مربي هم نمي توانست چنين بازيكناني را كنار بگذارد ولي به هر حال آن دوران گذشته و همه چيز تمام شده است.

م.س: اما حال كه بحث به اينجا كشيده شد، بد نیست سوالی را بپرسیم که در این چند ساله شایعترین بحث حاشیه ای در مورد تیم ملی بوده است! شايعاتي مبني بر اينكه بازيكناني نظير علي دايي تعيين كننده بازيكنان داخل زمين هستند ! آنان که معتقد به چنین جریانی هستند ، گاه پا را فراتر مي گذارند و ادعا مي كنند دايي به جاي سرمربي ليست را تعیین می کند يا حداقل در اين رابطه از او نيز مشاوره گرفته مي شود و ... می خواهیم از زبان علی کریمی واقعیت ماجرا را بدانیم؟

ع.ك: نه چنين چيزي نيست و من به شخصه هرگز همچين چيزي را نديده ام و آدم در مورد آنچه به چشم خود نديده، نبايد اظهار نظر كند، من هم چنين چيزي را نديده ام.

م.س: این به کنار ...حالا که بحث به آقای دایی کشیده شده است ، می خواهیم بدانیم آیا هنوز هم خدا دايي را بغل كرده است... (علی کریمی چند سال پيش در تعریفی از علی دایی طی مصاحبه ای گفته بود :خدا دایی را بغل کرده است)

ع.ك: آن مصاحبه مربوط به گذشته است و فكر نمي كنم جايش باشد تا دوباره در مورد آن صحبت كنيم.

م.س: خب!یعنی چه؟ یعنی هنوز به حرفت معتقدي یا...؟

ع.ك: من آن زمان صحبت هايم را كردم و حرف هايم را يك بار ميگويم و به دنبال مسايل تكراري نمي روم.

م.س: اما بالاخره همه می خواهند بدانند نظر كلي علی کریمی در مورد علي دايي چيست؟

ع.ك: علی دایی بازيكن خوبي است و افتخارات زيادي براي كشورش كسب كرده و به تازگي هم ركورد بيشترين گل ملي را در دنيا به نام خود ثبت كرده است.

ايمان موتمني: اما بعضي اعتقاد دارند او جاي بسياري از مهاجمان آماده را گرفته است.

ع.ك: اين نظر مربي است كه از كدام بازيكن استفاده كند و او بايد تشخيص دهد كه چه كسي در تركيب اصلي قرار بگيرد و هر چه او بگويد، همان است.

محيا سلطاني نژاديان: علي دايي سرانجام به عنوان گلزن ترين بازيكن دنيا رسيد و از مرز 100 گل هم عبور كرد. حالا خيلي ها صحبت از اين مي كنند كه علي دايي بايد از تيم ملي خداحافظي كند يا اينكه سعي در بي اهميت جلوه دادن گل های او دارند و يا ... نظر شخصی ات كلآ در مورد انتقاداتي كه از دايي مي شود چيست؟

ع.ك: خوب انتقاد که همواره از همه مي شود و بستگی به موقعیت و مرتبه شخص در فوتبال ، براي يك نفر كم تر و براي دیگری بيشتراست! من معتقدم اين مسائل به خود آقاي دايي مربوط مي شود و نظر خودش مهم است و تا هر وقتي كه خودش صلاح بداند، مي تواند بازي كند و اينكه آيا انتقاد كنند يا نكنند، چندان تأثيري روي كار او ندارد.

م.س: يعني فكر مي كني اين انتقادها اشتباه است؟

ع.ك: خوب انتقادات از همه مي شود و حتي بازيكنان جوان هم مدتي مورد نقد و انتقاد منتقدان و كارشناسان قرار مي گيرند ولي اينكه تا كي دايي به بازي اش ادامه دهد به خودش مربوط است و هرچه خودش تصميمي بگيرد، همان است. این یک موضوع شخصی است!

م.س: برسيم به تيم ملی، نظرت در مورد برانكو و عملكرد او تا امروز چيست؟

ع.ك: مربي خوبي است و حداقل تا الآن خوب نتيجه گرفته است و اگر نگاهي به گذشته و عملكرد او بیاندازيم به اين نتيجه مي رسيم كه بد كار نكرده؛ ضمنآ با روحيات بازيكنان ايراني هم آشنا شده است و كاملآ از اين گونه مسائل اطلاع دارد و در كل براي آينده او و تيم ملي آرزوي موفقيت مي كنم.

ايمان موتمني: یعنی به قولی ديگر ايراني شده است.... ؟

ع.ك: بله كم كم ايراني شده است، تقريبآ 3-4 سال است كه همراه تيم ملي ايران است.

اي.م: او تجربه همراهي با تيم ايران را در بازماندن از جام قبلي هم دارد، فكر مي كني اين مساله چه قدر مي تواند به او كمك كند تا در لحظات حساس نتايج دلخواه را كسب كند و بر بازيكنان تأثير گذار باشد؟

ع.ك: الآن ديگر او تجربه كافي را كسب كرده است و احتمالآ شناخت لازم را به روي حريفان ايران و تيم هاي آسيايي دارد و فكر مي كنم بتواند در هر زمان تصميم گيري درستي داشته باشد و چيزي كه به او در اين زمينه كمك مي كند همين شناخت داشتن به حريفان است.

محيا سلطاني نژاديان: خودت در مورد حريفان ايران در اين مرحله چه نظري داري؟

ع.ك: امروز هيچ حريف آساني وجود ندارد و اينكه بعضي مي گويند در گروه ساده اي قرار گرفته ايم، به نظر من اصلآ درست نيست چون امروز همه تيم ها در فوتبال در حال پيشرفت هستند و ما اگر قصد صعود داريم بايد توانايي شكست همه تيم ها را داشته باشیم و نبايد هيچ تيمي را دست كم بگيريم.

م.س: به نظرت بهترين گروه بندي براي ايران چه مي توانست باشد؟

ع.ك: از نظر من فرقي نميكند با چه تيمي براي رسيدن به جام جهاني رقابت كنيم و اگر واقعآ بخواهيم موفق باشيم بايد هر حريفي پيش روي ما قرار گرفت، شكست دهيم و تفاوتي ندارد اين حريف چه تيمي باشد.

م.س: سخت ترين حريف ايران در اين مرحله چه تيمي است؟

ع.ك: فكر مي كنم سخت ترين حريف ژاپن باشد ولي شكست دادن باقي تيم ها هم آسان نيست.

ايمان موتمني: در مورد فريدون زندي چه صحبتي داري؟ با توجه به جوي كه در آن بزرگ شده است و تا به حال ايران نبوده و با توجه به دعوت از او براي شركت در تمرينات تيم ملي، آيا فكر مي كني ميتواند براي تيم ملي ايران مفيد باشد؟

ع.ك: از نظر من هر كس توانايی دارد، بايد بيايد و به تيم ملي كمك كند اما او همان طور كه اشاره كردي، در آلمان بزرگ شده است و تا به حال ايران نبوده و اگر دوست داشته باشد، بايد از او دعوت شود تا بيايد ،چون او بازيكن خوبي است و يكي از مهره هاي كليدي تيمش است و اگر بشود كه به تيم اضافه شود، حتمآ مفيد خواهد بود.


محيا سلطاني نژاديان: می خواهیم بدانیم که اصلا تا به حال بازي هاي او را در بوندسليگا ديده اي و بر همین اساس عقيده داري كه تيم ملي به او نياز دارد ؟ فكر نمي كني بازيكنان بهتر از او يا در سطح او هم در ايران هست؟

ع.ك: من به شخصه بازي هاي او را نديده ام و نمي توانم نظري در اين رابطه بدهم.

م.س: اگر قرار باشد از خودت انتقاد كني، چه مي گويي؟ فرض كن به عنوان يك كارشناس قلم را به دست گرفته اي تا از علي كريمي نقد کنی ...

ع.ك: خوب در اين شرايط نيستم ولي خوب باید بگوبم كلآ كمتر پيش مي آيد كه بعد از بازي فيلم بازي هايم را بگذارم و تماشا كنم . گاهي در اخبار گل ها را نگاه مي كنم، ولی به نظرم بايد بيشتر تلاش كنم و اراده خودم را قوي تر كنم. فکر می کنم همين مهمترین مورد است که اگر منتقد بودم در مورد علی کريمی مي نوشتم!

م.س: سقف و نهايت بازي خود را كجا مي بيني؟

ع.ك: فعلآ كه اينجا و در فوتبال امارات...

م.س: آخر اینطوری که نمی شود!فعلا یعنی جه؟يعني در آينده چه مي شود و چه پيش بيني مي كنيد؟ یا اینطور بگویم که باید چه بشود که این سقف از امارات فراتر برود؟

ايمان موتمني: خصوصا که قراردادت هم امسال با الاهلي تمام مي شود؟

ع.ك: من معتقدم، بايد ديد چه پيش مي آيد.

ای.م: خب! پس این همه صحبتهایی که راجع به پيشنهادهای خارجي می شود ...ماجرای اینها چیست؟

ع.ك: باید بگوبم در حال حاضر هيچ دعوتنامه و پيشنهاد جدي اي از سوي هيچ باشگاه اروپايي نداشته ام و همه در حد حرف بوده است و فعلآ هم تصميمي نگرفته ام و بعد از پايان قراردادم در اين باره فكر خواهم كرد.(گویا کریمی معتقد به ضرب المثل معروف چو فردا شد،فکر فردا کنیم است، اما یکی از نزدیکان علی کریمی در این رابطه می گوید:«علی منتظر است تا ایران به جام جهانی صعود کند و بعد از بازیهای خوب احتمالی که در آلمان برابر دیدگان همگان انجام خواهد داد، به بهترین پیشنهاد ممکن ، جواب مثبت خواهد داد)

محيا سلطاني نژاديان: اگر بعد از پايان قراردادت، پيشنهادی از سوي تيمي اروپايي داشته باشي و از سويي ديگر دعوت به ادامه همكاري از طرف الاهلي، كدام يك را انتخاب ميكني؟

ع.ك: بايد شرايط را سنجيد و بعد تصميم گرفت.

م.س: خب بالاخره علاقه شخصيت چيست؟

ع.ك: هر جايي كه از همه نظر بهتر باشد و شرايط ايده آل تري وجود داشته باشد، مسلمآ آن جا را انتخاب خواهم كرد.

ايمان موتمني: علی کریمی در رویای خود، بازی در کدام تیم اروپایی را آرزو می کند؟

ع.ك هر بازيكني دوست دارد در بهترين تيم بازي كند و فكر نمي كنم اين علاقه ملاك باشد و بايد ديد چه تيمي از تو دعوت به بازي مي كند!

محيا سلطاني نژاديان: خب این درست! ولي يعني علی کریمی طرفدار هيچ تيم اروپايي نيست كه دوست داشته باشد در آن بازي كند؟ ممكن است اصلآ اين اتفاق روي ندهد، ولي به بازي كردن در آن تيم علاقه داشته باشي...

علي كريمي: بله، مثلآ آ.ث ميلان يا رئال را دوست دارم ولي اين دليل نمي شود كه به اين اميد بنشينم كه روزي در آن تيم ها بازي كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

م.س:امااین هم نمی شود که بنشینی و به همین امارات دل خوش کنی! بسیاری اعتقاد دارند كه فوتبال امارات در سطح علی کریمی نيست و حقت با اين کیفیت بازي زيبا ، حضوردر تيم هاي اروپايي است .عده ای هم مدعي مي شوند كه اگر اين مسأله تا امروز اتفاق نيافتاده است، به دليل تنبلي و كوتاهي خودت و ترس از تمرينات حرفه اي و اروپايي است. آيا اين حرف ها را قبول داري؟

ع.ك: اشخاصي كه اين حرف ها را مي زنند، احتمالآ از تمرينات تيم هاي خارجي و اروپايي اطلاعي ندارند. به هر حال ما هم امروز حدود يك ساعت و 45 دقيقه تمرين داشتيم، تيم هاي اروپايي هم تقريبآ همچين برنامه اي دارند و اگر از لحاظ بدن سازي بررسي شود، هر تيمي 1 ماه بدن سازي را در دستور كار قرار مي دهد، تيم ما(الاهلي) هم طي اين 2 سال به مدت يك ماه كار هاي بدن سازي را در ايتاليا داشته است. خوب تيم ما هر هفته يك بازي دارد ولي معمولآ در تيم هاي اروپايي 2 بازي در هفته هست و فکر مي کنم اين تنها تفاوت بين تيم های اروپايی و تيم ما باشد. وگرنه تصور نمی کنم تمريناتشان چيز خاصي داشته باشد و يك چيز عادي است و فکر نمي کنم از اينجا سخت تر باشد و احتمالآ مثل اينجاست. در كل اين حرف ها در مورد تمرينات تيم هاي اروپايي به طور کامل درست نيست. به هر حال بستگي به شرايط دارد و بايد ببينم چه پيشنهاداتي دارم و حرف كساني كه صحبت از تنبلي و ... ميكنند، اصلآ برايم مهم نيست!

م.س: احساس مي شود از بازي هاي جام آسيا به این طرف، سبك و نوع بازي ات عوض شده است و ديگر خبري از دريبل زدن هاي ايستا نيست و بسياري معتقدند چند وقتي است بيشتر در خدمت تاكتيك تيمي بازي مي كني . نظر خودت چيست؟ آيا واقعآ همین طور است، یا این زاییده تخیلات دیگران است؟ اصلا قبول داری که حتی در نحوه برخوردت با خبرنگاران تحول عجیبی در تو رخ داده است؟

ع.ك: فكر نمي كنم اين طور باشد و من هماني هستم كه بودم و انسان هيچ وقت نمي تواند خود را عوض كند و تغيير زيادي در خود ايجاد كند. البته هر كس نظري دارد و این نظر من است.

م.س: اما يك سوال تا حدودي حاشيه اي... حتمآ به خاطر داري كه بعد از بازي استقلال و پرسپوليس، به چند تن از بازيكنان مثل انصاريان و سياوش اكبرپور در مورد ظاهرشان تذكر داده شد. چه صحبت و چه نظري در اين رابطه داري؟ آيا اين تذكرات به جا بود يا نه؟

ع.ك: نظر شخصي من اين است كه در فوتبال چنين بحث هايي درست و مفيد نيست و بايد به فكر اصل فوتبال و پيشرفت بود و اين موارد، جزء مسائل شخصي هر فرد است و به خودش مربوط است. به نظر من اين صحبت ها جز اينكه حاشيه اطراف فوتبالمان را بيشتر مي كند، فايده اي نخواهد داشت و به جاي اينكه اين حاشيه ها را كاهش دهد، خودش نوعي ايجاد تنش مي كند.

م.س: به تو كه تذكر ندادند؟

ع.ك: نه خوشبختانه!

م.س: فكر ميكني چرا به تو تذكري ندادند؟

ع.ك: در مورد من قضيه فرق ميكند، الآن يك ماه و دو ماه نيست كه من ظاهرم اين گونه است و نزديك به 4 يا 5 سال است كه همين تيپ و قيافه را دارم و فكر مي كنم اين بحث به دليل مدل موي خاص آقاي انصاريان در بازي استقلال مطرح شد و اگر دقت كنيد، ديگر هيچ صحبتي در اين رابطه نيست و انصاريان هم هنوز موهايش بلند است و تغييري نكرده است ولي چون صرفآ آن را به آن صورت نبسته است، ديگر آب ها از آسياب افتاده. كلآ نظر من اين است كه مطرح كردن اين صحبت ها جز ايجاد حاشيه نتيجه مثبتي نخواهد داشت.

ايمان موتمني: تا چند سال پیش هميشه 3 تفنگ دار همراه هم و با هم بودند: علي كريمي، حامد كاويانپور و علي انصاريان. اما بعد از مدتی علي كريمي به امارات رفت و عنوان بهترين بازيكن آسيا را كسب كرد و موفق بود، حامد كاويانپور هم بدشانسي آورد و مدتي طولاني مصدوم شد و امروز تيم ملي را هم از دست داده است و علي انصاريان هم كه همچنان فوتبالش را در پرسپوليس ادامه مي دهد... فكر مي كني اين 3 تفنگ دار آيا مي توانند باز هم در كنار هم باشند يا نه؟ اصلا چه شد که کریمی به اینجا رسید اما آن دو تفنگدار دیگر نه...

ع.ك: انسان از فرداي خود خبر ندارد و هر اتفاقي ممكن است رخ دهد و امروز نمي شود آينده را پيش بنيي كرد، شايد اين اتفاق بيافتاد و شايد هم هيچ وقت رخ ندهد.

اي.م: هنوز هم آن رفاقت سابق را با هم داريد؟

ع.ك: بله تا حدودي. البته نه مثل قديم چون آن زمان اكثرآ در اردو ها و تيم با هم بوديم ولي خوب الآن در حد تلفن و گه گاهی با هم صحبت مي کنيم...

اي.م.: اما يك مساله مبهم ديگر... در مورد انتقالت به تيم پروجا، آن روز ها مي گفتند كه مربي پروجا زن بوده است و ... داستان چه بود؟

ع.ك: نه مربي شان زن نبود، اسمش يادم نيست ولي يك مرد كچل بود! اين شايعه ها و صحبت ها اصلآ صحت نداشت و دوست ندارم در اين رابطه صحبت كنم. (در آن زمان پس از آنکه علی کریمی در تمرینات پروجا ایتالیا شرکت کرد ، هیات مدیره وقت باشگاه به دلایل نا معلومی با پیشنهاد 2میلیون دلاری گائوچی مخالفت نمود! آن روزها شایع شده بود سر مربی پروجا یک زن است , شایعه ای که از بیخ دروغ بود و برخی همین را علت منع حضور کریمی در ایتالیا از سوی باشگاه عنوان کردند, گرچه بعد ها مشخص شد این مخالفت با انتقال کریمی از کشمکش بین پروین و هیات مدیره سرچشمه می گرفت. شاید علت سکوت کریمی در بازگو کردن آن مسائل به همین اختلافات باز می گردد )

اي.م: اگر قرار باشد تركيب بازيكنان اصلي تيم ملي را تو انتخاب كني، چه افرادي را انتخاب خواهي كرد؟(خودت هم مي تواني جز تيم باشي)

ع.ك: در مورد اين قضيه اگر نظري ندهم، بهتر است. چيدن تركيب به نظر شخصي مربي بستگي دارد و اگر در اين رابطه بازيكنان نظر ندهند، بهتر است چون بعضي ها ممكن است از نظرات و صحبت هاي من برداشت اشتباهي بكنند.

اي.م: به عنوان بهترين بازيكن آسيا هم انتخاب شدي. از رقيبانت بگو. اعلاء هوبيل و شونسوكه ناكامورا هم در انتخابات بهترين بازيکن ۲۰۰۴ رقيبت بودند، هم در جام آسيا. در جام آسيا چه اتفاقي افتادکه انتخاب نشدی؟ اين جا چه طور؟

ع.ك: در جام ۲۰۰۴ ناكامورا به عنوان بهترين بازيكن انتخاب شد و بازيكن بحريني هم چون فقط يك كفش طلا بيشتر نبود، آن را از آن خود كرد. البته به من قول دادند كه جايزه ام را بفرستند، نميدانم هنوز براي فدراسيون ارسال شده است يا نه. به هر حال اين جوايز براي من مهم نيست و موفقيت تيم برايم خیلي مهم تر است.

محيا سلطاني نژاديان: يعني اصلآ در فكر كسب هيچ افتخار يا ركورد خاصي نيستي؟ اینطور سوال خود را مطرح می کنیم که بعد از رسیدن به چنین جایگاهی افتخاری هست که کریمی در فکر فتح قله آن باشد؟

ع.ك: در حدي كه بتوانم مردم كشورم را خوشحال كنم، بله دوست دارم. اين جوايز و افتخارات چيز هاي زودگذري هستند و براي من چندان مهم نيست. علاوه بر اين، چنين عناويني وظيفه بازيكن را سنگين تر مي كنند و نمي شود كه به حساب كسب اين جايزه ها خودت رابه نوعي به بيخيالي بزني. اين عنوان بهترين بازيكن سال هم براي سال 2004 بود و گذشت و تمام شد و رفت و بايد به فكر آينده بود.

ايمان موتمني: تا حالا كم اتفاق افتاده است كه در يك بازي كاپيتان باشي، هم در تيم الاهلي هم در تيم هاي ديگر. در الاهلی در بازي آخر فقط بعد از بيرون رفتن علي شاه كاپيتان شدي. با مسئوليت كاپيتاني كنار آمده اي يا اينكه هنوز پذيرفتن آن برايت مشكل است؟(البته در بازی آخر الاهلی برابر الشعب ، کریمی به عنوان سرگروه الاهلی پیشاپیش بازیکنان تیمش وارد میدان شد . بسته شدن بازوبند كاپيتاني تيم الاهلي در این بازی بر بازوي " علي كريمي" بهترين بازيكن سال 2004 آسيا شايد هديه اي بود از سوي مسئولين اين باشگاه به بازيكن ايراني الاهلي براي افتخاري كه اخيرا به آن دست يافته است، اما گویا اين امر براي كريمي چندان خوش یمن نبود.)

ع.ك: پذيرفتن اين عنوان و مسئوليت خيلي سخت است. به طور عادي حتي وقتي كاپيتان هم نباشي، فشار و احساس مسئوليت زيادي روي خودت احساس ميكني، ديگر اگر كاپيتان هم باشي... خوب مسئوليت چند برابر ميشود.

اي.م: يعني دوست نداري بازوبند كاپيتاني را ببندي؟

ع.ك: خوب گاهي قسمت آدم مي شود كه اين عنوان را قبول كند ولي به هر حال تا جايي كه بتوانم، نمي شوم و قبول نميكنم، چون اين طوري راحت ترم.

ايمان موتمني: پنالتي زدن چه طور؟

ع.ك: پنالتي هم مي زنم... يا گل مي شود يا نه!

اي .م: بعضي ها معتقدند از اينكه پشت ضربه پنالتي بايستي ترس داري، چون هم در بازي های ملي اتفاق افتاده است كه در اين امر موفق نبوده اي و هم در بازي هاي باشگاهي.

ع.ك: همه پنالتي هاي الاهلي را من مي زنم؛ در فينال جام اتحاديه هم موفق شدم چند پنالتي را گل كنم. به هر حال پنالتي شرايط خاص خودش را دارد و بسيار پيش آمده است كه بهترين هاي دنيا هم پنالتي را از دست داده اند. در كل ترسي ندارم.

محيا سلطاني نژاديان: به نظر علی کریمی بهترين بازيكن حال حاضر ايران كيست؟

ع.ك: بازيكن خوب زياد داريم و دوست ندارم اسم فرد خاصي را ببرم. بازيكنان آماده و خوبي داريم كه اگر امكانات بيشتري در اختيارشان باشد، مطمنآ نتيجه بهتري خواهيم گرفت.

م.س: اینطور که نمی شود! بالاخره یک نفر را می توانید بگویید که...خب بهترين لژيونر چه كسي مي تواند باشد؟

ع.ك: همه لژيونر ها خوب هستند: مهدوي كيا، كعبي و هاشميان. همه بازيكناني كه در خارج از ايران بازي ميكنند، همواره براي تيم باشگاهيشان موثر بوده اند از نظر من همه خوب هستند.

ايمان موتمني: اگر به فوتبال روي نمي آوردي، چه كاره مي شدي؟

ع.ك: تا به حال به اين موضوع فكر نكرده ام.

ای.م: خب سوال را اینگونه مطرح می کنیم که بعد از فوتبال چه مي كني؟

ع.ك: فوتبال هميشگي نیست و روزی همه اين دوران تمام مي شود. بايد همان زمان(بعد از اتمام دوران بازيگری فوتبال) با توجه به شرايط ديد چه مي شود كرد...

ای.م: مربي گري را انتخاب نمي كني؟

ع.ك: با اینکه به اين موضوع تا به حال فكر هم نكرده ام ولي حالا که بررسی می کنم می بینم بدم هم نمي آيد...

ای.م: در مورد آينده "هاوش" و "هيرسا" فكر كرده اي؟ دوست داري آن ها هم به طرف فوتبال بيايند؟

ع.ك: اگر خودشان دوست داشته باشند، چرا که نه؟

ايمان موتمني: اگر بخواهند، كمكشان مي كني؟

ع.ك: به هر حال هر پدري فرزندانش را كمك مي كند تا یشرفت کنند و من هم اگر كمكي از دستم بر بيايد، كه حتمآ. اما شايد هم به رشته اي ديگر علاقه مند باشند...

محيا سلطاني نژاديان: "هاوش" يعني فرستاده شده از سوي خدا؟ "هيرسا" چه معنايي دارد؟

ع.ك: بله، "هاوش" يعني بنده خدا يا فرستاده شده از سوی خدا، علاوه بر اين نام يكي از پادشاهان ايران باستان هم "جمشيد هاوش" بوده است. "هيرسا" هم يعني پارسا و پرهيزگار.

ايمان موتمني: چه قدر فوتبال نگاه مي كني؟ ليگ هاي اروپايي يا ليگ ايران؟

ع.ك: اگر وقت كنم، هر كدام را كه بشود و پخش كنند، تماشا مي كنم.

محيا سلطاني نژاديان: رابطه علی کریمی با مطالعه چه طور است؟

ع.ك: بعضي كتاب هايي كه خوشم بيايد را مي خوانم، روزنامه هم اگر وقت شود، مي خوانم.

ايمان موتمني: در تيم ملي و الاهلي با كدام بازيكنان بيشتر مأنوس و رفيق هستي؟

ع.ك: در الاهلي كه با همه بچه ها رابطه خوبي دارم و در تيم ملي هم با همه دوستم. یعنی دوست دارم با همه رفیق باشم.

اي.م: در اين مدت عربی هم ياد گرفته اي؟

ع.ك: نه! چون هم زبان سختي است و هم اينكه علاقه ای ندارم، براي همين چندان پيگير نشده ام.

محيا سلطاني نژاديان: پس با همبازيانت چه طور صحبت مي كني؟

ع.ك: فارسي، عربي... هر طور كه بشود منظور را به طرف فهماند!

ايمان موتمني: فارسي را كه بيشتر بازيكنان امارات بلدند، محمد قاسم و چند تن ديگر از همبازي هايت هم ايراني الاصل هستند.

ع.ك:بله. 7 يا 8 نفر از آنها فارسي را بلدند.

ايمان موتمني: هنوز کلی سوال مانده که از جادوگر ،پیکاسو ، آقای فوتبال آسیا و ... بپرسیم! اما می دانیم که خسته ای و تا همینجا هم از استراحتت زده ای تا با ما باشی . پس بهتر است همین جا بگوییم ؛خيلي ممنون از اينكه پاسخگوی سوالات ما بودي!

ع.ك: من هم از شما ممنونم!

---------------
محيا سلطاني نژاديان - ايمان موتمني ؛ خبرنگاران پارس فوتبال در دبي

[سايت پارس فوتبال دات کام]

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/16170

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصاحبه مشروح "پارس‌ فوتبال‌ دات‌ کام" با على‌ کريمى' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016