"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-12-23' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Thursday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

آشنايي با حريفان ايران در راه جام جهاني (بحرين): "استريچكو" استاد تاكتيك، حسن حيدري، همشهري

آسيا كهن ترين و پهناورترين قاره جهان هرگز نتوانسته به وسعت سرزمين هايش در فوتبال رشد كند.
اروپايي ها در تاريخ اين رشته آورده اند كه اولين بار چيني ها نوع تازه اي از بازي به نام «جوجيتسو» فوتبال را كشف كردند.فوتبال نوين در اواخر قرن نوزدهم در آسيا رواج يافت و دليل آن هم سفرهاي دريايي بود كه اروپاييان به ويژه انگليسي ها و پرتغالي ها به آسيا داشتند و در سواحل خشك به بازي مي پرداختند.
طريقه انتقال هم طبيعتاً از جانب همين كاپيتان ها و ملوانان دريايي صورت گرفته اما با اين وجود پايه اساسي و مدرك مهمي وجود ندارد.
در سال ۱۹۳۰ با پيدايش جام جهاني نگاه تمامي دنيا نسبت به اين رشته تغيير كرد و كمتر كسي فكر مي كرد در قرن بعدي جام جهاني چه تأثير بزرگي بر سياست، اقتصاد و فرهنگ دنيا خواهد گذاشت. آسيايي ها از سال ۱۹۵۴ قدم به ميدان جام جهاني گذاشتند. كره جنوبي اولين تيم آسيايي بود كه در اين دوره حضور پيدا كرد اگرچه با ۱۶ گل خورده مجبور به ترك رقابت ها شد.
به هر جهت آنچه فوتبال آسيا را هدايت مي كرد، همان آموخته هاي بازيكنان اروپايي بود. كره، ژاپن، تايوان، هندوستان و ايران زودتر از بقيه به دنبال فراگيري و پيدا كردن راه پيشرفت رفتند و هر كدام به فراخور و پذيرش جامعه شان رشد كردند.اوج فوتبال آسيا در دهه شصت به سال ۱۹۶۶ برمي گردد كه كره شمالي با ايستادگي در مقابل ايتاليا باعث حذف اين تيم شد و به مرحله يك چهارم نهايي راه يافت اما مقابل پرتغال در حالي كه سه بر صفر از حريف پيش بود در نهايت پنج بر سه مغلوب شد.به موازات پيشرفت فوتبال در قاره اروپا اين رشته در قاره آسيا نيز لاك پشت وار حركت مي كرد و در نهايت در جام جهاني ۲۰۰۲ قاره پهناور آسيا مطالبات خود را از فوتبال دنيا گرفت.
به دنبال ميزباني كره و ژاپن در جام جهاني ۲۰۰۲ و سرمايه گذاري درازمدت اين دو كشور در فوتبال در اين نقطه جواب داد و كره جنوبي موفق شد با حذف تيم هاي سرشناسي چون ايتاليا و اسپانيا به نيمه نهايي جام جهاني راه يابد، اما آلمان اجازه صعود اين تيم به فينال را نداد و در نهايت كره بعد از شكست مقابل تركيه با رهبري كاس هيدينگ به مقام چهارم رسيد.

بحرين ظهور مي كند

فوتبال در قاره آسيا در سال هاي اخير با نام هاي تازه اي آشنا شده است. بحرين، تايلند، عمان، اردن و... از جمله اين تيم ها هستند. در بين پديده هاي فوتبال خاورميانه بحرين تيم چهارم جام ملت هاي آسيا نسبت به ساير تيم ها جهش چشمگيري تري داشته است.
شايد اگر لطف داور به ژاپني ها در مرحله نيمه نهايي جام ملت هاي آسيا نبود بحرين حتي تا فينال هم پيش مي رفت. البته كسب عنوان چهارم آسيا در جام ملت هاي آسيا نيز براي بحرين يك موفقيت بزرگ محسوب مي شود. بحرين به رهبري استريچكو يوريچيچ به اين افتخار رسيد و همين امر باعث شد تا او همچنان به كار خود ادامه دهد.
بحرين براي صعود به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در گروه ششم با تيم هاي سوريه، تاجيكستان و قرقيزستان همگروه شد.
اين تيم در مرحله اول مقدماتي گام نخست را محكم برداشت و با چهار گل تاجيكستان را شكست داد. در بازي بعدي بحرين به دمشق سفر كرد و در حالي كه تا دقيقه ۹۱ دو بر يك از سوريه عقب بود توسط طلال محمد به گل تساوي رسيد تا از يك شكست حتمي بگريزد.
بحرين در سومين بازي اش دو بر يك قرقيزستان را در بيشكك شكست داد تا صدرنشين دور رفت بازي ها شود.
در آغاز دور برگشت بحرين پرقدرت ظاهر شد و در منامه پنج بر صفر قرقيزستان را در هم كوبيد. علا هبيل مهاجم بحرين و بهترين بازيكن آسيا در جام ملت ها ستاره اين ديدار بود و به تنهايي سه گل به ثمر رساند.
تساوي بدون گل بحرين در ديدار با تاجيكستان در دوشنبه حاصل دومين بازي دور برگشت اين تيم بود.
در بازي سرنوشت ساز بحرين و سوريه در منامه همه چيز براي صعود اين تيم مهيا شده بود و تنها در صورت پيروزي سوريه اين تيم مي توانست به دور بعدي راه يابد. بحرين با يك نمايش برجسته با دو گل هبيل از سوريه پيش افتاد و در نهايت سوريه تنها يك بار به گل رسيد و اين گونه بحرين به دور دوم صعود كرد.
اين تيم حالا بايد در جدال با تيم هاي ايران، ژاپن و كره شمالي براي صعود به دور نهايي جام جهاني تلاش كند.

استريچكو كيست؟

strichko

استريچكو مربي ۵۰ ساله تيم بحرين درباره گروه بندي بحرين در رقابت هاي جام جهاني مي گويد: ما در گروه سختي قرار داديم، اما تلاش خود را براي رفتن به دور بعدي انجام مي دهيم. بازي نخست ما با ايران بسيار سرنوشت ساز است و تيم پيروز اين ميدان شانس زيادي براي صعود خواهد داشت. استريچكو مدرك درجه يك مربيگري از دانشكده زاگرب را دارد. او به دو زبان انگليسي و هلندي تسلط كامل دارد. استريچكو در دوره بازيگري اش در تيم هاي ريكا يوگسلاوي طي سال هاي ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴ عضويت داشت و طي اين مدت ۶۵۰ بازي براي اين تيم انجام داد. او به همراه تيمش در اين سال ها دو بار قهرمان يوگسلاوي شد و يك بار نيز در جام بالكان عنوان قهرماني را به دست آورد.
در سال ۱۹۸۴ نيز تا مرحله يك چهارم نهايي جام قهرماني باشگاه هاي اروپا صعود كرد.
استريچكو سه سال آخر دوره بازيگري اش را در تيم
واتن شيد بلژيك پشت سرگذاشت و با اين تيم ۱۰۰ بازي انجام داد.
سابقه او در تيم ملي بسيار كم است و تنها ۴ بازي ملي در كارنامه خود دارد.
استريچكو بعد از به دست آوردن مدرك مربيگري دوره جديد زندگي ورزشي اش را با تيم پازاينكا كرواسي كه در دسته دوم اين كشور حضور داشت به عنوان مربي آغاز كرد. در تيم هاي دسته اولي كوپرو پريموجي (اسلووني) ،ريكاواسترا (كرواسي)، الشباب (امارات)، نادي الرفاع (بحرين)، اتحاد (امارات)، سرمربي تيم ملي امارات و الاهلي (امارات) به مربيگري پرداخت.
او سپس به سمت رهبري تيم بحرين برگزيده شد كه موفق شد عنوان چهارم را براي تيمش در رقابت هاي جام ملت هاي آسيا به دست آورد.

بازيكن محوري

علاحمد محمد هبيل بازيكن ۲۲ ساله اي است كه در اوج جواني مانند بازيكنان با تجربه و سرنوشت ساز عمل مي كند. او در جام ملت هاي آسيا عنوان بهترين گلزن مسابقات در حالي كه علي كريمي رقيب سرسخت او بود به دست آورد. اين بحريني با ۶۷ كيلو وزن و ۱۶۷ سانتي متر قد عضو باشگاه الاهلي بحرين است. او آرزوهاي بزرگ در سر مي پروراند اگر چه كه برآورده كردن آن بسيار سخت مي باشد.
هبيل علاقه مند است كه با بحرين به مقام قهرماني آسيا دست يابد و به همراه تيمش به رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ صعود كند.
هبيل در ديدارهاي مقدماتي با به ثمر رساندن ۵ گل در مكان چهارم قرار دارد و اكنون در دوره بعدي درصدد افزايش آنهاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درمورد ديدارهاي مرحله دوم مقدماتي جام جهاني عقيده دارد كه ما برخلاف تصور همگان در گروه بسيار سختي قرار داريم، زيرا عبور از ژاپن و ايران براي ما دشوار است، البته كره شمالي نيز تيم مرموزي است و نبايد آنها را ساده گرفت. از خصوصيات ويژه او بايد به سرعت و قدرت دريبلينگ بالايش اشاره كرد.

ژنرال بحرين

«حسين علي حسن علي بابا» به ژنرال تيم بحرين معروف است. او در خط مياني يكي از مؤثرترين بازيكنان اين تيم به شمار مي رود.
قدرت بازي سازي فوق العاده، ارسال هاي بدون نقص و ضربه هاي دقيق از راه دور از جمله شاخصه هاي اين بازيكن به شمار مي رود. حسين علي عضو تيم الرفاع است و تاكنون ۲۱ بازي ملي براي بزرگسالان، ۳۰ بازي براي تيم المپيك اين كشور انجام داده است.
او درمورد مقايسه سيدكا
سرمربي سابق بحرين و استريچكو مي گويد: سيدكا به ما ياد داد كه آمادگي بدني و اعتماد به نفس چقدر اهميت دارد. اما اين كروات استاد تاكتيك است و براي هر مسابقه برنامه خاصي دارد و معتقد است كه حريفان را بايد به حربه هاي تاكتيكي و كار تيمي از پيش رو برداشت.
اسامي بازيكنان بحرين
علي سعيد عبدالله عبدالكريم (الاهلي)، حسين علي حسن علي بابا (الرفاع)، علا احمد محمد هبيل (الاهلي)، محمد احمد محمد جبيل (الاهلي)، سليمان عيسي غلوم علي (الرفاع)، سيد محمد عدنان محفوظ (الماكيته)، محمد حسين محمد بهزاد (الاهلي)، محمد جعفر علي الزين(المحرق)، طلال يوسف محمد احمد (الرفاع)، حسين علي احمد عبدالله (المحرق)، محمود جلال ابراهيم الوداعي (المحرق)، فيصل عبدالعزيز محمد راشد (المحرق)، راشد عبدالرحمن سيف الدوسري (المحرق)، محمد احمد يوسف سالمين (المحرق)، سيد محمد جعفر بست عباس (الماكيته) و ناصر عبدالله (المحرق).

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15905

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آشنايي با حريفان ايران در راه جام جهاني (بحرين): "استريچكو" استاد تاكتيك، حسن حيدري، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016